Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Bekijk resultaten enquête: Zijn virussen een serieuze bedreiging voor de mobiele telefoon danwel smartphone?
Ja, absoluut. Ik draai een virusscanner en heb Bluetooth en Wi-Fi uitstaan 1 7,69%
Ja, maar meer de ondersteunde verbindingen dan de virussen zelf 4 30,77%
Nee, dat denk ik niet 8 61,54%
Nee, absoluut niet, de verbindingen worden steeds veiliger 0 0%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 11 oktober 2005, 08:39
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
[Opinie] Hoe gevaarlijk zijn virussen voor mobiele telefoons?

In dit artikel in de The Independent wordt aangegeven hoe virussen zich tegenwoordig steeds meer richten op mobiele telefoons of smarthphones. Maar harde cijfers zeggen iets anders. Op dit moment zijn er ongeveer 150.000 virussen bekend voor de PC tegen 55 voor mobiele telefoons en smartphones.

De grootste dreiging lijkt te zitten in niet zozeer de software of het besturingssysteem, maar meer de verbindingstechnieken die worden ondersteund, zoals Bluetooth en Wi-Fi.

Wat vinden jullie? Is het een serieuze dreiging? Of wordt het momenteel een beetje ''gehyped'?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg images.jpg‎ (1,7 KB, 3x gelezen)

Laatst gewijzigd door jean-paul; 11 oktober 2005 om 08:36.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 11 oktober 2005, 10:39
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Ik heb laatst een paar praatjes van antivirus-bedrijven bijgewoond en daar merk je dat mobiele dreigingen (naast phishing) inderdaad erg actueel zijn in de 2006-versies van de pakketten. Kaspersky (himself) zei dat het gevaar nu nog te vergelijken is met Linux: er zijn relatief weinig Linux-gebruikers ten opzichte van pc-gebruikers, dus het is een minder aantrekkelijk doelwit. Smartphone-gebruikers maken nu nog maar 3 tot 5% van het totale aantal telefoongebruikers uit... maar als dat verder groeit en de aantallen echt significant worden, kunnen we een massale uitbraak verwachten. Dat kan op elk moment gebeuren, want de 'technologie' (die van de virussen dus) is er klaar voor. Verder speelt mee dat er in een huishouden meestal maar 1 of 2 computers aanwezig zijn, maar dat er makkelijk 4 of 5 mobiele telefoons worden gebruikt. Dus een groei van 5% naar 10% in smartphonebezit betekent enorme aantallen.
Overigens denk ik dat we met PalmOS voorlopig nog wel veilig zitten (en dat bevestigde Kaspersky ook), want Windows Mobile en Symbian S60 zijn nou eenmaal door de grotere aantallen (en door de - *kuch* - intelligentie van de gemiddelde gebruiker daarvan) een makkelijker doelwit.
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 oktober 2005, 12:40
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Ik ben het met je eens als je zegt dat het een toenemend gevaar vormt, maar zo erg als het af en toe afgeschilderd wordt, is het mijns inzien nog niet. Om een mooi voorbeeld te geven: gisteravond belde mijn moeder helemaal in paniek op. Ze had op haar werk een A4-tje in haar handen gedrukt gekregen met daarop de mededeling dat je moet opletten wie je belt, want als men je vraagt om #090 in te tikken, dat ze dan over jou lijn en dus op jou kosten zouden kunnen bellen.

Nou heeft die mogelijkheid inderdaad ooit echt bestaan maar KPN heeft dit jaren geleden al afgesloten. En volgens mij gaat het met de huidige varianten op phreaking ook zo (Bluejacking, Wi-fi sniffen etc.). Het wordt gehyped omdat het op enig moment komkommertijd is voor bepaalde kranten en bladen.

Ik maak me er op dit moment nog niet zo heel erg druk om. Een virusscanner voor mijn Treo vind ik pure verkwisting van toch al schaarse geheugenruimte, mijn Bluetooth staat op 'non-discoverable' en Wifi zit er niet in.

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 oktober 2005, 19:38
Burn's schermafbeelding
Burn Burn is offline
Lid
Voornaam: bernd
Model: Palm Tungsten|T2
 
Geregistreerd: 07 november 2003
Locatie: Breda
Berichten: 26
ik heb kortgeleden een lezing bijgewoond van Norman. een onderdeeel van de lezing waren de telefoon virussen.

het komt erop neer dat
1: bluetooth moet aan staan
2: device moet discoverable zijn
3: er moet op "accept" geklikt worden voor het opzetten van de verbinding
4: het virus moet compatible zijn met het os van jou telefoon
5: er moet op "install" geklikt worden om het virus te installeren

stel: je loopt over straat. "bliep" - heee, iemand probeert verbinding te maken via bluetooth, goh , laat ik dat accepteren... "bliep" - heee, gaaf een programma... even installeren



Sommige mensen verdienen het gewoon. dat zijn dezelfde mensen die de eula van bonzybuddy niet lezen


en ja, over een tijdje zijn er virussen met een database met alle standaardwachtwoorden om te kunnen pairen. maar dan nog moet de telefoon zichtbaar zijn, voorzien zijn van het standaardwachtwoord en het juiste os hebben. bovendien moet er nog steeds geklikt worden om het virus te einstalleren.
__________________
He was drinking so much lowalcohol that he was endangered of becoming a low-alcoholic
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 oktober 2005, 20:07
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Ik denk dat er wel degelijk een groot risico is. Bij een PC of PDA zal je zlef aktief een verbinding moeten maken. Bij een gsm is het juist de bedoeling dat je wacht tot de verbinding gemaakt wordt (even vanuit gaande dat je wacht tot de telefoon 'over gaat').
En het is wachten op de eerste mms waarin een virus verborgen zit. Dat het kan blijkt wel uit de mogelijkheid dat je provider via een berichtje de instellingen van je telefoon kan wijzigen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 oktober 2005, 20:21
Rinus's schermafbeelding
Rinus Rinus is offline
superheld
Voornaam: Rinus
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 16 januari 2004
Locatie: In de buurt van Alkmaar
Berichten: 97
Even als reactie op Burn;

Waar jij in leeft is een schijnveiligheid, zolang er spanning over je bluetooth chip staat is het een lek, en dan kan je m op discoverable zetten of niet, een serieuze aanval c.q. hack hou je er niet mee tegen.
Het is inderdaad zo dat je een hoop huis-tuin en keuken hobbieïsten met een verkoudheidsvirusje kunt weren door je bluetooth op niet-discoverable te zetten.
Maar naar mijn mening zullen juist díe virussen die je echt niet wilt meemaken, gemakkelijk door jouw "beveiliging" heendringen.

Echter, zo ver is het nog niet want net zoals je eerder gehoord hebt zijn er vooralsnog te weinig fanatieke programmeurs die de kennis en destructieve aanleg bezitten.

Maar let ook op een andere vaak gehoorde theorie, en pardon ik heb even geen link bij de hand, misschien kan ik hierin aangevuld worden.
Die theorie zegt dat bedrijven actief in de antivirussoftware, virussen inzetten om hun concurrentiepositie te versterken.
En ik ben dan ook weer zo iemand die hier helemaal niet van op zou kijken.

Het is een kwestie van wachten voor het noodlot ook bij PalmOS toeslaat.

mzzls,
Rinus
__________________
Als het niet kan zoals het moet,...
Dan moet het zoals het kan.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 oktober 2005, 20:26
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ach, volgens mij valt het allemaal nog wel mee. Ik heb een Windows laptop die al ruim twee jaar zonder virussen draait (zonder up-to-date scanner zou dat niet lukken natuurlijk) en de hele hype lijkt me overdreven. Eigenlijk zijn er maar twee systemen de klos door virussen en dat zijn Windows en Symbian.

Nou ja, heb je er last van gooi je alles eraf en dat was dan dat... De gevolgen zijn mijns inziens dan ook niet zo dramatisch als een aanval wel een keer slaagt bij mobiele apparatuur. Dan maar een dagje zonder telefoon
Met citaat reageren
  #8  
Oud 11 oktober 2005, 20:36
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
^^ eensch met Dommo
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 11 oktober 2005, 20:55
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
..... Dan maar een dagje zonder telefoon
Weet je dan ook hoe je een eventueel virus moet verwijderen? Accu tijdelijk er uit halen werkt niet, alle data zit in flash.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #10  
Oud 11 oktober 2005, 22:58
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Rob, daar heb je wel een punt... Bij een Treo kan je nog de laatste ROM-update overdoen, maar voor andere telefoons zal dat anders liggen inderdaad.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 11 oktober 2005, 23:54
Fuzzillogic
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
Ik heb een Windows laptop die al ruim twee jaar zonder virussen draait (zonder up-to-date scanner zou dat niet lukken natuurlijk) en de hele hype lijkt me overdreven.
Ik heb nog nooit een on-access virusscanner gebruikt. En ja, ik draai Windows. En nee, geen last van virussen. De extra vertraging en irritatie die een on-access scanner me zou geven is het me niet waard. Dus zo "natuurlijk" is die noodzaak tot virusscanner helemaal niet.

En ik zou het ook achterlijk vinden als ik voor mijn PDA/mobiel een virusscanner zou moeten gaan kopen. Het systeem dient ook zonder dat veilig te zijn. Trojans blijven dan mijn eigen (en enige) verantwoordelijkheid, maar net als met Windows moet je gewoon uitkijken.

De enige die er wel bij varen bij alle viruscommotie op mobiele apparaten zij de AV-jongens.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 oktober 2005, 07:26
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
Ach, volgens mij valt het allemaal nog wel mee. Ik heb een Windows laptop die al ruim twee jaar zonder virussen draait (zonder up-to-date scanner zou dat niet lukken natuurlijk) en de hele hype lijkt me overdreven. Eigenlijk zijn er maar twee systemen de klos door virussen en dat zijn Windows en Symbian.
Mijn Apple (desktop) draait al een jaar of 8 zonder virussen, maar ook zonder virusscanner. Als alle beweringen (toenemende virusdreigingen op non-Windows OS) juist zouden zijn zou mijn Mac al min of meer uit elkaar geploft moeten zijn van de virussen, maar toch is hij nog "maagdelijk schoon".
Mijn mening: virussen zijn alleen maar een echte dreiging op de meest populaire Windows versie (XP). Zelfs Windows Mobile zal meevallen.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 14 oktober 2005, 08:17
pawi pawi is offline
Lid
Voornaam: Paul
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 09 maart 2003
Locatie: Groningen
Berichten: 26
Cool

Ik zou er de volgende zaken aan willen toevoegen;

De veelheid aan virussen op het Win platform is vooral te danken aan de virus-generators en bouwpakketten waarmee sommige tieners denken aan te kunnen tonen dat ze ergens verstand van hebben. Gecombineerd met de onvoorstelbare domheid van gebruikers (ja hoor open gerist dat mailtje van pamela die hoewel ze je niet kent toch ineens een foto gaat mailen), maar bovenal de betweterige onnozelheid van de media (in het byzonder de PC bladen).

Het maken en verspreiden van een computervirus is in feit een terroristische daad, en vergelijkbaar met het verzenden van poederbrieven. Het is niet cool om te doen, je bent gewoon een maatschappelijk mislukte zielepoot als je het doet, maar bovenaal crimmineel. Gelukkig druppelen de succesjes binnen van internationaal opgespoorde virusmakers die gerechtelijk aangepakt worden.

Hoewel er zeker een ziek persoon zal zijn die een virus ontwikkeld waarmee ook smartphones getroffen worden, denk ik dat het wel mee zal vallen. GSM providers kunnen overigens al jaren de SIM instellingen op afstand wijzigen. Operkingen als 'zolang dde BT chip onder spanning staat' zijn natuurlijk flauwekul. Het is veel gemakkelijker om mee te liften op (illegale) downloads via een Wifi connection (of gewoon via een hotsync met een PC.

Tot slot: als IT proffessional heb ik in mijn hele carriere (> 10jr) nog nooit een serieus virus op mijn PC gehad, alhoewel ik regelmatig de virusscanner op performance redenen uit heb staan. Het enige wat ik wel eens tegen kom zijn internet-pagina's die per se een google bar willen installeren of de homepage willen aanpassen. Die zijn gemakkelijk te weren zonder al te veel kunsten. Een vriend van me wisselt regelmatig 'geinige' mails uit en heeft bijna wekelijks een virusje op bezoek..
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023