Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > webOS > Smartphones (Pre serie, Pixi, Veer)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 09 november 2009, 11:46
Palmcool Palmcool is offline
Forumbikkel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 09 september 2004
Locatie: Vlaanderen BELGIE
Berichten: 188
Cool Palm Pre users/owners review

Wat blijft het verd.... stil rond die Pre Er was toen, bij de beperkte lancering in Europa, beduidend méééér pré-rumour dan vandaag after-review, nu bijna een maand na de eerste Europese ingebruikname...
Mmmm, er roert entwat... Is het kampvuur aan het uitdoven ? is men hout gaan sprokkelen om het gaande te houden ? of heeft het geen zin omwille van de inhoud van de kookpot, die ondertussen aan het afkoelen is ?
__________________
Satisfaction is the death of desire...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 09 november 2009, 18:03
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Ik vind het hier in NL ook erg stil rond de Pre. Van de NL Pre bezitters op dit forum zou ik graag de ervaringen tot nu toe willen horen. Mocht je dit forum nog niet kennen.....en de Duitse taal is geen probleem...

Startseite - Nexave Palmforum

Erg veel gebruikers ervaringen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2009, 00:10
robvanvliet's schermafbeelding
robvanvliet robvanvliet is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 16 december 2000
Locatie: Eindhoven
Berichten: 288
Stuur een bericht via ICQ naar robvanvliet Stuur een bericht via Instant Messenger naar robvanvliet Stuur een bericht via MSN naar robvanvliet Stuur een bericht via Yahoo naar robvanvliet Stuur een bericht via Skype™ naar robvanvliet
Ik heb geen tijd om een uitgebreide review te schrijven. Er is ook er veel informatie te vinden op PreCentral.net. Ik hou 't dus op wat losse observaties na twee weken gebruik:
- Het apparaat is een beetje plastic-achtig, maar ziet er toch goed uit. Hij ligt vooral ook erg lekker in de hand. Eigenlijk heb je de neiging om 'm constant in je handen te willen houden, inderdaad, als een mooie gladde kiezelsteen
- Dit sluit helemaal aan bij de bediening van WebOS. De cards metafoor werkt goed. De interface (zeg maar, window manager) reageert vlot, mooie animaties. Ook hier de neiging om er constant mee te willen spelen
- Multi tasking is erg fijn, maar na jaren PalmOS moet je wel even je manier van werken aanpassen. Het kan nog steeds zo zijn dat een web pagina langzaam laadt, maar nu flip je die card dan even aan de kant en opent een nieuwe, of scant nog snel even door je mail of agenda, en dan kijk je weer terug op de originele card, die inmiddels geladen is.
- Hoera, het is Linux. Het is niet moeilijk om op het scherm of remote een terminal windowtje te krijgen, en alles op de command line te doen wat je ook op een andere Linux box kunt
- Wifi lijkt erg goed te werken, beter zelfs dan op m'n Asus eee met Linux.
- Hoewel mijn Duitse model niet gelocked is, doet een Pre het niet op alle netwerken. Bij KPN is er geen probleem. GPRS, UMTS, MMS, en ja, ook de Postbank SMSjes doen het goed.
- De webkit browser is goed en snel. Nadeel is soms dat sites (inclusief Palmclub) 'm niet meteen als mobiele browser zien. Of dat niet juist een voordeel is is een kwestie van smaak.
- Het synergy concept werkt erg goed. Ook hier is er wel een kwestie van wennen: waar ik op mijn Treo mijn volledige werk en prive agenda's overal syncte, heb ik nu een aparte werk en prive agenda. De een synct met Google, de ander met Exchange.
- De agenda applicaties is te traag.
- Er is soms wat kritiek op de Mail client, maar als IMAP client voldoet hij prima. Alleen goede search ontbreekt.
- Her en der in het OS zijn zaken nog ruw. Zo is het niet mogelijk om proxy's te gebruiken, zit er geen theming in het apparaat, en zijn er veel andere dngen niet in te stellen.
- De GSM Pre komt met WebOS 1.1.3, terwijl voor de CDMA Pre 1.2.1 de laatste versie is. De geruchten willen dat over een paar dagen WebOS 1.3.1 voor alle modellen beschikbaar komt, waarschijnlijk gelijk met de Pixi.
- Er komen met een redelijk tempo "officiele" en "onofficiele" applicaties uit.Ik heb er nog niet al te veel geprobeerd.
- Batterij gebruik valt flink tegen. Met intensief gebruik is het moeilijk om 24 uur zonder lader te overleven.
- Ondanks alle klachten op fora ben ik nog geen hardwarematige problemen tegen gekomen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 november 2009, 07:54
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Dankje......dit is in ieder geval een goed begin.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2009, 14:10
Palmcool Palmcool is offline
Forumbikkel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 09 september 2004
Locatie: Vlaanderen BELGIE
Berichten: 188
Inderdaad, en goed begin... en bovendien bedankt voor de link ! Ga ik even checken, want al bij al blijft het een dure "toy"...

Alvast enkele vraagjes:
1. is er mogelijkheid om een keyboard aan te sluiten om verslagen te typen ?
2. zou de Japanse IME degelijk draaien zoals vroeger op Palm OS via CJKOS ?

Bedankt voor je eerste indrukken nogmaals !
__________________
Satisfaction is the death of desire...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 november 2009, 21:30
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Ik heb via een kennis vandaag met een Palm pre mogen spelen en ik denk dat een zekere waarschuwing op zijn plaats is.

Wat is het geval. Het ging hierbij om een simlock vrije Duitse Palm Pre met software versie 1.1.2
Hij accepteerde mijn Telfort Sim maar dat was onvoldoende om een account aan te maken bij Palm...voorwaarde om het toestel op te laten starten. Telfort "roamt" via KPN en roaming staat standaard uit. Je kunt deze instelling pas wijzigen zodra je het toestel geconfigureerd hebt...maar ja....dan moet je wel online kunnen. Daarnaast "kent" het toestel de APN instellingen van Telfort niet. Kortom...ook met deskundige hulp was dataverkeer met mijn Telfort Sim niet mogelijk (werkt wel uitstekend op mijn iPhone en Hero)

Met behulp van een Duitse sim heb ik het toestel aan de praat gekregen en geregistreerd (Dataverkeer werkte vanaf dat moment prima), maar helaas werkte het dataverkeer niet meer toen ik vervolgens de Telfort sim plaatste. Bellen ging wel.

Kortom...het lijkt er op dat het toestel niet probleemloos met ALLE NL providers werkt (zie ook post van robvanvliet).

Het toestel wat ik hier voor me heb liggen heeft zo uit de doos behoorlijk last van het "oreo" effect. Er zit zeer forse speling op de slider helften, zo fors zelfs dat het openschuiven soms zeer lastig verloopt...je hebt dan beide handen nodig. Het toestel is een aantal dagen oud maar wekt mechanisch de indruk al ouder...veel ouder te zijn.

Ik kan niet ander concluderen dan dat de kwaliteit van de hardware mijn bitter tegenviel. Het batterijklepje heeft die uitstraling van zo'n batterijklepje op goedkoop aziatisch speelgoed. Het muteknopje wiebelde alle kanten op. Het klepje voor de aansluiting van de lader wekt ook niet de indruk erg lang aan het toestel vast te blijven zitten.

De software viel mij niet tegen al kan ik beamen dat e.e.a. nogal stroperig werkt en gewoon even tijd nodig heeft om op gang te komen. In de softwarewinkel is al het e.e.a. aan leuke software te krijgen al zit er weinig echt serieus spul tussen.

Kortom, software veelbelovend, huidige hardware (in mijn geval althans) diep...diep droevig.

Laatst gewijzigd door Ce; 10 november 2009 om 22:05.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 november 2009, 08:29
robvanvliet's schermafbeelding
robvanvliet robvanvliet is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 16 december 2000
Locatie: Eindhoven
Berichten: 288
Stuur een bericht via ICQ naar robvanvliet Stuur een bericht via Instant Messenger naar robvanvliet Stuur een bericht via MSN naar robvanvliet Stuur een bericht via Yahoo naar robvanvliet Stuur een bericht via Skype™ naar robvanvliet
Nog even mij 2 cents: bij mij is de hardware piekfijn in orde. In het begin was de slider zelfs eerder te strak dan te los. Het enige is dat Y en Z verwisseld zijn

Je hebt gelijk dat de Pre niet bij alle providers werkt: op Pre-central is daar een (lange) draad over. De GSM functie (bellen) werkt wel, maar de datanetwerken zijn niet altijd goed in ROM geconfigureerd. Dit geldt overigens voor de Duitse versie: de Engelse en Ierse zijn wel unlocked.

Dat is wel te verhelpen met behulp van WebOS doctor, maar dat is echt voor gevorderden.

Palm heeft beloofd de datanetwerken te fixen in WebOS 1.3.1

Groet,

Rob
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 november 2009, 20:36
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce Bekijk bericht
Ik heb via een kennis vandaag met een Palm pre mogen spelen en ik denk dat een zekere waarschuwing op zijn plaats is.

Wat is het geval. Het ging hierbij om een simlock vrije Duitse Palm Pre met software versie 1.1.2
Hij accepteerde mijn Telfort Sim maar dat was onvoldoende om een account aan te maken bij Palm...voorwaarde om het toestel op te laten starten. Telfort "roamt" via KPN en roaming staat standaard uit. Je kunt deze instelling pas wijzigen zodra je het toestel geconfigureerd hebt...maar ja....dan moet je wel online kunnen. Daarnaast "kent" het toestel de APN instellingen van Telfort niet. Kortom...ook met deskundige hulp was dataverkeer met mijn Telfort Sim niet mogelijk (werkt wel uitstekend op mijn iPhone en Hero)

Met behulp van een Duitse sim heb ik het toestel aan de praat gekregen en geregistreerd (Dataverkeer werkte vanaf dat moment prima), maar helaas werkte het dataverkeer niet meer toen ik vervolgens de Telfort sim plaatste. Bellen ging wel.

Kortom...het lijkt er op dat het toestel niet probleemloos met ALLE NL providers werkt (zie ook post van robvanvliet).

Het toestel wat ik hier voor me heb liggen heeft zo uit de doos behoorlijk last van het "oreo" effect. Er zit zeer forse speling op de slider helften, zo fors zelfs dat het openschuiven soms zeer lastig verloopt...je hebt dan beide handen nodig. Het toestel is een aantal dagen oud maar wekt mechanisch de indruk al ouder...veel ouder te zijn.

Ik kan niet ander concluderen dan dat de kwaliteit van de hardware mijn bitter tegenviel. Het batterijklepje heeft die uitstraling van zo'n batterijklepje op goedkoop aziatisch speelgoed. Het muteknopje wiebelde alle kanten op. Het klepje voor de aansluiting van de lader wekt ook niet de indruk erg lang aan het toestel vast te blijven zitten.

De software viel mij niet tegen al kan ik beamen dat e.e.a. nogal stroperig werkt en gewoon even tijd nodig heeft om op gang te komen. In de softwarewinkel is al het e.e.a. aan leuke software te krijgen al zit er weinig echt serieus spul tussen.

Kortom, software veelbelovend, huidige hardware (in mijn geval althans) diep...diep droevig.
Er moet gevoetbald zijn met dat toestel, of mijn Duitse toestel in een uitzondering
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 november 2009, 20:59
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999 Bekijk bericht
Er moet gevoetbald zijn met dat toestel, of mijn Duitse toestel in een uitzondering
nee, helaas, het toestel was (aantoonbaar, nota) slechts enkele dagen oud. het scherm en de behuizing waren in smetteloze staat. Dit toestel was gewoon erg slecht in elkaar gezet om van enige QC maar te zwijgen.

Op een Duits forum is al 'ns de suggestie geopperd dat het om retourgezonden VS toestellen van de 1e lichting zou kunnen gaan waarbij het QWERTY toetsenbordje is omgewisseld voor een QWERTZ variant.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 november 2009, 16:13
spud spud is offline
Forumbikkel
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 mei 2004
Berichten: 182
Dat retourgezonden versie van US is natuurlijk onzin. De US PRE is CDMA (andere chip) dan de Duitse (GSM)
Met citaat reageren
  #11  
Oud 20 november 2009, 23:28
robvanvliet's schermafbeelding
robvanvliet robvanvliet is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 16 december 2000
Locatie: Eindhoven
Berichten: 288
Stuur een bericht via ICQ naar robvanvliet Stuur een bericht via Instant Messenger naar robvanvliet Stuur een bericht via MSN naar robvanvliet Stuur een bericht via Yahoo naar robvanvliet Stuur een bericht via Skype™ naar robvanvliet
Als reactie op Ce: ik heb geen problemen met de hardware. Het klepje voor de micro-usb kabel is inderdaad niet al te best vormgegeven, maar Palm gaat er natuurlijk van uit dat je een touchstone gebruikt, inplaats van een kabeltje.

Over de waarschuwing: op de Pre staat een database met daarin de gegevens (APN's) van de verschillende GSM providers wereldwijd. Sommigen staan daar domweg verkeerd in. Je kunt dan wel met een (Duits) toestel bellen, maar krijgt geen data connectie. Er zijn hacks die de database kunnen aanpassen. KPN staat er toevallig wel goed in, maar Telfort blijkbaar niet. De 1.3.1 versie van WebOS lost dit op: er kunnen dan handmatig APN's geconfigureerd worden. Als het goed is komt die update dit weekend uit
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023