Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 30 maart 2002, 10:31
Erik Bijlsma
Guest
 
Berichten: n/a
Angry Navman 500

Ik heb vanmorgen de NAVman 500 van de PDA shop ontvangen. Alles netjes geïnstalleerd, dacht ik. Maar nu bevat mijn CD-ROM niet de Smarthpad GPS application! Hele CDRom gescreend in de Verkenner, niets gevonden. Zo kan ik op dit moment dus wel netjes een tripje plannen, maar GPS informatie ontbreekt. En de PDA shop kan ik pas weer na de Paasdagen bereiken. Weet iemand raad op korte termijn?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 30 maart 2002, 23:50
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Hoi Erik,

volgens de Navman site hoeft Smartpath niet meer geïnstalleerd te worden, de GPS driver wordt automatisch met de andere software geïnstalleerd. Laat weten of het werkt en wat je ervaringen zijn met de hardware en software. Ik denk over dezelfde combinatie namelijk.

Groeten,
Marco.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 31 maart 2002, 16:34
Erik Bijlsma
Guest
 
Berichten: n/a
Marco,

Ik krijg de Navman incidenteel in gebruik. In mijn auto is er in het geheel geen ontvangst van de satellieten. (ondanks de mooie bevestinging die meegeleverd wordt)
Op de CDRom staat ook een installatiemogelijkheid voor de iPaq. Hier staat een aparte add-on voor de GPS functie bij. Je kunt dan ook (volgens de manual) een applicatie openen om te kijken hoe de ontvangst is, je coördinaten vaststellen, je snelheid vastleggen. Je kunt ook instellen dat je apparaat niet met de auto-off functie stees uitgaat. Deze applicatie staat er niet op voor de installatie van de Palm-versie, zodat je helemaal niet weet wat de GPSreceiver doet.
Bij een fietstocht kreeg ik toch een keer contact en werkte het allemaal prachtig. De software werkte zeer goed, alle straatnamen wist het te interpreteren. (uiteraard na het downloaden van de kaart waar ik woon). Het probleem was wel dat als je een route wilde plannen het contact met de GPS weer verdwenen was en het zeer lang duurde voordat er weer contact was. Maar goed, je moet er eigenlijk toch wel aan kunnen zitten.
Mijn eerste ervaring: software in orde, hardware zeer onvoldoende, wellicht toch nog door het ontbreken van een applicatie. Ik heb een mail gestuurd naar de Navman-site en hoop na de paasdagen uitsluitsel te krijgen. Ik hou je op de hoogte.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 april 2002, 18:56
Mr. Herm's schermafbeelding
Mr. Herm Mr. Herm is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 14 maart 2002
Locatie: Drenthe
Berichten: 33
Heb je Cetus al eens geprobeerd??
Met citaat reageren
  #5  
Oud 01 april 2002, 21:29
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Kijk ook even op de site van www.navman.com .Daar staat bij 'download' een progje dat je ontvangst test.(gpsinfo.prc)
Succes en groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #6  
Oud 01 april 2002, 22:49
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Erik: Wellicht ten overvloede, maar kijk bij SPtrip of SPcity even onder Opties/GPS. Selecteer daar 'toon GPS-positie' en kies je Palm-model uit het rolmenu.

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 april 2002, 15:20
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Het schijnt dat ontvangst in de auto belemmerd wordt als je een warmtewerende voorruit hebt. Zit een metaallaagje in.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 april 2002, 16:48
WimvdH
Guest
 
Berichten: n/a
Vorige week een Navman500 GPS gekocht.
Werkt schitterend zowel met SPCity als met SPTrip en ook prima in de auto. Wel gehoord dat anderen met sommige typen autoruiten problemen hebben met de ontvangst (werd bij de pDAshop voor gewaarschuwd).
Nadelen:
kaarten kunnen niet op geheugenkaarten worden geladen ( jammer; had ik net een 32Mb kaart voor gekocht)
Exacte positie niet standaard af te lezen. Daarvoor heb ik het programmaatje GPSInfo gedownload (8K).
Bij gebruik bij (stads)wandelingen speelt de beperkte levensduur van de accu van mijn Palm m505 parten. (Maar hij werkt ook goed met mijn M125 met oplaadbare NiMH AAA accu's).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 april 2002, 20:42
Erik Bijlsma
Guest
 
Berichten: n/a
Hieronder het antwoord van de NAVman company:
Erik - the smartpath GPS application is integrated on the palm version of the software - you do not need to install it seperately. Please check that you have it set to palm m500 not palm 7/5/3, and if it still does not work,
please download GPS Info from the support section of our website, which you
can then use to check the satellite reception. Please make sure that you are
outside with a clear view of the sky for testing.

Bij mij in de auto, waarin ik het meest geprobeerd heb, dus helaas geen contact (zonwerend glas en de buitenantennes verwerkt in de voorruit).
Ik heb GPS Info gedownload en nu kan ik in het vrije veld inderdaad zien hoe de signaalsterkte is. Ook de cold start is nu beperkt tot ongeveer 1 minuut.
Dus voor mijn gebruik: veel wandelen en fietsen!
Volgens de PDAshop neemt de GPS applicatie die de iPaq wel kent, teveel ruimte in gebruik van de beperkte Palm memory.. Jammer van de gemiste mogelijkheden.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 03 april 2002, 07:28
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Er zijn overigens GPS antennes in de handel, waarmee je het probleem van de voorruit kunt omzeilen. Volgens mij is er een link vanaf da Navman site. Als ik het goed begrijp komt de antenne op het dak en worden de GPS signalen in de auto weer uitgezonden.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 03 april 2002, 17:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb bij de RandMcNally streetfinder modellen nog nooit iets over problemen met "zonwerende ruiten" gehoord. Uberhaupt nog nooit eigenlijk (in combinatie met GPS dan)! Is de ontvangst van die NavMan zo slecht dan dat die daar niet tegen kan? Dat zal dan ook niet best werken als je in een bos of stad tercht komt.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 03 april 2002, 19:44
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Patrick,

het gaat hierbij om ruiten met een heel dun metaallaagje, niet om getinte ramen. Die ramen die zo'n paars-metaalachtig kleurtje hebben. Je kunt je voorstellen dat het metaallaagje de GPS-ontvangst blokkeert.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 03 april 2002, 19:47
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Ik ben heel benieuwd of de software duidelijk aangeeft wanneer je links of rechtsaf moet slaan.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 03 april 2002, 21:53
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
het gaat hierbij om ruiten met een heel dun metaallaagje, niet om getinte ramen. Die ramen die zo'n paars-metaalachtig kleurtje hebben. Je kunt je voorstellen dat het metaallaagje de GPS-ontvangst blokkeert.
Ja, maar ik kan me voorstellen dat dan andere GPS units daar ook last van zouden moeten hebben. En dat daar dan dus waarschijnlijk ook wel melding van geweest was. Een goede GPS (antenne) doet het ook gewoon binnenshuis (die RandMcnally Vx pakt hooguit 3 satelieten, maar toch).

Een slechte antenne heeft gewoon te weinig signaal om door de minste geringste storing heen te komen. Last van "warmtewerende ramen" lijkt mij een goede indicatie om die hele NavMan unit maar links te laten liggen. Dan heb je namelijk ook last bij: bomen, wolken, huizen, volle maan ....
Met citaat reageren
  #15  
Oud 03 april 2002, 21:57
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Erik,

In de auto heb je overigens veel meer last van het dak dan van een warmtewerend voorruit. Dat dak is nog iets metaliger dan je voorruit en daar komt dus echt niets door. Het zou dus ook gewoon kunnen zijn dat je de GPS niet helemaal naar buiten gericht hebt. Als je een GPS programma neemt waarmee je kunt zien welke satellieten je ontvangt en hoeveel signaal daar vanaf komt kun je wel wat met de unit testen om te zien of de ontvangst beter wordt. Ik gebruik hier NavComp voor van Magellan, maar ik weet niet of dat ook werkt met die NavMan. Ik neem haast aan van wel, want het werkt ook met de RandMcNally van mij.

Overigens gaat het locken ook een stuk sneller als je software gebruikt die een init doet op basis van je laatst bekende locatie. Als ik zonder init start ben ik ook wel eens een half uur bezig geweest om een lock te krijgen. Met een locatie init is het vrijwel altijd in iets van 25 seconden klaar.

Helaas is gps software voor de palm met een locatie init schaars. De enige software die het echt duidelijk doet is PlaceTrace, maar die site is weg. Ik kan je het programma anders wel mailen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 april 2002, 17:59
pino
Guest
 
Berichten: n/a
Navman GPS500

Hoi Erik,

De software wordt automatisch geinstalleerd, is een foutje in de handleiding !!!!
Je zult zien dat het werkt, ik dacht hetzelfde alleen zat er bij mij een toevoeging bij de handleiding !!

grtz Ronald
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023