Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 05 november 2009, 16:00
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
[Opinie] Is Palm beter af met Android?

De website Tech Dirt vraagt zich af of Palm niet beter af zou zijn, als ze voor Android kiezen. Door de enorme aandacht voor Android en een stroom aan Android-toestellen van de bekende operators is het lastig om met webOS genoeg aandacht te krijgen, denkt Tech Dirt.

Het succes van een platform is mede afhankelijk van het aantal applicaties dat beschikbaar is. WebOS heeft het wat dat betreft lastig. Ontwikkelaars staan voor de keuze of ze voor de App Store (iPhone), Android Market, webOS Market of BlackBerry Market applicaties gaan maken. De App Store en Android Market zijn op dit moment dominant. En nu Palm toch is gestopt met Windows Mobile hebben ze misschien nog wat personeel vrij om aan een nieuw project te werken: de degelijke hardware die we kennen van Palm, maar draaiend op Android. Goed idee?

Bron: Time For Palm To Drop WebOS And Embrace Android | Techdirt
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 5584-q6720fh3v2.jpg‎ (5,8 KB, 3x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 november 2009, 16:41
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Ik denk dat veel afhangt van hoe lastig het is om bepaalde software te creeëren voor webOS. Het is als je kennis hebt van HTML, CSS, AJAX en JavaScript niet zo heel veel moeilijker. Als je het erbij kan doen, naast iPhone apps en Android, dan zit Palm wellicht niet zo slecht.

Maar het grootste punt blijft toch de hoeveelheid gebruikers van webOS. Als dat groeit is er niet zo'n probleem, al zal de concurrentie en het aanbod wel wat achterblijven bij andere platformen. Anderzijds, Android krijgt veel fabrikanten achter zich, dus ik ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen. Apple en Blackberry staan er ook in hun ééntje voor.

Als ik Palm was zou ik vol doorzetten op webOS. Android alsnog laten draaien op de toestellen is een laatste redmiddel (en vermoedelijk zo geregeld), Palm is dan slechts één van de vele fabrikanten en de Pre heeft nou niet bepaald hoge cijfers gekregen voor bouwkwaliteit en materiaalgebruik.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 november 2009, 18:06
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Als ik Palm een advies zou mogen geven zou ik doorgaan met WebOs. Ik zou ze tevens willen adviseren er echt voor te "gaan" en niet de halfslachtige benadering te handhaven die hun aanpak nu kenmerkt (in mijn ogen althans)

Wanneer je met veel bravoure een nieuw OS op de markt zet en daarbij ook nog 'ns, figuurlijk gesproken, "de grote jongens tegen de schenen piest" moet je dat vervolgens ook waar kunnen maken...en daar ontbreekt het aan.

Momenteel wekt het OS de indruk dat het om een late Beta gaat omdat veel functionaliteit nog ontbreekt of slechts matig werkt. In talloze fora uitten gebruikers niet alleen een zeker plezier met het nieuwe OS maar ook hun ongenoegen over alle tekortkomingen. De hardware laat tot overmaat van ramp ook nog te wensen over. Zelfs maanden na de introductie hebben nieuwe gebruikers problemen met hun toestellen die er lopende de serie al lang uitgehaald hadden kunnen worden. Door dit niet te doen neem je niet alleen de markt maar ook jezelf niet echt serieus.
Bijna een heel jaar na de eerste introductie slechts een paar honderd titels in de software store is vervolgens ook niet echt vertrouwenwekkend.

Op basis van bovenstaande zou je kunnen concluderen dat Palm beter af is door zowel de hardware als de (android) software in licentie te nemen maar ik zou graag zien dat het OS een kans maakt in de markt en tot ontwikkeling komt omdat ik er iets in terug zie wat mij vroeger altijd voor Palm heeft doen kiezen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 november 2009, 19:45
deMol deMol is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hennie
Model: Overig
 
Geregistreerd: 20 mei 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 641
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce Bekijk bericht

Momenteel wekt het OS de indruk dat het om een late Beta gaat omdat veel functionaliteit nog ontbreekt of slechts matig werkt. I.
Zou best eens kunnen. Ze zaten natuurlijk begin dit jaar in tijdnood en met hun "geschreeuw" moesten ze op de CES natuurlijk met iets komen.

Ik denk niet dat Android iets is voor PALM. Dan zou het een van de "zoveelste"zijn. Ik denk inderdaad dat PALM zich zou moeten gaan onderscheiden van de rest, zoals met het PALMOS.
Misschien zelfs ook weer licenties uitgeven voor andere fabrikanten.
Dat zou ze weer een stevige positie kunnen opleveren in deze markt voor de komende jaren zoals ze hadden met het PALMOS.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 november 2009, 20:56
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deMol Bekijk bericht
Misschien zelfs ook weer licenties uitgeven voor andere fabrikanten.
Dat zou ze weer een stevige positie kunnen opleveren in deze markt voor de komende jaren zoals ze hadden met het PALMOS.
Dat zou inderdaad mooi zijn..net zoals "vroeger" met de Sony's
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 november 2009, 21:28
Upke Upke is offline
Senior lid
Voornaam: Martijn
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 15 oktober 2005
Locatie: Veldhoven
Berichten: 70
Stuur een bericht via MSN naar Upke
Palm heeft toch al aangegeven dat ze hier gerust open voorstaan mits ze hiervoor benaderd worden.

Dat zal ook wel gebeuren denk ik, als ze de tekortkomingen van WebOS glad strijken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 november 2009, 10:24
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Na 2 weken gebruik denk ik dat Palm snel moet zijn met het sterk verbeteren (echt af maken) van de apps. Het webOS doet het wel. Vraag is of Palm of de markt de apps moet/wil doen.

De agenda bijvoorbeeld: ik kwam er net achter dat langere teksten (met volgens mij veel te kleine letters) niet omslaan naar meerdere regels, ook niet met een return er in. Ook past een lege 9-18 uur niet op het scherm, dus is mijn dag nu 10-18 uur....

Zo zijn er vele voorbeelden. De apps zijn gewoon niet af, webOS doet het wel, ook al zou ik meer met het keyboard willen doen.
En palm had natuurlijk voor een Sync voor alle Treo/PamOS gebruikers moeten komen (niet met een eenmalige overdracht). Die verwachting was voor mij een reden op de Pre te wachten.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 06 november 2009, 10:59
deMol deMol is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hennie
Model: Overig
 
Geregistreerd: 20 mei 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 641
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Upke Bekijk bericht
Palm heeft toch al aangegeven dat ze hier gerust open voorstaan mits ze hiervoor benaderd worden.

Dat zal ook wel gebeuren denk ik, als ze de tekortkomingen van WebOS glad strijken.
"gladstrijken" lijkt een understatement.

Ik denk, als ik dat zo allemaal lees, dat PALM met de PRE maar een half product heeft afgeleverd.Dat idee wordt een beetje bevestigd door het bericht hierboven van Dirk99999 "het werkt allemaal wel, maar...."

Zoals ik al eerder schreef waarschijnlijk door de haast met iets te komen op de afgelopen CES.

Je moet je maar afvragen of dat "glad te strijken"is met een paar updates.
De tijd zal het leren.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 06 november 2009, 13:34
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999 Bekijk bericht
De agenda bijvoorbeeld....
Ja, die agenda is zover ik met de emulator kan beoordelen niet bepaald een afgerond en lekker bruikbaar geheel. Op PIM gebied is qua snelheid en efficiëntie PalmOS nog onovertroffen in mijn ogen. Toch zou die agenda niet heel erg veel werk behoeven om naar een hoger niveau te gaan. Niets dat Palm niet binnen korte termijn zou kunnen oplossen. De overige PIM-functies zoals tasks en met name memo's zijn een aanfluiting. Dat is haastwerk geweest en moet een stuk beter.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999 Bekijk bericht
En palm had natuurlijk voor een Sync voor alle Treo/PamOS gebruikers moeten komen (niet met een eenmalige overdracht). Die verwachting was voor mij een reden op de Pre te wachten.
Ik denk dat Palm daarin altijd wel duidelijk is geweest: geen sync mogelijkheden met een kabeltje o.i.d. zoals HotSync. Maar nu hangt veel af van de implementatie van Synergy in combinatie met Exchange of Google Calendar, op voorwaarde dat je dat kan en wil gebruiken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 08 november 2009, 21:07
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Hmm snel werk maken van WebOs en tegelijkertijd wat doen met Android lijkt mij geen slecht idee. Voor een bedrijf dat slagvaardigheid en snel en efficiënt werken hoog in het vaandel heeft staan. We hebben het hier over Palm nog steeds?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 08 november 2009, 22:03
deMol deMol is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hennie
Model: Overig
 
Geregistreerd: 20 mei 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 641
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudyheidenis Bekijk bericht
Hmm snel werk maken van WebOs en tegelijkertijd wat doen met Android lijkt mij geen slecht idee. Voor een bedrijf dat slagvaardigheid en snel en efficiënt werken hoog in het vaandel heeft staan. We hebben het hier over Palm nog steeds?
Snelheid levert slecht werk op. Zie de PRE, onder druk (CES) in de markt "gegooid" Dus niet haalbaar.
PALM heeft het druk genoeg met WEB-OS
Met citaat reageren
  #12  
Oud 08 november 2009, 22:21
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
/sarcastische mode off/ Het was een geintje over die snelheid en ik doelde overigens op iets anders..
Met citaat reageren
  #13  
Oud 09 november 2009, 17:03
deMol deMol is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hennie
Model: Overig
 
Geregistreerd: 20 mei 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 641
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudyheidenis Bekijk bericht
/sarcastische mode off/ Het was een geintje over die snelheid en ik doelde overigens op iets anders..
Geinig
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023