Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 06 mei 2005, 21:54
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Graag, ik zou nu eindelijk wel eens antwoord op de volgende vraag willen hebben:

1. Wat is het directe voordeel voor mij als ik mijn code van afgeronde projecten in open source gooi? Het voordeel voor anderen zie ik wel, maar voor mijzelf absoluut niet.
2. De voordelen die genoemd zijn zoals "je hebt altijd een backup", "anderen kunnen je helpen je code te verbeteren", zijn geen directe voordelen: een backup kan ik zelf ook wel op diskette zetten (en anders zit het project in grote lijnen ook nog wel in mijn hoofd) en verbetering van code kan ook door goed naar betatesters of gebruikers te luisteren.

Veel freeware onstaat omdat iemand een geniaal idee heeft of omdat de bestaande systemen te duur zijn of niet aan iemands eisen voldoen. FBTV is ontstaan omdat ik voor mijzelf een TV "grid" in m'n Palm wou hebben en de bestaande systemen (Whatson, Zaval) voor mij niet voldeden. Ik vond het onzin om FBTV voor mijzelf te houden, dus is het freeware geworden. Ik zie echter het voordeel voor mijzelf niet in waarom het ook meteen open source zou worden.

Open source ontstaat als iemand een geniaal idee heeft of... etc, maar in z'n eentje zo'n systeem niet kan bouwen. Bijv. Firefox of Gimp. Het voordeel: er zijn meerdere mensen aan 1 project bezig, is ook meteen een nadeel: 3. wie zegt dat al die mensen even goede programmeurs zijn, wie geeft de support voor het project, in hoeverre sluiten de verschillende modules naadloos op elkaar aan?

Professioneel gezien vertrouw ik open source software niet omdat er geen service op gegeven kan worden en omdat ik daar best bereid ben voor te betalen.
1. Dat is er niet.

2. Klopt.

3. Alleen de coredevelopers hebben direct toegang tot de centrale source, meestal zijn dit mensen die al meer dan minstens een halfjaar mee werken.

Het klopt dat er meer voordelen voor de gebruiker dan voor de schrijver zijn.
Met citaat reageren
  #42  
Oud 07 mei 2005, 15:43
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Als je bakker het recept bij het brood meegeeft kan hij best nog geld verdienen.
Je wilt hier blijkbaar iets mee zeggen, een analogie maken ofzo, maar de bedoeling van deze opmerking ontgaat me geheel. Kun je hier iets meer over zeggen? Een bakker die een brood met recept verkoopt kan daar geld mee verdienen, maar dat geld komt dan niet bij mij vandaan omdat ik het (dankzij opensource ontwikkelingen) niet meer kan betalen....
Citaat:
Suse heeft opensource software waar ook support op word gegeven.
Suse is een distributie van opensource software. Dit houdt in dat Suse geld verdient aan iets waar ze niet aan mee ontwikkeld hebben. Dit doen ze door een CD, handboek en support te geven op dat gedeelte van de software (de distributie dus) dat ze wel zelf ontwikkeld hebben. Ik denk niet dat Linus Torvalds erg veel geld van Novell krijgt voor datgene dat hij ontwikkeld heeft.
Citaat:
3. Alleen de coredevelopers hebben direct toegang tot de centrale source, meestal zijn dit mensen die al meer dan minstens een halfjaar mee werken.
Raar: op sourceforge.net kan ik allerlei complete projecten downloaden en zonder ooit een zinnige regel code geschreven te hebben mijn naam er boven zetten en verkopen....
Citaat:
Het klopt dat er meer voordelen voor de gebruiker dan voor de schrijver zijn.
En toch verwacht je van de schrijver de eerste stap. Dus: succesvolle opensource blijft een utopie...
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #43  
Oud 08 mei 2005, 09:28
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
En toch verwacht je van de schrijver de eerste stap. Dus: succesvolle opensource blijft een utopie...
Dat is een conclusie die gebaseerd is op jouw eigen, ietwat sombere, mensbeeld. Sommige softwareschrijvers zullen ongetwijfeld een houding hebben die hen ertoe zal brengen om (succesvolle) software inclusief source aan te bieden.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #44  
Oud 08 mei 2005, 12:01
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metck
Dat is een conclusie die gebaseerd is op jouw eigen, ietwat sombere, mensbeeld. Sommige softwareschrijvers zullen ongetwijfeld een houding hebben die hen ertoe zal brengen om (succesvolle) software inclusief source aan te bieden.
Ja hoor, studenten en wetenschappers die "niet hoeven te werken om zeker te zijn van hun inkomen" zullen geen problemen hebben met het produceren van en werken met opensource software.
Hun mensbeeld is wellicht niet zo somber als van iemand die gewoon in het bedrijfsleven zit, de maatschappij zorgt immers wel voor studenten en wetenschappers.
Ondanks het feit dat softwareleveranciers voor educatieve doeleinden exorbitante kortingen geeft kiezen veel studenten / wetenschappers er voor om maar helemaal niets te betalen (opensource), waardoor deze "bedrijfstak" de economie behoorlijk ondermijnt. Zelfs het produceren van opensource door onderwijsinstellingen is oneerlijke concurrentie: de maatschappij betaalt de onderwijsinstelling wel zodat ze zonder extra kosten gratis software kunnen produceren....
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #45  
Oud 10 mei 2005, 17:34
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Ja, en als dat dan niet alleen voor de studenten is maar ook voor anderen bereikt de onderwijsinstelling alleen maar beter z'n doel.

Misschien kun jij me trouwens verlichten en vertellen welke httpserver het meest populair is.
Met citaat reageren
  #46  
Oud 10 mei 2005, 17:46
Newspaz's schermafbeelding
Newspaz Newspaz is offline
Senior lid
Voornaam: Stan
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 25 september 2004
Locatie: Tilburg
Berichten: 87
Stuur een bericht via ICQ naar Newspaz Stuur een bericht via Instant Messenger naar Newspaz Stuur een bericht via MSN naar Newspaz Stuur een bericht via Yahoo naar Newspaz
En mag ik nog maar eens een keer opmerken dat open-source software niet per definitie gratis hoeft te zijn en dat er dus geen sprake hoeft te zijn van oneerlijke concurentie.

Even oneerlijk als freeware dus.
Met citaat reageren
  #47  
Oud 10 mei 2005, 17:52
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
Misschien kun jij me trouwens verlichten en vertellen welke httpserver het meest populair is.
Ja, laten we het over webservers hebben. Waarschijnlijk doel je op Apache. Het aantal veiligheidslekken is dan ook significant hoger dan dat van IIS, waaruit blijkt dat open-source niet per definitie veiliger is. Vergeet ook de criticality te bestuderen.

edit: of mag ik Microsoft niet noemen in een closed source voorbeeld omdat ze hun code ook deels delen, en daarom de voordelen hebben van open source?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS

Laatst gewijzigd door Bram; 10 mei 2005 om 18:02.
Met citaat reageren
  #48  
Oud 10 mei 2005, 18:05
Jeroen's schermafbeelding
Jeroen Jeroen is offline
Persona non grata
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 13 juli 2004
Locatie: /dev/brain
Berichten: 113
Ik zeg nergens dat Apache veilig is, succesvol wel. Toch is het grootste gevaar bij Apache nog steeds de slecht geinstalleerde servers die her en der worden neergeplant.

(Overigens, bedoel je bekende lekken?)
Met citaat reageren
  #49  
Oud 10 mei 2005, 23:15
Newspaz's schermafbeelding
Newspaz Newspaz is offline
Senior lid
Voornaam: Stan
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 25 september 2004
Locatie: Tilburg
Berichten: 87
Stuur een bericht via ICQ naar Newspaz Stuur een bericht via Instant Messenger naar Newspaz Stuur een bericht via MSN naar Newspaz Stuur een bericht via Yahoo naar Newspaz
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Ja, laten we het over webservers hebben. Waarschijnlijk doel je op Apache. Het aantal veiligheidslekken is dan ook significant hoger dan dat van IIS, waaruit blijkt dat open-source niet per definitie veiliger is. Vergeet ook de criticality te bestuderen.

edit: of mag ik Microsoft niet noemen in een closed source voorbeeld omdat ze hun code ook deels delen, en daarom de voordelen hebben van open source?
Hmm, IIS staat toch echt bekend als een van de onveiligste webservers die er zijn. De statistieken wijzen de andere kant op. Zou dat imago onterecht zijn dan?
Met citaat reageren
  #50  
Oud 11 mei 2005, 08:27
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen
Ja, en als dat dan niet alleen voor de studenten is maar ook voor anderen bereikt de onderwijsinstelling alleen maar beter z'n doel.
Que? als wat alleen voor de studenten is? Welk doel? Misschien helpt het als je wat vaker citeert.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Newspaz
En mag ik nog maar eens een keer opmerken dat open-source software niet per definitie gratis hoeft te zijn en dat er dus geen sprake hoeft te zijn van oneerlijke concurentie.
Volledige open-source software waar je voor moet betalen heet een distributie. Voorbeeld: een bedrijf als Suse dat probeert een door iemand anders geprogrammeerd project ietwat aan te passen en dan te verkopen. In ruil voor de betaling krijg je een CD, een handboek en support voor zover ze die kunnen geven. De oneerlijke concurrentie bestaat uit het feit dat Suse geen core developers (dure jongens!) hoeft te betalen en hun prijs veel lager of winstmarge dus veel hoger kan zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Newspaz
Even oneerlijk als freeware dus.
Klopt, maar in tegenstelling tot opensource projecten is er bij freeware meestal sprake van kleine projecten die commercieel niet interessant zijn (met alle respect: de markt voor progjes als Schoolwerk, Overhoren en FBTV is simpelweg te klein) en dus ook geen oneerlijke concurrentie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
of mag ik Microsoft niet noemen in een closed source voorbeeld omdat ze hun code ook deels delen, en daarom de voordelen hebben van open source?
Een typisch voorbeeld van hoe het wel zou moeten (en geloof me: ik ben geen Microsoff fan): de core blijft bij MS waarbij sommige gedeelten aan te passen zijn aan de wensen van de gebruiker. Hier is niets mis mee: MS tevreden omdat ze hun geld krijgen en de klant tevreden omdat ze "custom build" software krijgen. Over de implementatie van dit concept door MS heb ik het even niet .
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #51  
Oud 11 mei 2005, 08:54
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Op slashdot staat een leuk artikel over hoe open-source projecten gefinancieerd kunnen worden.

Eigenlijk zouden programmeurs ook in aanmerking moeten komen voor de BKR
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #52  
Oud 11 mei 2005, 10:27
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Que? als wat alleen voor de studenten is? Welk doel? Misschien helpt het als je wat vaker citeert.

Volledige open-source software waar je voor moet betalen heet een distributie. Voorbeeld: een bedrijf als Suse dat probeert een door iemand anders geprogrammeerd project ietwat aan te passen en dan te verkopen. In ruil voor de betaling krijg je een CD, een handboek en support voor zover ze die kunnen geven. De oneerlijke concurrentie bestaat uit het feit dat Suse geen core developers (dure jongens!) hoeft te betalen en hun prijs veel lager of winstmarge dus veel hoger kan zijn.
Ho ho, wacht even. In de GPL staat duidelijk dat je je eigen naam boven producten mag zetten, maar als je veranderingen aanbrengt ben je verplicht die te delen met de rest van de wereld. Kijk naar Novell, zij hebben Suse overgenomen, hebben aanpassingen gemaakt in de desktop die we kennen van Suse (en die vervolgens Novell Linux Desktop genoemd) en alle veranderingen netjes teruggegeven aan de opensource-gemeenschap. Bovendien is verkoop van opensource-software verboden, je mag enkel de media en eventuele handboeken verkopen.

Suse heeft overigens wel degelijk 'dure' core-developpers in huis. Projecten als Debian hebben dat niet, maar dat kan je dan ook overal downloaden.

Groeten,

Jaap
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #53  
Oud 11 mei 2005, 11:37
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus
Bovendien is verkoop van opensource-software verboden, je mag enkel de media en eventuele handboeken verkopen.
Dat is ook wat ik bedoel . Ik zeg ook nergens dat ze hun (zelf geproduceerde) code niet delen, het blijft immers opensource. In het geval van Linux zal het de meeste klanten ook worst wezen dat het opensource is: degene die het kan betalen koopt Suse en krijgt wat CD's, een handboek en wat support en degene die het niet kan betalen gaat op school maar een paar honderd MB downloaden ....
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #54  
Oud 11 mei 2005, 13:17
Newspaz's schermafbeelding
Newspaz Newspaz is offline
Senior lid
Voornaam: Stan
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 25 september 2004
Locatie: Tilburg
Berichten: 87
Stuur een bericht via ICQ naar Newspaz Stuur een bericht via Instant Messenger naar Newspaz Stuur een bericht via MSN naar Newspaz Stuur een bericht via Yahoo naar Newspaz
Citaat:
Volledige open-source software waar je voor moet betalen heet een distributie. Voorbeeld: een bedrijf als Suse dat probeert een door iemand anders geprogrammeerd project ietwat aan te passen en dan te verkopen. In ruil voor de betaling krijg je een CD, een handboek en support voor zover ze die kunnen geven. De oneerlijke concurrentie bestaat uit het feit dat Suse geen core developers (dure jongens!) hoeft te betalen en hun prijs veel lager of winstmarge dus veel hoger kan zijn.
Er hoeft nog steeds geen sprake te zijn van oneerlijke concurentie omdat er geen sprake van een distributie hoeft te zijn. Misschien werken de core developers wel gewoon in jouw organisatie.

Laatst gewijzigd door Newspaz; 11 mei 2005 om 13:29.
Met citaat reageren
  #55  
Oud 11 mei 2005, 13:49
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Newspaz
Er hoeft nog steeds geen sprake te zijn van oneerlijke concurentie omdat er geen sprake van een distributie hoeft te zijn. Misschien werken de core developers wel gewoon in jouw organisatie.
Deze redenering snap ik niet. Als hobbyprogrammeurs of workaholics (core developers) open source software gratis ter beschikking stellen mag dat officieel geen oneerlijke concurrentie heten. Ze verdienen er immers niets mee. Ik zou daar ook nooit iets tegen kunnen doen. Dat ze daarmee het brood uit mijn mond pikken mag wel duidelijk zijn.
Vergelijk het met de vakman-timmerman/schilder/hovenier die met lede ogen moet toezien dat jan-en-alleman tegenwoordig aan het doehetzelven slaat. Ook dit is toegestaan zolang de doehetzelver er geen geld voor vraagt, maar het berooft de vakman wel van inkomsten...
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #56  
Oud 11 mei 2005, 18:45
Newspaz's schermafbeelding
Newspaz Newspaz is offline
Senior lid
Voornaam: Stan
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 25 september 2004
Locatie: Tilburg
Berichten: 87
Stuur een bericht via ICQ naar Newspaz Stuur een bericht via Instant Messenger naar Newspaz Stuur een bericht via MSN naar Newspaz Stuur een bericht via Yahoo naar Newspaz
Inderdaad. Je snapt het niet.
Met citaat reageren
  #57  
Oud 12 mei 2005, 08:40
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Wow, al eens overwogen om het onderwijs in te gaan?
Als ik het niet snap helpt het misschien e.e.a. uit te leggen ....
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #58  
Oud 12 mei 2005, 09:29
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Exclamation

Ho ho jongens, hou het bij een beschaafde discussie.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #59  
Oud 13 mei 2005, 12:58
Dataforger Dataforger is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeffrey
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 12 augustus 2001
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 123
Okee, even een rustpunt...
Hieronder een reden waarom iemand (Andrew Empson, programmeur van DrawIt) Open Source gaat:
---------
Hi guys

Long time no see

I've done next to nothing on the Palm for quite some time, but am
still receiving requests to update DrawIt to OS5 high-res, and to be
quite honest, it's beyond me. I don't have an OS5 machine to test it
on, the emulators seem very flaky, and I just don't have the time to
research and write the updates.

With that in mind, I've decided to release the source code for
DrawIt. I've uploaded the file to my website, and the files section
of this group (source code folder).

For those of you who aren't familiar with the software, it's a large
and complex drawing program with all sorts of features. I was selling
it for $9.95 on Palmgear and Handango, and it was well received and
reviewed all over the place (except by irate OS5 owners!). Even if
you're not interested in helping to update it for OS5, it might be
worth looking through to give you some ideas.

Anyway, keen to hear any responses, and keep up the great work.

Cheers

Andrew.
-----------
Bericht is afkomstig uit de mailing list van OnboardC van 11 mei jl.

Jeffrey
Met citaat reageren
  #60  
Oud 27 mei 2005, 00:14
etelerro
Guest
 
Berichten: n/a
Mij gaat mij echt helemaal te boven wat nou oneerlijk is aan opensource.. En vooral de concurentie tegenover mensen die er wel geld voor willen hebben...

Opensource is ooit tot leven geroepen door Richard Stallman.. Die heeft vervolgens ook de GPL code in het leven geroepen. Zijn bedoeling was om software als een vrij goed te maken. Omdat simpelweg iedereen het recht heeft om de software die hij koopt, gebruikt of wat dan ook te controleren op fouten of zelf een uitbrijding voor te maken.

Ik zal voordat ik verder ga een paar misverstanden uitleggen... Verdienen op Opensource betekent niet: Boekjes en CD's verkopen. Maar je mag echt een product verkopen die door iemand anders is gemaakt, dan zeg je misschien, dat is oneerlijk. Maar waarom? Degene die het ooit heeft geprogrammeerd heeft er nooit geld mee willen maken. Anders had hij dat immers wel gedaan.. Als iemand anders dat wil doen, en daarbij support op het product wil leveren. Is dat toch geen probleem?

Je mag IIS server niet bekronen tot "veilig".. Ik heb meerdere servers opgezet met Windows 2003 Server & IIS, en deze lopen zeker niet altijd veilig.. Apache servers kan je soms 3 jaar laten staan, en nog zijn ze niet gehacked.. Windows servers daarin tegen wel.. Doordat er om de zoveel tijd weer 200MB!!!! Aan bugfixes aankomen, vergeet je deze te installeren.. Dan heb je pech... Het probleem aan de veiligheid van Apache servers ligt niet aan de server zelf.. Maar aan de mensen die ze installeren.. Windows IIS is een standaard pakket met standaard instellingen.. En daarom ook niet veel enorm veel mogelijkheiden.. Apache daarin tegen is velen maler complexer.. Daardoor is een systeembeheerder die geen ervaring heeft erg gevaarlijk voor het systeem, simpelweg omdat hij niet begrijpt wattie doet.
Apache servers hebben niet veel lekken.. Hier en daar wel eens.. Maar die kom je dan direct te weten als hij gevonden wordt.. En binnen een dag is er een patch (voordeel aan opensource, iedereen mag er aan meesleutelen). Is er in IIS een fout.. Dan duurt dat soms 2/3 week dattie gefixed is.... Dit komt doordat microsoft misschien wel shared source heeft (dus je mag wel 90% bekijken (Trouwens een beetje sneuwe markt strategie.. Zeggen dat je opensource doet.. Maar het eigenlijk niet doen)) Maar als je een fout zou zien mag je die niet zelf fixen.. Waarom? Omdat ze daar geen support op kunnen geven.. Onzin eigenlijk.. Want dat ik toch je eigen risico? Maarjah..

Maar als jij denkt dat iemand die een programma opensource maakt jou geld weg pikt.. Dan slaat dat natuurlijk nergens op.. Dan moet je je programma maar beter maken dan die van hem.. Desnoods gebruik je zijn programma, verander je wat, laat je het weer terugstromen naar de community. En dan verkoop je het product met support... Wat altijd ook met opensource kan is dat je er iets op programmeerd wat opensource gebruikt.. En dan mag je je eigen licensie eraan geven.

Wat de echte boosdoeners zijn bedrijven als Sitecom: Ze halen IP-Tables uit linux broncode.. Veranderen dan hier en daar wat. En verkopen het product zonder dat ze hun veranderingen aan de community terug geven.. Gelukkig zijn ze dan ook aangeklaagd En moesten ze het toch vrijgeven..

Vaak vragen mensen waarom je zou betalen voor opensource producten als je het ook gratis kan downloaden.. Nou waarom? Simpelweg omdat je wil dat het programma beter wordt en dat er updates voor blijven.. Je moet het dus meer zien als een niet-verplichte gift aan de makers van de opensource programma's. Het voordeel is ook daarbij dat je als klant dan vaak ook invloed mag hebben op de ontwikkeling van de producten.. En dat zie ik Microsoft nog niet zo vaak doen!

Ik denk dat de mensen nog een beetje bang zijn voor opensource enzo.. Maar er is echt niks engs aan hoor! :P
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023