Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 04 augustus 2002, 11:49
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Hacks onder OS5

In het Duitse tijdschrift C't (nummer 16/2002) staat een mooi artikel over hacks onder OS5. In het algemeen wordt steeds beweerd dat hacks onder OS5 niet te gebruiken zijn. Het artikel laat zien dat dat niet waar is.

Veel oude hacks zijn welliswaar niet meer te gebruiken, maar het is vaak mogelijk om een hack zo te schrijven dat deze zowel onder OS4 als OS5 werkt, door van Events gebruik te maken.
Er zit broncode van een OnTimer bij.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #2  
Oud 04 augustus 2002, 12:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Er wordt altijd beweert dat hacks niet meer werken maar dat er een ander mechanisme beschikbaar is.

Misschien dat mensen dat verkeerd interpreteren, maar ik heb die mededelingen (in een redelijk officiele uitlating) nog nooit gescheiden gezien.

Hoe dan ook, alle huidige hacks werken dus inderdaad niet meer. Het is dus wel een van de punten waar OS5 totaal incompatible is met OS <5. Al die hacks moeten herschreven gaan worden.

Maar wat ik zelf met de OS5 emulator (of simulator) had gezien was dat 75% (ofzo) van de huidige software (die ik getest had) het niet deed. Dus er zal sowieso wel een hele inhaalslag moeten komen om alles weer compatible te krijgen. Heb je wel mooi pech met sofware die niet meer onderhouden wordt.
  #3  
Oud 04 augustus 2002, 15:49
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
... met de OS5 emulator (of simulator) ...

Het is echt een simulator. Tot OS 4.1 was het een emulator.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #4  
Oud 08 november 2002, 10:46
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Volgens het Compatibility-overzicht van Palm kan Hackmaster (jawel, versie 0.9) draaien onder OS5! X-Master komt (nog) niet voor in dit overzicht en ik kan zo snel ook geen hacks ontdekken.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #5  
Oud 09 februari 2003, 09:16
Roeland Krul's schermafbeelding
Roeland Krul Roeland Krul is offline
Palmclub Borrelbaas
Model: Sony Clie PEG-SL10
 
Geregistreerd: 21 april 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 561
Maar is dat "True OS5" of OS5 in PACE mode? Kan me trouwens voorstellen dat je voor hacks wel True OS5 nodig hebt hoor. Maar hoeveel hacks heb je met OS5 nog nodig dan? Afterburner etc zal iig niet meer werken..... Maar goed, we wachten af tot iemand met een OS5-bak (??) zich meldt
__________________
Wacht nog even tot de UX50 betaalbaar wordt......
  #6  
Oud 21 april 2003, 13:31
palmstruik palmstruik is offline
helemaal vrijwillig lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 augustus 2001
Berichten: 27
het duurt zo lang!

kan iemand uitleggen waarom de hacks voor OS5 zo lang op zich laten wachten? zo ingewikkeld kan het programmeren voor OS5 toch ook weer niet zijn...?

jeroen
  #7  
Oud 21 april 2003, 23:10
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Lees http://www.dseifert.de/hacks/hack5.html en je weet waarom er geen hacks voor OS5 worden gemaakt. Hooguit zullen er een paar programmaatjes verschijnen die gebruik maken van "notifications".

De uitleg van Daniel Seifert betekent extreem vereenvoudigd ongeveer het volgende:

"Hacks grijpen in op "system calls" en "rommelen" met het PalmOS op een laag systeemniveau. PACE maakt het mogelijk om programma's die niet voor OS5 zijn geschreven toch op OS5 te draaien, een soort emulatie PalmOS versies ouder dan OS5. Maar PACE werkt op een geheel ander systeemniveau dan de hacks. Hierdoor werken de oude hacks niet meer. In OS5 is het niet meer mogelijk om rechtstreeks in te grijpen op "system calls", waardoor het onmogelijk is geworden om hacks voor OS5 te maken. In plaats daarvan is het mogelijk om gebruik te maken van notifications via de Notification Manager die sinds OS 3.5 in het PalmOS aanwezig is. In vergelijking met hacks zijn de mogelijkheden met "notifications" zeer beperkt."

Er is dus wel wat mogelijk, maar zeer beperkt. Een voorbeeld is de screenshot hack. Voor OS5 is een aparte versie gemaakt en dit is geen hack maar een "gewoon" programma. Maar wat maakt het uit. Als je maar een screenshot kan maken, toch...

Bij deze mijn verontschuldigingen aan Daniel Seifert. Ik doe hem waarschijnlijk ernstig tekort met deze versimpelde weergave van zijn verhaal. Lees dus zijn verhaal als je exact over dit onderwerp geinformeerd wilt worden. Het is zo hier en daar een technisch verhaal, maar als geheel goed te begrijpen.
  #8  
Oud 22 april 2003, 00:13
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Op zich is dat wel heel jammer. Inmiddels heb ik meer dan 1 scherm vol hacks aan staan onder X-Master, en ik zou al problemen hebben om 1 daarvan te missen. Easylaunch, Fonthack... allemaal hacks die het werken met de Palm een stuk makkelijker maken, en naar mijn mening ook deels een voordeel van het gebruiksgemak van een Palm geven boven een PocketPC.
__________________
FoleoCentral.com
  #9  
Oud 26 april 2003, 14:54
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Voor de volledigheid maar even verwijzen naar deze thread over
PalmOS5 en hacks.
__________________
Word wordt nooit Perfect
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023