Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 27 september 2005, 00:02
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
OK, met navigatie heb ik op beide systemen geen enkele ervaring, dus ik neem het direct aan wat je zegt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
(en nee, ik heb het niet over het zeer overgewaardeerde multitasking).
Je brengt het zelf op Jean-Paul, maar juist multitasking is iets wat ik steeds meer leer te ontdekken (en te waarderen) op de PPC. Dit is, tezamen met het Today-scherm, één van de weinige (en belangrijke) dingen die ik zou missen als ik naar Palm terugkeer.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 27 september 2005, 10:07
HvH HvH is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hengelo ov
Berichten: 29
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Nee, dit betekent dat Palm de geregistreerde ontwikkelaars ook de mogelijkheid wil aanbieden om voor de Treo 700w te ontwikkelen Ik snap dat doemdenken hier niet zo Iedereen roept maar dat Palm niet innovatief is en zich vanaf nu alleen maar op Windows Mobile gaat richten, maar ik heb daar nog totaal geen bewijs voor gezien. Natuurlijk zijn voor ons powerusers de T|X en de Z22 geen opzienbarende handhelds, maar met power users houd je geen bedrijf staande. En daarbij: persoonlijk vind ik de T|X een zeer concurrende handheld. Lean & mean en met naar het zich laat aanzien een prima prijs/kwaliteitsverhouding.

Geef mij maar PalmOS!
Ik weet niet of ik ook in de categorie 'doemdenkers' val, maar het signaal is toch enigszins zorgwekkend: de laatste serieus te nemen licentiehouder van het PalmOS gaat apparaten ontwikkelen voor een ander platform. Dat bekeken in het licht van stagnatie van de ontwikkeling van het PalmOS (de laatste 2-2.5 jaar is er toch niet heel veel veranderd aan het PalmOS of zie ik dat verkeerd? Misschien NVFS , maar dat is op z'n zachtst gezegd een discutabele vooruitgang) ben ik niet zo heel erg overtuigd dat het PalmOS in staat zal zijn zijn voorsprong te behouden/achterstand in te lopen (afhankelijk van een specifiek onderdeel van het OS).

Let wel ik ben geen 'geconvergeerde gebruiker'; heb dus geen smartphone en ik kan ook niet beoordelen wat de vooruitgang is op dat gebied.

Voor wat betreft innovatie bij Palm valt het allemaal wel mee: de LifeDrive kun je toch wel vernieuwend noemen. Ook de prijs/prestatie van de aankomende TX is volgens mij uitstekend. Maar voor de power-users (waar ik mezelf zeer zeker onder reken) is er toch maar weinig te beleven geweest sinds de introductie van de T3.
Met citaat reageren
  #23  
Oud 27 september 2005, 10:35
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HvH
Maar voor de power-users (waar ik mezelf zeer zeker onder reken) is er toch maar weinig te beleven geweest sinds de introductie van de T3.
Nou, de Treo 650 was voor mij in ieder geval een leuke beleving. En de TH55 ook. En nu ik toch bezig: menig poweruser is erg tevreden met zijn Lifedrive.
De soep wordt niet zo heet gegeten denk ik, als dat 'ie in deze thread af en toe wordt opgediend.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 27 september 2005, 10:56
HvH HvH is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hengelo ov
Berichten: 29
Helemaal mee eens! Ik drukte mijn lichte gevoel van teleurstelling uit dat ik sinds oktober 2004 heb. De nieuwe apparaten na de introductie van de T3 in oktober 2003 hadden gewoon niet die features die ik zocht.

Overigens is die TH-55 volgens mij ook al 2 jaar oud hoor!
Met citaat reageren
  #25  
Oud 27 september 2005, 11:11
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HvH
Overigens is die TH-55 volgens mij ook al 2 jaar oud hoor!
Maar wel van na de T3
Met citaat reageren
  #26  
Oud 27 september 2005, 11:36
HvH HvH is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hengelo ov
Berichten: 29
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Maar wel van na de T3
Touché! Jammer dat Sony het schip verlaten heeft... zucht.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 27 september 2005, 12:10
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
... maar geloof me: er gaat echt niets boven de eenvoud van het PalmOS, en dat zeg ik niet eens hardcore-gebruiker.
Geef mij maar PalmOS!
Helemaal mee eens, Jean-Paul. Dat is mede de reden (ik heb nog meer redenen) dat ik absoluut niet overstap naar een Windows-like pda, maar blijf bij palmOS.
Ik wacht eerst 12 oktober wel af, tenzij ik eerder iets anders (TH55?) tegenkom. Tot die tijd sukkel ik nog wel even door met mijn T|T. En als ik die zat ben (i.v.m. digitizer problemen) zie ik wel verder.

Laatst gewijzigd door Henk Vrieselaar; 27 september 2005 om 12:29.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 27 september 2005, 13:07
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Hier staan nog wat leuke interviews mbt de nieuwe Treo.

Wat opmerkingen in Jenny Schroder's interview:
- awsome
- [over webbrowsen met edvo] it's there instaniously
- going to meet Bill Gates

Kortom: een beetje vooruitgang en een beetje verraad.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat googelen op een 240x240 scherm leuk is, ook al is het instantaan. Op een Th55 met 320x480 is het hooguit 'wel aardig'.

Tegen de tijd dat de 700w (of hoe ie ook mag komen te heten) te koop is hebben we ook een hp6715 (=treo met gps), misschien een motorola Q (320x240 scherm) en binnen een paar weken al een HTC Apache (bijvoorbeeld in de vorm van de i-Mate KJam, 320x240+wifi+vrij mini sd-slot)

Ik mag hopen dat er dit najaar een PalmOS opvolger voor Treo 650 komt, maar ik ben bang dat dat niet gaat gebeuren en dat zou triest voor Palm zijn.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #29  
Oud 27 september 2005, 22:10
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean Paul
En daarbij: persoonlijk vind ik de T|X een zeer concurrende handheld. Lean & mean en met naar het zich laat aanzien een prima prijs/kwaliteitsverhouding.
Ben blij dat er nog mensen zijn die positief denken over de nieuwe modellen. Ik ben er ook van mening dat de TX een uitstekend model is.

Natuurlijk zijn er altijd zaken die beter kunnen, zoals ik het al eerder heb gezegd, heeft Tapwave dit met de Zodiac bewezen. Ik vind het persoonlijk jammer dat de Zodiac (en voornamelijk de Zodiac 2) nooit in Nederland te koop is geweest. Ik weet zeker dat de T3 en de TH55 eigenaren versteld zouden hebben gestaan.

Alleen het scherm al is heel bijzonder, met de ingebouwde 8MB ATI videokaart ziet het er beter uit dan het scherm van welke palm dan ook. En met 128 MB "echte" RAM, Bluetooth en mogelijkheid tot Wi-Fi (via de Palm Wi-Fi kaart, de Sandisk Wi-fi kaart of de Sandisk 256 MB + Wi-Fi ) een hele lange batterijduur (de baterij is met de 1540 mAh beter nog dan de batterij van de Tungsten C), twee speakers, trilbatterij en een zeer vernieuwende PalmOs interface is de Zodiac naar mijn mening een van de beste palms ooit gemaakt. Jammer dat de Tapwave Farallon (een op de zakelijke markt gerichte palm en opvolger van de Zodiac) nooit het daglicht meer heeft gezien.


P.S: Ik zou jullie graag willen laten zien hoe goed Tomtom 5 draait op deze palm.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Tapwave_Zodiac_R_Comp_S.jpg‎ (7,4 KB, 38x gelezen)
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 27 september 2005 om 22:16.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 27 september 2005, 22:14
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Er is in 2004 een review over de Tapwave Zodiac geschreven. Inderdaad (bijna) niets dan lof.
Met citaat reageren
  #31  
Oud 27 september 2005, 22:33
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Heb de Zodiac ook een tijdje gebruikt, maar vond het echt niks. Peter (Drake) wou ook een tijdje een Zodiac, totdat hij hem een keer gezien had. Hij houdt erg slecht vast, en landscape minder goed mee te werken omdat lang niet alle programma's er goed mee overweg kunnen, waardoor je vaak met een graffiti-area zit.

Ook de Zodiac heeft veel hardwareproblemen gehad: het joypad (die ronde knop links, hoe je hem ook noemt) werkte erg slecht bij de eerste generatie zodiacs.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #32  
Oud 28 september 2005, 10:51
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik heb absoluut geen last van het joypad, Tapwave heeft net als alle andere hardware producenten in het begin de "gebruikelijke" hardware problemen gehad, maar mijn Z2 is prima.

Wat het vasthouden betreft, je moet even wennen dat je deze palm (bijna) altijd in "landscape" modus gebruikt. Er zijn inderdaad programma's die "landscape" niet ondersteunen, maar dan krijg je twee zwarte balken links en rechts op het scherm.

Wat ik leuk vind aan een nieuw Palm model is op het moment dat je de verpakking open doet en je een "WOW" gevoel krijgt. Dat heb ik destijds met mijn T3 gehad (het scherm was heel vernieuwend destijds terwijl de palm compact bleef), maar ik heb dit wel in de nieuwere modellen gemist. Daarom snap ik ook de reactie van menig Palmclub-gebruiker over de vernieuwingsfactor van de nieuwe Palm modellen.

Ik heb het voorbeeld van de Zodiac 2 aangehaald omdat ik bij deze Palm dit gevoel weer kreeg, het was geheel in de lijn van de te verwachten ontwikkelingen, met twee SD/MMC slots en alles erop wat een palmgebruiker kan wensen. Het ontwerp, de buttons en de interface zijn zeer vernieuwend terwijl het OS zeer vertrouwd is.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 28 september 2005 om 11:00.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 28 september 2005, 12:57
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Naar aanleiding van de persconferentie van afgelopen maandag verschijnen her en der vanzelfsprekend reacties op het samengaan van Palm en Windows.
Hier een wat pessimistische kijk op de toekomst:

"Colligan's biggest mistake
To understand the what's really going on around Palm licensing to Microsoft we have to step back in time, when Ed Colligan announced the division of Palm and PalmSource, and even before, the suprising surrender of Sony in the PDA market. These two facts have been key and concluded in the fatidic press conference that took place yesterday.

Colligan's strategy is now based on the perspective of a PDA manufacturer and hence, the goal is to increase the market share of handhelds sold. Sure, the quickest way is to licence to one of the biggest software developper in the world: Microsoft. Worse, PalmSource is now in Access's hands and the future is more than uncertain.
If we can step forward in time in let's say three years, I am afraid PalmOS market will remain only in the existing devices, and will surely disappear in the hands of an super powered Microsoft.
If you like comparisons, I would say that this battle is very similar to the one held by Apple long ago, but Steve Jobs stood still and now Apple is enjoying of a promising future competing against Microsoft."
Met citaat reageren
  #34  
Oud 28 september 2005, 14:12
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amstel van PalmInsider
If you like comparisons, I would say that this battle is very similar to the one held by Apple long ago, but Steve Jobs stood still and now Apple is enjoying of a promising future competing against Microsoft
Ik vind deze vergelijking niet helemaal opgaan, ik kan me nog heel goed herinneren dat Apple op een gegeven moment heeft besloten om niet alleen Mac OS te ondersteunen en dat vanaf de I-mac G4 ook Windows XP werd ondersteund.

Palm past eigenlijk dezelfde strategie als Apple toe, alleen wat later. Ik kan me nog goed herinneren dat zo'n jaar of anderhalf jaar geleden een bericht kwam dat Palm in samenwerking met Windows een device uit zal brengen (ik kan hem helaas niet meer zo snel vinden). Je moet je ook voorstellen dat het een tijdje kan duren totdat een device zoals de WinMob Treo wordt ontwikkeld en uitgebracht. Ik vind het nog steeds een goede zet van Palm.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 28 september 2005 om 14:30.
Met citaat reageren
  #35  
Oud 28 september 2005, 15:31
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Ik vind deze vergelijking niet helemaal opgaan, ik kan me nog heel goed herinneren dat Apple op een gegeven moment heeft besloten om niet alleen Mac OS te ondersteunen en dat vanaf de I-mac G4 ook Windows XP werd ondersteund.
Dat is niet helemaal juist. Apple ondersteunt geen Windows XP. Vanaf 2006 (maar misschien wel later) zal Apple in zijn nieuwe machines niet de gebruikelijke IBM-processoren stoppen, maar die van Intel. Ze krijgen dus een andere, snellere motor.
Het is zeker niet de bedoeling dat je Windows XP kunt draaien op een Mac of omgekeerd (ja, Ok, met een emulator).
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=46247

Los van dat: het is uitermate onwaarschijnlijk dat er iemand Windows wil draaien op een mac...

Laatst gewijzigd door Henk Vrieselaar; 28 september 2005 om 16:02.
Met citaat reageren
  #36  
Oud 28 september 2005, 15:49
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Vrieselaar
Het is zeker niet de bedoeling dat je Windows XP kunt draaien op een Mac of omgekeerd (ja, Ok, met een emulator).
Als kleine voetnoot wil ik daaraan toevoegen dat de snelste Mac OS X systemen momenteel computers met een AMD-processor zijn Dat is wel tegen de regeltjes en ook zeker niet de intentie van Apple.

Volgens mij is het grootste verschil dat Apple het OS nog altijd in huis heeft en er ook vierkant achter staat. Palm doet dat niet, ze geloven er blijkbaar niet meer in.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 28 september 2005, 16:01
Seven Seven is offline
Meelezer
Voornaam: Roy
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 26 april 2004
Locatie: Utrecht
Berichten: 108
Voor mij heel simpel, ik wil ergens tussen nu en volgend jaar mei een nieuwe mobiele telefoon, en dat wordt of een Treo 700p, of een Treo 650. Ik zit gewoon niet te wachten op een Palm die ik niet met mijn (Linux) masjien kan syncen.
__________________
M105 -> Zire 72 -> Treo 650 -> Treo 650 -> Pre -> Pre3
Met citaat reageren
  #38  
Oud 28 september 2005, 16:02
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk
Het is zeker niet de bedoeling dat je Windows XP kunt draaien op een Mac of omgekeerd (ja, Ok, met een emulator).
Neem even een kijkje:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...319947-2032624
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 28 september 2005 om 16:13.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 28 september 2005, 16:06
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Da's een vrij oude versie VirtualPC 7 is al een tijdje uit En daarbij, Henk zei al: Ok, met een emulator (wat VPC in feite is)
Met citaat reageren
  #40  
Oud 28 september 2005, 16:13
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
@ Jean Paul: bedankt voor je link, ik kon het niet zo snel vinden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
Volgens mij is het grootste verschil dat Apple het OS nog altijd in huis heeft en er ook vierkant achter staat. Palm doet dat niet, ze geloven er blijkbaar niet meer in.
Ik zou niet te snel conclusies trekken, palm zit wel de komende 10 jaar door het nieuwe contract vast aan PalmSource dus denk ik dat ze dit zeker zullen uitnutten. Vergeet niet dat het ontwikkelen van PalmLinux gewoon doorgaat en dat we met een beetje geluk in Q3 van 2006 nieuwe Palm modellen met PalmLinux OS gaan zien.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023