Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05 januari 2007, 02:35
Bahazzie
Guest
 
Berichten: n/a
Grote databases op een Palm

Klopt mijn indruk dat alle databases voor Palm niet meer dan speeltjes zijn? Ik wil een paar eenvoudige dingen:

- Indexfiles aanmaken op een willekeurig veld, zodat ik snel kan zoeken in een grote database. Geen heeft dat. Stel ik wil een woord opzoeken in een lijst van 250.000 dan is het standaardtechnologie sinds 1970 om dat *onmiddelijk* te kunnen vinden (binair zoeken, btree etc, op de ALLEREERSTE PC kon je daarmee binnen 1 seconde een record vinden in een miljard records) (kan wel met spec woordenboekprog, weet ik wel, maar toch, waarom heb je anders een generieke database?)

- Volgende probleem: kan niet meer dan 60.000 records. Behalve Database Professional (Mobisoft) trouwens maar dat is traag en instabiel en het woordenboek doorscannen duurt eeuwig zonder indexen (lukt overigens wel)

- Okee, dan een gedachtenexperiementje, 2 tabellen: Debiteuren en Facturen. Basics lukt. Maar geen enkele database kan subtotaliseren op records, zodat ik bijvoorbeeld in 1 oogopslag openstaand saldo per debiteur kan zien.

- Okee, als dat niet kan dan wil ik zelf een totaalveld in Debiteur kunnen ophogen, telkens wanneer een nieuwe factuur wordt ingevoerd. Kan niet.

Sja. CD's bijhouden is best leuk hoor. Wat volgens mij een gat in de markt is, is een ECHT goede database, met index-files en aantal records alleen beperkt door geheugen. En een programmeertaal plus visual design. Clipper (dbase compiler) voor Palm!!!

Iemand tips? Zijn die Java databases beter? IBM DB2 voor Palmos, iemand daar ervaring mee? Oracle lite? Iemand?

Groeten,

Bas Hamstra.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 januari 2007, 08:28
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Welke database-programma's heb je zelf al gevonden/gebruikt?

Welkom trouwens bij de Palmclub!
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 januari 2007, 09:20
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Hallo Bas,

Heb je ook al gekeken naar SmartList To Go ? Ik ga hier niet beloven dat dat pakket alles kan wat jij vraagt, maar het was in 2003 (toen dit pakket gereviewed werd op de Palmclub) al een uitgebreid databasepakket.

Succes, groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 januari 2007, 09:54
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bahazzie Bekijk bericht
Klopt mijn indruk dat alle databases voor Palm niet meer dan speeltjes zijn?
Een Palm is dan ook geen volwaardigePC.
Citaat:
Ik wil een paar eenvoudige dingen:
- Indexfiles aanmaken op een willekeurig veld, zodat ik snel kan zoeken in een grote database. Geen heeft dat. Stel ik wil een woord opzoeken in een lijst van 250.000 dan is het standaardtechnologie sinds 1970 om dat *onmiddelijk* te kunnen vinden (binair zoeken, btree etc, op de ALLEREERSTE PC kon je daarmee binnen 1 seconde een record vinden in een miljard records) (kan wel met spec woordenboekprog, weet ik wel, maar toch, waarom heb je anders een generieke database?)
De dingen die je beschrijft zijn eenvoudig, maar komplex. Een eenvoudige database is Pilot DB.
Citaat:
- Volgende probleem: kan niet meer dan 60.000 records. Behalve Database Professional (Mobisoft) trouwens maar dat is traag en instabiel en het woordenboek doorscannen duurt eeuwig zonder indexen (lukt overigens wel)
Dat is een limitatie van het PalmOS PDB-formaat. Ook het intern geheugen is beperkt tot een aantal MB. Voor andere databases met meer records ben je aangewezen op je SD-kaartje, maar dit geeft dan weer snelheidsproblemen. Voor echt grote databases kan je beter draadloos een remote server aanroepen, via browser, VNC, enz.
Citaat:
- Okee, dan een gedachtenexperiementje, 2 tabellen: Debiteuren en Facturen. Basics lukt. Maar geen enkele database kan subtotaliseren op records, zodat ik bijvoorbeeld in 1 oogopslag openstaand saldo per debiteur kan zien.
- Okee, als dat niet kan dan wil ik zelf een totaalveld in Debiteur kunnen ophogen, telkens wanneer een nieuwe factuur wordt ingevoerd. Kan niet.
Voor dergelijke administratie ben je denk ik beter af met een financieel programma. bvb FreeCoins.
Citaat:
Iemand tips?
Misschien moet je HanDBase of deze database viewer eens evalueren.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 januari 2007, 13:48
Bahazzie
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck Bekijk bericht
Welke database-programma's heb je zelf al gevonden/gebruikt?

Welkom trouwens bij de Palmclub!
Ik heb geprobeerd:

- SmartList
- HandBase
- PilotDB
- Database Professional (voorheen Access van Mobi)
- HB++ basic (zou top pakket zijn met betere db engine)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 januari 2007, 14:30
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bahazzie Bekijk bericht
- HB++ basic (zou top pakket zijn met betere db engine)
HB++ is een ontwikkelomgeving voor PalmOS en niet enkel bedoeld om databases in te onderhouden. Voor jou doel is dat wat te complex denk ik.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
De dingen die je beschrijft zijn eenvoudig, maar komplex.
Mooie contradictie
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #7  
Oud 05 januari 2007, 14:44
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Verplaatst naar software.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 januari 2007, 18:17
buggeroff's schermafbeelding
buggeroff buggeroff is offline
TAFKAB
Voornaam: Jan Karel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 mei 2002
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 439
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bahazzie Bekijk bericht
Klopt mijn indruk dat alle databases voor Palm niet meer dan speeltjes zijn? Ik wil een paar eenvoudige dingen:
Lekkere binnenkomer, daar maak je vrienden mee op een site waar je voor het eerst komt ! Misschien eerst informeren voor te oordelen ?

Jan Karel
__________________
Maak niet steeds dezelfde fout ! Er is keus genoeg !
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 januari 2007, 22:20
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Als je de kaart van Nederland ziet als een grote database van punten (POI's), lijnen (wegen) etc., dan denk ik dat de opmerking "Klopt mijn indruk dat alle databases voor Palm niet meer dan speeltjes zijn?" niet helemaal juist is. TomTon/Digimap etc. weten toch redelijk snel hun weg te vinden in die duizenden wegen in Nederland/Europa?

Op een hoger nivo: pdb's kunnen niet meer dat ca. 60000 records aan, dus meer records betekent dat je je database moet opsplitsen. Indexeren kan natuurlijk (met bijv. HB++) wel, maar je moet het wel zelf regelen. Instabiliteit in een standaard pdb? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat bedoel je daarmee?

Het is natuurlijk ook onzin dat de allereerste PC in 1 seconde een record uit een database met 1000000000 records kon vinden. Hoe krijg je immers 1 miljard records op een 360kB schijfje?
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 06 januari 2007, 02:08
Bahazzie
Guest
 
Berichten: n/a
Op zich is HB++ mooi, maar ik zou verwachten dat er btree bibliotheek was. Dit van scratch programmeren is iets teveel van het goed (zelfs al heb je een schaakprogje geschreven in C). Programmeren in HB lijkt me leuk en ik heb al een paar ideeen om mijn problemen te omzeilen.

Wat ik van plan ben is 10 strings (ipv 1) te vangen in 1 record en dan te zoeken in 260.000 woorden, met als eerste doel dat het eerste woord dat aan q* (any letter) voldoet binnen een seconde gevonden wordt, en als tweede doel dat ook de eerste mogelijkheid die aan *e*p*k*s*t (any letter) voldoet binnnen 1 sec gevonden kan worden.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 januari 2007, 08:50
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bahazzie Bekijk bericht
Wat ik van plan ben is 10 strings (ipv 1) te vangen in 1 record en dan te zoeken in 260.000 woorden, met als eerste doel dat het eerste woord dat aan q* (any letter) voldoet binnen een seconde gevonden wordt, en als tweede doel dat ook de eerste mogelijkheid die aan *e*p*k*s*t (any letter) voldoet binnnen 1 sec gevonden kan worden.
Dat lukt wel, probeer het programma puzzel maar eens. Heeft totaal 260000 woorden varierend in lengte van 2 tot 20 karakters. Het bestand maakt gebruik van zip dus ook hier zit weer een vertraging.



Vul op de bovenste regel de bekende karakters in, voor de onbekende kan je een * of . invoeren.
En aanschouw het resultaat.
Dit programma is geschreven in C, maar ik denk dat HB redelijk vergelijkbare resultaten kan halen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023