Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 14 juni 2003, 10:52
rjbulten
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt + het programmaatje en de handleiding

Ha Arent,

bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ga het zo snel mogelijk
uitproberen.

Je vroeg om het programmaatje en de handleiding. Ik kan je die opsturen als je wilt, zeg maar wanneer/hoe.

Groeten

Ruben
Met citaat reageren
  #22  
Oud 14 juni 2003, 12:00
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Talking Zo werkt het wel

Ik werk al een tijdje met T-Mobile en dat gaat goed mijn instellingen voor een T39m Ericcson zijn deze:

Ik heb via Bluetooth een link met de T39m opgezet, en in de connection -> details de snelheid op 115.200 bps gezet en de init-string op +CGDCONT=1,"IP","internet-act","",0,0 gezet
Daarna bij network
username Ben (maakt niets uit)
password <kies maar iets, maakt niet uit>
connection (naam van de connectie)
Phonenumber: *99#
details:
idle timeout never
query dns uit
primary dns 193.79.251.39
ip-address aangevinkt
Met citaat reageren
  #23  
Oud 14 juni 2003, 20:06
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Alternatieve methode

Oke, dat is mooi. Dat is die andere methode met een modem-connectie. Zou ik niet meer opgekomen zijn. Bedankt voor de tip, Mattijz. Had je dat niet wat eerder kunnen melden?

Het opzetten van een GPRS-verbinding met KPN werkt met deze methode op mijn Tungsten|C beter dan met de methode uit bericht #20. Op een Tungsten|T juist weer niet. Voor T-Mobile zou ik niet weten wat de beste methode is. Probeer ze allebei en oordeel zelf.

Mattijz maakt duidelijk dat het ook bij T-Mobile werkt zonder User Name en Password. Het programma GPRS Connect hoef ik dus niet meer te hebben. Volgens mij is alle informatie nu bekend.

Het is uit de beschrijving van Mattijz misschien niet voor iedereen direkt duidelijk dat het hier om een modem-connectie gaat. Voor de duidelijkheid zal ik deze alternatieve methode uitschrijven zoals in bericht #20.

GPRS Modem Connection
- Download van de Palm support site je telefoondriver en installeer deze op de Tunsgten|T
- Op de Palm ga je naar Prefs - Communication - Connection
- Kies de knop New om een nieuwe connectie aan te maken
- Geef de nieuwe connectie een naam, bv. "Bluetooth MyGPRSmodem" of "Infrarood MyGPRSmodem"
- Connect to: Modem
- Via: Bluetooth (of Infrarood als je geen Bluetooth telefoon of geen Bluetooth Palm hebt)
- Voor Bluetooth moet je nu de Palm pairen met de telefoon via Device: Tap to find
- Dialing: TouchTone
- Volume: Off, Low, Medium of High
- Kies Details
- Speed: 115.200
- Flow Clt: Automatic
- Init String: atz+cgdcont=1,"ip","internet-act","",0,0

Opmerkingen:
Misschien wordt met Bluetooth de telefoon niet gevonden, zoals bij mijn Nokia 6310i. In dat geval zet je "Connect to" tijdelijk op "Phone" en kies je onderaan het "Model". Vervolgens voer je de pairing uit. De telefoon zou nu wel gevonden moeten worden. Hierna zet je "Connect to" terug op "Local Network". Tenslotte zet je onder "Details" de "Speed" opnieuw op 115.200.

Voor een GPRS-intensief abonnement vul je "internet-int" in en niet "internet-act". Afhankelijk van welk abonnement je hebt zou dit ook "wap", "wap-act" of "wap-int" kunnen zijn, zoals in bericht #17 wordt aangegeven.

Het aanmaken van een Connectie kan ook met het Phonelink programma. Als je Phonelink gebruikt zorg dan dat je de laatste versie hebt geinstalleerd van de Palm support site. Het aanmaken van de Netwerk service kan in dit geval niet met Phonelink omdat alleen KPN hierin voorkomt.

Network (voor GPRS modem-connectie)
- Ga naar Prefs - Communication - Network
- Vul een naam in voor de nieuwe service, bv. "T-Mobile GPRS"
- User Name en Password leeglaten
- Connection: <de eerder aangemaakte modem-connectie>, bv. Bluetooth MyGPRSmodem of Infrarood MyGPRSmodem
- Phone: *99#
- Kies Details
- Connection Type: PPP
- Idle Timeout: Never
- Query DNS: vinkje
- IP Address: vinkje bij Automatic
- Kies Script en maak het script leeg door op de eerste regel End te kiezen

Als je een Siemens telefoon hebt, dan vul je bij Phone *99***1# in en niet *99#.

Als de GPRS-connectie tot stand komt maar je kunt niet internetten of e-mailen, dan haal je bij Query DNS het vinkje weg en vul je bij Primary DNS het adres 193.79.242.39 in en bij Secondary DNS het adres 193.79.237.39 (deze adressen komen van de T-mobile webiste). Als je nu nog steeds niet kunt internetten kun je als Primary DNS het adres 193.79.251.39 invullen en het Secondary adres leegmaken (dit adres komt van Mattijz in het bericht hierboven).

Ik hoop dat het zo goed genoeg is. Het zou nu toch echt moeten lukken, tenzij je een telefoon hebt die niet door T-Mobile wordt ondersteund.

Laatst gewijzigd door Arent; 14 juni 2003 om 20:09.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 15 juni 2003, 12:47
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Klinkt allemaal goed; de oplosingen die worden aangedragen. Ik ga het komende week even uittesten. Ik moet namelijk eerst weer GPRS-actief laten activeren door die noodles van T-Mobile. Ik kom er op terug, dan wel met een bedankje dan wel met een vraag.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 15 juni 2003, 23:45
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ik zou nog terug komen op de oplossingen die met name Arent heeft aangedragen.
Allereerst de 1e methode (dus niet de alternatieve modem-methode). Ik heb alles precies zo gedaan als aangegeven door Arent. Het lijkt alsof de Palm inderdaad verbinding maakt met de nokia, maar dat is bedriegelijk. Het logboek van de Palm geeft aan bij het IP-adres en bij het gateway-address: 0.0.0.0. Dus helaas, geen verbinding met deze methode.

Dan de 2e methode die werd aangedragen, de modem-methode. Helaas, daar helemaal geen succes. De palm probeert de nokia te "bellen", maar op de gsm gebeurt helemaal niets. Wel is te zien dat de gsm wordt "aangesproken" door de palm, omdat het IR-tekentje aangeeft dat er wat gebeurt. Enfin, na ongeveer een minuut geeft de palm het op en cancelt die de belpoging. In het logboek van de palm staat dan bij local ip-address 127.0.0.1 (de localhost?) en bij gateway-address staat 0.0.0.0.

Overigens, ik heb bij beide methoden ook gespeeld met de aangegeven DNS-instellingen, maar dat hielp ook allemaal niets.

Kortom, beide methoden werken niet. Arent, of iemand anders, misschien nog andere suggesties? En voor de zekerheid, welke instellingen staan bij jullie in de gsm?
Alvast bedankt voor de moeite!

gr. MH
Met citaat reageren
  #26  
Oud 16 juni 2003, 00:32
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Misschien heb je een telefoon die niet door T-mobile ondersteund wordt. Op de website staat dat ze niet alle GPRS toestellen ondersteunnen en ze verwijzen naar een lijstje met telefoons. Het lijstje heb ik niet gevonden.

Als ik met de eerste methode GPRS van KPN gebruik, dan heb ik hetzelfde als metck. Het lijkt eerst goed te gaan, de Palm logt zoganaamd in en denkt connectie te hebben. Maar in werkelijkheid is er niets gebeurd. Op de teleffon gebeurt namelijk helemaal niets. Als ik nu disconnect en meteen nog een keer de connect lukt het wel zie ik de GPRS verbinding op de telefoon beginnen. Twee keer dus: Connect -> Disconnect -> Connect.

Niet echt handig, maar het werkt wel. Ik doe dit overigens met een Tungsten|C via Infrarood en met GPRS van KPN. Dus het is niet helemaal hetzelfde als de meesten in deze thread. Ik vraag me af hoe je van "twee keer connecten" af kan komen. Het is vast één of andere instelling die je mee moet sturen naar de telefoon. Dat wordt zoeken geblazen. Of weet iemand hier meer van?

De tweede methode werkt in mijn geval ook. En dit zou toch ook voor T-Mobile moeten werken. Mattijz doet het namelij met de tweede methode. Zie bericht #22.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 16 juni 2003, 00:46
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Misschien heb je een telefoon die niet door T-mobile ondersteund wordt. Op de website staat dat ze niet alle GPRS toestellen ondersteunnen en ze verwijzen naar een lijstje met telefoons. Het lijstje heb ik niet gevonden.
Ik gebruik een nokia6310i, en die wordt volgens mij gewoon ondersteund, dus. Maar ik ga nog even proberen met Connect -> Disconnect -> Connect. Overigens Arent, zou het de moeite waard zijn om jou toch dat programmaatje van T-M op te sturen?

[update] het Connect -> Disconnect -> Connect werkt ook niet.[/update]

vr.gr. MH

Laatst gewijzigd door metck; 16 juni 2003 om 00:51.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 16 juni 2003, 01:05
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Heb je ook de abonnementsvormen geprobeerd. In bericht #17 worden andere namen genoemd voor de abonnementen. Misschien is dat onlangs veranderd. Misschien is internet-act veranderd in wap-act en internet-int in wap-int en is er een abonnement wap bij gekomen. Ik ben niet bekend met de T-Mobile abonnementen, dus ik gok maar wat.

wap
wap-act
wap-int

internet-act
internet-int
Met citaat reageren
  #29  
Oud 16 juni 2003, 09:30
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 16-06-2003, om 01:05 heeft Arent dit gezegd in bericht #28
Heb je ook de abonnementsvormen geprobeerd. In bericht #17 worden andere namen genoemd voor de abonnementen. Misschien is dat onlangs veranderd.
wap
wap-act
wap-int

internet-act
internet-int
Ik heb alle abbonnementsvormen geprobeerd, maar geen succes. Maar volgens zit 'em daar de fout ook niet in. Ik neem aan dat ik eerst contact moet hebben met gprs-netwerk van T-M, en dat dan pas die namen van belang zijn. Maar de verbinding komt dus helemaal niet tot stand

gr. MH
Met citaat reageren
  #30  
Oud 16 juni 2003, 15:32
Jeeovee
Guest
 
Berichten: n/a
Arent, hartstikke bedankt voor de tips, ik kan nu verbinding maken met mijn 6310i en Tungsten. De authenticatie e.d. gaan goed.
Echter krijg ik iedere keer de melding bij het opvragen van een pagina: "DNS error, please check coverage, check that the Host Address in preferences is correct and try again. [-2]"

Kan je mij hier nog mee helpen?

THNX,

JOV
Met citaat reageren
  #31  
Oud 16 juni 2003, 15:35
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
@ Jeeovee,

zou je zo vriendelijk willen zijn om in een postje je instellingen op een rijtje te zetten. Ik bedoel, als het jou lukt dan moet het mij toch ook lukken, ook al heb ik een Z71 en maak ik verbinding via IR.

vr.gr. MH
Met citaat reageren
  #32  
Oud 16 juni 2003, 15:52
Jeeovee
Guest
 
Berichten: n/a
Tuurlijk, (bij mij: Tungsten icm Nokia 6310i en verbinding is BT met T-mob abon.)

Prefs --> network/
Service: T-mobile gprs
Username: t-mobile
Password: t-mobile
Connection: LAN 6310i (bij mij BT / IR to 6310i bij jou)

Details
Connection Type: PPP
Idle Timeout: never
Query DNS: uit
Primary DNS: 193.79.242.39
Secondary DNS: 193.79.237.39
IP: aangevinkt

Script:
Delay: 10
Send: at+cdgcont=1,”IP”
Send: “internet-act”,””,0,0
Send CR:
Send: atd*99#
Send CR:
END:

Let op: bij mij krijg ik wel verbinding maar vervolgens DNS error.
Host Address is bij mij " webpro.palm.com".


Succes,
Jeeovee
Met citaat reageren
  #33  
Oud 16 juni 2003, 16:34
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
@ Jeeovee,

dank je voor de instellingen! Ik wil je niet al te veel werk bezorgen, maar zou je misschien ook de instellingen van je nokia 6310i in een postje willen zetten?
Ik ga in ieder geval nog maar weer een keer aan de slag met de instellingen die je noemt.
Overigens, je zegt dat je wel verbinding krijgt, maar dat dan de browser WebPro zegt dat er sprake is van een DNS-error. Heb je met jouw instellingen al geprobeerd om je mail te controleren (bijv. met het bij de T|T meegeleverde versamail)?

vr.gr. MH
Met citaat reageren
  #34  
Oud 16 juni 2003, 21:35
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Ik zie wel problemen met dit script:
Citaat:
Delay: 10
Send: at+cdgcont=1,”IP”
Send: “internet-act”,””,0,0
Send CR:
Send: atd*99#
Send CR:
END:
De regel met "internet-act","",0,0 staat op zichzelf. Dat werkt volgens mij niet, want het hoort bij de regel ervoor. Er zou een komma voor moeten staan, want dat is zo in de originele string. En om de regel ervoor op te sturen hoort er een regel met "Send CR:" voor. En nog een probleem, een opdracht aan een modem begint vrijwel altijd met "at".

Verder lijkt het me verstandig om eerst een "atz" op te sturen. Dat is een soort "soft reset " van de instellingen om afwijkende instellingen van vorige sessies op te ruimen. Dat is gebruikelijk bij modem-sessies en aan te bevelen.

Nog een opmerking. "Delay 10" lijkt me overdreven. Dan zit je 10 seconden voor Jan Joker te wachten terwijl er helemaal niets gebeurt. Bij mij werkt het prima zonder delay. Als je toch een delay wilt zou ik hooguit 2 of 3 seconden doen.

Als ik alles bij elkaar veeg kom ik weer uit op het script zoals in de uitleg. Daar kan je dan de delay nog aan toevoegen als je dat toch nodig vindt. Hier is ie nog een keer:

Code:
   Send:  atz
Send CR:
   Send:  at+cgdcont=1,"ip","internet-act","",0,0
Send CR:
   Send:  atdt*99#
Send CR:
    End:
Verder heb ik nog de DNS adressen getest. Het zijn adressen van uu.net. Voor zover ik kan nagaan zijn het inderdaad wel nameservers. Ze werken ook als ik een GPRS-connectie maak met KPN/XS4ALL. Dus die adressen lijk me wel in orde.

Je kunt het ook eens proberen met automatische DNS-adressen. Dus met "Query DNS" aangevinkt. Ik heb geen idee of dat werkt bij T-Mobile, maar je kunt het altijd proberen. Als je connectie hebt kun je in de Connection Log (via Menu - Options - View log) zien of je automatisch adressen hebt gekregen, die staan helemaal onderaan de log. Als je die inderdaad automatisch krijgt en het werkt, dan kun je ze hier posten. Dan weten we meteen welke adressen T-Mobile zelf gebruikt.
Met citaat reageren
  #35  
Oud 16 juni 2003, 21:48
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
@ Arent,

nee, met jouw instellingen kom ik niet verder. Voor de duidelijkheid (misschien kun je er iets mee?) heb ik de connect-log van de palm bijgevoegd.

Connect Log


S: atz
S: ^M
S: at+cgdcont=1,"ip","internet-act","",0,0
S: ^M
S: atdt*99#
S: ^M
LCP->CfgReq
LCP<-CfgReq
LCP->CfgAck
LCP<-CfgRej
LCP->CfgReq
LCP<-CfgAck
LCP Up
LCP->TrmReq
LCP<-TrmAck

Service name:
Local IP address: 127.0.0.1
Gateway address: 0.0.0.0
DNS addresses:

193.79.242.39
193.79.237.39

Ik ben benieuwd.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #36  
Oud 16 juni 2003, 21:51
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Citaat:
Ik heb alle abbonnementsvormen geprobeerd, maar geen succes. Maar volgens zit 'em daar de fout ook niet in. Ik neem aan dat ik eerst contact moet hebben met gprs-netwerk van T-M, en dat dan pas die namen van belang zijn. Maar de verbinding komt dus helemaal niet tot stand
Ik denk juist dat de namen van belang zijn voordat de verbinding wordt gelegd. Het lijkt me meer een profiel, of iets dergelijks, voor het GPRS gedeelt van je telefoon. In het script staan eerst de instellingen en daaran wordt pas contact gelegd door het nummer *99# te bellen. Bij de alternatieve methode is dat ook zo, daar staan ze in de Init-string van de Bluetooth of Infrarood Connection.

Ik had zelf zojuist ook het probleem dat mijn telefoon helemaal niet reageerde. Wat ik ook probeerde vanaf de Palm. Het was snel opgelost door de telefoon even uit en weer aan te zetten. Misschien helpt een soft reset van de Palm ook nog.

Misschien wat al te flauw, maar je telefoon reageert natuurlijk ook niet als je Infrarood (of Bluetooth) van de telefoon niet hebt geactiveerd
Met citaat reageren
  #37  
Oud 16 juni 2003, 21:59
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Als ik je goed begrijp dan zou het dus ook aan de telefoon kunnen liggen. Weet je trouwens wat het vreemde is. Toen ik dat proggie van T-M op mijn oude m-100 probeerde had ik zonder problemen een verbinding. Zou het dan toch geen zin hebben als ik jou dat proggie toestuur? Kan me trouwens goed voorstellen dat je helemaal geen zin en tijd hebt om daar na te kijken.
Maar om terug te komen op mijn eerdere opmerking over de m100. Ik ga bijna denken dat het ligt aan de codes die naar de gsm worden gezonden voordat de uiteindelijke verbinding wordt gemaakt. Zou dat kunnen?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #38  
Oud 17 juni 2003, 02:25
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Dat progje heb ik niet zoveel meer aan. Dat wilde ik bekijken om eventueel een username en password uit te vissen. Maar die vraag is al door Mattijz beantwoord. Username en password zijn niet nodig.

Ik denk dat de codes wel goed zijn. Het werkt immers, bv. bij Mattijz.

Ik kwam dit bericht van fjodor tegen in een ander thread. Daar wordt de modem-connecite nog eens in het kort uitgelegd. Verder wordt gemeld dat het nuttig is om te verifieren dat je GPRS abonnement ook daadwerkelijk is geactiveerd door de operator. Dat blijkt niet altijd zo te zijn. Ook verwijst hij naar procedures die op de Palm website staan. Daar staat dit alles ook nog eens op een rijtje, met screenshots en al. Had ik maar eerder van die pagina's geweten. Nou ja, had ik maar beter moeten zoeken...

Zie:
Palm Mobile Connectivity (startpagina)
GPRS Infrarood
Bluetooth GPRS met Phonelink
Met citaat reageren
  #39  
Oud 19 juni 2003, 11:16
Jeeovee
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb nog steeds het probleem dat ik in Web Pro een dns error krijg:
" DNS error. PLease check the coverage, check that the Host Address in Preferences is correct, and try again. [-2]

Kan iemand mij hiermee helpen? (verbinding maken met t-mob gaat inmiddels wel.)

Jee (Inmiddels Radeloos) Ovee
Met citaat reageren
  #40  
Oud 19 juni 2003, 11:19
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
@ Jeeovee

ik herken je probleem (en je radeloosheid). Ik heb hetzelfde probleem. Kan Arent - of een andere deskundige - hier nog even naar kijken?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023