Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 01 augustus 2005, 11:33
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
[Opinie] Help! Mijn armen worden te kort!

Dat de 320x320 resolutie een verbetering is ten opzichte van de standaard 160x160 schermen is duidelijk, maar hoe ver kunnen we wat betreft resolutie gaan?

Aan de ene kant wil iedereen een zo klein mogelijke PDA, maar wel een zo hoog mogelijke resolutie. Toen de Tungsten|T (en daarna de T|3) uitkwam was iedereen vol lof: een superkleine PDA met een prachtig HiRes scherm. De PocketPC's met VGA scherm werden iets minder enthousiast ontvangen. Ja zeker, het beeld is haarscherp, maar om daar nu zoveel geld aan uit te geven....

Een PDA-scherm kan toch niet oneindig krimpen? Ik kan nu nog prima een boek lezen op mijn T|T, maar hoe lang nog? Ik nader ook al de 40, dus mijn armen worden ook steeds korter... Bovendien heb ik geen zin om (als het zover is dat de bril zijn intrede doet) noodgewongen met een koelkast als PDA op zak te moeten lopen.

Voor mij zou wat betreft grootte/resolutie de Treo 650 een ideale PDA zijn.
Ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg images.jpg‎ (4,6 KB, 37x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 augustus 2005, 12:58
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
k ben nog redelijk jong en heb nog prima ogen. Van mij mogen alle fonts en app's veel kleiner. Vooral met Webbrowsen zou mij dit goed uitkomen. Het kleinste font dat ingebouwd is in het PalmOS vind ik te groot.

Ik kan me echter wel goed voorstellen dat 'oudere' mensen, of mensen met een bril er meer moeite mee hebben. Vooral de Kleinst beschikbare Fonts op een iPaq HX4700 is voor mij nog maar net goed leesbaar.ik vind de resolutie van 320x320 of x480 voldoende voor een PDA, alleen vind ik het jammer dat het niet echt goed benut wordt. Ik zou daar liever verandering in willen zien ipv een scherm met een nog hogere resolutie.
__________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 augustus 2005, 15:22
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik denk dat Frans wil zeggen: 'Waar moet techniek stoppen en moet gebruikersvriendelijkheid beginnen'. Het is leuk dat het allemaal *kan*, maar heeft het echt zoveel nut om continu het technisch uiterste op te zoeken? Hoeveel mensen stel je daarmee teleur of sluit je buiten? Een goed voorbeeld vind ik TomTom Navigator voor de Pocket PC. Dat was eerst een (hopeloos) complexe applicatie, maar daar zijn ze na uitgebreide gebruikersstudies ook weer heel snel op teruggekomen. De interface is nu veel rustiger en voor een veel grotere groep makkelijker te bedienen. Dat betaalt zich in het geval van TomTom dan ook onmiddelijk terug in (aantoonbaar) hogere verkoopaantallen. Het is tevens de reden waarom vergelijkbare producten als Perfect Passenger gewoon als te ingewikkeld worden ervaren, ook al kent deze misschien meer mogelijkheden.

Voor mij persoonlijk is de ideale resolutie voor een handheld nog steeds 320x320, alhoewel ik ook prima uit de voeten kon op 160x160 op mijn oude Treo 600. Toegegeven 320x480 is erg leuk, maar ook niet meer dan dat. Ik vond het persoonlijk niet zo heel veel toevoegen. Daarbij komt bij het noemen van resolutie ook gelijk de 'screen estate' (fysieke grootte scherm) om de hoek kijken. Een resolutie van 320x320 op een miniscuul scherm gaat nog steeds niet werken en net zo goed kun je wel een groot scherm in je pda kwakken, maar 640x480 (realVGA) blijft onmenselijk klein om te lezen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 augustus 2005, 15:33
Athropos's schermafbeelding
Athropos Athropos is offline
Borrelbeheerder
Voornaam: Peter
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 01 april 2005
Locatie: Breda
Berichten: 929
Stuur een bericht via ICQ naar Athropos Stuur een bericht via MSN naar Athropos Stuur een bericht via Yahoo naar Athropos Stuur een bericht via Skype™ naar Athropos
het scherm dat ik nu heb op de treo bevalt heel goed..
Zeker een verbetering met vorige m125.
Veel groter hoeft het niet te worden, al is film kijken op treo niet echt fijn. (na half uur zakt concentratie flink).
En daarbij moet je het handzame aan dit soort app niet vergeten..
Groter beeld is groter app.
En om nou met een halve laptop aan je zij te lopen.....
Zie ik niet echt gebeuren.
480 lijkt me het haalbare maximum en dan nog alleen voor verbeterde surf en mediaoverzicht.

Peter
__________________
De Softwarepacks voor de elke Palmgebruiker.

Hoeveel Palm Apparaten heb jij?

Ontmoet graag mensen uit de hele wereld zonder (voor)oordelen.

"Computers are like Old Testamants Gods; Lots of rules and no mercy"
Met citaat reageren
  #5  
Oud 01 augustus 2005, 17:45
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
320x480 op de Sony Clié UX50 vond ik niet bepaalt prettig; het schermpje was eigenlijk net iets te klein...
__________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 01 augustus 2005, 19:14
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Van alle resoluties die ik heb gezien vond ik het 320x480 scherm met de grootte van een TH55/Tungsten T3/5/Lifedrive het fijnst. Het 160x160 scherm van de oudere Palms en het 240x320 QVGA scherm van de PPC zijn duidelijk te korrelig, terwijl ik het nieuwe VGA scherm van de PPC overdone vind (geen toegevoegde waarde ten opzichte van HVGA).
Persoonlijk vind ik een rechthoekig scherm fijner dan een vierkant scherm. Mijn oude T3 gebruikte ik dan ook zoveel mogelijk uitgetrokken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 01 augustus 2005, 22:02
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Het zou goed zijn als fabrikanten op de specs-sheets niet alleen de resolutie zouden aangeven, maar ook de werkelijke schermgrootte (screen-estate) en de pixelgrootte. Dan zou je duidelijker zien dat de UX-serie geen prettig scherm heeft.

En over VGA: het is zoooo belangrijk dat dit door zowel OS als apps wordt ondersteund. En dan liefst nog op een intelligente manier zodat je veel kan zien, en met scherpe letters.
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #8  
Oud 01 augustus 2005, 22:59
dickies
Guest
 
Berichten: n/a
ik zeg: projectie! Gewoon een soort ingebouwde beamer in je palm. Of projectie in een bril ofzo..
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 augustus 2005, 09:13
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dickies
ik zeg: projectie! Gewoon een soort ingebouwde beamer in je palm. Of projectie in een bril ofzo..
Ik zeg: kleine stapjes! Eerst maar 'ns tot de maximaal zinvolle combinatie van schermgrootte, pixelgrootte en resolutie zien te komen. Projectie zal daarna (lees: na 2010) nog wel 'ns aan de beurt komen. Je moet ze natuurlijk wel betaalbaar houden.
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 augustus 2005, 11:45
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dickies
ik zeg: projectie! Gewoon een soort ingebouwde beamer in je palm. Of projectie in een bril ofzo..
Het zou wel fijn zijn maar ongeloofelijk duur... Dan heb ik liever een mooi 320 x 480 schermpje en een goed betaalbare Palm....
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 augustus 2005, 15:04
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Een opvouwbaar of oprolbaar scherm, dat je als een luifel uit een camper trekt (jaja, het is vakantietijd ). Dat lijkt mij nou handig. Voor gewoon gebruik een zuinig 320x320 scherm en voor filmpjes, excel sheets, powerpoints en dergelijke even het scherm van bijv. 640x480 er uit te trekken.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 03 augustus 2005, 23:15
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Dan heb ik liever een mooi 320 x 480 schermpje
Dat was vijf jaar geleden ook heel duur .

Citaat:
Een opvouwbaar of oprolbaar scherm, dat je als een luifel uit een camper trekt (jaja, het is vakantietijd ).
Lekker op het gras liggen en een filmpje zien in de luifel?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 03 augustus 2005, 23:46
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Een opvouwbaar of oprolbaar scherm, dat je als een luifel uit een camper trekt
Op zich moet dit helemaal niet zo verschrikkelijk duur zijn... Als je dan zou gaan werken met OLED's, (Organic Light Emitting Diode) dan moet dit mogelijk zijn... Kijk bijvoorbeeld hier maar eens... Het zou moeten kunnen....
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023