Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 mei 2002, 22:06
stargate's schermafbeelding
stargate stargate is offline
Forumbikkel
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Leuven, België
Berichten: 243
Echte GPS-software voor de fietser????

beste mede-Palmers,

ik heb nu al vele GPS-links afgezocht maar het gezochte item wat ik wil vind ik echter niet. Als ik plan van een GPS te kopen voor m'n Palm m505 wil ik wel weten of de toepassing waarvoor ik het wil aanschaffen wel bestaat.

Concreet zou ik dit willen:

Doel: plaatsbepaling op gedetailleerde stafkaart bij fietstochten.

Hoe?: bijvoorbeeld door zelf ingescande stafkaarten in een JPG te brengen, daarop 3 "bekende" gps-coordinaatpunten aan te brengen, en daarna kan de gps "op die jpg scrollen" op basis van je huidige positie.

Het kan me niet schelen of die zegt "binnen 100m naar rechts" of zo, ik wil gewoon zien waar ik ergens zit op mijn vooraf uitgestippelde fietsroute, en waar wegje x of y naartoegaat.

Door 3 gekende punten in te geven zou de soft toch je plaats moeten kunnen weergeven op basis van de ontvangen gps-coordinaten van je huidige punt? Mij werd altijd in de ruimtemeetkunde geleerd dat 3 punten een plat vlak in de ruimte bepalen... Die soft zou toch moeten bestaan!

Wie weet meer?

Steven.
__________________
Steven "Stargate" Bogaerts
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
*http://www.skywatchers.be: De thuisbasis van het Sci-Fi & Fantasy in Belgie!!

"Live Long and Palm!"
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 mei 2002, 03:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je zou kunnen kijken of Atlas van GPS Pilot wat is. Daarmee kun je zelf kaarten invoeren.

Het werkt wel alleen met maar 2 coordinaten. Dus de kaart moet wel een cylindrische projectie zijn. Dat zal met fietskaarten overigens wel zo zijn (als je maar ver genoeg imzoomed maakt het allemaal niet meer zo uit).

URL: http://www.gpspilot.com/Atlas.htm
Met citaat reageren
  #3  
Oud 19 mei 2002, 19:04
stargate's schermafbeelding
stargate stargate is offline
Forumbikkel
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Leuven, België
Berichten: 243
Dank je voor de reactie! Heeft iemand al ervaring met Atlas of een soortgelijk produkt?
__________________
Steven "Stargate" Bogaerts
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
*http://www.skywatchers.be: De thuisbasis van het Sci-Fi & Fantasy in Belgie!!

"Live Long and Palm!"
Met citaat reageren
  #4  
Oud 19 mei 2002, 21:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, ik. Ik gebruik het altijd. In de auto dan wel, maar toch. Ook een keer op een skivakantie (alhoewel dat was Tracker een "zusterproduct"). Ik wilde achteraf zien waar ik geskied had. Was wel geinig. Nutteloos, maar wel geinig.

Kaarten halen van Mapblast of Route 66 is zo gepiept en ze zijn een stuk leesbaarder dan de kaarten van de on-palm-routeplanners. Geen gezeik met wisselen van programma. Geen gedoe met inzoomen en uitzoomen tijdens de rit. Alles gaat vanzelf. Je zet vooraf goed je route op en je zorgt voor detail kaartjes op ingewikkelde punten. Je kunt eventueel ook de route zelf nog een beetje bijsturen (gaat op de palm planners ook niet). Het geheugen gebruik is ook een stuk lager (maar met geheugen kaarten is dat tegenwoordig waarschijnlijk niet zo'n probleem meer).

Voor de zekerheid maak ik ook nog wel eens een printout van de route voor als de batterij opraakt ofzo. Dat lukt je met een palm based planner ook niet.

In Frankrijk zijn de mapblast kaarten zo gedetailleerd dat je werkelijk alle achterafweggetjes kunt vinden. Veel paadjes stonden niet eens op de papieren kaart die we mee hadden. Daar heb ik echt uren file rijden mee bespaart toen ik naar de F1 Grand Prix in Magny Cours was. Kon zo tot vlak bij het circuit oprijden. Andere mensen die we spraken hadden uren in de file gestaan op de snelweg.

Maar ik moet eerlijk toegeven dat andere mensen mijn passie niet delen. Die vinden het overzetten van de kaartjes teveel werk ofzo.

Ik heb Route Europa en MapViewer ook wel gekocht. Route Europa was echt onbruikbaar. Mapviewer is heel handig als je vergeten bent een planning mee te nemen of als je om moet rijden. Echter, ook daarbij moet je van te voren zorgen dat je het gebied waar je naartoe gaat bij je hebt. Dus je moet van tevoren wel weer weten waar je wil gaan routeplannen.

Mapviewer heeft wel als voordeel dat het zelf de route opnieuw berekend als je toch fout rijdt. De pest is dat gebeurt vrij snel met Mapviewer. De cursor loopt van het midden weg dus je zoeft soms zo voorbij een afslag die je had moeten hebben en de kaarten zijn wat onduidelijk zodat je soms ook niet goed ziet of je af moet slaan. Dat zie je dan pas als de route opnieuw berekend wordt.

Ik ben met Atlas nog nooit verkeerd gereden. Met route europa ben ik een keer hopeloos verdwaald in Bremen. Met MapViewer moet ik mog wel eens keren, maar je kunt daarmee bijna niet verdwalen.

In jou geval zou ik overigens geen vergelijkbaar product weten. Misschien QuoVadis. Maar dat programma ken ik verder niet. Atlas (en Tracker) zijn voor zover ik weet de enige palm GPS programma's die zelf gemaakte kaarten inlezen.

Het inscannen van papieren kaarten kon overigens ook nog wel eens lastig zijn. Maar dat hangt een beetje van de kaart af.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 mei 2002, 22:08
stargate's schermafbeelding
stargate stargate is offline
Forumbikkel
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Leuven, België
Berichten: 243
Bedankt Patrick voor je uitgebreide antwoord. HOE exact download je die kaartjes met een zo maximaal mogelijk detail en maximaal mogelijke grootte van domein? Is er een beperking? Mapblast ( http://www.mapblast.com ) vond ik reeds, maar buiten de PDA-download ontgaat mij het praktische van dit alles.

Is er iemand die eens een handleiding GPS 101 wil schrijven? Zo stap per stap eens een gebruikersvisie. Zou handig zijn
Atlas lijkt me het leukste... Beetje zelf controle is altijd mooi meegenomen, ook al is het moeilijker


S.
__________________
Steven "Stargate" Bogaerts
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
*http://www.skywatchers.be: De thuisbasis van het Sci-Fi & Fantasy in Belgie!!

"Live Long and Palm!"
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 mei 2002, 00:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Kijk eens op mijn web pagina (palm.laweb.nl). Daar wordt beschreven hoe je mapblast kaarten omwerkt voor gebruik met Atlas/Tracker. Ik geloof dat er ook wel wat over routes staat.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 mei 2002, 19:31
marcleroy marcleroy is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 januari 2001
Locatie: Brugge
Berichten: 24
Bestaat mapblast nog wel ?? Als ik dit aanklik, dan kom ik op vicinity terecht en er is wel een link naar mapblast, maar deze gaat direct terug naar vicinity ???
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023