Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07 augustus 2002, 22:27
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
digi-map 2002

Na mailen, testen, ergeren aan software die me niet duidelijk verteld waarheen, kaarten die niet overlappen, switchen tussen progs ed, heb ik besloten om toch maar de portomenee te openen en de digi-map soft aan te schaffen.
Na het testen, en de ervaringen van bekenden, moet ik eerlijk zeggen dat dit het enigste echte navigatieprog voor de palm is.
Zo gauw ik er mee weg ben laat ik wel eens een verslagje
Groeten
Rudy
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 augustus 2002, 22:48
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik ben erg benieuwd!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 08 augustus 2002, 09:46
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Ik zie je verslag met interesse tegemoet!
Met citaat reageren
  #4  
Oud 09 augustus 2002, 16:54
Blackfire
Guest
 
Berichten: n/a
Cool

Ik ben ook wel eens benieuwd voor het resultaat.
Ik heb tomtom citymaps en routeplanner, vind deze toch heel gebruiksvriendelijk hoor.

Enig idee waar ik een UK of NL site vindt van digi-map 2002 en geen duitse ??
Met citaat reageren
  #5  
Oud 09 augustus 2002, 19:39
Vanstra's schermafbeelding
Vanstra Vanstra is offline
Happy member
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 07 december 2000
Locatie: Hoorn (NH)
Berichten: 274
Even goed kijken op www.hekosoft.de
Daar staat een engels vlaggetje.

Vanstra
__________________
----------------------------------------
Homo sapiens non urinat in ventum.
Dat u niettemin verwittigd bent, evenwel.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 augustus 2002, 20:08
Blackfire
Guest
 
Berichten: n/a
Talking

Bedankt

Bij search op hotbot kwam ik steeds elders terecht
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 augustus 2002, 19:06
Nomai
Guest
 
Berichten: n/a
ben heel erg benieuwd naar je ervaringen met de digi software. Ik zit er namelijk ook over te denken.
Waar heb jij de software gekocht??

grz
nomai
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 augustus 2002, 22:29
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Eerste bevindingen

Ik wil even jullie op de hoogte houden, dit is nog geen kompleet review, beschouw het als een voorbeschouwing. Het is mogelijk dat ik bepaalde tekortkomingen vermeld, die misschien aan mijn onkunde/onwetenheid ligt.
Allereerst de hardware:
Een palm 500, 32Mb sd kaart en de Holux 251+, die nog moet aangepast worden ivm conflictje palm m500 (tijdelijk opgelost door pen 9 te isoleren, niet van tel in deze test)
De software:
Een cdtje, waarop een install en een maps directory staat. Er zijn 2 versies, een one-region, en de europa versie. Ik heb de benelux versie aangeschaft, bij de nederlandse Lotus shop.(http://www.elise-shop.nl/enter.html?...ectronics.html)
Registratie gaat via een serienummer, staat op de cd-box. Je surft naar de website van Hekosoft, daar kan je registreren, je krijgt je accescode via email.
Instaleren van de soft op de pc is fluitje van cent, gewoon install, kies de taal, Engels in ons geval vermoed ik ( geen nl voorhanden).
Dan kan je de maps instaleren vanop cd naar de pc. Heb je de cd niet meer nodig om te werken, handig.
In de pc soft, kan je de kaarten aanmaken, is wel een werkje, staat ook wel in de manual, maar eens je het beet hebt, gaat het.
Je bent beperkt in het aantal nodes per kaartje, je kan de grote en het detailniveau kiezen.
Als je nou van een grote stad naar een andere moet, heb je waarschijnlijk van elke stad een kaartje nodig. Om dan te kunnen plannen van een naar de andere stad, heb je een overlappende kaart nodig (zou heel benelux kunnen zijn), waar je een lager detailniveau nodig ivm de beperking van het aantal nodes. Denk hier aan kaartjes op"snelweg en grote banen niveau".
Als je die kaartjes gemaakt hebt, kan je ze naar de palm sturen, eventueel rechtstreeks naar de sd kaart. (Hotsync)

De palmsoft, moet je via een menuutje in de startmenu van windows(xp in mijn geval) instaleren.
Doe je een hotsync, de soft erop, de kaartjes en je bent in principe vertrokken.
Plannen op de palm: (ik prefereer dit, kan ook op de pc, maar daar ben ik nog vertrouwd mee)
Je kiest je huidige positie (active gps doet dit automatisch), en kiest je bestemming, via de gemeente en de straat (je moet wel manueel die kaart kiezen, en dus weten op welke map die gemeente zit), berekent, en voila, daar staat de pijl met afstandsindicator voor je neus, klaar en duidelijk. Je begint te rijden, en als je de verkeerde richting uit rijd, meld ie het, ga je te ver uit de richting, gaat de palm herberekenen, en stelt een nieuwe route voor. Ga je weer fout, berekent de palm opnieuw, en dat gaat zo maar door, prima dus. werkt echt goed, je geraakt er altijd.
Dan de kaartjes: die zijn duidelijk, nadat je de kleuren aangepast hebt, (maar ik werk monochroom, op color is het zowiezo goed).
Je kan heel eenvoudig in en uitzoomen via de toetsjes up/down. Ze kunnen roteren, zodat je altijd naar boven op de kaart rijd, lekker eenvoudig.
Het zijn navtech kaarten, die worden beschouwd als goed zijnde kaarten, maar ze zijn niet perfect. De ervaringen die ik ermee heb zijn lokaal, ze kunnen dus per streek verschillen.
Plannen binnen een full detail kaart is super, gaat echt goed. Je kan de route bepalen dmv de snelheden per soort weg te manipuleren, geef je aan de snelheden een hoge waarde, gaat de planner zoveel mogelijk die wegen kiezen en andersom.
Plannen tussen meerdere kaarten is iets moeilijker, je gaat dan eigenlijk plannen op niveau van de grote kaart, dus je krijgt de grote banen en snelwegen, daar komt de route op. Nou is dat niet erg voor het einde van de route, daar doe je, van zodra je het gebied van de detailkaart-bestemming binnenrijd, een herberekening, en dan ga je verder op het hoogste niveau plannen, prima. Maar het vertrek is moeilijker, je krijgt soms een recht lijn naar de nabije grote weg, kan soms wel moeilijk zijn. Hiervoor heb ik nog geen oplossing, tenzij je route opsplitsen, en de overgang op de grote wegen maken. Zoek ik verder uit.
Handige hulpmiddelen: je kan posities opslaan/benoemen, los van de kaartjes.
Het werken met sd kaartjes gaat prima, terwijl je rijd en een nieuw gebied binnenrijd, laad de soft automatisch de beste kaart, en wist een van de kaartjes die in memory zitten, en op de sd kaart staan.
Belgie gaat bij mij niet op 32Mb, bij een vriend gaat heel benelux op 32mb, ook nog ff uitzoeken wat hier en daar aan de hand is. feit is dat het goed werkt met die kaartjes.

Voorlopige conclusie:
Dit is een echt navigatiepakket, geen tomtom toestanden, de prijs is er ook naar.
Er is voorbereidend werk nodig, wil je een gebied mooi "in kaart brengen"
Manual is zeer oppervlakkig, ik beschouw het als een startersgids.
Palmpakket is grafisch zeer geschikt voor gebruik op de weg, grote pijl, grote fonts voor de belangrijke zaken. Duidelijke kaartjes.
Geluidsignalen, zo goed als het kan op een palm. 3 soorten bieps.
Ben er tot nu toe zeer tevreden mee, soms zijn de kaartjes "raar", maar dat is met elk navigatieprogramma, en moest je fout rijden, is de herberekingsfunktie super.

Ik verwacht trouwens een dezer dagen mijn aktieve extra antenne, die zou het gebruik van de holux in de auto moeten verbeteren (kan ik de palm tegen het dashboard, ipv onder de voorruit plaatsen), de warmtewerende voorruiten van de moderne wagens, hebben als nadeel dat ze het signaal verminderen.
Waarschijnlijk zal ik meer/groter geheugen aanschaffen om overal alle kaarten te kunnen gebruiken, ook als er geen pc in de buurt is.

Pff, nu ga ik stoppen , tis al laat, en nu weten jullie toch al iets hé
Groetjes uit Belgie
Rudy
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 augustus 2002, 09:35
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Prachtige (voorlopige) review Rudy!
Toch nog een vraag. De kaartjes gaan op de SD kaart, dat is wel zo handig.Maar hoeveel vrij geheugen op de Palm zelf heb je minimaal nodig bij dit software pakket. Ik heb ergens gelezen dat dat minimaal 4MB moet zijn. Klopt dat?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 augustus 2002, 13:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, leuke review. DigiMap klinkt inderdaad best aardig, maar ik heb een paar vraagjes.

Dat deur tot deur plannen valt dus wel een beetje tegen? Begrijp ik het goed dat als je van Groningen naar Middelburg wil, dat je dan dus inderdaad een kaart van vrijwel heel Nederland moet meenemen? En dat je dan het detail zo ver omlaag moet schroeven dat het nog past? Hou je dan alleen nog de snelwegen over? Hoe bruikbaar is dat?

Hoe gaat dat dan als je een reis over meerdere "regions" wil plannen? Oh laat maar je hebt alleen de BeneLux versie

Mijn ervaring met MapViewer is dat het automatisch herplannen nog wel eens fout gaat. Bijvoorbeeld dat je achteruit moet rijden om er te komen (terwijl je niet kunt keren) of dat je soms af moet slaan waar je helemaal niet af kunt slaan (door een ongelijkvloerse kruising) Hoe gaat dat met DigiMap?

Kun je in de route tussenpunten opgeven om zo de route zelf nog een beetje te sturen? Misschien kun je zo ook de route van het vertrekpunt naar de grote kaart in detail laten plannen?

Kun je makkelijk je route omkeren? Ik bedoel als je de route planned en je bent gearriveerd, kun je de route dan eenvoudig omzetten naar een route terug. Bij MapViewer heb ik dat bijvoorbeeld niet gevonden. Terwijl het volgens mij best simpel is om start en eindpunt te wisselen.

Je zegt dat je moet weten op welke kaart een gemeente zit. Zijn er meerdere kaarten per land? Heb je niet 1 kaart voor de hele BeNeLux (of op zijn minst per land)? Ik heb ooit een oude versie van MapViewer gezien. Daar moest je inderdaad de provincie weten waar je einddoel lag. Voor Duitsland zou ik dat bijvoorbeeld nooit weten (of voor welk ander land dan Nederland trouwens) Daar ben ik toen maar niet aan begonnen. MapViewer 2.0 heeft 1 kaart per land. Dat werkt prima. (Alleen dus weer niet voor plannen van Amstelveen naar Frankfurt, maar goed)
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 augustus 2002, 20:56
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PulmoPalm
Prachtige (voorlopige) review Rudy!
Toch nog een vraag. De kaartjes gaan op de SD kaart, dat is wel zo handig.Maar hoeveel vrij geheugen op de Palm zelf heb je minimaal nodig bij dit software pakket. Ik heb ergens gelezen dat dat minimaal 4MB moet zijn. Klopt dat?
Wel, 4mb lijkt me inderdaad minimum voor werkbaar te zijn, een high-detail kaart van groot-antwerpen is al snel 1.5mb, te daarbij een tweede grote kaart, en een overlap, en je zit aan 4mb. Het wissen gaat wel lekker, doet de soft zelf, als ie op de sd kaart een copie van een niet gebruikte kaart in het memeory vond, wist ie desbetreffende kaart uit je main memory, om ze eventueel bij volgend gebruik terug te laden.
Groetjes
Rudy
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 augustus 2002, 21:07
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Ja, leuke review. DigiMap klinkt inderdaad best aardig, maar ik heb een paar vraagjes.

Dat deur tot deur plannen valt dus wel een beetje tegen? Begrijp ik het goed dat als je van Groningen naar Middelburg wil, dat je dan dus inderdaad een kaart van vrijwel heel Nederland moet meenemen? En dat je dan het detail zo ver omlaag moet schroeven dat het nog past? Hou je dan alleen nog de snelwegen over? Hoe bruikbaar is dat?

*Minimum heb je dan nodig: van elk gebied een high-detail, en een overlappende kaart van de 2 gebieden, liefst ook met zoveel mogelijk detail. Maar BeNeLux kan volledig in 1 kaart, met snelweg en grote wegen.

Hoe gaat dat dan als je een reis over meerdere "regions" wil plannen? Oh laat maar je hebt alleen de BeneLux versie

*beNeLux is eigenlijk al 3 regios, je merkt daar niks van.

Mijn ervaring met MapViewer is dat het automatisch herplannen nog wel eens fout gaat. Bijvoorbeeld dat je achteruit moet rijden om er te komen (terwijl je niet kunt keren) of dat je soms af moet slaan waar je helemaal niet af kunt slaan (door een ongelijkvloerse kruising) Hoe gaat dat met DigiMap?

*Durft wel eens "uit te schuiven", de navtech kaarten zijn niet foutvrij, en elk pakket dat dus die kaarten gebruikt ....
Herplannen gaat als volgt: eerst zal ie je terug sturen naar je foute afslag, tot een 800 meter verder. (zelfs op de snelweg!!)
Maar, aangezien je toch lekker rechtdoor rijd, gaat ie dan een nieuwe route bepalen, met de parameters die je voorinsteld, snelheden per wegtype bepalen je traject. Ik heb ook al een oprit gezien op de kaart, die er niet echt was, maar het is uitzonderlijk, en je rijd dan gewoon ff door, hij herbereknd toch.


Kun je in de route tussenpunten opgeven om zo de route zelf nog een beetje te sturen? Misschien kun je zo ook de route van het vertrekpunt naar de grote kaart in detail laten plannen?

*OP de pc kan je perfect 10 waypoints aan de route hangen, op de palm heb ik dat nog niet gevonden.

Kun je makkelijk je route omkeren? Ik bedoel als je de route planned en je bent gearriveerd, kun je de route dan eenvoudig omzetten naar een route terug. Bij MapViewer heb ik dat bijvoorbeeld niet gevonden. Terwijl het volgens mij best simpel is om start en eindpunt te wisselen.

*Ik los dat op door de beginbestemming, en de eindbestemming aan de favorieten toe te voegen, planning is fluitje van cent dan.


Je zegt dat je moet weten op welke kaart een gemeente zit. Zijn er meerdere kaarten per land? Heb je niet 1 kaart voor de hele BeNeLux (of op zijn minst per land)? Ik heb ooit een oude versie van MapViewer gezien. Daar moest je inderdaad de provincie weten waar je einddoel lag. Voor Duitsland zou ik dat bijvoorbeeld nooit weten (of voor welk ander land dan Nederland trouwens) Daar ben ik toen maar niet aan begonnen. MapViewer 2.0 heeft 1 kaart per land. Dat werkt prima. (Alleen dus weer niet voor plannen van Amstelveen naar Frankfurt, maar goed)
*Kleine gemeentes staan niet op de overlappende kaart, als er geen snelwegen of zo in de buurt zijn. Maar je kan wel een kaart zonder routing info maken, die zijn kompacter, misschien is het daarmee op te lossen, moet ik nog uitzoeken.

*ook wacht ik nog op de actieve antenne, om op het dak te kleven, al is de ontvangst nu veel beter met de digi-map software, die speelt het klaar om een redelijk goede werking te behouden, zelfs met een sat.

Groetjes
Rudy

Laatst gewijzigd door Rudy; 12 augustus 2002 om 21:34.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 augustus 2002, 21:23
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Leuke review!

<offtopic>
Als je hem helemaal af hebt, en er ook screenshots bij kan maken, e-mail hem dan naar reviews@palmclub.nl en dan gaan we kijken of we hem online kunnen plaatsen bij de andere reviews. Voor een voorbeeld van een software review kan je bijvoorbeeld eens hier kijken.
</offtopic>
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 augustus 2002, 21:31
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Hallo,

Wil ik wel doen hoor, maar je me nog even tijd geven, ik moet uiteraard eerst het pakket nog verder doorgronden.
Ik weet bvb ook niet hoe je screenshots neemt, en die zijn onontbeerlijk voor dergelijk review.
Maar daar helpt me hier wel iemand mee, nietwaar?
Groetjes
Rudy
Met citaat reageren
  #15  
Oud 12 augustus 2002, 21:54
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Tuurlijk!

Zoek maar eens op Screenshothack...

Maar neem gerust de tijd, maar als je het wil doen, dan wel liefst voordat versie 2003 uit is, ok?

Voor andere hulp kan je me altijd mailen (mt betrekking tot reviews)
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 augustus 2002, 15:14
Alfons
Guest
 
Berichten: n/a
Wat bij een opgebroken straat ?

Ik heb ondertussen al meerdere GPS pakketten gebruikt op Palm, maar ook op Pocket PC, maar blijf met 1 vraag zitten: Wat bij een opengebroken straat ?

Dit lijkt een onnozel probleempje, maar als ervaren GPS gebruiker zie ik dit als een serieuze tekort koming. Als een weg opengebroken is, kun je dit oplossen door eventjes door te rijden en een herberekening door te voeren. In een vreemde stad leid het systeem je vaak toch weer naar het punt waar de weg opengebroken is.

Mijn ervaringen met TomTom:

Citymaps icm Route is op zowel Palm als op Pocket PC goed bruikbaar. Waarbij het op PocketPC net iets fraaier werkt, omdat je in detail-mode in grote symbolen ziet hoe je moet rijden.

Tomtom-Navigator op een PocketPC is echt Super! Het biedt je een volwaardig navigatiesysteem. Naast duidelijke symbolen 'verteld' het in een vriendelijke dames-stem waar je naartoe moet rijden. Dit systeem doet echt niet onder voor een systeem waarvoor je bij een autodealer een veelvoud van het aanschafbedrag betaald.

Groot verschil tussen Navigator en Citymaps/Route is dat Navigator verteld waar je naartoe moet, en Citymaps/Route je vertellen waar je bent.

Maar nu op de Palm!
Ik ben absoluut voorstander van Palm en ben dan ook naarstig op zoek naar software op een Palm die niet verkrijgbaar is op PocketPC.

Het probleem van de opengebroken weg lost Navigator dus niet op. Voordat ik nu Digimaps ga aanschaffen ben ik dus benieuwd of het mogelijk is om tijdens het rijden aan te geven dat een bepaalde straat niet toegankelijk is, waarna een herberekening uitgevoerd wordt ?
Dat is volgens mij de oplossing voor het opengebroken-straat probleem !

In dat geval is de Palm-software weer beter bruikbaar dan de Pocket-PC software !

Groet,
Alfons
Met citaat reageren
  #17  
Oud 15 augustus 2002, 20:39
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Extra regio's zijn geen probleem, als je Duitsland bij koopt en de kaart installeerd, wordt het naadloos aan Nedeland geplakt. Ikzelf heb van Digimap Europa de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Groot Brittanie geïnstalleerd op de pc. Alles wordt 'aaneengesmolten'.

Je kunt nog geen wegblokkades opgeven in de software. Je kunt doorrijden, bijv. volgende afslag nemen, de route naar de bestemming wordt weer opnieuw berekend. In het begin zal hij je vaak weer naar het afgesloten deel terug willen brengen, tot het punt dat het via een andere route efficienter gaat. Bij ieder navigatiesysteem moet je toch blijven nadenken.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 augustus 2002, 22:01
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
review Digimap

Ik heb er net 3 weken in Nl/B/FR opzitten met digimap 2002.
Wil een eventuele review van Rudy wel van redactie voorzien als dat uitkomt.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #19  
Oud 05 september 2002, 18:25
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Zo, af en toe kom ik hier nog eens spieken hoor, zeker ivm gps en digimap.
De review waar ik aan begonnen was, kan ik nu natuurlijk niet meer objectief (of juist wel??) afwerken. Nu ik op de ipaq een beetje ervaring begin te hebben, kan ik ook de vergelijking maken.
Wat ik nu niet meer volg is natuurlijk de evolutie van digimap, ze zitten al ann 1.19, dus de nodige verbeteringen zullen er wel weer zijn.
Ik zou het dus absoluut niet erg vinden dat iemand anders mijn review afwerkt, op voorwaarde natuurlijk dat ik op de goede manier begonnen ben

Groeten
Rudy
Met citaat reageren
  #20  
Oud 06 september 2002, 11:15
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
Wat ik nu niet meer volg is natuurlijk de evolutie van digimap, ze zitten al ann 1.19, dus de nodige verbeteringen zullen er wel weer zijn.
Ik heb hier al versie 2.15 van begin juli...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023