Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 17 juni 2003, 14:53
..::BFS::..
Guest
 
Berichten: n/a
[Pda] Palm M515 Welke software voor navigatie.

k ben vanaf morgen in het bezit van een palm M515, nu wil ik daar een GPS muis op aan sluiten en navigatiesoftware op laten draaien om hier door een goedkoop navigatie systeem te creeeren.

Hardware ben ik al uit, alleen het software verhaal werd mij maar moeilijk duidelijk.

Nu heb ik inmiddels al wat sites af gestruind (Google, Pdaclub, PPCclub, Tweakers) maar kan er maar moeilijk duidelijkheid in vinden.

Daarom de volgende vragen aan jullie:

Wat is op dit moment het beste stukje navigatiesoftware voor een Palm M515?
Is er al navigatiesoftware die spraak ondersteunt voor een Palm M515?

Ik heb zelf gevonden Tom Tom Citymaps en DigiMaps maar meningen hier over zijn aardig verdeeld, wellicht dat iemand hier mij wat meer helderheid kan geven.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 juni 2003, 20:31
..::BFS::..
Guest
 
Berichten: n/a
Niemand met ervaringen/tips en of hints voor de beginnende palm gebruiker?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juni 2003, 21:11
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Heb zelf ook een m515 en heb zowel Tom Tom Citymaps, Tom Tom Route als DigiMap.

Voor mij is het zo klaar als een klontje: DigiMap heeft veruit de meeste mogelijkheden en eigenlijk gebruik ik ook alleen DigiMap nog maar.

(Citymaps gebruik ik nog wel eens voor fietsroutes, met de "Walking"-modus, maar misschien is DigiMap wat dat betreft ook wel net zo goed als je opgeeft dat je geen routes over highways wilt, dat heb ik nog nooit geprobeerd.)

DigiMap is wel een programma met zijn eigenaardigheden.

Als je kunt leven met die eigenaardigheden (niet-intuïtieve interface, rare routes als niet alles optimaal is ingesteld, slechte handleiding, gedoe met kaarten maken, snelheidsprofielen, e.d., zoek maar eens in het forum) en je verwacht ook geen 1000 Euro-functionaliteit voor de Digimap-prijs, dan kun je hiermee heel aardig uit de voeten. Bedenk wel dat je nog een SD-kaart of zoiets van minimaal 64 MB moet kopen als je heel Nederland met alle details altijd op je Palm bij je wilt hebben.

Groetjes,
DD
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juni 2003, 21:37
..::BFS::..
Guest
 
Berichten: n/a
Ik ga de navigatie puur voor het auto rijden gebruiken (heb niet eens een fiets meer ) maar ik heb hier op het forum wat wisselende verhalen gelezen over DigiMap. De een is erg negatief en de ander juist weer niet. Moeilijk om daar peil uit te trekken.

Maar als ik de nadelen van Digimap zie, vraag ik me af hoe slecht Tom Tom Citymaps of Tom Tom route wel niet moeten zijn?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 juni 2003, 21:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Kijk ook eens naar Mapviewer en Mapopolis.

Mapviewer is op zich een betere planner dan Digi-map (mooiere kaarten, betere routes, betere VFS ondersteuning, handiger in het gebruik, geen risico op vreemde fouten), maar je mist de piepjes. De prijs is een stuk beter te pruimen dan die van Digi-Map.

Mapopolis is zo'n beetje de goedkoopste routeplanner die je kunt krijgen. Het programma werkt heel snel, heeft ook roterende kaarten en het houd de cursor netjes in het midden als je rijd. Persoonlijk hou ik alleen niet zo van de manier waarop de kaarten getekend worden (enkele lijntjes).

TomTom routeplanner en Citymaps zijn zo'n beetje de slechtste programma's die je op dit moment kunt krijgen. Ze missen VFS support, je kunt de kaarten niet zelf maken en je kunt niet over meerdere kaarten plannen, werken niet op OS5 en ondersteunen geen hoge resolutie (voor de M515 misschien op dit moment niet zo'n probleem, maar stel dat je over een jaar een Tungsten koopt)

MapViewer heeft ook een "wandel mode". Je kunt dan routes plannen als voetganger. Handig als je door een vreemde stad loopt. Digi-Map doet dat niet. Sterker nog als je plant naar een adres in een voetgangers gebied wordt je naar een willekeurig punt dat toevallig via de weg het dichtste bij ligt. Zo ben ik eens naar de verkeerde kant van een meer gestuurd, omdat Digi-Map dat het dichstbijzijnde punt vond bij de plek waar ik naar toe moest. Zwemmen is blijkbaar geen bezwaar. MapViewer warschuwt in zo'n geval netjes en laat je dus een zelf plek uitzoeken waar je naartoe wil rijden. Vanaf dat punt kun je dan de route als voetganger verder plannen.

Digi-Map heeft iets meer functies, maar is wel heel erg duur en het is een slecht geschreven programma. MapViewer heeft wat minder functies, maar geeft uiteindelijk eigenlijk hetzelfde resultaat voor veel minder geld. Het "beste systeem" is wat mij betreft moeilijk te zeggen. Helaas is het in beide gevallen een compromis. Het is meer een kwestie van wat je er mee wilt en wat je er voor wil betalen.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 juni 2003, 21:46
..::BFS::..
Guest
 
Berichten: n/a
VFS? Sorry, heb nog niet echt veel ervaring met pda's (vandaar mijn vraag hier)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 juni 2003, 21:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
VFS is voor het opslag van de data op geheugenkaartjes.

Lees anders de tips sectie eens door. Voor begrippen als VFS is daar bijvoorbeeld de woordenlijst. Er is ook een GPS tips pagina, maar die is wat verouderd (wordt momenteel weer up-to-date gebracht)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 juni 2003, 21:59
..::BFS::..
Guest
 
Berichten: n/a
Dankjewel, die gps tips/reviews heb ik vanmiddag doorgelezen maar ik kwam idd veel (ver)oude(rde) artikelen tegen.


Ik ga de woordenlijst even door lopen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023