Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 augustus 2001, 12:05
BartS
Guest
 
Berichten: n/a
GPSje gekocht in UK.

Wilde even laten weten dat ik hartstikke tevreden ben over GPS warehouse www.gpsw.co.uk . Ik heb voor maar fl 700,- een Garmin Legend gekocht, daarvoor kan je 'm niet uit de states laten komen met alle hassle met de douane bovendien. En ik had 'm ook nog binnen 3 dagen in huis, en dat met de gewone post!

Ik wilde geen ontvanger die specifiek voor de Palm is, ik wil 'm ook los en aan de PC kunnen gebruiken.
Als GPS-ontvanger voor de Palm en PC had ik natuurlijk ook een gewone eTrex kunnen nemen (420,- incl. verzending), maar voor nog geen 300,- extra kon ik die Legend toch niet laten liggen... Zo'n Map76 is nog wat mooier, maar dan wordt het weer 300,- meer...

Ik ben dus al niet meer verdwaald tussen thuis en kantoor, en dat ding is zo nauwkeurig dat je zelfs kan zien aan welke kant van de snelweg je rijdt!

Nu nog even een net kabeltje maken, ik struikel steeds over die twee meter kabel tussen de Palm en GPS
Als iemand nog een adresje weet voor goedkope palm III connectors...?? (30 gulden vindt ik een beetje overdreven...)
Een schemaatje voor een voedinkje voor in de auto met 5volt voor de IIIc en 3volt voor de eTrex is ook erg welkom!

Groeten,

Bart
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 augustus 2001, 22:21
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Maar is het nu niet zo dat je Palm als navigatiesysteem overbodig is geworden? Je kunt immers op de Garmin Legend zelf ook zien waar je bent en heengaat?

Ik zit zelf nog te twijfelen over een gps-ontvanger, puur voor de Palm (dus achterop aanklikbaar en zonder kabels) of over zo'n handheld gps, met een kabeltje naar m'n Palm.
Het lijkt me echter nogal onhandig om nog een apparaat ernaast te hebben. Ook lijkt het me erg ongemakkelijk als je op de fiets zit of ergens loopt. Die kabel lijkt me steeds in de weg te zitten.

Peter

PS. Grappig trouwens: dat je wel 300 gulden extra over hebt voor een beter gps-apparaat, maar dat je geen 30 gulden wilt betalen voor een simpel kabeltje.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 augustus 2001, 08:39
Dutchgrover's schermafbeelding
Dutchgrover Dutchgrover is offline
gewoon lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 juni 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 156
Wink

Hoi peter,

Ik heb een los GPS apparaat, een Garmin GPS12 en kan hem via een kabeltje aan palm koppelen. Dit functioneert perfect. Het nadeel is natuurlijk dat je twee apparaten mee moet nemen. Dit geldt met name wanneer je gebruik maakt van routeplanners op je palm.

Ik maak veel gebruik van de gps bij wandel of fietstochten en zet dan vooraf een route uit met waypoints die in de GPS geladen kunnen worden. De GPS functioneert dan prima zonder palm. De GPS heeft een eigen display waarop alle informatie prima uit te lezen is, van positieinformatie tot een kaartje van de uitgezette route. Mijn GPS is al wat ouder en heeft geen landkaarten in zich. Een losse GPS is een compact apparaat en mijn exemplaar is zelfs waterdicht. Ik denk dat een losse GPS op de fiets dan ook handiger is. Ik denk dat je bij je keuze goed moet kijken hoe je de GPS wilt gebruiken. In de auto hoeft een losse GPS geen probleem te zijn. Je kunt de GPS dan zelfs op een plek leggen waar hij een goede ontvangst heeft (voor op het dashboard) en de palm naast het stuur in een houder plaatsen.

Het GPS systeem is verbluffend nauwkeurig. Ik ben afgelopen vakantie naar Barcelona gefietst (inderdaad dat is ver weg) en heb vooraf de complete route m.b.v. waypoints uitgezet. Alle kruispunten worden met een nauwkeurigheid van ca 25 meter aangegeven. Ik heb mijn palm tijdens de vakantie alleen gebruikt voor het uitwisselen van gegevens met de GPS (gebruik het programm gpilots http://www.cru.fr/perso/cc/GPilotS/). Het gegeugen van de GPS was namelijk niet groot genoeg.

Voor de geinteresseerden. Ik heb de complete fietsroute van paul benjaminse van leuven naar barcelona in GPS coordinaten. Het is een erg mooie route die via kleine weggetjes met weinig verkeer naar barcelona voert. Iemand die geinteresseerd is moet maar een mailtje sturen, dan stuur ik je de route op.

Groeten, peter

Laatst gewijzigd door Dutchgrover; 22 augustus 2001 om 11:12.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 augustus 2001, 10:49
BartS
Guest
 
Berichten: n/a
Hoi Peter (Bulthuis),

Dit is ook m'n eerste kennismaking met navigatie, dus de praktijk moet ook nog even uitwijzen wat handig is (en of een papieren kaart toch niet praktischer is ). Ik zal m'n overwegingen even op schrift stellen, misschien helpt het je bij je keuze.

Ik denk dat Peter al goed heeft beschreven hoe ik 'm wil gebruiken.
-(op zichzelf buiten, en als 'domme' ontvanger in de auto). Voordeel van het laatste is dat je je Palm niet onder het raam hoeft te plakken i.v.m. GPS-ontvangst.
- Natuurlijk is alles in 1 handiger, maar in de regen wandelen of fietsen met je Palm en Streetfinder lijkt me niet zo'n goed plan.. (Zonder boterhamzakje erom...) Die eTrex schijnt waterdicht te zijn.
Misschien maak ik nog wel een houder/plankje waar de GPS en de Palm op kunnen, zodat je alles tenminste met 1 hand vast kan houden. Ik wilde ook een heel kort kabeltje maken, bijv 20 cm.
- Ik vond de prijs van zo'n palmGPS te duur t.o.v. een losse GPS, en bovendien past ie waarschijnlijk niet meer als je overgaat op een andere PDA.

Ik denk niet dat de Palm helemaal overbodig is. Een GPS is bijvoorbeeld geen routeplanner, en de kaarten die erin zitten zijn ook niet heel gedetailleerd. Verder zijn er nog legio aan andere leuke programma's te krijgen waarmee je bijv. Mapblast kaartjes op je Palm kunt zetten. Bijv. www.gpspilot.com . Enne, waypoints op de eTrex intypen is ehmm, een beetje lastig. Er is vast wel een handig programmaatje op de Palm waarmee dat veel handiger gaat (<-- suggesties iemand?)

En wat betreft die 300gulden/30 gulden: ik denk wel dat je de uitdrukking "Pennywise/Poundfoolish" kent? Dat ben ik ten voeten uit Het is ook een beetje prijs/prestatie: 300 piek voor elektronische kaarten of 30 piek voor alleen een Palm stekkertje...

Voor een kabeltje tussen PC, GPS en een 12v voedinkje wil Garmin geloof ik fl 140,- hebben. Dat vind ik toch een beetje te gek, dat is verdorie bijna de helft van wat de simpelste eTrex kost! Dus dan denk ik: 'dat soldeer is zelf wel'. Zie ook www.gpscables.com en home01.wxs.nl/~smeet030/

Groetjes Bart.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 augustus 2001, 11:08
Dutchgrover's schermafbeelding
Dutchgrover Dutchgrover is offline
gewoon lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 juni 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 156
hoi,

op de volgende site: http://pfranc.com/ zijn connectors voor garmin gpssen te verkrijgen. Het is een soort shareware voor componenten. Je hoeft pas te betalen als je tevreden bent over de geleverde onderdelen. Heb er zelf twee jaar geleden connectoren gekocht. Prima en snelle service. Heeft zelfs een vertegenwoordiger in nederland

groeten, peter
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 augustus 2001, 11:44
BartS
Guest
 
Berichten: n/a
Wink

Die vertegenwoordiger in Nederland zit onder de laatste link van mijn vorige post Daar wilde ik inderdaad mijn eTrex connectortjes bestellen.

Bart
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 augustus 2001, 13:51
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BartS
- Ik vond de prijs van zo'n palmGPS te duur t.o.v. een losse GPS, en bovendien past ie waarschijnlijk niet meer als je overgaat op een andere PDA.
Dat is inderdaad een probleem, maar volgens mij valt dat op te lossen met behulp van een bridge? Dus, een soort connector ertussen zodat je de gps-receiver toch eraan vast kunt klikken.

Peter
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 augustus 2001, 16:06
BartS
Guest
 
Berichten: n/a
Adapter Palm V -> M505

En zie wat ik vandaag zag staan: Een adapter om Palm V spullen op de M505 aan te sluiten.
http://www.frischat.com/IS/M505_Adapter.htm
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 augustus 2001, 16:28
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Nou ja, als je het over de duvel hebt!

Bedankt Bart!

Peter
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 maart 2006, 18:30
Dibbes
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo Peter,

Ik las dat je de route van Paul Benjaminse naar Barcelone in GPS -coördinaten hebt. Ik zou die heel graag hebben. Kun je me die mailen? Zo ja dan laat ik volgende keer mijn email adres voor je achter.

Groet,
Jos (ook uit Eindhoven)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutchgrover
Hoi peter,

Ik heb een los GPS apparaat, een Garmin GPS12 en kan hem via een kabeltje aan palm koppelen. Dit functioneert perfect. Het nadeel is natuurlijk dat je twee apparaten mee moet nemen. Dit geldt met name wanneer je gebruik maakt van routeplanners op je palm.

Ik maak veel gebruik van de gps bij wandel of fietstochten en zet dan vooraf een route uit met waypoints die in de GPS geladen kunnen worden. De GPS functioneert dan prima zonder palm. De GPS heeft een eigen display waarop alle informatie prima uit te lezen is, van positieinformatie tot een kaartje van de uitgezette route. Mijn GPS is al wat ouder en heeft geen landkaarten in zich. Een losse GPS is een compact apparaat en mijn exemplaar is zelfs waterdicht. Ik denk dat een losse GPS op de fiets dan ook handiger is. Ik denk dat je bij je keuze goed moet kijken hoe je de GPS wilt gebruiken. In de auto hoeft een losse GPS geen probleem te zijn. Je kunt de GPS dan zelfs op een plek leggen waar hij een goede ontvangst heeft (voor op het dashboard) en de palm naast het stuur in een houder plaatsen.

Het GPS systeem is verbluffend nauwkeurig. Ik ben afgelopen vakantie naar Barcelona gefietst (inderdaad dat is ver weg) en heb vooraf de complete route m.b.v. waypoints uitgezet. Alle kruispunten worden met een nauwkeurigheid van ca 25 meter aangegeven. Ik heb mijn palm tijdens de vakantie alleen gebruikt voor het uitwisselen van gegevens met de GPS (gebruik het programm gpilots http://www.cru.fr/perso/cc/GPilotS/). Het gegeugen van de GPS was namelijk niet groot genoeg.

Voor de geinteresseerden. Ik heb de complete fietsroute van paul benjaminse van leuven naar barcelona in GPS coordinaten. Het is een erg mooie route die via kleine weggetjes met weinig verkeer naar barcelona voert. Iemand die geinteresseerd is moet maar een mailtje sturen, dan stuur ik je de route op.

Groeten, peter
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 maart 2006, 21:31
ericbrouwer ericbrouwer is offline
Lid
Voornaam: Eric
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 15 juli 2005
Locatie: Rotterdam
Berichten: 36
Dibbes, let op; je reageert op een 5 jaar oud onderwerp. Dus hoop niet al te veel op je gps-route... (ik hoop met je mee )
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 maart 2006, 12:33
Dutchgrover's schermafbeelding
Dutchgrover Dutchgrover is offline
gewoon lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 juni 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 156
heb de coordinaten nog op een oude pc op zolder kunnen vinden. Laat maar weten als iemand interesse heeft.
Route naar rome (ook paul benjaminse) is inmiddels ook beschikbaar.

groeten, peter
Met citaat reageren
  #13  
Oud 11 mei 2007, 13:58
s0lar
Guest
 
Berichten: n/a
Beste,

ik zou ook graag de gps routes/tracks bemachtigen voor de Benjaminse route naar Barcelona.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023