Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 19 maart 2004, 13:33
chippie chippie is offline
Lid
Model: Palm m515
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Locatie: Flevoland
Berichten: 39
Bestand met coordinaten toevoegen aan palm (staatsbosbeheer wandelingen)

Ik gebruik een palm 515 met een magellan companion gps. Nu wil ik graag de wandelingen van staatsbosbeheer doen. Op hun site staan bestanden met daarin coordinaten voor deze wandelingen. Normaal gesproken kun je deze bestanden uploaden naar een normale ("standalone") gps ontvanger en daarna de wandeling uitvoeren.
Met de combinatie die ik heb lukt dat dus niet, ik wil graag de coordinaten overzetten maar weet niet hoe ik dat eenvoudig en snel kan doen. Ik heb het windowns programma easygps gedownload, hiermee kan ik de bestanden inzien en zou ik dus de coordinaten handmatig kunnen invoeren, maar er moet toch een andere manier zijn. Heeft hier iemand ervaring mee?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 maart 2004, 14:29
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Misschien is dit een idee. Je zet de tekst van die bestanden in een memo en hotsync die naar de palm. In een programma als cetus zet de je coordinaten in een waypoint database (die je bijvoorbeld wandeling 1 noemt). Tijdens de wandeling loop je van waypoint naar waypoint.
Zou je een link voor z'n bestand kunnen posten, dan kan ik eens kijken wat er in staat.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 maart 2004, 15:06
chippie chippie is offline
Lid
Model: Palm m515
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Locatie: Flevoland
Berichten: 39
Hier is de link naar de staatsbosbeheer wandelingen met gps.
Ik ben al bezig met het programma gpsbabel, daarmee moet je kunnen converteren tussen de verschillende formats, maar tot op heden nog niet gelukt om het om te zetten naar iets wat cetus kan lezen.

http://www.staatsbosbeheer.nl/doen/z....asp?ATY_ID=21
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 maart 2004, 21:27
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Met GPSBabel kun je de .loc bestanden van Staatsbosbeheer omzetten naar Cetus bestanden. Ik dacht dat wel meteen zou lukken, maar nee.
De omweg via EasyGPS werkte wel.

Met easyGPS zet ik de .loc bestanden om naar .gpx
Met GPSBabel zet ik de .gpx bestanden om naar "GPSBabel Arc Filter"

Je krijgt dan voor de route van Schadijk:

51.45380 05.98348
51.45698 05.98232
51.45772 05.99598
51.47153 05.99478
51.46673 05.99021
51.46604 05.98275
51.45907 05.98425
51.45803 05.97435
51.45398 05.97413
51.45390 05.97390
51.45226 05.97357
51.45228 05.97995

Daarmee mis je wel heel wat informatie die wel in EasyGPS te lezen, maar je krijgt de coordinaten wel als waypoint in Cetus.
Dit moet natuurlijk beter kunnen, maar ik puzzel nog wel even verder.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 maart 2004, 21:33
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Het lukt toch gewoon. Doe per route het volgende:

- zet .loc om naar .gpx (met easyGPS)
- zet .gpx om naar Cetus-bestanden (.pdb, met GPSbabel)
- Deze .pdb-bestanden zet je samen met cetus op je palm. Bijvoorbeeld met PInstall (zie palmgear)

Per route is er dan een waypointdatabase bij gekomen die gewoon te openen is.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 maart 2004, 07:06
chippie chippie is offline
Lid
Model: Palm m515
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Locatie: Flevoland
Berichten: 39
Het converteren van een loc naar gpx bestand was mij al gelukt, ook het converteren van een gpx bestand naar een bestand voor de palm via gpsbabel was gelukt alleen daar had ik een vreemd probleempje. Standaard geeft gpsbabel geen extensie aan de bestandsnaam. Ik heb zelf de extensie .pbd toegevoegd.
Daarna gaat het mis. Ik installeer het nieuwe bestand met de .pdb extensie op mijn palm maar via CETUS kan ik het niet meer vinden. (uiteraard wel met filez) Wat gaat hier fout? Ik neemaan dat je in CETUS via TRACK --- Manager het bestand zou moeten kunnen zien en selecteren?

René
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 maart 2004, 07:15
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 20-03-2004, om 08:06 heeft chippie dit gezegd in bericht #6
Ik neemaan dat je in CETUS via TRACK --- Manager het bestand zou moeten kunnen zien en selecteren?
Dat dacht ik eerst ook. Het moet zijn: Page > Position en dan in het menu Position > select database.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 maart 2004, 08:59
chippie chippie is offline
Lid
Model: Palm m515
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Locatie: Flevoland
Berichten: 39
Nou het is gelukt, maar het duurde even voor ik de mogelijkheid vond van het laden van databases. JE selecteert eerst position en dan selecteer je weer position en dan selectdatabase. Maar goed het is gelukt, bedankt voor je moeite, nu alleen nog wandelen.

René
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 maart 2004, 19:51
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Mooi toch! Laat eens weten of deze manier werkt tijdens een wandeling.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 april 2004, 14:40
chippie chippie is offline
Lid
Model: Palm m515
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Locatie: Flevoland
Berichten: 39
Citaat:
Op 21-03-2004, om 20:51 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #9
Mooi toch! Laat eens weten of deze manier werkt tijdens een wandeling.

Vandaag eindelijk de tijd gehad om zo'n wandeling te doen. Het werkte dus perfect met mijn palm in combinatie met een magellan companion. Het enige nadeel is dat het een palm eigenlijk niet geschikt is voor buiten, dus hij is kwetsbaar. Maar als je voorzichtig bent gaat alles prima. Ik had de route van staatsbosbeheer netjes omgezet met gpsbabel en toen in mijn palm gezet werkte perfect. En Cetusgps is prima geschikt voor dit werk.
Een echte aanrader voor diegene die het leuk vinden om met een gps te wandelen.
HEt was trouwens de wandeling in het hulkensteinsebos in Flevoland en hij was circa 5 km lang (niet over paden maar dwars door de bossen) en prima te doen met 2 kinderen (3,5 en 6 jaar oud)

groeten René
Met citaat reageren
  #11  
Oud 22 oktober 2004, 22:18
Maasq Maasq is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 27 september 2003
Berichten: 82
Citaat:
Op 25-04-2004, om 15:40 heeft chippie dit gezegd in bericht #10



Vandaag eindelijk de tijd gehad om zo'n wandeling te doen. Het werkte dus perfect met mijn palm in combinatie met een magellan companion. Het enige nadeel is dat het een palm eigenlijk niet geschikt is voor buiten, dus hij is kwetsbaar. Maar als je voorzichtig bent gaat alles prima. Ik had de route van staatsbosbeheer netjes omgezet met gpsbabel en toen in mijn palm gezet werkte perfect. En Cetusgps is prima geschikt voor dit werk.
Een echte aanrader voor diegene die het leuk vinden om met een gps te wandelen.
HEt was trouwens de wandeling in het hulkensteinsebos in Flevoland en hij was circa 5 km lang (niet over paden maar dwars door de bossen) en prima te doen met 2 kinderen (3,5 en 6 jaar oud)

groeten René
Ik heb vandaag een wandeling (SBB GPS Kootwijk.Loc) gedownload bij staatsbosbeheer om deze te gebruiken in mijn T3.
Via GPSBABEL lukt het mij niet om deze file om te zetten naar een bruikbaar bestand voor Cetus.
Heeft iemand voor mij de juiste instellingen in gpsbabel of eventueel een printscreen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 23 oktober 2004, 06:57
chippie chippie is offline
Lid
Model: Palm m515
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Locatie: Flevoland
Berichten: 39
Citaat:
Op 22-10-2004, om 23:18 heeft Maasq dit gezegd in bericht #11


Ik heb vandaag een wandeling (SBB GPS Kootwijk.Loc) gedownload bij staatsbosbeheer om deze te gebruiken in mijn T3.
Via GPSBABEL lukt het mij niet om deze file om te zetten naar een bruikbaar bestand voor Cetus.
Heeft iemand voor mij de juiste instellingen in gpsbabel of eventueel een printscreen.
Ja had ff verder moeten kijken in dit draadje, maar omdat ik ook in eerste instantie problemen had, hier nogmaals het antwoord;


Het lukt toch gewoon. Doe per route het volgende:

- zet .loc om naar .gpx (met easyGPS)
- zet .gpx om naar Cetus-bestanden (.pdb, met GPSbabel)
- Deze .pdb-bestanden zet je samen met cetus op je palm. Bijvoorbeeld met PInstall (zie palmgear)

Per route is er dan een waypointdatabase bij gekomen die gewoon te openen is.

In CETUS kun je deze database dan openen en volgen. Helaas heb ik geen gps meer voor mijn palm, deze heb ik verkocht. Ik gebruik nu een pocketpc met ingebouwde gps (mio168) helaas is daar geen mooi gratis programma voor zoals CETUS. Mijn palm gebruik ik trouwens nog steeds naast mijn pocketpc.

groeten René
Met citaat reageren
  #13  
Oud 23 oktober 2004, 06:59
chippie chippie is offline
Lid
Model: Palm m515
 
Geregistreerd: 25 december 2003
Locatie: Flevoland
Berichten: 39
Citaat:
Op 21-03-2004, om 09:59 heeft chippie dit gezegd in bericht #8
Nou het is gelukt, maar het duurde even voor ik de mogelijkheid vond van het laden van databases. JE selecteert eerst position en dan selecteer je weer position en dan selectdatabase. Maar goed het is gelukt, bedankt voor je moeite, nu alleen nog wandelen.

René
Dit moet je dus ook weten, zo open je dus een database in CETUS.
JE ziet, als je dit draadje helemaal had gelezen, dat ik ook problemen heb gehad, maar uiteindelijk werkt het toch.

René
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 oktober 2004, 09:07
Maasq Maasq is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 27 september 2003
Berichten: 82
Citaat:
Op 23-10-2004, om 07:59 heeft chippie dit gezegd in bericht #13


Dit moet je dus ook weten, zo open je dus een database in CETUS.
JE ziet, als je dit draadje helemaal had gelezen, dat ik ook problemen heb gehad, maar uiteindelijk werkt het toch.

René

Het was inderdaad uit het draadje te halen hoe een en ander moet.
Maar op de een of andere manier lukte het mij in eerste instantie niet.

Maar inmiddels staat de route ook bij mij in Cetus.

Bedankt!!
Met citaat reageren
  #15  
Oud 28 december 2004, 19:26
Hans Keesom Hans Keesom is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 19 januari 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 77
Citaat:
Op 23-10-2004, om 07:57 heeft chippie dit gezegd in bericht #12

........... Ik gebruik nu een pocketpc met ingebouwde gps (mio168) helaas is daar geen mooi gratis programma voor zoals CETUS. Mijn palm gebruik ik trouwens nog steeds naast mijn pocketpc.

groeten René
Hallo Rene,

Ik heb net een Mio168 voor een kennis op gang geholpen. Belangrijkste actie was het plaatsten van een SD kaart. Was een beetje verbaasd dat het interne geheugen geen ruimte voor de kaart van nederland had.

Klopt het dat er zo weinig intern geheugen overblijft dat je niet zonder SD kaart kan?
Is het niet wat vreemd als men in de winkel niet meteen een SD kaartje erbij hebben geadviseerd?
Just wondering

Groetjes,

Hans Keesom.....nog steeds zonder GPS, het stratenboek en gezond verstand werkt prima
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 december 2004, 19:26
Hans Keesom Hans Keesom is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 19 januari 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 77
Citaat:
Op 23-10-2004, om 07:57 heeft chippie dit gezegd in bericht #12

........... Ik gebruik nu een pocketpc met ingebouwde gps (mio168) helaas is daar geen mooi gratis programma voor zoals CETUS. Mijn palm gebruik ik trouwens nog steeds naast mijn pocketpc.

groeten René
Hallo Rene,

Ik heb net een Mio168 voor een kennis op gang geholpen. Belangrijkste actie was het plaatsten van een SD kaart. Was een beetje verbaasd dat het interne geheugen geen ruimte voor de kaart van nederland had.

Klopt het dat er zo weinig intern geheugen overblijft dat je niet zonder SD kaart kan?
Is het niet wat vreemd als men in de winkel niet meteen een SD kaartje erbij hebben geadviseerd?
Just wondering

Groetjes,

Hans Keesom.....nog steeds zonder GPS, het stratenboek en gezond verstand werkt prima
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 december 2004, 21:07
eevvo
Guest
 
Berichten: n/a
volgensmij kun je ozixplorer voor de pda downloaden en zo de coordinatie op je pda krijgen je kut dan zelf de kaart ook laden ..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023