Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 16 september 2002, 19:46
alaan alaan is offline
Lid
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 augustus 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 49
Pathaway

Hallo,


Heeft iemand hier ervaring met PathAway ?(http://www3.sympatico.ca/pathaway/)
Programma lijkt erg veel op Atlas.


Alex,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 september 2002, 23:05
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat ziet er inderdaad goed uit zeg. Het lijkt overigens meer op Tracker dan op Atlas (Tracker is het dure broertje van Atlas met tracking toegevoegd), maar dan nog beter!

Het handig kunnen vastleggen van waypoints en routes is precies wat er aan Atlas nog ontbrak. Nu zou je een generiek kaartje mee kunnen nemen en dan een track van een specifieke route. Bijvoorbeeld van www.routenet.nl.

Een nadeel is wel dat het lijkt alsof je niet kunt in en uitzoomen op kaartjes. Als je met Atlas (of Tracker) inzoomed dan worden de pixels gewoon vergroot. Dat is soms best handig.

De kaartjes die voor Atlas (of Tracker) zijn gemaakt zijn ook eenvoudig op te nemen in de Map Manager. Je moet ze wel even opnieuw aanmaken en het programma kan geen GIF aan, maar je kunt met dezelfde kaartjes en coordinaten zo aan de slag. Met de command line versie van de map converter zou je zelfs zo kaartjes kunnen maken op basis van een gegenereerde commando regel.

Ik zie dat het ook samenwerkt met OziExplorer. Dat zou ook wel handig zijn.

De tracking functies zijn veel completer dan die van Tracker. Je kunt met PathAway tenminste kiezen hoe nauwkeurig je wilt tracken.

Ik zal het eens goed gaan testen!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 september 2002, 07:44
alaan alaan is offline
Lid
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 augustus 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 49
Je kunt inderdaad niet uitzoomen.
Ik heb jou kaart van Nederland (van http://palm.laweb.nl/) met
Map Manager in PathAway gezet en dat werkte perfect.
Kan Atlas automatisch de beste kaart (hhogste detail) laden ?
Met PathAway kun je wel eenvoudig met de scrollbutton switchen.


Alex,
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 september 2002, 09:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Atlas kan inderdaad automatisch de hoogste detail kaart openen. Dan moet je rechtsonder een vergrootglas hebben staan (evt drukken op de Todo button om te wisselen) Je kunt bij Atlas ook in-uit zoomen met de scrollbutton.

Ik mis ook de hoge resolutie van Atlas wel een beetje. Dat doet Pathaway ook niet lijkt het.

Je kunt het zoomen overigens een beetje verhelpen door het kaartje op meerdere schalen mee te nemen. Alleen werkt uitzoomen sowieso niet zo denderend als het programma geen hoge resolutie gebruikt.

Dat instelbare dashboard aan de onderkant is ook heel handig. Je kunt op al die puntjes zelf kiezen welk info je daar wilt zien.

Ik begrijp alleen nog niet wat de optie "Centre and scale" doet bij het aanmaken van de kaartjes. Of eigenlijk niet wanneer je dat zou kunnen gebruiken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 september 2002, 11:22
alaan alaan is offline
Lid
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 augustus 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 49
"Center and Scale"
Daarmee kun je de kaart calibreren met het coordinaat
van het middelpunt van de kaart en de lengte en de
breedte van de kaart. Als ik de manual goed heb begrepen
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 september 2002, 11:28
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, het leek mij een handige optie, maar ik vroeg me af hoe je aan die lengte en breedte van de kaart kon komen. Je kun natuurlijk de schaal gebruiken. Daarmee zou je inderdaad Maporama kaartjes eenvoudig moeten kunnen verwerken.

Ik zag eigenlijk net pas dat op de Sony CLIE de kaartjes wel degelijk in hoge resolutie getoond worden. Het is wel wat langzaam allemaal.

Ik wil nu even proberen om een route moet in te voeren en dan ga ik zo eens rijden. Ben erg benieuwd.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 september 2002, 15:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
OK ik heb het net even geprobeerd met een kleine route. Ik moet zeggen dat werkt super!

Je kunt uit de routenet.nl routeplanning heel eenvoudig de coordinaten van de routepunten halen en de beschrijving. Daar heb ik een CSV file van gemaakt, geconverteerd naar een PDB en deze in PathAway opgenomen. Helaas wordt het dan een "points" database, dus ik moest er ook nog even een route van maken.

De routenet.nl kaart kun je nu ook heel eenvoudig calibreren. Je kunt met "Calibrate by selecting two known points" heel eenvoudig het eerste en laatste routepunt van de route opgeven en je kaartje is klaar voor gebruik. De route waypoints en route lijnen worden er dan vanzelf overheen getekend.

Je krijgt piepjes en routepunt beschrijvingen bij ieder waypoint. Je ziet ook de afstand tot het waypoint. Je kunt de route ook in tegengestelde richting volgen, maar dan kloppen dus alleen je beschrijvingen niet. Maar je kunt zonder problemen gewoon twee routes meenemen. Eentje voor heen en eentje voor terug. Overigens kun je de route aanwijzingen ook achterwege laten en de richting indicator van PathAway zelf gebruiken (die rekent zelf uit of je links of rechtsaf moet bij een kruising)

Zo krijg je dus een soort "DigiMap voor een duppie". Alleen dan dus zonder het herrouteren als je verkeerd rijdt, maar goed. Je komt zo een heel eind. Je kunt ook eventueel zelf even een route intekenen als je verkeerd gereden bent. Hoe vaak komt dat voor?

Verbeterbaar (of misschien nog niet goed uitgezocht):
- Geen in- uitzoomen
- Piepjes zijn vrijwel onhoorbaar
- Je kunt niet direct een route aanmaken op de PC
- De kaart is niet zichtbaar als je hem handmatig beweegt
- De routepiepjes komen soms wat laat. Het lijkt ook of de cursor nogal achterloopt bij mijn echte positie.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 19 september 2002, 08:09
alaan alaan is offline
Lid
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 augustus 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 49
>Je kunt uit de routenet.nl routeplanning heel eenvoudig de >coordinaten van de routepunten halen en de beschrijving. Daar heb ik >een CSV file van gemaakt, geconverteerd naar een PDB en deze in >PathAway opgenomen. Helaas wordt het dan een "points" database, dus >ik moest er ook nog even een route van maken.


Haal je de coordinaten bij routenet.nl uit de URL ?
Of is er nog een andere manier.
Je kunt de routepunten (waypoints) ook eenvoudig op de palm
zelf invoeren. Laad het kaartje en ga naar Route View.
Tab op het kaatje en kies uit het menu Add Route Pt.


Alex,
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 september 2002, 08:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als je met de nieuwe routenet versie (de betatest versie) de bron opvraagt van de body (rechts klikken ergens op de planning en dan "Bron weergeven) dan staat aan het eind een lijstje coordinaten.

Er zit een blokje in dat begint met:

<map name="locations">
<area href="javascript:Action('pan', 5000, 0, 0, 482793, 5228723,1)" shape="circle" coords="93,124,8" onmouseover="showInfoText('')" onmouseout="hideInfoText()">
<area href="javascript:Action('pan', 5000, 0, 0, 482774, 5228676,2)" shape="circle" coords="90,135,8" onmouseover="showInfoText('links afslaan naar Gunterstein')" onmouseout="hideInfoText()">
<area href="javascript:Action('pan', 5000, 0, 0, 483017, 5228609,3)" shape="circle" coords="125,151,8"
...

In de javascript aanroepen zitten de lengtegraad en breedtegraad als 5e en 6e parameter. In de onmouseover staat de omschrijving. Als je hier in excel een lijstje van maakt. Even de lengte en breedte omwisselen en wat kolommen toevoegen dan krijg je een CSV file die je om kunt zetten naar een PDB.

Ik heb er nu alleen nog een Points database van gekregen, maar volgens de beschrijving zou je er ook een route van moeten kunnen maken.

De points kun je dan inderdaad ook handmatig toevoegen aan een route.

Je kunt de start en eind coordinaat ook prima gebruiken om het kaartje te calibreren. je ziet dan ook meteen de punten overlappen met de routenet cirkeltjes.

De beschrijvingen komen groot onderin het scherm te staan als je een routepunt nadert.

Je kunt ook de omschrijving achterwegen laten en op alle afslagen icoon 2 zetten (intersection). Dan "berekent" PathAway zelf of je links of rechtsaf moet. De route is dan dus ook beter in omgekeerde volgorde te gebruiken.

Pathaway is alleen nogal gevoelig. Als de weg ietsje knikt dan denkt PathAway al dat je af moet slaan. Zo kreeg ik braaf te horen dat ik rechtsaf moest terwijl de weg daar hooguit een hoek van 10 graden maakte. Je zou dus alleen een icoon 2 moeten zetten op de beschrijvingen waar linksaf of rechtaf staat. Alle andere kun je gewoon icoon 0 zetten. Of dus overal 0 en de echte beschrijving volgen. Het is ook niet zoveel moeite om de echte weg terug ook even mee te nemen. Soms kun je niet eens exact dezelfde route omgekeerd volgen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 04 november 2002, 15:04
alaan alaan is offline
Lid
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 augustus 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 49
Touratech-QV

Hallo,


Heeft iemand hier ervaring met het programma
Touratech-QV (http://www.ttqv.com/) ?
Dit programma samenwerkt met PathAway en Digi-map.


Alex,
Met citaat reageren
  #11  
Oud 04 november 2002, 19:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik was er inderdaad ook wel benieuwd naar. Ik gebruik hiervoor nu oziExplorer.

Je kunt in ieder geval de demo even proberen en kijken of je het wat vindt.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 november 2002, 19:00
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Heb gisteren fijn lopen frobelen met nieuwe kaartjes vanuit Route 66 naar Pathaway. Maar de coordinaten die Route 66 mij geeft kloppen voor geen meter met de coordinaten die mijn GPS me geeft.. en niet een beetje. Hieronder de tegenstrijdigheden:

Routenet.nl: N53 19219 E6 57346
Garmin MS : N53 19219 E6 57339
Route 66 : N53 113197 E6 342130

Is Route 66 nou abuis, lees ik iets niet goed of moet ik nog een berekening loslaten op de coordinaten van R66 (er staat nl: N53 gr 11' 31.91)
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 november 2002, 21:12
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je hebt vele manieren om GPS coordinaten te noteren.

N53 11' 31.91" staat voor 53 graden 11 minuten en 31,91 seconden noord
N53.192197 is de decimale notatie van dezelfde coordinaat (53+11/60+31,91/60/60)
Je hebt ook wel een notatie met alleen de minuten decimaal. Dat wordt dan: N53 11,531833 (53 11 + 31,91/60)

Ik heb op mijn paginatje een excel sheet staan dat de coordinaten eenvoudig om kan rekenen
palm.laweb.nl

In PathAway kun je overigens ook instellen hoe je de GPS coordinaten genoteerd wilt zien: menu Options -> Preferences -> General -> Position =DD MM SS / DD mm.mmm / DD.dddd

Pathaway herkent ook automatisch het ingevoerde getal en kan met alle drie de formaten overweg. Je hoeft ze voor PathAway dus niet om te rekenen.

Laatst gewijzigd door patrickl; 20 november 2002 om 21:15.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 20 november 2002, 22:22
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Toch krijg ik de kaarten die ik in pathaway heb gemaakt niet weer gegeven als ik de gps inschakel. ik val gelijk buiten beeld zeg maar. ergens in de conversie of bij het invoeren in PathAway Tools gaat dus iets niet goed.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 20 november 2002, 22:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat is vreemd. Als je de map database weer opent in de mapmanager dan worden de coordinaten weer getoond. Kloppen ze dan wel?

Het enige probleem wat ik nog wel eens heb gehad is in het gebruik van comma's. Je moet echt een punt als decimaalteken gebruiken anders werkt het niet. Maar dat speelde bij mijn voornamelijk in de routepunt lijstjes.

Stuur me de mapdatabase en de beoogde coordinaten anders maar via e-mail dan kijk ik er wel even naar. Ik zou zo ook niet weten wat er mis kan gaan.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 20 november 2002, 22:43
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Thanks, ik kom net van buiten (goed koud trouwens) en ik heb t eindelijk voor elkaar. Ik moest gewoon de decimale waarde zoals je Excelsheet uitrekend invoeren, zonder N of E en uiteraard (dat had ik nog net begrepen ).

Ik zit er nog wel een paar meter vanaf maar dat kan ook nog komen omdat ik op mijn balkon stond....

Bedankt in elk geval je hebt me weer goed geholpen
Met citaat reageren
  #17  
Oud 20 november 2002, 23:01
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou je kunt het echt in alle formaten invoeren hoor. Met de letters moet je inderdaad wel oppassen. Ik merk dat er soms wel eens iets mis gaat. De ene keer kun je die wel gebruiken en de andere keer niet. Bij de niet decimale notaties is de letter volgens mij zelfs verplicht. Je kunt bijvoorbeeld invoeren:
N53 11.53183
N53 11 31.91
N53 11' 31.91"
N53.192197
53.192197

Je kunt het het beste even invoeren. Dan het veld verlaten (op een ander veld klikken) als het resultaat er dan redelijk uitziet is het gelukt. Als je iets fout doet krijg je meestal een hoop nullen voor de minuten en seconden.

Graag gedaan trouwens
Met citaat reageren
  #18  
Oud 21 november 2002, 07:50
alaan alaan is offline
Lid
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 augustus 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 49
Hallo,


Ik gebruik ook PathAway met Route 66 2003, mijn kaartjes in
PathAway hadden steeds een grote afwijking dacht dat ik de
gps coordinaten niet goed had ingevoerd. Maar de fout zat in het
kopieren van het kaartje uit Route 66. Als ik in Route 66 een
gedeelte selecteer en vervolgens met Copy & Paste in PhotoShop
plaats dan is het plaatje in PhotoShop groter dan het geselecteerde
gebied in ROute 66. De hoek coordinaten kloppen dan dus niet meer.
Hebben jullie hier ook last van ?



Alex,
Met citaat reageren
  #19  
Oud 21 november 2002, 09:34
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Ik heb er nog niet naar gekeken maar heb wel een oplossing voor je:

- Als je de goede kaart voor je hebt in je favoriete pakket druk je op PrintScrn.
- Vervolgens start je je foto- of paintpakket en klik je op Plakken. Je ziet nu je schermafdruk van het moment dat je op PrintScrn had gedrukt.
- Selecteer nu in het fotopakket de kaart die je in je Palm wilt.
- Kies 'Crop' of 'Crop to selection' (het spijt me ik heb nooit een Nederlands fotopakket gehad, dus ook geen idee wat crop in het Nederlands is )
Je kaartje is nu precies wat je op het scherm zag.

Ik kijk nog even of ik dezelfde afwijking heb met Route66.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 21 november 2002, 21:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, er zit inderdaad een fout in Route 66 2003. Ik heb het gemeld en na flink wat aandringen (pas na de derde keer) gaven ze toe dat het een bug was. Ik kreeg vervolgens te horen dat ze het in een volgende versie zouden verhelpen. Wanneer dat gaat gebeuren weet ik ook niet (en uberhaupt of dat ook echt doorgaat). Vooralsnog gebruik ik inderdaad ook de PrintScrn knop.

Overigens zitten er wel meer bugs in de 2003 versie. Echt heel bizar dat ze het in deze staat opleveren.

Bijvoorbeeld als je een routepunt hebt van snelweg naar snelweg dan staat er iets als "neem de afslag naar de A2", maar in welke richting staat er dan niet bij! Een andere is dat bij elke afslag die je niet moet nemen het afslag nummer gemeld wordt. Behalve bij degene die je moet nemen! Ik had verder ook nog wat problemen met copieren.

Hopelijk komt er snel een fix.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023