Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 november 2002, 12:04
Lyndon's schermafbeelding
Lyndon Lyndon is offline
Senior lid
Voornaam: Lyndon
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Rijswijk (ZH)
Berichten: 95
Programmatuur voor SD-Kaart

Kan iemand mij vertellen welke standaard programmatuur beschikbaar is voor het gebruik van de SD-Kaart op de Palm Organizers. Ik heb onlangs de Tungsten T besteld, en ben dus benieuwd welke standaard programmatuur meegeleverd wordt om bijvoorbeeld backups te maken van je complete RAM naar SD-kaart.

Ik gebruik momenteel de Handera 330, en deze heeft ook standaard software voor gebruik van de CD/SD-kaart:
- CardPro (een soort filemanager)
- AutoCard (hiermee kan je programma's op de SD-kaart rechtreeks) benaderen
- Backup (voor backups/restore [compleet & individuele files])

De Tungsten T wordt nu dus mijn 4e Palm organizer (Palm Professional, TRGpro, Handera 330, Tungsten T). Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen

Lyndon
__________________
An insightful critique of one way of thinking about a problem leads to another, better understanding
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 november 2002, 12:12
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb zelf geen Tungsten, maar dat soort software zal toch wel standaard meegeleverd worden? Bij de Clie's zit het er in ieder geval wel bij (en bij de handera's dus blijkbaar ook)
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 november 2002, 12:20
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Backupbuddy is een goed programma. Voor gebruik van SD-kaartjes hebben ze dit uitgebreid met BackupBuddy VFS .

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 november 2002, 12:26
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Serieus? Moet je dat nog kopen dan?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 november 2002, 12:34
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
BackupBuddy moet wel aangeschaft worden, maar dit pakket biedt dan ook veel mogelijkheden. OS5 heeft een goede ondersteuning van de SD-kaart en ook de huidige desktopmanagers maken nu een goede backup van je Palm op de PC. Ik heb echter nog geen programma bij mijn Tungsten ontdekt voor het maken van een backup naar een SD of MMC kaart.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 november 2002, 12:40
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
Ik heb echter nog geen programma bij mijn Tungsten ontdekt voor het maken van een backup naar een SD of MMC kaart.
Wat dat betreft doet Sony het toch beter, met het standaard bijleveren van MSBackup. Niet dat het uitgebreid is, scheduled backups maken is helaas niet mogelijk, maar backuppen en restoren kan wel!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 november 2002, 12:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Eigenaardig dat Palm dat niet bijlevert.

Ik heb het op mijn Clie nog nooit nodig gehad, maar daar zit de backup software dus in de ROM. Dan kun je dus ook op vakantie eventueel de boel herstellen van je memory stick. Dat is wel een veilig gevoel. Of het echt werkt weet ik (gelukkig) niet
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 november 2002, 12:47
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Eigenaardig dat Palm dat niet bijlevert.

Ik heb het op mijn Clie nog nooit nodig gehad, maar daar zit de backup software dus in de ROM. Dan kun je dus ook op vakantie eventueel de boel herstellen van je memory stick. Dat is wel een veilig gevoel. Of het echt werkt weet ik (gelukkig) niet
geloof mij, het werkt! Ik heb er nadat ik mijn Clié al wel 4 dagen in mijn bezit had al dankbaar gebruik van gemaakt! Vooral het feit dat het in de ROM zit, is erg makkelijk. Alleen Bakcup buddy is ook goed te doen hoor, het programma kopieert zich automatisch op het externe geheugen, zodat je ook na een harde reset gewoon je backup kan terugplaatsen, door de applicatie te starten van je externe geheugen, of het eerst te kopieren naar je Palm / Clié zelf.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 november 2002, 12:59
Lyndon's schermafbeelding
Lyndon Lyndon is offline
Senior lid
Voornaam: Lyndon
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Rijswijk (ZH)
Berichten: 95
BackupBuddyVFS

RoelvdV,

De website van BackupBuddyVFS geeft aan dat deze niet ondersteund wordt op de Tungsten T. Welke andere programmatuur gebruik jij op de Tungsten T die wel gebruikt maakt van de SD-Kaart?

Lyndon
__________________
An insightful critique of one way of thinking about a problem leads to another, better understanding
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 november 2002, 13:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Oh ja, stom! Backupbuddy staat dan natuurlijk ook op de memory stick

Krijg je met zo'n back-up alles terug? Ik had ooit begrepen dat je Back-up buddy moest kopen om ook je preferences enzo terug te krijgen (of was het nou je agenda en contactpersonen?).
Met citaat reageren
  #11  
Oud 11 november 2002, 13:05
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Oh ja, stom! Backupbuddy staat dan natuurlijk ook op de memory stick

Krijg je met zo'n back-up alles terug? Ik had ooit begrepen dat je Back-up buddy moest kopen om ook je preferences enzo terug te krijgen (of was het nou je agenda en contactpersonen?).
Nou, bij mij wordt bij een restore alles terug gezet zoals het stond, met Backup buddy... ook prefs etc. Tenminste, dat dacht ik van wel... laatste restore die ik gedaan heb dateert van een paar maandjes terug... en ik kan me niet herinneren dat ik na de restore nog dingen moest wijzigen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 11 november 2002, 14:00
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Re: BackupBuddyVFS

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lyndon
RoelvdV,

De website van BackupBuddyVFS geeft aan dat deze niet ondersteund wordt op de Tungsten T. Welke andere programmatuur gebruik jij op de Tungsten T die wel gebruikt maakt van de SD-Kaart?

Lyndon
Ik was er nog niet aan toegekomen om BackupBuddy te installeren! Goed dat ik dit weet en tevens jammer. Eerst maar kijken of er vervangende software is.
Een SD of MMC kaart kun je zonder problemen gebruiken op de Tungsten-T. Ik mijn kaart gewoon overgeheveld van de m505 naar de TT en dat werkte zonder problemen. En ik heb nu toch BackupBuddyVFS maar even gestart (vanaf mijn MMC kaart) en dit lijkt gewoon te werken! Eerst een backup gemaakt, toen een harde reset gegeven en een restore uitgevoerd. Resultaat: een foutmelding bij het restoren van de adressen, maar je kan deze melding negeren en ik kan geen fouten ontdekken in mijn adressen. BackupBuddyVFS werkt dus gewoon op een Tungsten-T. En het werkt in ieder geval een stuk sneller dan op de m505. Nu kijken of ook de PC variant wil werken. Dit kan ik vanavond thuis uitproberen.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 november 2002, 16:17
Lyndon's schermafbeelding
Lyndon Lyndon is offline
Senior lid
Voornaam: Lyndon
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Rijswijk (ZH)
Berichten: 95
Roel,

Hoe start jij het programma BackupBuddyVFS vanaf je MMC-kaart. Is dit een standaard functionaliteit van de Tungsten T? Of heb je hiervoor een andere programma voor gebruikt?

Lyndon
__________________
An insightful critique of one way of thinking about a problem leads to another, better understanding
Met citaat reageren
  #14  
Oud 11 november 2002, 16:54
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Je kan toch gewoon Backupbuddy vanaf je kaart starten? Of je nu een m505 hebt of een Tungsten? Of begrijp ik je vraag verkeerd.

Over de foutmelding van adresboek die Roel noemt; na een harde reset wordt een lege adresDB aangemaakt. Als je vervolgens een restore doet, krijg je de melding waarin verteld wordt dat het adresboek op de kaart ouder is dan dei op de palm, of je zeker weet dat je dit wilt. Is dus niet echt een foutmelding...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 11 november 2002, 17:18
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
krijg je de melding waarin verteld wordt dat het adresboek op de kaart ouder is dan dei op de palm, of je zeker weet dat je dit wilt. Is dus niet echt een foutmelding
Deze melding kreeg ik ook, maar dit is een inderdaad geen foutmelding. Hierna kreeg ik echter wel een echte foutmelding met een Ignore optie. Daarvoor gekozen en eigenlijk niets bijzonders kunnen ontdekken!

En BackupBuddyVFS installeert zichzelf juist naar je backupkaart, zodat je dit programma kan gebruiken naar een harde reset . Anders heb je niets aan je backup!

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #16  
Oud 12 november 2002, 09:34
Lyndon's schermafbeelding
Lyndon Lyndon is offline
Senior lid
Voornaam: Lyndon
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Rijswijk (ZH)
Berichten: 95
Opstarten vanaf CD-kaart

Susan,

Wat bedoel je met het 'gewoon' opstarten van een programma vanaf een SD/MMC-kaart?

Op de Handera 330 is dit alleen mogelijk indien via een ander programma in RAM (AutoCard) waarmee aangegeven wordt welke directory op de SD/MMC-kaart gebruikt. Alle programma's in deze directory zijn dan zogenaamd 'gewoon' op te starten via de launcher.

Ik heb echter 'nog' geen practische ervaring met het 'gewoon' opstarten van programma's vanaf SD/MMC-kaart van een 'originele' Palm, zoals de M515/Tungsten T, etc.

Lyndon
__________________
An insightful critique of one way of thinking about a problem leads to another, better understanding
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 november 2002, 09:46
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
aha Lyndon, was me even ontgaan dat je een handera gebruiker bent. in de standaardlauncher krijg je met een sd/mmc-kaartje een 'categorie' erbij. Een pictogram geeft dan aan dat het om een kaart gaat. Als je deze 'opent' kun je bladeren door de standaard programmafolder van het kaartje, net zoals je door gewone cats kan bladeren. Opstarten doe je dan door het programma-pictogram aan te tikken.

Koppelen naar een andere folder op sd/mmc (a la RAM) doe je met MSMount.

[met andere launchers werkt het overigens veel handiger]

Roel, ik dacht dat je verwees naar de waarschuwing. Maar je hebt het nu iets duidelijker omschreven, duidelijk. Verder tevree met de Tungsten?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 10 december 2002, 20:36
ErikBrakkee
Guest
 
Berichten: n/a
De Palm Tungsten T is helaas vrij kaal voor wat betreft ondersteuning voor de memory card.

Powerrun schijnt nog wel te werken maar is trager omdat de applicatie ook eerst gecopieerd moet worden voordat hij uitgevoerd wordt. Ook schijnt powerrun niet voor alle applicaties te werken.

Met MS Mount heb ik problemen op de Tungsten. Hij crasht niet, maar hij werkt ook niet. Volgens de ontwikkelaar kan het ook niet werken op de Tungsten.

"Do you already have any plans for making MsMount suitable for Palm OS 5?


Sorry, I have no way to support MSMount on OS5. Because OS5 does
not provide HACK technique to extend OS functionality. PalmSource
provides notifications instead of HACK, but it is not enough to implement
MSMount.

--
nagamatu"

Wel leuk toch dat internet dat je zomaar een antwoord op je vraag krijgt van iemand die je niet eens kent.

Ik denk dat het dus maar eens hoog tijd wordt dat al die Palm ontwikkelaars nu eens serieus het VFS gaan ondersteunen.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 december 2002, 21:51
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Citaat:
Powerrun schijnt nog wel te werken maar is trager omdat de applicatie ook eerst gecopieerd moet worden voordat hij uitgevoerd wordt.
Ik ken de details van de VFS techniek niet precies, maar volgens mij draait elk programma dat je vanaf een SD of MMC kaartje start in het werkgeheugen (RAM). Dus die kopieeractie vind altijd plaats. Na gebruik wordt het programma weer uit het werkgeheugen verwijderd. Een SD of MMC kaartje is geen uitbreiding van het werkgeheugen maar een opslagmedium. Een Virtual FileSystem zogezegd

Citaat:
Ik denk dat het dus maar eens hoog tijd wordt dat al die Palm ontwikkelaars nu eens serieus het VFS gaan ondersteunen.
Hiervoor kan ik je LuancherX aanbevelen. Dit is in allerlei opzichten een erg goede Launcher met ook goede VFS ondersteuning. Je kunt meerdere kaart-directories tegelijkertijd mounten. De programma's in die directories zijn daardoor in de Launcher zichtbaar. Je bent hierdoor niet meer gebonden aan alleen die ene /Palm/Launcher directory zodat je je kaartjes nu ook netjes kunt indelen in verschillende directories/categorieën. En je kunt de programma´s op je kaartjes direct vanuit de Launcher starten.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 12 december 2002, 18:14
ErikBrakkee
Guest
 
Berichten: n/a
Launcher X zal ik zeker eens gaan proberen en lost in elk geval het probleem op dat powerrun niet zo goed werkt op de Tungsten.

Echter, het belangrijkste probleem wat ik zie is dat ik applicaties heb die op zich vrij klein zijn (bijv. palmwijzer of een routeplanner), maar die grote databases nodig hebben (bijv. > 1MB).

In dat geval zou ik het liefst de databases op de SD card hebben zonder dat ze gecopieerd moeten worden naar de memory card.

Helaas zijn er nog maar veel te weinig programma's die echt gebruik kunnen maken van het VFS.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023