Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 12 januari 2003, 22:17
sven2
Guest
 
Berichten: n/a
aanschaf holux gm200ps of gm251a?

Hoi,

Wie heeft ervaringen met bovenvermelde gps-module op palm m130?

Welke krijgt de voorkeur en waarom?

Eventueel ook de aanschaf van tom tom europe ? af andere alternatieven?

waar kopen?----> DSH electronics?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 januari 2003, 22:29
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
ff zoeke.
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 januari 2003, 01:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Er zijn inderdaad al wat threads met vergelijkbare vragen. Je kunt het beste even rondlezen en zoeken in het GPS forum, dan vindt je een hoop info.

Maar even kort:
- Ik zou voor koop kijken bij www.palmrouter.de
- Route europa zou ik zeker niet doen. Kijk dan naar Digimap (compleet, maar erg duur) of Mapviewer (iets minder compleet, maar vrij goedkoop)
- Met de GM251 waren wat technische problemen en de GM210 heeft iets betere ontvangst. Dat maakt de GM210 wat mij betreft de handigste keus voor autonavigatie, maar de GM251 is weer de handigste als je gaat wandelen. het is maar net wat je belangrijk vind.

Kijk ook eens hier en hier
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 januari 2003, 21:33
Sparkle
Guest
 
Berichten: n/a
Patrick,

Wat weet jij over de technische problemen van GM251 (de '+' versie?)?

Ik ben namelijk helemaal niet tevreden met de snelheid van de fixen van dit apparaat. Digimap 2002 vind ik op zich prima werken. Als er een fix is, brengt het je accuraat tot de voordeur.
Daar is niets mis mee.

Sparkle
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 januari 2003, 23:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Kijk bevoorbeeld eens op deze (lange) thread of anders deze thread

Het bleek uit onderzoek van Rudy dat de GM251+ nogal last had van EM storingen van de Palm. Hij had de antenne losgehaald en deze werkte een stuk beter als hij een eindje verwijderd was van zijn Palm. Dat probleem deed zich overigens met name voor bij Palm modellen met een plastic kast. In zijn geval de M500. Met de M515 speelt dat probleem stukken minder. Hij heeft zijn GM251+ (na hem weer in elkaar te zetten) in ieder geval verkocht aan iemand met een M515 en die was er wel tevreden mee.

Maar goed, zelfs als je dus een goed werkend model hebt en je gebruikt een Palm met metalen kast, dan nog kan het zijn dat de ontvangst tegenvalt. Er zijn in ieder geval nogal wat klachten over geweest.

De ontvangst van de GM251+ wordt wel een stuk beter van een externe antenne. Dan komt het zelfs dicht in de buurt van de kwaliteit van de GM210. Zonder de externe antenne is het echter behelpen.

Overigens nog even over die antenne. KOOP NOOIT DE ANTENNE BIJ DSH!!!!! Eigenlijk zou niemand daar uberhaupt iets moeten kopen, maar helaas zijn zij de nederlandse importeur van Holux. De adviesprijs van de antenne is €39 (ja dus ZONDER de 1 ervoor) en bij dsh vragen ze er doodleuk het dubbele voor. Ah ze hebben inmiddels de prijs verlaag dnaar €59. Dat is dus nog steeds asociaal veel teveel. Ik kocht er een in duitsland voor €25, maar daar kwam nogal wat rembourskosten bij. Bij palmrouter kost de antenne €38 (kijk in de shop onder GM251+, daar staat ie ergens bij)

Kijk ook eens op de tests pagina van Palmrouter. Ik heb geen flauw idee wat ie allemaal test, maar de conclusie is wel redelijk helder.
PalmRoute GPS Hardware test


Daarnaast zijn er wat modellen met technische problemen:


Er was ook een probleem met oudere modellen GM251. Daar werd door DSH nogal vaag over gedaan, maar via PalmRouter bleek dat de eerste modellen GM251 minder werkten. Hij heeft die dingen allemaal teruggestuurd, maar de Nederlandse importeur heeft ze doodleuk verkocht. Een punt was dat er fouten in de firmware zaten, die hebben ze hersteld door de nieuwe firmware er op te zetten. Een ander punt was echter het gebrek aan afscherming van de electronica. Dat hebben ze niet gerepareerd. Dus je zit dan met een slechter werkend model. Uit het serienummer zou te herleiden zijn of het model oud of nieuw was. Alleen was het wat lastig om dat uitgezocht te krijgen, omdat de nederlandse improteur daaraan niet meewerkt en bij Palmrouter willen ze mensen die niet bij hun kopen uiteraard ook niet gaan helpen.

De GM251 had ook wat problemen met werken op batterijen en de acculader tegelijk. Maar dat had met name met de M500 te maken. Zie en deze thread (maar er waren ook andere) Volgens mij waren er overigens ook berichten dat er problemen waren met de M130 of M125 ofzo. Maar goed. dat probleem is inmiddels wel verholpen.

Laatst gewijzigd door patrickl; 14 januari 2003 om 23:47.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 januari 2003, 13:54
Sparkle
Guest
 
Berichten: n/a
Patrick,

Bedankt voor je hulp! Ik heb de hele ochtend besteed aan het doorlezen van de threads. En veel, heel veel is mij duidelijk geworden. Ik heb een GM 251+ BK icm Digimap 2002 en een Palm m515.
Ik ken exact dezelfde problemen.

De test gedaan met het zonder palm maken van een fix en warempel binnen 10 seconden (meerdere malen) werd er een fix gemaakt. Daarnaast een aktieve palm er boven gehangen (met de IR naar de antenne toe) en de fix was direkt weer weg.
Daarna na een 'losse' fix gedaan en vervolgens de Palm bevestigd. Resultaat: voor het eerst een fix gerealiseerd binnen 3 seconden. Omdat ik behoorlijk ontevreden was (de Holux nu een maand in mijn bezit) ben ik dit direkt gaan uitproberen in de auto en dezelfde volgorde aangehouden. Tot drie keer toe prima fix en stabiel ontvangst. Ik juich niet te snel; want nog geen lange afstanden gereden met deze 'nieuwe' manier.

Ik denk, gezien nu mijn eigen ervaringen en na de discussie op het forum volledig te hebben doorgenomen, dat de volgende conclusie gerechtvaardigd lijkt.
1. Ook de Palm M515 stoort de Holux. Alleen als je hem direkt boven de antenne zet.
2. Digimap 2002 kent redelijk zware berekeningsmodules. Zwaardere dan Tomtom in ieder geval.

Omdat de Holux wel direkt satelieten waarneemt maar met een start-met-palm en Digimap 2002 moeite heeft (vaak pas na meer dan 15 minuten) een valide fix te maken (werkt m.i. niet goed samen; fix maken en softwarematig rekenen van de Digimap), is het belangrijk een bepaalde volgorde aan te houden. Dus eerst een goede losstaande fix te maken en daarna de palm plaatsen.
Nogmaals, lijkt veel beter te werken. De fix lijkt ook veel stabieler en minder een half/half fix.

Groet,
Sparkle
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 januari 2003, 15:21
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja die storing blijft de GM251+ blijkbaar parten spelen. Alleen een externe antenne kan dat probleem verhelpen. Dat zou ik dan ook zeker aanraden voor gebruik in de auto.

Ik heb zelf overigens geen GM251, dus ik kan alleen herhalen wat andere mensen zeggen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 januari 2003, 15:47
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Ik herken dit volledig. Ook ik zet sinds ik de holux heb (zomer 2002) eerst de holux aan, wacht op het lampje en zet dan de palm aan (je hoeft de palm overigens niet uit de Holux te halen, je moet hem gewoon niet met Digimap aanzetten.

Er blijft echter wel een probleem. Als je in de stad bijvoorbeeld anders rijdt en Digimap gaat herberekenen dan raak je nog wel eens je fix kwijt. Dit is er voor mij de reden van dat ik een externe antenne besteld heb.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 januari 2003, 16:42
sven2
Guest
 
Berichten: n/a
hartelijk dank voor de informatie,

conclusie: heb volgende module besteld:"holux gm200ps"


mvg,

Sven
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 januari 2003, 23:03
Werfje's schermafbeelding
Werfje Werfje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 13 februari 2002
Locatie: Veldhoven
Berichten: 119
Stuur een bericht via Yahoo naar Werfje
GM200

Hoi,

Waarom bestel je dan niet de GM210PS???

Voor een beetje meer.
__________________
Yours Magically,

Werfje
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 maart 2003, 22:59
DSH
Guest
 
Berichten: n/a
Holux GM251 en actieve antenne

Even een reaktie voor Patrickl:
Ja de Holux actieve antenne is nu dus weer met 10 Euro in prijs verlaagd en kost nu 39,00.
Ik weet niet wat wij Patrickl hebben misdaan, want we staan altijd met raad en daad klaar voor onze klanten.

Inderdaad liggen de prijzen in Duitsland soms wat lager, maar daar nemen dealers genoegen met ca. 6% tot 10% marge.

Setjes zijn altijd iets goedkoper dan de losse samenstellende onderdelen. Het is ook 1 keer gebeurd dat de setprijzen niet direct mee werden aangepast.
Omdat Holux het afgelopen jaar steeds de prijzen heeft verlaagd zijn wij daar direct in meegegaan zodat ook de klanten daarvan profiteren. Zo is de prijs van de actieve antenne inderdaad in een half jaar tijd in prijs gehalveerd.

Misschien dat Patrickl eens contact kan opnemen (email: sales@dsh2000.com).

m.v.g.
Ing. D.S.Hoefsloot
DSH electronics
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 maart 2003, 23:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ha, ha. Jullie hebben mij niets misdaan, maar het werd wel eens tijd dat er hooguit de standaard advies prijs gerekend werd voor die antenne. De adviesprijs, van die antenne in Duitsland, is al sinds de introductie €39.

Aan de andere kant GM251's met slechts een firmware update verkopen als GM251+ is ook niet bepaald netjes. Dan dat gedoe met die houder. Problemen met de GM251+ op de Palm M130 en M500 ... Goede support is aardig, maar liever gewoon meteen goed.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 07 maart 2003, 08:44
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Nog even dit;
- met Tungsten TT is het fix probleem met de Holux 251 verdwenen
- ik heb een antenne voor 24 euro gekocht bij IBF in duitsland
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #14  
Oud 08 maart 2003, 15:04
DSH
Guest
 
Berichten: n/a
Holux GM251 misverstanden

Toch nog even het laatste woord aan vriend Patrickl:

De Holux GM251+ is nimmer door ons (DSH) verkocht op basis van slechts een firmware update. Ik weet echt niet waar je die compleet foute informatie vandaan haalt. Wij hebben pas de GM251+ (of in ons geval tijdelijk als "GM251A") als zodanig geintroduceerd toen ook Holux dit product zelf omdoopte van GM251 in GM251+.
Holux heeft in de GM251+ veel meer wijzingen aangebracht dan alleen maar een firmware update. Zo is ook daarin het initiele voedingsprobleem dat de GM251 had met de Palm 500 opgelost.

Inderdaad is in Duitsland nu de adviesprijs voor de Actieve Antenne op 39,00 gezet, maar dat is pas sinds korte tijd zo.

Waarom je onze site "belabberd" noemt is mij ook een raadsel. Wij krijgen, op jou na, alleen maar positieve reakties. Maar goed, dat is uiteraard een kwestie van smaak.

In elk geval bedankt voor je reaktie.

m.v.g
Ing.D.S.Hoefsloot
Met citaat reageren
  #15  
Oud 08 maart 2003, 17:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Re: Holux GM251 misverstanden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DSH

De Holux GM251+ is nimmer door ons (DSH) verkocht op basis van slechts een firmware update. Ik weet echt niet waar je die compleet foute informatie vandaan haalt. Wij hebben pas de GM251+ (of in ons geval tijdelijk als "GM251A") als zodanig geintroduceerd toen ook Holux dit product zelf omdoopte van GM251 in GM251+.
Holux heeft in de GM251+ veel meer wijzingen aangebracht dan alleen maar een firmware update. Zo is ook daarin het initiele voedingsprobleem dat de GM251 had met de Palm 500 opgelost.
Tsja dat kwam naar voren toen mensen die last van storing hadden het serienummer van hun als GM251A (of +) gekochte GM251 GPS gingen checken bij Holux. Toen bleek ineens dat het toch om een oude GM251 ging. Met name op het forum van Palmrouter werd dat duidelijk.
Citaat:

Inderdaad is in Duitsland nu de adviesprijs voor de Actieve Antenne op 39,00 gezet, maar dat is pas sinds korte tijd zo.
Dat ga je toch niet menen he? Die adviesprijs is zeker al zo vanaf de dag dat die GM251 uit kwam en waarschijnlijk ook al van daarvoor. De eerste thread van mensen die daarover klaagden kwam al toen jullie het nog doodleuk hadden over een adviesprijs van €139! Onze eerste gedachte was nog dat iemand per ongeluk een tikfout had gemaakt. Maar dat er kwade opzet in het spel was bleek al vlot na een aantal snel opeenvolgende prijsverlagingen.
Citaat:

Waarom je onze site "belabberd" noemt is mij ook een raadsel. Wij krijgen, op jou na, alleen maar positieve reakties. Maar goed, dat is uiteraard een kwestie van smaak.
Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat ik dat ooit gezegd heb, maar de uitstalling van de producten is inderdaad nogal verwarrend. Al die samengestelde paketten maakt het er niet overzichtelijker op. Zeker niet als die paketten toch niet tot korting leiden (en soms dus zelfs duurder zijn). Kijk bijvoorbeeld eens naar de site van www.palmrouter.de En dan niet die pagina met die foto van die Hannes , maar de pagina waar je het GPS pakket uit een lijstje kunt samenstellen.
Citaat:

In elk geval bedankt voor je reaktie.
Graag gedaan. Ik ben altijd bereid om te helpen

Even serieus, het zou DSH meer sieren als ze nu niet net gaan doen of er geen dingen mis gegaan zijn. Een "sorry met de GM251 zijn er inderdaad fouten gemaakt, maar dat zal in de toekomst niet meer gebeuren" had meer zoden aan de dijk gezet. Dan is de discussie gewoon over. Het ontkennen van feiten maakt dat ze alleen maar meer serieus genomen zullen worden.

Overigens zijn mensen inderdaad wel heel positief over de support, maar als je er een beetje over nadenkt dan werden ze wel met een kluitje in het riet gestuurd. "Zaag maar een stuk uit de pda houder als het niet goed past", "Ja inderdaad de GM251(+) doet het niet met de Palm M130 of Palm M500, koop er maar een externe antenne bij", "Als ik het serienummer navraag bij Holux dan is de GM251A die ik bij u gekocht heb het oude model en ik heb zo'n last van storingen terwijl anderen dat toch duidelijk niet hebben. Ja dat kan wel zijn, maar de GM251A die u gekocht heeft is heus van het nieuwe model"

De support is wat mij betreft dus iets te "verkoopgericht". Mensen die klachten hadden over hun GPS bij palmrouter kregen dan gewoon een andere GPS (van hetzelfde of ander merk) opgestuurd. Soms wel een paar keer totdat ze een model hadden dat wel voldeed aan de verwachtingen. Dat is wat ik noem service.

Ik denk dat je op het verkeerde spoor zit als je denkt dat ik iets persoonlijks tegen jullie heb. Ik zie alleen steeds weer (dezelfde) klachten over DSH (en de Holux GM251(+)) terug komen. Die klachten komen dus inderdaad niet van mij, maar als iemand mij vraagt waar ze een GPS moeten kopen dan komt DSH dus inderdaad niet als eerste in me op. Die klachten komen dan wel weer in me op.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 maart 2003, 18:44
DSH
Guest
 
Berichten: n/a
Patrickl, je bent gewoon niet voor rede vatbaar.
Ik probeer netjes uit te leggen hoe e.e.a. in elkaar steekt, maar je blijft maar met modder gooien, hetgeen je allesbehalve siert.
Discussie is mijnerzijds nu absoluut gesloten.
DSH
Met citaat reageren
  #17  
Oud 08 maart 2003, 19:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik ben niet voor rede vatbaar? Sorry, maar er was ook helemaal geen discussie gaande. Die "modder" waar ik mee gooi bestaat uitsluitend uit gegronde klachten die je hier op het forum tegenkomt (Dat heb ik overigens op jouw verzoek gedaan). Die klachten lees je ook eigenlijk alleen van klanten van DSH. Misschien moet je daar nog maar eens een keer rustig over nadenken.

Ik denk overigens ook dat ik een heldere en traceerbare uitleg heb gegeven van de klachten.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 08 maart 2003, 21:13
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Even om de zaken in perspectief te plaatsen:

Nadat ik een Holux had besteld bij DSH (en betaald) kreeg ik vervolgens drie weken geen respons op e-mails. Daarna de lauwe reactie: "je moet toch met vacantie kunnen gaan".
Vervolgens heb ik heer Hoefsloot nog een aantal keren moeten herinneren aan de terugstorting die mij beloofd was.
Dus Patrickl, het is inderdaad niet allemaal rozengeur en maneschijn wat er in Leidschendam gloort.....
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #19  
Oud 09 maart 2003, 17:42
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Op zich snap ik best dat er af en toe eens wat mis gaat. Dat is bij elke webwinkel wel zo. Om heel eerlijk te zijn is het niet eens altijd hun (DSH) fout dat dingen niet goed werken, maar meer die van Holux. Wat me dus wel tegenvalt is de manier waarop problemen vervolgens afgehandeld worden.

Als mensen toch ontevreden zijn dan doe je toch niet net of we gek zijn? Een bedrijf dat voor kwaliteit gaat probeert de service te verbeteren en een bedrijf dat voor kwantiteit gaat doet net of er geen klachten zijn. De reactie van DSH spreekt boekdelen. Jammer.

Ik ben toevallig onlangs naar een acquisitie seminar geweest. De boodschap was daar eigenlijk "Een tevreden klant brengt zo twee nieuwe klanten aan en een ontevreden klant zie je nooit meer terug."
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023