Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 14 oktober 2005, 17:58
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Fout in de site, want het is zeker niet in te stellen.
Met citaat reageren
  #42  
Oud 15 oktober 2005, 09:43
Dim's schermafbeelding
Dim Dim is offline
TungXten ?
Voornaam: Dimitri
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 05 oktober 2003
Locatie: Kemzeke, België
Berichten: 50
jet-lach

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Ja, dan heeft de T|X ook last van lag. Ik weet overigens wel de betekenis van lag hoor, dank je Ik vind overigens dat jullie behoorlijk spijkers op laag water aan het zoeken zijn, maar dat zal wel aan mij liggen. Als er geen letters missen, waarom is het dan een probleem?
Ik vind de vertraging bij het schrijven anders wel 'spijkers met koppen'. Als ik me nu aan iets erger is een computer die de tekst later toont op het scherm dan dat ik hem intik. Ik had hetzelfde gevoel bij de T5 en had vroeger ook hetzelfde gevoel met een digitale camera (shutter-lag). Al dat 'laggen' ...

Dim-lag
Met citaat reageren
  #43  
Oud 15 oktober 2005, 11:28
vanquish
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs down

Wat mij opvalt is dat iedereen zo super positief reageerd op de T/X.

Maar ligt het nu aan mij of zijn we eigenlijk tegenover de Tungsten T5 achteruit gegaan ??

- qwa geheugen zijn we 50 % achteruit gegaan
- cpu snelheid is hij 33 % minder snel
- accu is van mindere kwaliteit
- geen drive mode

oke we hebben wifi

Als je het mij vraagt is de T5 met wifi kaatje toch echt de betere oplossing !!
Met citaat reageren
  #44  
Oud 15 oktober 2005, 11:49
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanquish
Maar ligt het nu aan mij of zijn we eigenlijk tegenover de Tungsten T5 achteruit gegaan ??
Not quite...

Citaat:
- cpu snelheid is hij 33 % minder snel
Maakt eigenlijk niks uit voor wat je ermee kan doen. Noem eens een programma of applicatie die hapert met een processor van 312 mHz. Als je nou Cobalt had met zwaar multitasken, dan zou je misschien een wat snellere processor nodig hebben.

Citaat:
- accu is van mindere kwaliteit
Accu is juist van een betere kwaliteit, de TX gaat langer mee dan de Tungsten T5 (ook mede door de iets langzamere processor)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Cruijff
Elk nadeel heb z'n voordeel


Citaat:
- geen drive mode
Lijkt me niet echt relevant bij 128 MB. Ik zou willen dat mijn LifeDrive 128 MB intern geheugen had.

Citaat:
Als je het mij vraagt is de T5 met wifi kaatje toch echt de betere oplossing !!
De TX met een 1GB SD kaart (of hoger) is een betere oplossing dan de Tungsten T5 + Wi-Fi kaart.

Daarnaast vergeet je ook dat het scherm verbeterd is ten opzichte van de Tungsten T5 en dat de TX veel beter geprijsd is dan de Tungsten T5.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 15 oktober 2005 om 11:56.
Met citaat reageren
  #45  
Oud 15 oktober 2005, 12:47
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanquish
- qwa geheugen zijn we 50 % achteruit gegaan
Het programma-geheugen is verdubbeld. De internal drive is achterwege gelaten omdat het SD-slot nu vrij is bij gebruik van WiFi.
Citaat:
- cpu snelheid is hij 33 % minder snel
Niet zo overdrijven, het gaat slechts om ((416-312)/416=) 25%. Daarbij is de nieuwe versie van Garnet stukken geoptimaliseerd, zodat je geen verschil merkt.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #46  
Oud 15 oktober 2005, 12:56
vanquish
Guest
 
Berichten: n/a
bluevoice : je geeft aan dat de T/X een betere accu heeft, ik zal je even uit deze droom helpen.
De T/X heeft alleen een accu die langer mee gaat, ECHTER de power-management chip van de T/X is inferieur aan die van de T5. waardoor je accu veel sneller zal slijten.

mbt de cpu... hij kan nu dan wel iets langer werken maar het blijft dat hij (sorry idd) 25 % langzamer is. Bijv. bij tomtom is die snelheid wel merkbaar, zeker als je langere routes moet berekenen.

Dat ze het intern geheugen verkleinen vind ik echt een giller, eerst werd drive mode met niet stroomgevoelig geheugen als sterkste punt aangegeven, en nu word dat sterkste punt gehalveerd.

mbt geheugen en wifi, er zijn combinatie kaarten en de eerste die 1 gb en wifi hebben zitten er aan te komen.

mbt het scherm moet ik je geleik geven, echter de palm site geeft dit niet aan.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 15 oktober 2005, 13:02
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
ECHTER de power-management chip van de T/X is inferieur aan die van de T5. waardoor je accu veel sneller zal slijten.
Heb je daar een bron voor?
Citaat:
Dat ze het intern geheugen verkleinen vind ik echt een giller, eerst werd drive mode met niet stroomgevoelig geheugen als sterkste punt aangegeven, en nu word dat sterkste punt gehalveerd.
Het sterkste punt is toch niet de grootte van het geheugen? Dit komt neer op zeggen dat als je een zak snoepjes voor de helft op hebt, de rest van de snoepjes niet lekker meer is. Bovendien verliest en SD-kaart zijn geheugen ook niet als er geen stroom op staat.
Citaat:
mbt geheugen en wifi, er zijn combinatie kaarten en de eerste die 1 gb en wifi hebben zitten er aan te komen.
Helaas ontbreken de drivers.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #48  
Oud 15 oktober 2005, 13:22
vanquish
Guest
 
Berichten: n/a
De bron hiervoor kan ik nu niet zeggen, maar heb dat wel zo achterhaald.
Als ik geen bron had zou ik de opmerking niet maken, maar weet hem dus niet zo uit m'n hoofd maar zal de bron op een later moment posten.

Verder mag je zowizo verwachten dat een bedrijf als Palm haar software steeds verbeterd. ( dus zeggen dat Garnet stukken geoptimaliseerd is, is een lapmiddel om de snelheidsafname te verdoezelen.)
Het zou moeten zijn, we hebben de beste processor en maakten ook nog eens een verbetering aan garnet.
Dan scoor je punten !!!

Echter als ze eens tijd besteden aan goede wifi sd-drivers, zouden veel mensen erg gelukkig worden. En dit kan is samenwerking met de makers voor sd karten als beide partijen willen.

mbt je snoepzak... dacht toch meer dat ze zeiden :

EErst was het 2 kg, maar nu krijg je voor het zelfde nog maar 1 kg. Maar omdat je minder hebt zul je wel meer genieten.
Met citaat reageren
  #49  
Oud 15 oktober 2005, 16:55
namruuh's schermafbeelding
namruuh namruuh is offline
WM6 overloper
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 08 juni 2003
Berichten: 274
Ik heb hem inmiddels binnen en opgeladen! Eens kijken wat-ie nu echt kan. Mijn eerste indruk (ten opzichte van mijn oude T1) is: wow!
__________________
Palm Vx -> Sony Clié N770C -> Tungsten|T -> Xplore G18 -> T|X -> Treo 650!
Met citaat reageren
  #50  
Oud 15 oktober 2005, 17:02
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanquish
ECHTER de power-management chip van de T/X is inferieur aan die van de T5. waardoor je accu veel sneller zal slijten
Ik heb heel wat sites doorgespit, ben echter nergens tegengekomen dat de TX een inferieure power-management chip heeft.

Volgens mij begint dit een beetje op deze peugeot reclame te lijken .
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #51  
Oud 15 oktober 2005, 18:17
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Volgens mij is het pure onzin. Alle power-management wordt afgehandeld door de Intel Xscale PXA27x-processor en die staat juist als zeer energiezuinig bekend. Het enige waar je over kunt twisten is of het verstandig is geweest van Palm om de processorsnelheid vast te zetten voor de Palm T|X (zoals onder andere ook bij de Palm T|T5 is gedaan), of variabel te laten zoals bij de Dell Axim|X50V (speed-stepping). In het laatste geval had je kunnen pochen met een 624MHz-processor, terwijl diezelfde Dell bij de meeste taken draait op een veel lagere kloksnelheid, met 104Mhz als minimum. Palm heeft waarschijnlijk gekozen voor een vaste 312Mhz-snelheid om zo een zo lang mogelijke accuduur te kunnen garanderen, zonder al teveel compromissen te doen aan de snelheid zoals die door gebruikers wordt ervaren. Dat er een paar applicaties zijn die daardoor iets langer nodig hebben dan normaal (TomTom, TCPMP) is dan een faire afweging.
Besef wel dat de T|X (of welke handheld dan ook) nooit specifiek voor power-users wordt gemaakt (die klagen namelijk altijd), maar voor een middenmoot of een groep daarboven.

* Delen van deze post zijn gebaseerd op dit review bij BargainPDA.

Laatst gewijzigd door jean-paul; 15 oktober 2005 om 18:23.
Met citaat reageren
  #52  
Oud 15 oktober 2005, 18:22
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
In het laatste geval had je kunnen pochen met een 624MHz-processor, terwijl diezelfde Dell bij de meeste taken draait op een veel lagere kloksnelheid, met 104Mhz als minimum.
Bron = http://www.bargainpda.com/default.asp?newsID=2691 zeker?
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #53  
Oud 15 oktober 2005, 18:24
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Ja, ik was m'n post nog voor jou aan het editten om dat te vermelden
Met citaat reageren
  #54  
Oud 15 oktober 2005, 18:30
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Bij nader inzien weet ik eigenlijk niet of mijn post wel 100% klopt en of het verhaal van BargainPDA wel juist is. De speedstepping is als ik de FAQ bij Intel lees namelijk aanwezig in alle varianten van de PXA27x, en dus ook in de 312MHz-processor van de T|X. Ik zie ook (behalve de snelheden) niet helemaal het verschil tussen de drie verschillende PXA27x-cpu's. Als iemand meer info heeft?
Met citaat reageren
  #55  
Oud 15 oktober 2005, 18:45
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean paul
De speedstepping is als ik de FAQ bij Intel lees namelijk aanwezig in alle varianten van de PXA27x, en dus ook in de 312MHz-processor van de T|X. Ik zie ook (behalve de snelheden) niet helemaal het verschil tussen de drie verschillende PXA27x-cpu's. Als iemand meer info heeft?
De mogelijkheid tot speedstepping is aanwezig in alle PXA27x-cpu's. Volgens mij heeft palm een eigen applicatie (ik vermoed dat deze in de OS is ingebouwd) waarmee de snelheid van de processor op een vaste waarde kan worden gezet. (zoiets als PXA Clocker of Lightspeed.)

Powerusers klagen idd altijd maar kunnen deze twee apps nog steeds gebruiken als ze hun TX sneller willen laten lopen (op eigen risico - ik heb PXA Clocker vroeger altijd zonder problemen op mijn oude T3 gebruikt)
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #56  
Oud 15 oktober 2005, 18:47
sekhmet sekhmet is offline
Lid
Voornaam: Erik
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Locatie: Nederland
Berichten: 27
http://www.dpreview.com/news/0301/03...andiskwifi.asp

en een citaat uit dit artikel

"SanDisk's SD Wi-Fi cards also will support devices with Palm's OS 4x and higher operating systems."

Dus een werkende combi kaart 256 MB+wifi is er al. 1GB zou er ook moeten zijn maar die heb ik niet kunnen vinden.
Met citaat reageren
  #57  
Oud 15 oktober 2005, 19:02
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
De Sandisk 256 MB+wifi werkt helaas enkel met de Zire 71 en de Tapwave Zodiac.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #58  
Oud 15 oktober 2005, 19:18
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Moest het even opzoeken, maar hier is de bron:

http://tamspalm.blogspot.com/2005/02...er-for-te.html

Het verhaal gaat dat Sandisk de drivers uiteindelijk werkend heeft gekregen voor alle Palm modellen met nieuwere CPU's (o.a. T3, T5, Z72) maar dat ze het hebben opgegeven toen ze ontdekten dat de batterij zeer snel leeg ging (wat een Li-ion batterij sowieso niet leuk vindt) en je kon ook minder dan 1 uur achter elkaar gebruik van maken.

De hardware die zij hadden ontwikkeld was afgestemd op de OMAP cpu's zoals die van Zire 71 en was niet geheel compatible met de ARM processoren.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #59  
Oud 15 oktober 2005, 19:19
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
De mogelijkheid tot speedstepping is aanwezig in alle PXA27x-cpu's. Volgens mij heeft palm een eigen applicatie (ik vermoed dat deze in de OS is ingebouwd) waarmee de snelheid van de processor op een vaste waarde kan worden gezet. (zoiets als PXA Clocker of Lightspeed.)

Powerusers klagen idd altijd maar kunnen deze twee apps nog steeds gebruiken als ze hun TX sneller willen laten lopen (op eigen risico - ik heb PXA Clocker vroeger altijd zonder problemen op mijn oude T3 gebruikt)
Zoals ik het artikel van Intel lees hebben alle Intel PXA27x-cpu's speedstepping, ongeacht de processorsnelheid. Dus ze kunnen allemaal terugschakelen naar een lagere snelheid als de taak niet meer nodig heeft, maar het maximum wordt bepaald door de PXA-variant die de fabrikant in de pda levert. Voor de T|X is dat dus 312MHz, voor de T|T5 is dat 416MHz en voor een Dell Axim V50V is dat 624Mhz. En dan geldt toch weer: hoe hoger het maximale aantal megahertzen, hoe hoger het energieverbruik, ook al draait de processor niet altijd op zijn maximale vermogen. In dat geval is het artikel van BargainPDA dus gewoon niet correct. Verder geldt volgens mij ook dat hoe groter het bereik is tussen waartussen de processor kan schakelen (104-312 voor T|X, 104-624 voor Dell), hoe meer energie dit kost. Uiteraard zal deze belasting dankzij Intel SpeedStep zoveel mogelijk geminimaliseerd worden, maar er kan een impact zijn.
Palm heeft dus niets vastgezet (zoals BargainPDA beweert), maar gewoon voor de laagst mogelijke PXA27x-variant gekozen.
Met citaat reageren
  #60  
Oud 15 oktober 2005, 19:22
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Duidelijk.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023