Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 10 januari 2009, 18:54
buis buis is offline
Lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 10 juli 2008
Berichten: 37
ontwikkelen voor Palm Pre

De developerkit is nog niet uit, maar ik ben errug nieuwsgierig over hoe er ontwikkeld kan worden voor de Pre. Waarschijnlijk is de drempel behoorlijk wat lager dan voor welk mobiel platform dan ook. Ik heb drie dingen gezien, waardoor ik het volgende denk:
1. een WebKit platform (dus safari)
2. SQLite database
3. Ruby on Rails als backend

Al iemand ideeën? Ik heb een plan voor een versie van graffitti, zodat je niet steeds dat hele toetsenbord hoeft uit te schuiven. En dan lijkt'ie weer op de Treo 180g.

Oh en verder wil ik natuurlijk mijn ebooks kunnen lezen, in mijn favoriete tekstkleur, met autoscroll en dat de volumeknoppen de snelheid instellen, maar dat zal mobipocket wel voor me regelen. Oh en brightcam, maar dat zou eigenlijk ingebouwd moeten zijn in het OS. Nou, eh... sudoku-galgje dan maar...
Weet jij wat beters? Denk je dat het Ruby/Rails-SQLite zou kunnen zijn? Gaat er iemand gokken welke JavaScript lib ze gebruiken? Zit SquirrelFish er al in?

1. gezien in filmpje op gizmodo, op 0:12
2. gezien in CES intro film van Palm, op 11:32 staat er een SQLite book in beeld.
3. ook in dezelfde CES intro film, maar dan op 58:56 staat o.a. Pivotallabs en dat zijn ruby/rails gurus.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 januari 2009, 19:39
deMol deMol is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hennie
Model: Overig
 
Geregistreerd: 20 mei 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 641
Announcing Palm® webOS, Palm Mojo™ Application Framework, and Palm Mojo SDK

extra info

Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 januari 2009, 20:29
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Laat de eerste Pre Fart applicatie maar komen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 januari 2009, 20:30
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
las ik nu net dat
And good news for Palm OS developers! There are a number of ways to migrate data from an existing PDB file to your new webOS app. Stay tuned for more information for developers with Palm OS applications who want to build webOS applications.

dus....
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 januari 2009, 20:33
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door huplahoi Bekijk bericht
las ik nu net dat
And good news for Palm OS developers! There are a number of ways to migrate data from an existing PDB file to your new webOS app. Stay tuned for more information for developers with Palm OS applications who want to build webOS applications.

dus....
pdb files zijn data-bestanden, dus niet de programma's zelf. Hiermee wordt dus eigenlijk al aangegeven dat het nieuwe os de oude applicaties NIET zal ondersteunen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 januari 2009, 22:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
.... laat staan native.

Toch allemaal aan de ALP, everyone?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 januari 2009, 23:07
buis buis is offline
Lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 10 juli 2008
Berichten: 37
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Laat de eerste Pre Fart applicatie maar komen.
En bier. En zaklamp. Nee, wacht...

een BIERSCHEETLAMP!
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 januari 2009, 23:11
buis buis is offline
Lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 10 juli 2008
Berichten: 37
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
.... laat staan native.

Toch allemaal aan de ALP, everyone?
Ik denk dat de Palm Pre een droom gaat zijn voor mensen die nu websites maken met Ruby on Rails en SQLite. Die kunnen dan zó apps maken voor de Pre. Low level dingen zullen wel unix-achtig zijn. Waarschijnlijk zal het ontwikkelen voor de Pre heel erg lijken op (en voortgeborduurd op) het Widgets ontwikkelen voor Mac OS X Dashboard. Maar dan naast html-css-javascript ook nog wat Ruby en SQLite.

Niemand hier een ruby ontwikkelaar dan?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 januari 2009, 14:38
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Eerste blik op sdk van Palms WebOS geworpen

Citaat:
De eerste details en screenshots van de sdk van Palms WebOS-platform zijn verschenen. Palm zou veel gebruikmaken van open standaarden en en geen strenge eisen voor de distributie van applicaties via zijn webwinkel hanteren.

WebOS is opgebouwd rond xhtml, css en javascript. De software maakt gebruik van de opslagmogelijkheden van html 5 en Palm heeft voor JavaScript Object Notation gekozen voor de uitwisseling van data tussen bijvoorbeeld de kalender en de contactenlijst. Voor het testen van code heeft Palm een serverapplicatie beschikbaar gemaakt, die hetzelfde werkt als de Palm Pre, het eerste toestel met WebOS. Applicaties kunnen zo met een gewone browser getest worden.

Voorlopig zijn de sdk en het ontwikkelplatform Mojo, dat ontwikkelaars moet helpen bij het programmeren, nog niet openbaar gemaakt. Alleen een selecte groep ontwikkelaars heeft de software gekregen. Volgens een van hen geven de sdk en het platform bijna volledige toegang tot de functionaliteit van de telefoon. Ook zou Palm, in tegenstelling tot Apple, niet kritisch staan tegenover het tonen van meldingen en het op de achtergrond draaien van taken, en de fabrikant zou directe toegang tot het sms-systeem bieden. Ten slotte zou Palm veel gebruikmaken van open standaarden. Applicaties kunnen via de App Catalog, zoals Palm de bijbehorende softwarewinkel heeft genoemd, gedistribueerd worden.

Palm introduceerde WebOS en de Pre afgelopen vrijdag en zowel het besturingssysteem als het toestel werden goed ontvangen. Amerikanen kunnen de Palm Pre nog voor de zomer in handen krijgen. Wanneer de Europese release volgt, moet nog even worden afgewacht maar waarschijnlijk zal deze in de tweede helft van dit jaar plaatsvinden.
Bron: Eerste blik op sdk van Palms WebOS geworpen | Mobile | Tweakers.net Nieuws
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 januari 2009, 10:04
buis buis is offline
Lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 10 juli 2008
Berichten: 37
Haha! screenshots! gevonden alhier. Voor de zekerheid een paar interessante FF op imageshack gezet. Om welke taal gaat het hier?







Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 januari 2009, 11:40
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
In de bovenste screenshot staat ergens in de code "use VodaphoneVoicemail". Zou Vodaphone de launchpartner in Europa zijn?
__________________
WM is een drieletterwoord
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 januari 2009, 12:19
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door buis Bekijk bericht
En bier. En zaklamp. Nee, wacht...

een BIERSCHEETLAMP!
Jaaaaa kopen!!!

$$$$$$
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 januari 2009, 20:00
buis buis is offline
Lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 10 juli 2008
Berichten: 37
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door digilb Bekijk bericht
In de bovenste screenshot staat ergens in de code "use VodaphoneVoicemail". Zou Vodaphone de launchpartner in Europa zijn?
Wow. die screenshots waren aan jou wel besteed!
Ik zie alleen maar een hoop JSON en, schijnbaar, Java exceptions.

Java. Zou dat dan het serverside gebeuren zijn? Of zou dat alleen maar voor systeem-niveau handelingen zijn. Is het misschien toch stiekum Android onder de motorkap?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 14 januari 2009, 12:26
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ik ben erg enthousiast over het ontwikkelingsplatform. Palm herkent heel goed het belang van een enorme toegankelijkheid voor ontwikkelaars, dat blijkt uit al hun keuzes om de drempels te verlagen. Ik ben er daardoor van overtuigd dat ze het belang zien van diepgaande toegankelijkheid tot kernfuncties van het OS en de hardware, maar dat ze simpelweg hier nog niet aan toe zijn. Vergeet niet dat ze heel veel mensen hebben ontslagen en extreem zuinig moeten zijn met de inzet van middelen.

Ondanks de beperkingen die ze hebben, geven ze blijk van precies de juiste focus en de juiste prioriteitstelling. Als je het volgende leest: Interview with Pandora About Developing for WebOS dan begrijp je dat Palm erg openstaat voor diepgaande integratie, maar eerst kiest voor selectieve toegang tot functies. Dit is terecht in mijn ogen. Als deze telefoon een vlucht neemt, is beveiliging essentieel maar wel heel complex om te realiseren, zeker bij een toegankelijk en snel platform. Ze zullen een vorm van sandboxing of security moeten toepassen, die nu duidelijk nog niet is doorgevoerd. Vandaar ook certificering en vooralsnog een selecte groep technologie partners die dieper mogen gaan dan de huidige SDK (denk aan Facebook), of waar Palm zelf dieper gaat bij de integratie.

Mark van der Hijden
__________________
Mark van der Hijden
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023