Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06 april 2004, 12:30
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Lightbulb Nieuwe Messenger Client voor de Palm

Wie in het bezit is van een Treo 600 kan nu een nieuwe IM client installeren, genaamd Mundu. een lichtere en snellere applicatie dan bijvoorbeeld Verichat.

Klik hier voor de website

O ja, en volgens de Thread op Cliesource binnenkort ook geschikt voor Clié pda's!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 06 april 2004, 12:47
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Niet alleen voor de Treo als je naar de specs kijkt:
Citaat:
All you need to run Mundu Interoperable Messenger for Palm is:
- Any Palm OS 5.2 or above enabled device / smartphone.
- Internet connection: Common methods of connecting to the internet include built-in wireless modems, Palm Dialup modem, IR / bluetooth connection to mobile phone, WiFi connection, GPRS
- At least one Instant Messaging Account (MSN / AIM / ICQ / Yahoo)
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 06 april 2004, 13:01
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Het is redelijk op de Treo gebaseerd, een alarm bij een nieuw bericht (als het op de achtergrond draait) wordt namelijk gedaan via de trilfunctie van de Treo 600. Zonder die vibrate merk je dus niet dat er een berichtje is
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 06 april 2004, 13:38
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ik heb het nog niet zelf uitgeprobeerd (ga ik vanavond thuis wel doen), maar ik neem aan dat het met de trilfunctie van bijvoorbeeld de Tungstens hetzelfde werkt.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 06 april 2004, 17:06
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik zit het nu uit te proberen op m'n Treo .. voorlopige conclusie: mwah
  • - ICQ-buddies worden alleen met hun nummer getoond, maakt het erg lastig om te onderscheiden wie wie is
  • - kent niet de uitgebreide status van ICQ (alleen online en away, maar bijv. geen invisible)
  • - bij eerste keer installeren en ophalen van buddy lists kreeg ik gelijk een soft reset
  • - ik werd spontaan uitgelogd uit MSN en kon er vanuit het programma ook niet weer in. Ik moest eerst ook van ICQ uitloggen (via de optie Logoff & Exit), de applicatie weer opstarten en toen weer inloggen op zowel MSN als ICQ
  • + optimalisatie voor Treo is perfect
  • + mogelijkheid om je MSN-nickname te wijzigen
  • berichtjes lijken niet aan te komen bij de ontvanger, of ik ontvang ze niet van de verzender (heb meerdere mensen gevraagd of ze een testbericht wilden sturen, maar ik heb niets terug gekregen)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 06 april 2004, 18:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
(heb meerdere mensen gevraagd of ze een testbericht wilden sturen, maar ik heb niets terug gekregen)
'k zit niet *altijd* achter een computer hoor , althans, niet altijd achter eentje met MSN.

Je hebt inmiddels een testbericht terug.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 april 2004, 22:42
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Nee, maar het probleem ligt toch bij de applicatie. Ik heb het met een stuk of 50 berichten van Bram geprobeerd, maar ontvangen doet ie alleen als de conversatie met Bram focus heeft. Absoluut geen ideale situatie voor een messenger ...

- jp
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 april 2004, 00:27
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Jabber

Misschien is het zinvol om de aandacht nog eens te vestigen op Jabber. Ik heb er een klein stukje over geschreven in dit bericht:
http://www.palmclub.nl/forums/showth...4243#post94243

Er zijn openbare Jabber-servers die niet alleen als Jabber-server dienen, maar ook als gateway naar diverse andere IM-systemen zoals MSN, ICQ, Yahoo, IRC, AIM... Met een enkele Jabber-client kun je dus met gebruikers van al deze IM-systemen communiceren.

Als ik wat tijd over heb zal ik proberen of ik aan mijn eigen (nog niet openbare) Jabber-server wat van die IM-gateways kan toevoegen. Maar dat zal niet morgen of overmorgen zijn. Als ik zover ben zijn hier misschien ook wel wat belangstellenden om het eens uit te proberen...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 april 2004, 00:54
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik heb Jabber eerder geprobeerd, maar ik vond het persoonlijk wat omslachtig. Het kan natuurlijk ook zijn dat er ik op dat moment gewoon te weinig geduld voor had. Voordeel is wel dat geheel open-source is.
Overigens volg ik ook de ontwikkeling rond IM+ op de voet. Ik heb al even met de PocketPC-client gespeeld en dat zag er prima uit. Ik ga zo de Java-versie even proberen voor PalmOS, maar er zit binnenkort ook een native PalmOS-versie aan te komen. Die heeft eerder mijn voorkeur.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 07 april 2004, 10:05
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Jabber is idd ook een alternatief maar niet erg makkelijk te installeren voor de niet eens zo onervaren pc-nerd. Ik snap alleen niet wat er mis is met Verichat; qua functies dan. Ok, het is niet gratis maar bij mij werkt het prima, ook op de achtergrond en is niet irritant langzaam. Bovendien ook geschikt voor Yahoo, MSN, AIM en ICQ.

Overigens, Mundu werkt niet bijzonder goed bij mij. Problemen met inloggen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 07 april 2004, 22:59
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
IM+ kende ik nog niet. Ga ik bekijken, interessant maar alleen een IM-client en voor zover ik nu al kan bekijken wordt hier nog zwaar aan ontwikkeld. Ik ben geen groot chatter, maar tot nu toe gebruikte ik Trillian, ook een "multi-systemen" IM-client met vele mogelijkheden. Maar alleen voor Windows, dus die die valt in ieder geval af.

Dat jullie zeggen dat Jabber-clients moeilijk of omslachtig te installeren zijn begrijp ik niet. De meest-gebruikte Windows-client Exodus installeert even makkelijk als elke andere IM-client. Registreren bij een Jabber-server is een fluitje van een cent. Als je een Jabber-server kiest die gateways naar andere IM-systemen aanbiedt ben je klaar, bij Jabber gebeurt dit op de server. De client kan eenvoudig blijven. De beste Jabber-client die ik ken voor PalmOS is Chatopus, maar ik ken ze zeker niet allemaal, er zijn er teveel om even uit te proberen. Chatopus installeert op de bekende Palm-wijze, een paar prc-bestanden op je Palm zetten en klaar. Echt niet ingewikkeld.

Om mijn punt te maken, het grote voordeel van Jabber is natuurlijk dat het een open IM platform is. Dus niet alleen wat rondgestrooide clients maar ook de server(s). Om een tekstje van Surfnet te citeren:
Citaat:
Jabber is an open IM platform designed to be open, fast, and easy to use and extend. It works directly over the Internet, has distributed servers, utilizes an XML-based protocol, and has transparent compatibility with other IM systems (ICQ, AIM, Yahoo, MSN, IRC, SMTP, etc).
Dat zegt het voor mij wel ongeveer: "open, fast, easy to use, distributed servers, XML-based protocol, transparant compatibility with other IM-systems". Beter kan je het eigenlijk niet hebben. Ik geef toe dat allerlei zaken rond Jabber nog zwaar in ontwikkeling zijn, maar de Jabber-server(s) zijn al doorontwikkeld en in ieder geval zeer stabiel. Ook enkele clients zijn al redelijk ontwikkeld en stabiel. Met alle respect voor IM+ en Verichat, dat zijn uiteindelijk alleen IM-clients. Omdat Jabber een open platform is gebaseerd op XML-streaming heeft het "onbegrensde" mogelijkheden en in mijn ogen daardoor een grote toekomst. Misschien is het nog iets te vroeg. Ik blijf in ieder geval de Jabber ontwikkelingen volgen.

IM+ ondersteunt overigens ook Jabber, dus dat is niet snel een miskoop
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023