Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > FAQ's & Tutorials > Tutorials

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 31 juli 2004, 00:02
Seven Seven is offline
Meelezer
Voornaam: Roy
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 26 april 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 108
[Tutorial] Bluetooth voor Linux

Okee, omdat er wel genoeg tutorials zijn op palmclub om te Bluetoothen met Windows machines, maar de befaamde Linux devices niet zijn behandeld, vind ik dit een mooi moment om eens een tutorial op te zetten.

1. Benodigdheden
Ik heb het zelf opgezet met Fedora Core 2 (http://fedora.redhat.com), dus sommige delen kunnen anders zijn op jouw machine dan verteld.
Verders maak ik gebruik van de "Bluez" driver. Deze is onder Fedora te installeren met het commando:
# yum install bluez*
Uiteraard moet dit, net als de rest van de tutorial, als root.

2. Bluez configureren
Allereerst is het natuurlijk handig om de pairing code te wijzigen. Hiervoor kan je dmv:
# vi /etc/bluetooth/pin
een code bepalen. Deze mag, nee moet, gewoon in plaintext in het bestand staan, en verders hoeft er helemaal niks in. Opslaan met :x, en die is vast gewijzigd. CHMod dit bestand naar 600, zodat niet iedereen je PIN kan lezen.
Daarnaast moet de configuratie van de bluetooth driver zelf onder handen worden genomen. Hiervoor heb ik een voorbeeld bestandje, die ik hieronder zal quoten. Het bestandje is te vinden in /etc/bluetooth/hcid.conf
Citaat:
#
# HCI daemon configuration file.
#
# $Id: hcid.conf,v 1.3 2002/07/18 18:12:46 maxk Exp $
#

# HCId options
options {
# Automatically initialize new devices
autoinit yes;

# Security Manager mode
# none - Security manager disabled
# auto - Use local PIN for incoming connections
# user - Always ask user for a PIN
#
security auto;

# Pairing mode
# none - Pairing disabled
# multi - Allow pairing with already paired devices
# once - Pair once and deny successive attempts
pairing multi;

# PIN helper
pin_helper /usr/bin/bluepin;
#dbus_pin_helper;

# A dbus PIN daemon can be found at
# ftp://ftp.handhelds.org/pub/projects...in-0.20.tar.gz
}

# Default settings for HCI devices
device {
# Local device name
# %d - device id
# %h - host name
name "Roy Linux";

# Local device class
class 0x120104;

# Default packet type
#pkt_type DH1,DM1,HV1;

# Inquiry and Page scan
iscan enable; pscan enable;

# Default link mode
# none - no specific policy
# accept - always accept incoming connections
# master - become master on incoming connections,
# deny role switch on outgoing connections
#
#lm accept,master;
#
lm accept;

# Default link policy
# none - no specific policy
# rswitch - allow role switch
# hold - allow hold mode
# sniff - allow sniff mode
# park - allow park mode
#
#lp hold,sniff;
#
lp hold,sniff,park;

# Authentication and Encryption
auth enable;
encrypt enable;
}
Onder device bij name natuurlijk niet vergeten om name te wijzigen in een naam naar keuze. Deze zal als zodanig worden gezien op ieders apparaat die naar bluetooth apparaten zoekt.

3. Services
De geinstalleerde Bluez driver komt met een 'Service' of 'Voorziening' voor de Nederlandse versie. Deze zijn te configureren met 'voetje/rode hoed'->Systeeminstellingen->Serverinstellingen->Voorzieningen. Daar zal tussen het lijstje ergens te vinden zijn 'Bluetooth'. Deze aanvinken, en in het Bestand menu de wijzigingen opslaan. Is deze service er niet, geen nood, dan gaan we strakjes ervoor zorgen dat alles alsnog werkt.
Eventueel kan je deze nu ook al meteen aanzetten, om alvast te testen of je hem alvast kan vinden. Ook is het handig om te weten of je computer je Palm wel kan vinden, dit kan dmv:
# /usr/bin/hcitool scan

4. Internetten op je Palm
Okee, dus je palm word gevonden, maar dan kan je er nog niks mee. Linux weet namelijk niet wat het met jou verbinding moet doen. Hiervoor zullen we allereerst nog een configuratiebestand moeten schrijven. Geen nood, deze heb ik voor je. Plaats onderstaande in /etc/ppp/options:
Citaat:
lock
noauth
local
noipdefault
proxyarp
192.168.1.9:192.168.0.1
netmask 255.255.255.0
ms-dns 62.45.45.45
connect "sleep 2; echo -n CLIENTSERVER"
Het eerste IP adres op regel 5 is het IP dat je op jou lokale PC aan je Palm wilt toewijzen. Deze kan dus het beste in dezelfde range liggen als de rest van je netwerk. Het andere IP is degene die je Palm krijgt, en waarvan deze Palm dus denkt dat het van hem is. ms-dns is het adres van de DNS server, aangeraden is om deze ook apart in je Palm in te stellen.

5. Je Palm instellingen.
Je Palm zal uiteraard niet alles automatisch doen, echter is hier ook een oplossing voor.
Kies in het bluetooth menu voor "Setup devices". In het volgende menu, kies voor 'PC Setup'. Wat hierna komt is een beetje tricky, de Palm 'vergeet' soms te vragen of het moet pairen. Als je na het selecteren van je bluetooth dongle op ok drukt, en hij vraagt om een username en password, druk dan op 'previous', zodat je in het pairing scherm komt. Druk je dan op next, dan kan je de code invoeren die je in stap 3 in /etc/bluetooth/pin hebt gezet.
Als dat is geregelt zal je net aangemaakte verbinding te selecteren zijn in het desbetreffende bluetooth menu, echter zal deze niet werken. Ga daarvoor naar Prefs->Connection, kies de naam van de net gecreeerde verbinding, en druk op 'Edit' Verander Connect to in 'Local Network'. ga dan in het preferences menu naar 'network', selecteer de service met de net aangemaakte naam, tip op Details, en vul daar bij primary en secondary dns jou eigen DNS server in. Verder moet 'automaticly obtain IP' aangevinkt zijn, Connection Type is PPP, Idle timeout is 3 minuten, en Query DNS gaat uit.
okee, okee, en ook je palm is geconfigureerd.

6. De laatste hand aan je PC leggen
Het enige wat nu nog hoeft te gebeuren is de ppp service te starten, en aan te geven dat er een IP over bluetooth mag worden uitgedeelt. Dit gaat met de volgende commando's:
Citaat:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o ath0 -j MASQUERADE
dund --listen
Of, als je hierboven je lens hebt gezocht naar de service Bluetooth, maar die niet kon vinden:
Citaat:
/usr/sbin/hcid
/usr/sbin/sdpd
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o ath0 -j MASQUERADE
dund --listen
Ath0 hierboven is je verbinding met het internet, zal voor velen eth0 moeten zijn.
Het makkelijkst is om deze regels aan /etc/rc.local toe te voegen (dit is een gewoon tekstbestand), zodat dit automatisch word uitgevoert als je PC aangaat. Als iptables niet kan worden gevonden, deze staat in /sbin/

Dat was het eigenlijk wel, probeer het voor de zekerheid eens uit, en werkt het niet, reageren is niet verboden
__________________
M105 -> Zire 72 -> Treo 650 -> Treo 650 -> Pre -> Pre3

Laatst gewijzigd door Seven; 22 augustus 2004 om 19:18.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 04 augustus 2004, 16:03
Seven Seven is offline
Meelezer
Voornaam: Roy
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 26 april 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 108
Edit: beetje aangepast zodat de mensen zonder de bluetooth service ook nog verder kunnen .
__________________
M105 -> Zire 72 -> Treo 650 -> Treo 650 -> Pre -> Pre3
Met citaat reageren
  #3  
Oud 04 augustus 2004, 16:29
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 04 augustus 2004, 22:45
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik ben geen Linuxgebruiker, maar ik hoop dat diegenen die wel met Linux werken veel plezier hebben aan deze tutorial. Dank

Ik zal kijken of ik er een tips-pagina van kan maken.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 augustus 2004, 08:29
Vlammend's schermafbeelding
Vlammend Vlammend is offline
Heeft net een nieuwe!
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 07 augustus 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 147
Citaat:
Op 04-08-2004, om 22:45 heeft RoelvdV dit gezegd in bericht #4
Ik ben geen Linuxgebruiker, maar ik hoop dat diegenen die wel met Linux werken veel plezier hebben aan deze tutorial. Dank

Ik zal kijken of ik er een tips-pagina van kan maken.

Groeten, Roel.
Ik hoop het want mijn nieuwe PC'tje in aanbouw wordt Linux only en ik zou daar graag alles icm. mijn Palm willen doen.

Zal de komende tijd dus vaak de zoekengine aan het werk zetten een tipspagina zou dan natuurlijk veel tijd gaan besparen.
__________________
Mijn T2 is dood , lang leve mijn T|X
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 augustus 2004, 10:21
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
Op 17-08-2004, om 08:29 heeft Vlammend dit gezegd in bericht #5


Ik hoop het want mijn nieuwe PC'tje in aanbouw wordt Linux only en ik zou daar graag alles icm. mijn Palm willen doen.

Zal de komende tijd dus vaak de zoekengine aan het werk zetten een tipspagina zou dan natuurlijk veel tijd gaan besparen.
Op dit tips-pagina komt voorlopig hetzelfde verhaal te staan waarmee deze thread geopend is. Dus die info heb je ook nu al.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 01 september 2004, 17:52
Seven Seven is offline
Meelezer
Voornaam: Roy
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 26 april 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 108
Citaat:
Op 17-08-2004, om 08:29 heeft Vlammend dit gezegd in bericht #5


Ik hoop het want mijn nieuwe PC'tje in aanbouw wordt Linux only en ik zou daar graag alles icm. mijn Palm willen doen.

Zal de komende tijd dus vaak de zoekengine aan het werk zetten een tipspagina zou dan natuurlijk veel tijd gaan besparen.
Dan moet ik je toch teleurstellen denk ik. Synchronizeren kan wel, maar niet over bluetooth, en werkt ook niet alles. Het meest handig is de toepassing 'jPilot' hiervoor, deze doet t tenminste . Helaas is Docs2Go installeren er niet bij, evenals sommige andere dingen.
Tutorials hiervoor zijn er gelukkig wel genoeg, dus een groot probleem mocht het niet worden, en zo wel, dan ben ik er nog... (en Mexz natuurlijk)
__________________
M105 -> Zire 72 -> Treo 650 -> Treo 650 -> Pre -> Pre3
Met citaat reageren
  #8  
Oud 01 september 2004, 18:18
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 01-09-2004, om 17:52 heeft Seven dit gezegd in bericht #7
Helaas is Docs2Go installeren er niet bij, evenals sommige andere dingen.
Docs2go is door de native bestandsondersteuning nog steeds bruikbaar. Maar ook hier zie ik weer dat Linux weer bepert in de mogelijkheden
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #9  
Oud 01 september 2004, 21:54
Seven Seven is offline
Meelezer
Voornaam: Roy
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 26 april 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 108
Bruikbaar is die inderdaad wel, maar de installer is een .exe. Ik geef je weinig kans dat deze bruikbaar is met jPilot, als je die uberhaupt al werkende krijgt met bijv. Cedega (WineX) of Crossover Office. Wij Linux-palmers hebben ook liever Linux ondersteuning van PalmOne, maar daar zullen ze wel geen brood in zien ofzo.
__________________
M105 -> Zire 72 -> Treo 650 -> Treo 650 -> Pre -> Pre3
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 september 2004, 21:11
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Lightbulb Deze tip is er nu ook als tips-pagina

Het hele verhaal waar deze thread mee is gestart door Roy heb ik opgenomen als nieuwe tips-pagina.

Zie hier: Bluetooth voor Linux

Roy, Bram en JP bedankt voor de hulp bij het omzetten naar deze pagina.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 september 2004, 21:29
mexz's schermafbeelding
mexz mexz is offline
Herr Maximilian
Voornaam: Max
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 01 augustus 2001
Locatie: Limburg
Berichten: 588
Voor documenten raad ik aan een SD kaartje te gebruiken,
gewoon ff in de cardreader gooien, /dev/sda1 (is t meestal bij card readers) en je kunt de word,excel,powerpoint (docs2go 7) bestanden gewoon kopieren enzo, en dan met OpenOffice of je andere lievelings 'office pakket' het gebruiken.

Bewaren op SD is zoiezo handig, want cardreaders zijn plug en play, dus kan je zonder te syncen altijd je documenten up2date houden.
Op school, kantoor, zonder een lelijke PPC aan te schaffen!

Het syncen met PalmOS apparaten die de vernieuwde PalmOne agenda, adressen hebben gaat volgens mij ook niet feilloos, maar weet dit niet zeker.

Zelf sync ik mn palm op t moment nog gewoon op mn Windows laptop, het werkt toch fijner... maar ook ik hoop dat PalmOne/PalmSource ooit eens komt met native linux ondersteuning
__________________
Rock till you drop - Apple MacBook Pro

is bijna 8 jaar Palm user.
history: IIIe SE, m130, m505 (2x), Tungsten|T, Tungsten|T3, Zire 71, Zire 72, Tungsten|C, T|X, Treo 650

Laatst gewijzigd door mexz; 02 september 2004 om 21:39.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 september 2004, 22:43
robvanvliet's schermafbeelding
robvanvliet robvanvliet is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 16 december 2000
Locatie: Eindhoven
Berichten: 288
Stuur een bericht via ICQ naar robvanvliet Stuur een bericht via Instant Messenger naar robvanvliet Stuur een bericht via MSN naar robvanvliet Stuur een bericht via Yahoo naar robvanvliet Stuur een bericht via Skype™ naar robvanvliet
Even als reactie op bovenstaand bericht dat syncen over Bluetooth met Linux niet mogelijk zou zijn: dat kan (natuurlijk) wel. Volg bovenstaande tip: je Palm heeft nu een netwerk verbinding. Een netwerk hotsync kun je nu doen door in JPilot "net:any" in te vullen als port.

Zie bijv. http://aquariusoft.org/?section=palm...luetooth_linux
Met citaat reageren
  #13  
Oud 08 september 2004, 19:20
Seven Seven is offline
Meelezer
Voornaam: Roy
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 26 april 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 108
Tnx voor die site, ik ga er eens wat mee experimenteren, en ik vertel het wel als het werkt

Edit: en het werkt
Ik zal eventjes een korte beschrijving geven in t Nederlands (ala tutorial) wat ik heb gedaan, misschien leuk voor nog een tips pagina ofzo .

1. Palm instellen

Allereerst start je Hotsync op je Palm. Daar kies je in het menu "Modem Sync Prefs" voor Network. Ok, en kies vervolgens in het menu voor "LanSync prefs". Zorg ervoor dat daar 'Local Hotsync" is geselecteerd, en druk op OK. Daarna in het "Primary PC Setup" menu het lokale ip adres en evt. de netmask invullen. De naam van je PC invullen KAN werken, tenzij je op je Palm de DNS server van je internet provider hebt ingesteld (in de bovenstaande/vorige tutorial). Het IP adres invullen werkt daarentegen altijd, dus lijkt mij dat de beste oplossing. Zorg er dan dus wel voor dat je een statisch IP hebt, dus dat jou PC altijd het zelfde IP adres krijgt, en niet een IP van de DHCP server van je router. Druk op OK, en selecteer Modem.

2. Je PC
Op je PC alles instellen is kinderlijk eenvoudig. Ik ga ervan uit dat je gebruik maakt van jpilot, de meest bruikbare Palm Synchronisatie tool op dit moment. Klik daar op Bestand -> Voorkeuren, en stel daar onder Instellingen bij de seriele poort in "net:any". Onthoud wel wat dit eerst was, voor het geval je toch liever via je kabeltje synchroniseert (meestat /dev/ttyUSB1). Druk op OK, daarna op sync, laat je Palm ook syncen en zie hier, een werkende synchronisatie. Zo niet, zeg het even.

Met dank aan Robvanvliet, voor het leveren van de tutorial die wel heel sterk lijkt op deze tutorial, en ook bijna meteen werkte .
__________________
M105 -> Zire 72 -> Treo 650 -> Treo 650 -> Pre -> Pre3

Laatst gewijzigd door Seven; 08 september 2004 om 19:30.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 25 juni 2006, 23:22
jvw1954's schermafbeelding
jvw1954 jvw1954 is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 25
Na het installeren en starten van mnftpd-09 (ftp-daemon voor de Palm) raakte mijn Treo 650 in een oneindige opstart-loop. Het bleek nodig een harde reset te doen en opnieuw te synchroniseren. Sindsdien lukt het niet meer om een bluetooth-verbinding te maken met mijn Debian-stable-server. De Treo vindt de bluetooth-verbinding, als ik dan echter op OK druk, krijg ik de melding "Unable to connect to custard-0". In het syslog verschijnt de volgende mededeling:
"Jun 25 23:07:16 custard hcid[15214]: link_key_request (sba=00:80:5A:40:9D1, dba=00:07:E0:07:00:67)
Jun 25 23:07:16 custard hcid[15214]: pin_code_request (sba=00:80:5A:40:9D1, dba=00:07:E0:07:00:67)".

Vroeger kreeg ik de volgende syslog-mededelingen:
"May 13 11:51:03 custard hcid[2626]: link_key_request (sba=00:80:5A:40:9D1, dba=00:07:E0:07:00:67)
May 13 11:51:04 custard dund[3551]: New connection from 00:07:E0:07:00:67 May 13 11:51:04 custard pppd[3553]: pppd 2.4.3 started by root, uid 0
May 13 11:51:07 custard pppd[3553]: Serial connection established. May 13 11:51:07 custard pppd[3553]: Using interface ppp0
May 13 11:51:07 custard pppd[3553]: Connect: ppp0 <--> /dev/rfcomm0
May 13 11:51:08 custard pppd[3553]: found interface eth0 for proxy arp
May 13 11:51:08 custard pppd[3553]: local IP address 10.0.0.198
May 13 11:51:08 custard pppd[3553]: remote IP address 10.0.0.200".

In welke richting kan ik een oplossing zoeken?

Bedankt,
Jaap.

--
Jaap van Wingerde
e-mail: 1234567890@vanwingerde.net
internet: http://jaap.vanwingerde.net/
Met citaat reageren
  #15  
Oud 25 juni 2006, 23:34
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ik zou alle instellingen op de Palm nog eens nalopen. Hier zie ik namelijk geen vreemde dingen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #16  
Oud 26 juni 2006, 11:31
jvw1954's schermafbeelding
jvw1954 jvw1954 is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 10 april 2005
Berichten: 25
Na een nachtje slapen bedacht ik vanmorgen (voor het tandenpoetsen) de oplossing: "/etc/bluetooth/link_key" hernoemen. Daarna werd, na "ok" drukken, om de pin gevraagd en werd een nieuwe "link_key" aangemaakt.
Bedankt,
Jaap.
__________________

Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023