Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 februari 2005, 19:58
peter248 peter248 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 23 januari 2005
Berichten: 11
Hoe de juiste SD kaart te vinden?

Hallo,

Wellicht heeft hier iemand goede raad. Ik worstel namelijk al een week met de mogelijke aanschaf van een geheugenkaartje voor mijn Palm Tungsten T3.

Na het lezen van de benchmark thread hier bij Palmclub raak ik nog niet veel wijzer. Overigens ook niet na het doorspitten van de formums op Brighthand en een duits forum (weet al niet meer welk dat was).

Ik heb namelijk de volgende vragen:

1. Wat zijn nu de A-merken onder de SD-kaarten?

2. En dus ook wat zijn de B-merken?

3. Is een A-merk aan te bevelen? En waarom wel of niet?

4. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de T3 met sommige merken problemen heeft. Is dat nog steeds zo? En welke zijn dat dan?

5.Sandisk schijnt ook wel eens problemen te geven. Iemand daar ervaringen mee?

6. Ik ga de kaart hoofdzakelijk gebruiken voor het opslaan van kaarten van routenavigatie. Welke grootte kaart is aan te bevelen?

7. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de T3 problemen heeft met de grotere kaarten (groter dan 512MB). Is dat zo? Iemand daar ervaring mee?

8. Heeft het zin om een zogenaamde high-speed kaart aan te schaffen? Waarom wel/niet?

9. Kan een T3 ook zo snel data uit de kaart uitlezen? (Ik kan overigens nergens de leessnelheden van de T3 vinden.)

10. Iemand nog extra tips waarop te letten bij aanschaf van een kaart?

11. Iemand nog een advies voor een goede leverancier in binnen of buitenland? (Lage prijs, snelle levering, goed service etc.)

12. Nog meer/andere tips?


Tja, misschien wat teveel vragen, hopelijk kan echter toch iemand me helpen of naar de juiste informatie verwijzen.

Alvast dank!

Peter
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 februari 2005, 20:03
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
http://palmclub.nl/tips/vfsbenchmark/

pda.tweakers.net - pricewatch

Kijk naar de kaarten die bij de T3 horen in de benchmarktabel, en koop de kaart van je keuze. Veel moeilijker kan het niet zijn, wel?

Op een gegeven moment moet je ook voor jezelf een keuze maken, want van alleen reviews doorlezen wordt je ook helemaal gek.

Citaat:
6. Ik ga de kaart hoofdzakelijk gebruiken voor het opslaan van kaarten van routenavigatie. Welke grootte kaart is aan te bevelen?
Tja, dat hangt er dus vanaf hoeveel kaarten je op je kaartje wil stoppen.

En zo stonden er nog wat meer vragen tussen die alleen door jezelf te beantwoorden waren. Dus, bekijk de benchmark tabel, en hak de knoop door!

Tip: Lexar, Panasonic, Simpletech (was ook makkelijk uit de benchmark thread te halen)
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 21 februari 2005 om 20:06.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 februari 2005, 21:07
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Vaak hangt de kwaliteit en de prestaties van een bepaalde SD of MMC kaart af van de producent de de omstandigheden waarin deze kaarten worden geproduceert. Een kwalitetief goede kaart zal zowel bij het schijven als het lezen van data een goede snelheid hebben. Als je wilt testen of de door je gekochte kaart goede prestaties levert kun je hier een handig programma downloaden dat je precies zal vertellen of je een goede aankoop hebt gedaan.

Laatst gewijzigd door bluevoice; 22 februari 2005 om 08:49.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 21 februari 2005, 23:09
peter248 peter248 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 23 januari 2005
Berichten: 11
Okee, na een paar uur lezen (17 pagina's in de "benchmark" thread!) ben ik iets wijzer. (Ik had overigens vorige week al de eerste en laatste pagina's van de thread gelezen...)

Ad 1. A-merken: Panasonic, Simpletech.

Ad 2. B-merken: Sandisk (niet Ultra), Kingston, Toshiba (leessnelheid) etc.

Ad 3. Keuze voor A-merk: Afhankelijk van de toepassing en je budget

Ad 4. Tja, daar heb ik verder nog niks van terug gezien/gehoord...

Ad 5. Zie 4.

Ad 6. Tja, maar als je nog geen navigatiepakket hebt kun je ook niet inschatten hoe groot een kaart gaat worden. Niet dan? Kan iemand me een beetje een indruk geven hoe groot bijvoorbeeld een detailkaart van Nederland is?

Ad 7. Iemand nog informatie in deze. (Zie origineel bericht (eerste in thread).)

Ad 8. High-speed... hmm, nog te weinig metingen aanwezig om hierover een uitspraak te kunnen doen lijkt mij.

Ad 9. Tja, wie kan daar wat op zeggen? Een echte techneut misschien?

Ad 10. ...

Ad 11. Nou? Nou?

Ad 12. ...


Voorlopige conclusie (naar mijn mening)?
- voor wat betreft de high-speed kaarten staan er nog te weinig gegevens in de tabel om deze als voorkeur aan te kunnen merken.


Het prijsverschil is overigens toch wel groot tussen de kaarten. Panasonic (high speed) heb ik niet goedkoper gezien dan 66 euro en de Extrememory high speed kaarten zijn al verkrijgbaar voor 43 euro!


Peter
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 februari 2005, 07:40
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
4. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de T3 met sommige merken problemen heeft. Is dat nog steeds zo? En welke zijn dat dan?
Dit is al een maand na de introductie met een patch verholpen.

Citaat:
5.Sandisk schijnt ook wel eens problemen te geven. Iemand daar ervaringen mee
Wat voor soort problemen bedoel je dan?

Citaat:
Ad 6. Tja, maar als je nog geen navigatiepakket hebt kun je ook niet inschatten hoe groot een kaart gaat worden. Niet dan? Kan iemand me een beetje een indruk geven hoe groot bijvoorbeeld een detailkaart van Nederland is?
Tomtom Nederland is 33MB, dus dat valt mee. Een grove overzichtskaart van Europa is ongeveer 82MB. Een land als Duitsland of Frankrijk neemt veel meer in, maar hoeveel precies weet ik niet. Ik schat het op 200MB.

Citaat:
9. Kan een T3 ook zo snel data uit de kaart uitlezen? (Ik kan overigens nergens de leessnelheden van de T3 vinden.)
Relatieve leessnelheden van de T3 staan in de benchmarktabel.

Voor een winkel kun je op tweakers.net in de pricewatch kijken, daar staat de goedkoopste. Bovendien is er een link gemaakt met dde shopsurvey, zodat je reacties van anderen kunt lezen over de kwaliteit van een winkel.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 februari 2005, 07:40
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
4. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de T3 met sommige merken problemen heeft. Is dat nog steeds zo? En welke zijn dat dan?
Dit speelde alleen toen de T3 net was uitgekomen.

Verder kun je door goed te kijken naar de informatie in onze Benchmarktabel je keuze bepalen. De leessnelheid van de T3 is met de meeste kaarten gewoon goed (zo rond de 700, waar de T en T2 de 200 nog niet halen).

En er staan twee metingen in met een 512 MB kaart en zelfs drie maal met een 1GB kaart, dus ook dat is geen probleem in de T3.

Voor het plaatsen van grote bestanden blijft een kaartlezer/-schrijver gekoppeld aan de PC de beste oplossing.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 februari 2005, 22:48
peter248 peter248 is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 23 januari 2005
Berichten: 11
Ik heb nog eens naar de tabel gekeken en hem gelijk maar eens in Excel gezet. Met wat kleurtjes voor de top 4 in de voor mij (denk ik) belangrijke kolommen kom ik een heel eind. Ik krijg dan ook de indruk dat de extreMEory kaarten ook bijzonder aardig scoren. Ze zijn overigens ook een stuk goedkoper, als is er op tweakers.net geen info over te vinden. Tja, een Panasonic High Speed kaart blijft natuurlijk bijzonder interessant. Alleen die prijs hè.

Wellicht moet ik zaterdag toch nog maar even naar Düsseldorf. Dat is niet zover vanaf Venlo en daar hebben ze waarschijnlijk toch keuze genoeg. Scheelt zich ook maar liefst weer 16 euro per kaart (voor een High Speed Panasonic van 512MB).

Afijn, ik heb nog een paar dagen om erover na te denken. Wellicht komen er nog meer goede tips in dit forum.

Overigens alvast bedankt voor de tips, raad en antwoorden.

Groeten,
Peter
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 februari 2005, 09:08
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Beetje Off-topic, Sandisk brengt binnenkort de nieuwste generatie SD Ultra II met USB ondersteuning op de markt. Dus ook te gebruiken als Flash drive. Neem even een kijkje.


Met citaat reageren
  #9  
Oud 31 mei 2005, 18:42
Treomorris Treomorris is offline
Lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 21 april 2005
Locatie: Rotterdam
Berichten: 36
SanDisk SD Card 1024 MB Ultra II

Dames en heren,

Wat zijn eigenlijk de extra voordelen van een Ultra Card. Gaat alles alleen maar sneller van de handheld naar je card en visa-versa. Of gaan je applicaties, graffity etcetera op je handheld ook sneller?
__________________
Met citaat reageren
  #10  
Oud 31 mei 2005, 18:44
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Of gaan je applicaties, graffity etcetera op je handheld ook sneller?
Eh, nee. Alleen schrijf en leessnelheden gaan omhoog wanneer er info tussen handheld en kaart wordt uitgewisseld.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023