Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 24 juni 2002, 11:44
Vanstra's schermafbeelding
Vanstra Vanstra is offline
Happy member
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 07 december 2000
Locatie: Hoorn (NH)
Berichten: 274
codes voor glyph karakters

In elke programmeertaal voor het Palmbesturingssysteem heb je voor de standaard Palm fonts een aantal ASCII codes beschikbaar b.v. voor de letter D (hoofdletter) heb je de ASCII code 68.
Nou heb je in het Palmbesturingsysteem ook codes voor zogenoemde 'glyphs'.
Dit zijn de eigenlijke karakters zoals ze geschreven worden in Grafitti, zeg maar de 'schrijfbewegingen'.
Is iemand als programmeur bekend met deze 'glyphs' en kent iemand deze codes ?
Als het goed is moet er nl. een standaard 'database' aanwezig zijn waar de 'geschreven' glyphs vergeleken worden met de daarbij behorende glyph codes.
Wie kan mij hiermee helpen ?

Vanstra
info@vanstra.nl
__________________
----------------------------------------
Homo sapiens non urinat in ventum.
Dat u niettemin verwittigd bent, evenwel.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 juni 2002, 14:45
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
handschriftherkenning

Waarom denk je dat de handschriftherkenning op een Palm zo werkt? Op de palm website vind ik niets over 'glyphs'.

Ik gok dat de handschriftherkenning op een Palm vergelijkbaar is met andere gangbare methoden. De palm zal de tekening (jij noemt dat glyph) niet rechtstreeks vergelijken met een standaarddatabase met tekeningen.
De reden daarvoor is dat zelfs met een gestandaardiseerd en aangepast alfabet zoals de Palm dat heeft de handschrijften van mensen te veel varieren. Denk maar aan grootte, schrijfhoek, schrijfsnelheid etc.
De analyseroutine zal de puntenreeks die de digitizer geeft (x- en y-coordinaten) waarschijnlijk tot iets abstracts omvormen. Gezien de rekenkracht van de processor die in de palm zit zal dat niet iets heel erg ingewikeld zijn (er zijn methoden die de coefficienten van een Fourier-analyse van het getekende plaatje gebruiken: ik denk dat de palm daar te traag voor is)
Denk maar een een verschilrij voor de x- en y-coordinaten die geschaald zijn zodat de tekening in een (bv.) 50x50 matrix past. Het feit dat je voor sommige graffite-symbolen je pennetje tussentijds moet optillen (letter X) wordt misschien ook wel gebruikt...

Palm is onlangs door - ik meen - Xerox aangeklaagd, omdat zij hun patent voor een single-stroke alfabet gebruikt zouden hebben. Als je op internet de tekst dat patent kunt vinden kom je misschien wel meer te weten.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 juni 2002, 15:32
sanderlenka's schermafbeelding
sanderlenka sanderlenka is offline
Forumbikkel
Voornaam: Sander
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 18 november 2001
Locatie: Geldrop
Berichten: 223
US5596656
Unistrokes for computerized interpretation of handwriting
Xerox Corporation
Inventor(s): ;Goldberg, David
Serial No. 548416 , Filed 19951026 , Issued 19970121

Abstract:

To relax the graphical constraints on the precision of the handwriting that is required for accurate computerized interpretation of handwritten text, the text that is to be interpreted is written in accordance with this invention using symbols that are exceptionally well separated from each other graphically. These symbols preferably define an orthographic alphabet to reduce the time and effort that is required to learn to write text with them at an acceptably high rate. Furthermore, to accommodate "eyes-free" writing of text and the writing of text in spatially constrained text entry fields, the symbols advantageously are defined by unistrokes (as used herein, a "unistroke" is a single, unbroken stroke).

US.Class: 382186 345179 382315

IPC: NotAvailable G06K00918

US Patents Cited: 3199078 3835453 3996557 4241409 4561105 4985929 5022086 5140645 5194852 5313527
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png us5596656.png‎ (3,1 KB, 17x gelezen)
__________________
hartelijke groeten,
Sander
Huis kopen in Tsjechie?
Wereldraadsel?
Posting?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juni 2002, 16:12
Vanstra's schermafbeelding
Vanstra Vanstra is offline
Happy member
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 07 december 2000
Locatie: Hoorn (NH)
Berichten: 274
Waarschijnlijk zal ik het niet goed begrepen hebben.
Waar het mij eigenlijk omgaat, is het volgende:

Ik heb twee regels C code uit een programma, waarin eerst met de functie 'GrfMatchGlyph' de geschreven letter wordt onthouden.
Daarna wordt de onthouden waarde vergeleken met een waarde 16, dus de geschreven letter wordt vergeleken met de variabele 'glyph = 16'
In het begin vermoedde ik dat het om een ASCII code ging, maar
ik kan nergens de waarde 16 terugvinden.
Vandaar dat ik dacht dat er voor de betreffende 'glyphs' eigen codes aanwezig waren.
Misschien heb ik het wel mis.
Bestaat er een ASCII code 16 ?
En zo ja, voor welke letter / cijfer is deze van toepassing ?

Vanstra
__________________
----------------------------------------
Homo sapiens non urinat in ventum.
Dat u niettemin verwittigd bent, evenwel.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 juni 2002, 16:58
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Met dit programma kun je alle ASCII-waardes bekijken en ook welke waarde wat is binnen het PalmOS. HEX 16 (DEC 22) is bv. de Command-stroke. Op HEX 10 (DEC 16) zit vooral veel niet, maar ik zie daar ook een puntje, en dat lijkt op de punt die je zet als je interpunctie wil beginnen (dus twee keer tikken om een punt te krijgen). Afijn, de hack is sowieso wel handig

- jp
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 juni 2002, 17:03
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Kijk ook even hier: http://oasis.palm.com/dev/kb/manuals/1739.cfm

Of zoek binnen palmos.com even op glyph.

succes,
- jp
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 juni 2002, 21:14
Vanstra's schermafbeelding
Vanstra Vanstra is offline
Happy member
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 07 december 2000
Locatie: Hoorn (NH)
Berichten: 274
Jean-Paul

Op de betreffende sites ben ik natuurlijk als eerste geweest,
maar daar is niks te vinden.
Toch bedankt.

Vanstra
__________________
----------------------------------------
Homo sapiens non urinat in ventum.
Dat u niettemin verwittigd bent, evenwel.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 08 juli 2002, 22:08
GeorgeW GeorgeW is offline
Lid
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 10 juni 2001
Berichten: 39
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Op HEX 10 (DEC 16) zit vooral veel niet, maar ik zie daar ook een puntje,
ASCII 1 t/m 26 zijn Ctrl-A t/m Ctrl-Z. Besturingstekens die al dateren uit de telex tijd (tab, backspace, linefeed, carriage return, eof, etc.)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023