Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 23 juli 2002, 11:52
fhardijz
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Kaartmateriaal actueel?

Op deze site zijn verschillende reviews te vinden van routeplanners voor de Palm(-achtigen). Wat ik daarin tot nu toe mis, is informatie over de actualiteit van het gebruikte kaartmateriaal. Ook kan ik nergens iets vinden over de wijze waarop leveranciers hierbij ondersteuning bieden (bijv. door verstrekken van kaart-revisies). Wat ik wil voorstellen is dat dit in ieder geval bij toekomstige reviews aan de orde wordt gesteld.

Een ander voorstel wat ik hier wil doen is het instellen van een meldpunt waarop mede-palmers hun ervaringen kunnen delen. We kunnen elkaar dan op de hoogte houden van de manco's op de verschillende kaarten/routeplanners en op die manier een beeld vormen van de volledigheid en actualiteit van de verschillende systemen/kaarten. Ziet de Palmclub kans dit te faciliteren? (Via een aparte thread of forum)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 juli 2002, 14:04
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Ik denk dat het huidige GPS forum (waar deze thread dus in staat) een prima plek is voor diegenen die een GPS aan een PalmOS PDA gekoppeld hebben. Een extra forumgroep naast de GPS groep hiervoor zou het forum alleen maar te vol maken. Je kan altijd reageren op een bepaalde thread en een eigen thread starten is uiteraard ook geen probleem.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juli 2002, 21:28
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
En wat betreft actueelheid van de (GPS), een tijdje geleden was deze vraag er ook, en iemand heeft toen een mailtje gestuurd naar de maker van Route Europe en Citymaps (TomTom) en hij kreeg als antwoord dat ze continu bezig zijn met het actualiseren van de kaarten, en zodra ze weer heel veel wijzigingen hebben, ze een nieuwe versie van de producten uitbrengen waarmee je dan dus weer helemaal up-to-date bent.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 juli 2002, 21:44
fhardijz
Guest
 
Berichten: n/a
Eerst zien?

GJ,
Ik denk dat ik, als me daar als leverancier van routeplanners naar gevraagd werd, een vergelijkbaar antwoord zou geven. Het lijkt me ook niet slim om, als je iets verkoopt, aan te geven dat dit al iets verouderd is/kan zijn. Ik neem ook zonder meer aan dat men tracht zo up-to-date mogelijk te zijn, maar zou deze kwaliteit graag eens extern beoordeeld zien. Een evaluatie door de gezamelijke gebruikers zou een objectief beeld kunnen vormen. Helaas heb ik hier nog geen enthousiaste reacties van mede-gebruikers gezien dus vraag ik me af of dit initiatief wel van de grond komt.....
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 juli 2002, 21:47
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Helaas heb ik hier nog geen enthousiaste reacties van mede-gebruikers gezien dus vraag ik me af of dit initiatief wel van de grond komt
Hmmm... oordeel je niet te vroeg? Heel veel mensen zijn momenteel met vakantie, of komen niet dagelijks op de fora. Je thread staat er nog niet zo heel lang, wat niet is kan nog komen...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 juli 2002, 22:14
ppetit
Guest
 
Berichten: n/a
Toch geen gek voorstel....

Ik werk al een tijdje met TomTom Route Europe V3.00. Hier is nooit een update van de kaarten op gekomen. Eerder dit jaar is versie 4.00 uitgekomen; een update is niet mogelijk, je moet deze gewoon opnieuw kopen!
Van Mapviewer heb ik ook nog geen update gezien, misschien komt ie nog??


Paul
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 juli 2002, 22:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
dus vraag ik me af of dit initiatief wel van de grond komt
De thread lijkt ook niet echt een vraag, maar meer een mededeling (of verzoek om nieuw forum). Misschien vandaar?

Ik heb zelf MapViewer 2 en die is redelijk recent. Mijn huis staat er in ieder geval op en ik ben hier juni 1998 komen wonen. (Programma is van 2001)

Ik heb ooit CityMaps gezien en daar stond het nog niet op. Zelfs alle andere huizen erom heen niet, die er al veel eerder stonden. Ik schat dat die kaarten uiterlijk van 1996 ofzo zijn. Ik weet niet zeker welke versie dat was overigens, maar volgens mij de laatste.

Maar je ziet al dat het zo dus moeilijk te zien van welke datum het kaartmateriaal is. Zeker als de leverancier het niet aangeeft. Zelfs als ze het zouden zeggen moet je nog maar hopen dat het klopt. Dat kan dan de datum zijn dat zij het weer van hun leverancier gekocht hebben.

Je zou eigenlijk een lijst van nieuwbouw projecten moeten hebben. Met data en locaties. Die kun je dan opzoeken.

Bij een kaart van Spanje wordt dat dus nog lastiger. (Heb je daar met Atlas nog wat voor kunnen maken?)

Overigens werken de routeplanners vaak ook wel zonder dat het helemaal actueel is. Als je een weg in de buurt weet kom je er ook wel.

Een pakket met (mogelijke) kaart updates dat ik ben tegengekomen is QuoVadis. Ik weet alleen niet zeker of dat ook echt een routeplanner is.

Het enige pakket met altijd gratis kaart updates is trouwens Atlas
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 juli 2002, 08:25
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Ik heb recent telefonisch contact gehad met TomTom en daar werd me medegedeeld (door de marketing manager) dat ze geen plannen hebben om het Pocket PC product op de Palm uit te brengen (vanwege de beperkte rekencapaciteit van de Palm) Ook niet voor het nieuwe Palm5 platform. Tussen de regels door kreeg ik de indruk dat de Palm ontwikkeling daar een beetje stil staat.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 augustus 2002, 16:13
lindej lindej is offline
Lid
Voornaam: Joost
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2002
Berichten: 28
Thumbs up

De kaarten van TomTom/Palmtop Route Europa zijn redelijk oud.
Als je kijkt op een CD met versie 1.x, staan daar kaarten op van mei 1999. Op de CD met versie 3 staan kaarten van november 1999.
Kwaliteit (naast gebrekkig detail-niveau) is ook niet geweldig. Wat echter echt storend is, is dat de kaarten niet goed gecalibreerd lijken op GPS coordinaten. Regelmatig 'beweert' Route dat ik door het weiland/bos rij (en niet zo'n klein beetjke ook!!!), terwijl dat toch echt de A12 is.

Ik heb de trial van Trippilot gebruikt (5 downloads) en ben zeer onder de indruk: Goed detail en intuitief in gebruik. Ik ben alleen huiverig voor het betalen van $50 voor een product waarvan de continuiteit niet zeker is: Om Trippilot te gebruiken moet je iedere route downloaden van internet (via vicinity). Het kaartmateriaal (Navtech) is goed (hoewel wel wat foutjes). Voordeel van de download methode is dat je altijd een up-to-date kaart hebt (ik neem aan dat Navtech regelmatig zijn kaarten-base update..)

Joost
__________________
Joost
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 augustus 2002, 16:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Mijn huis stond nog niet op de kaarten van CityMaps. Ik woon hier nu 4 jaar en daarvoor was de indeling voor de postcodes ook al minstens een jaar bekend. Dan zijn de kaarten dus een stuk ouder dan 1999. Die datum is de filedatum waarop de bestanden zijn aangemaakt, maar de echte kaart data is blijkbaar nog ouder.

Trippilot gebruikt de kaarten van Mapblast. Die zijn volgens mij behoorlijk recent. Ik heb het tijdens de beta periode ook een keer getest. Toen werkte het inderdaad best aardig. Dat dat $50 moet kosten verbaast me wel een beetje. Zal hem wel in de licenties van Vicinity zitten ofzo. Het programma is verder vrij simpel.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 augustus 2002, 19:01
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 153
Ja ze beloven altijd elke 6 maanden een update van de kaarten uit te brengen. Maar ik moet de eerste nog ontvangen. Op dit moment schijnt digimap de actueelste kaarten te hebben, maar ook de duurste.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 augustus 2002, 21:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Wie bedoel je met "ze"? Ik heb nog nooit iets gelezen van updates. Alleen bij Digimap kondigen ze aan dat ze een soort update systeem gaan voeren waarbij je de kaarten periodiek kunt updaten. Dat gaat dan ongetwijfeld ook weer veel geld kosten. Die updates voor autonavigatie systemen zijn ook schreeuwend duur.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 augustus 2002, 22:19
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 153
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Wie bedoel je met "ze"? Ik heb nog nooit iets gelezen van updates. Alleen bij Digimap kondigen ze aan dat ze een soort update systeem gaan voeren waarbij je de kaarten periodiek kunt updaten. Dat gaat dan ongetwijfeld ook weer veel geld kosten. Die updates voor autonavigatie systemen zijn ook schreeuwend duur.
Stond ooit in eea review van deze club. De reviewer had dat weer van de leverancier.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 14 augustus 2002, 09:36
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Ja, die reviewer was ik. Ik had een belangrijke wegwijziging in Groningen niet teruggevonden op de kaarten van TomTom. Een belangrijke nieuwe brug over de Eendrachtskade bestond volgens TomTom namelijk nog niet. Daarnaast was de planningsoftware niet toegesneden op lokale situaties.

Uit de review uit 2000 geloof ik:

`In Groningen, met z'n malle verkeerscirculatieplan in de binnenstad, weet Citymaps zich goed te verslikken. We worden verzocht dwars over de Grote Markt en door de Herestraat te rijden. Het lijkt me leuk, maar het mag niet, al tientallen jaren niet. TomTom vond mijn melding van deze fout niet prettig. De firma gaf aan dat wijzigingen van meer dan een jaar geleden natuurlijk aangepast hadden moeten zijn. Feedback van gebruikers zal worden doorgegeven aan de toeleverancier TeleAtlas en gebruikt in een volgende update. TomTom geeft aan dat ze 1 a 2 keer per jaar nieuwe mapdata krijgen. Afhankelijk van de wijzigingen wordt dat opgenomen in een tussentijdse update of nieuwe versie.`


Als geregistreerd gebruiker heb helaas nog nooit zo´n update mogen aantreffen, En ook in de nieuwe versie is de kaart van Groningen zo te zien niet geupdate. De brug is er (na drie jaar) nog steeds niet.
Maar wat wel veranderd is, is de planningssoftware. Het verkeerscirculatieplan in Groningen wordt (na 20 jaar) nu wel gerespecteerd.
Groet,
__________________
[][][][][][][]

Laatst gewijzigd door jeeptricks; 14 augustus 2002 om 09:50.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 14 augustus 2002, 10:11
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die brug in Groningen gaat van de van Heemskerckstraat naar de Hoendiep en Aweg? Die zie ik wel op Mapblast, maar ook niet in Mapviewer 2.0.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 14 augustus 2002, 16:10
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Patrickl: Dat is ´m!
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #17  
Oud 15 augustus 2002, 20:21
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
In Digimap is de brug ook aanwezig.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 26 augustus 2002, 12:38
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Kwaliteit kaarten

Ik gebruik zowel city als route van Tomtom en heb bij mijn Navman ook nog eens de Smartpath trip en city versie van de Tomtom software gekregen. Op vakantie in Spanje en Portugal had ik de originele Tomtom versie met de laatste updates geïnstalleerd. Had ik net zo goed niet kunnen doen. Er is nauwelijks kaartinformatie van het Iberisch schiereiland en wat er is is zwaar achterhaald. Overigens werkt de originele Tomtom software (met update voor de 56k seriële poort van de Navman) minder goed dan de meegeleverde Smartpath software (vaak verlies van positie). Bovendien zijn de kaarten van Smartpath City handiger ingedeeld (grotere regio's). Reizen naar Duitsland (Köln en München) verliepen met Smartpath uitstekend; ik had geen enkele keer de (papieren) kaart nodig. Ook binnen Nederland gaat het vaak verbazend goed en als het een keertje niet goed gaat, dan is het opnieuw berekenen van de route vanaf het punt waar je staat altijd voldoende. Perfect is het niet, maar ik kan in Nederland en Duitsland wel alles vinden wat ik wil
__________________
hans
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023