Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Bekijk resultaten enquête: Reeds overgestapt op OS, of van plan dit te gaan doen?
Ik heb de Tungsten-T 9 16,98%
Ik koop binnenkort een Tungsten-T 9 16,98%
Ik heb de NX70 0 0%
Ik koop binnenkort een NX70 2 3,77%
Ik blijf lekker werken onder OS4 (of 3, 2, 1) 33 62,26%
Aantal stemmers: 53. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 november 2002, 12:59
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Al overgestapt op OS5 of van plan dit te gaan doen?

Hallo allemaal,

De Tungsten-T eigenaren beginnen her en der op te duiken op dit forum. De NX70 kan al gereserveerd worden en zal dus ook gaan verschijnen op dit forum.
In deze poll hoop ik een beeld te krijgen van het aantal mensen met een Tungsten-T of een NX70, danwel de plannen voor een overstap naar een OS5 apparaat. En natuurlijk ook de optie dat je voorlopig blijft werken met de huidige generatie OS4 (of ouder) apparaten, want deze voldoen voor de meeste mensen prima en er is ook heel veel software voor te krijgen.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee

Laatst gewijzigd door RoelvdV; 10 november 2002 om 13:06.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 november 2002, 13:37
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik wacht dus nog wel even tot Sony en Handspring met OS5 modellen uitkomen in het Executive segment (Clie-T /M515/Tungsten-T). Misschien zelfs nog wel totdat OS6 uit komt.

Vooralsnog zie ik geen voordelen in de beschikbare OS5 apparaten ten opzichte van een Clie T serie model.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 november 2002, 15:43
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Opa zit nog onder OS 3.5 voorlopig, zo lijkt het
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 november 2002, 17:52
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Het Lid in Opleiding blijft ook nog even zitten waar ie zit.

Ik heb de Tungsten nog niet in levende lijve gezien, maar ik kan niet niet voorstellen dat dat het apparaat is wat m'n N770C moet gaan aflossen.

Het Scenario van Patrick: wachten tot OS6 lijkt op dit moment heel waarschijnlijk. De fabrikanten hebben dan een jaartje extra gehad om wat moois op de markt te brengen, wat de kans groter maakt dat m'n droom-palm er tussen zit.

Overigens hoeveel van die Tungsten kopers (op dit moment 4!) waren ex-sony gebruikers?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 10 november 2002 om 17:54.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 november 2002, 18:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Overigens hoeveel van die Tungsten kopers (op dit moment 4!) waren ex-sony gebruikers?
Ja dat vroeg ik me ook af. Als je toch al een Clie met goed hoge resolutie kleuren scherm hebt dan zit je niet zo te wachten op de Tungsten-T. Vooral Palm mensen met "Universal Connector" accesoires zullen wel weer blij zijn met de Tungsten-T.

Dat zal wel een beetje de remmende voorsprong van Sony zijn. Voor Clie gebruikers is er nog niets nieuws onder de zon. Tsja, een nog grotere NX met een videocamera.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 november 2002, 18:15
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door r. dohmen
Overigens hoeveel van die Tungsten kopers (op dit moment 4!) waren ex-sony gebruikers?
...Ikke.

Ik denk dat je het opwaarderen af moeten laten hangen van datgene wat je op dat moment nodig hebt (en dat kan ook OS 4.1 of lager zijn!)en niet van de OS versie. Je kunt er zeker van zijn dat op het moment dat OS6 op de markt komt er ook al gesproken wordt over OS7!!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 november 2002, 18:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Ik denk dat je het opwaarderen af moeten laten hangen van datgene wat je op dat moment nodig hebt
Ja inderdaad en OS5 biedt niets nieuws en de Tungsten-T biedt niets nieuws ten opzichte van de meeste CLIE's, dus blijven we zitten. Niet zozeer omdat OS6 er aan komt, maar als dat OS er is en het levert wel wat extra's dan kun je dan nog eens zien of een upgrade de moeite waard is.

Als Sony met een T serie model uitkomt met virtual graffiti dan ben ik zo over. Daar heeft het OS dan inderdaad weinig mee te maken.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 november 2002, 18:28
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl

Ja inderdaad en OS5 biedt niets nieuws en de Tungsten-T biedt niets nieuws ten opzichte van de meeste CLIE's
Da's niet helemaal waar. Onderschat het effect van de snelle processor niet op de algehele beleving van "snelheid" op de TT. Ik weet nog van de T625 en N770 dat het bekijken van foto's heel vaak enig geduld vroeg. Splashphoto is er inmiddels in echte OS5 code en het is razendsnel vanaf SD. Binnen een seconde heb ik 12 thumbnails in beeld.
Het scrollen van grote documenten via Docs to Go of wordsmith gaat, als het moet, eveneens razendsnel. Spreadsheets kennen geen vertraging meer.
Daarnaast biedt de "navigator" knop echt de mogelijheid van éénhand bediening (nou kende ik die al van de PocketPC, maar die maakte er vaak genoeg geen gebruik van) Ik kan nu zonder het klepje te verwijderen en zonder de stylus te pakken via bluetooth de GSM een nummer laten bellen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 november 2002, 18:40
Joep Joep is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 225
Ook ik had hiervoor een Clie T 625.

Mijn belangrijkste redenen om over te stappen zijn :
  • Bluetooth
  • Beschikbare accesoires voor Palm, of beter het niet beschikbaar zijn voor de Clie (zoals stowaway keyboard)
  • Navigator knop (voornamelijk voor eenhands bediening adresboek)

Verder is er inderdaad niet zo heel veel nieuws onder de zon, alhoewel de snelle processor wel lekker werkt.
En natuurlijk, laat ik eerlijk zijn, ik wil gaarg de nieuwste gadgets
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 november 2002, 20:56
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik ben overgestapt van een m515 (16mb) naar een TT

Voor mij eigenlijk exact dezelfde redenen als Joep noemt, met als plus ook de hires ondersteuning. Vooral de ingebouwde BlueTooth functionaliteit is in combinatie met mijn Nokia 6310i echt waanzinnig. Out of the box werkend binnen 2 minuten!

Verder zoals Ce al noemde de vaak enorme snelheidsverbeteringen.

- jp
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 november 2002, 21:03
Joep Joep is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 225
Als het werkt is Bluetooth inderdaad waanzinnig, maar ...
Mijn Nokia 6310 had natuurlijk verouderde software, en voordat ik doorhad dat dat het probleem was waren die twee uur al voorbij
Maar goed software Nokia laten upgraden, binnen een uur geregeld, en inderdaad toen werkte het !

Al geprobeerd of GSM tool werkt ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 november 2002, 21:45
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik blijf voorlopig nog lekker aan de gang met mijn m515. Mijn redenen om niet over te stappen naar een OS 5 apparaat zijn:
1 mijn m515 heb ik pas vanaf juni
2 heb zelf geen voordeel aan BT omdat ik geen BT telefoon heb en bovendien pre pay bel
3 je hebt nog te maken met redelijk veel software die niet werkt onder OS 5
4 er zijn nog aardig wat problemen met universal connector apparaten en hun drivers
5 een high res scherm is leuk maar niet zo leuk om er een andere palm voor aan te schaffen
6 die 5 weg toets is ook leuk maar wederom niet leuk genoeg om er een nieuwe palm voor aan te schaffen (Tungsten zou dat dan dus moeten zijn)
7 speakertje van de Tungsten is leuk, maar ook niet leuk genoeg om er een nieuwe palm voor aan te schaffen
8 OS 5 biedt weinig echt andere dingen/wijzigingen tov. van OS 4.1

(Toch 2 puntjes moeten veranderen, mijn kennis over OS 5 apparaten is blijkbaar toch niet groot genoeg )

Laatst gewijzigd door koekiemonster; 10 november 2002 om 21:54.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 november 2002, 21:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Tsja het is dus iets sneller en mensen nemen niet de moeite de Sony accessoires via internet te bestellen. Die think outside toetsenborden zijn er dus wel degelijk zowel onder Sony vlag als van Targus voor de Clie series. Helaas de XT nog niet, maar dat komt ook wel.

Een T675C is ook 2 keer zo snel als wat ik nu heb. De performance tests die ik had gezien gaven aan dat de 66Mhz dragonball eigenlijk even snel was als de Tungsten-T. Echt sneller is het dan dus niet. Foto's kijken op je PDA doe ik nou niet dagelijks! Maar goed wat extra snelheid zo inderdaad wel lekker zijn, maar daar koop ik niet zo kort op de vorige aanschaf iets nieuws voor.

Ik had van die navigator nou juist ook begrepen dat het tegenviel (van andere Tungsten-T gebruikers). Persoonlijk zag ik er het nut ook niet zo van. AdressBook en jog-dial werkt wat mij betreft eigenlijk beter.

Blue tooth zou leuk kunnen zijn, maar dat is dus echt voor gadget freaks. Wie pakt er nou toch 2 apparaten om een nummer te bellen? Serieus, dat doe je toch nooit? Ik heb gewoon voice dial en anders kies ik het nummer uit de telefoon (heeft dezelfde adressenlijst).

Maar ik geef inderdaad toe, voor gadget freaks is het misschien een aardig apparaat. Alleen heb je wel de kans dat je over 3 maanden spijt hebt dat je niet gewoon even gewacht hebt tot de modellen zonder kinderziektes uitkwamen. Over een jaar ofzo moet je helemaal maar afwachten of OS6 het nog doet.

Ik ben zelf altijd nog erg blij geweest dat ik even gewacht heb. Had eerst een Windows CE, op zich een perfect apparaat met echt toetsenbord maar die was veel te groot. Heb toen een tijdje mijn notebook meegezeuld. Dat was echt niets. Toen wilde ik een Palm kopen. De Palm V was een mooi apparaat, maar 2MB vonden mensen toen te weinig. OK, dan wacht ik op 8 MB. Palm Vx gekocht perfect apparaat voor die tijd. Na een paar jaar toch wel liever kleur. Palm M505 komt uit, tsja, dat viel tegen. Sony had een prachtige T415, als die nou met kleur kwam. Ja hoor de T625C, super machine nog steeds nauwelijks overtroffen. De volgende stap moet een groter scherm zijn (en/of GSM) en het mag niet zo groot en zwaar zijn als een Tungsten-T.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 november 2002, 21:59
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Blue tooth zou leuk kunnen zijn, maar dat is dus echt voor gadget freaks. Wie pakt er nou toch 2 apparaten om een nummer te bellen? Serieus, dat doe je toch nooit? Ik heb gewoon voice dial en anders kies ik het nummer uit de telefoon (heeft dezelfde adressenlijst).
Het lijkt me best handig voor als het geheugen van je telefoon/geheugen op SIM te klein is om al die nummers in te bewaren.
Maar goed, het lijkt me dat dat voor de meeste mensen niet op gaat.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 november 2002, 22:04
Joep Joep is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 225
Inderdaad de verschillen tussen de T 625 en de Tungsten zijn, op de bluetooth na, zeer klein.
Maar groot is de Tungsten echt niet, wel wat zwaarder dan de T 625 en iets dikker maar ingeschoven is de Tungsten juist zeer handzaam.

Daarbij is de navigatiebutton wel iets handiger in gebruik dan de jogdial zeker een naam opzoeken in adresboek met één hand ! In de Clie werkt dit toch echt niet lekker.

Maar iedereen heeft toch zijn eigen voorkeuren/eisen, want ik gebruik wel degelijk Bluetooth om te bellen !

Maar een toetsenbord voor de T series is slechts enkele weken beschikbaar en dan ook nog zeer beperkt in de USA.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 11 november 2002, 00:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Maar een toetsenbord voor de T series is slechts enkele weken beschikbaar en dan ook nog zeer beperkt in de USA
Tsja, vanaf Augustus ofzo. Hoe dan ook, dat is nu dus geen reden meer. Of je moet een XT toetsenbord willen kopen

Waarom is dat bellen met blue tooth dan handiger? Het gaat toch een stuk sneller als je het nummer in de telefoon zelf opzoekt? Nog even afgezien van voice dial, maar invoeren via het toetsen bord van een telefoon gaat toch een stuk sneller dan bladeren door de letters met de pocket pc cursor? Misschien hangt het wel af van het aantal adressen. Ik heb maar 300 nummers in mijn telefoon. Als dat er veel meer zijn moet je gaan scrollen ofzo. Alhoewel mijn telefoon ook de naam afmaakt tot waar je typt. Ik had ook zo'n programma waarmee e vanuit Outlook kon bellen. Dat heb ik dus ook alleen maar gebruikt om het te proberen.

Ik moet wel toegeven dat die navigator handig was in spreadsheets. Alleen gebruik ik die dan weer nooit.

Het viel mij alleen op dat de eerste Tungsten-T gebruikers eigenlijk alleen maar tevreden waren over de high res en niet echt veel nut zagen in het schuifmechanisme en de pocket pc cursor.

Wat ik me eigenlijk afvroeg, geeft OS5 zelf nou nog voordelen ten opzichte van OS4?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 11 november 2002, 07:47
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ben en blijf voorlopig nog op OS4.1, en wel om bijna dezelfde redenen als PatrickL. Ook ik zit niet te wachten op een grote NX70, en hoop dat Sony een gaat uitbrengen die meer het formaat heeft van de T-serie of de N-770. Verder zijn op dit moment er nog geen overduidelijke voordelen te vinden voor mij (!) om over te stappen naar OS5.

Citaat:
Blue tooth zou leuk kunnen zijn, maar dat is dus echt voor gadget freaks. Wie pakt er nou toch 2 apparaten om een nummer te bellen? Serieus, dat doe je toch nooit? Ik heb gewoon voice dial en anders kies ik het nummer uit de telefoon (heeft dezelfde adressenlijst).
Hier zou ik bluetooth ook niet echt voor gebruiken, maar denk eens aan internetten of mail ophalen? Gewoon je telefoon in je binnenzak terwijl je gemakkelijk je e-mail ophaalt. Of internet... Niet meer ongemakkelijk via infrarood op een tafeltje, maar lekker echt mobiel! Dat zou wel een reden zijn voor mij...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 11 november 2002, 08:57
Joep Joep is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 26 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 225
Citaat:
Tsja, vanaf Augustus ofzo. Hoe dan ook, dat is nu dus geen reden meer. Of je moet een XT toetsenbord willen kopen
Vanaf augustus was er een vooraankondiging maar het toetsenbord is momenteel zelfs niet bij sonystyle verkrijgbaar alleen bij retailers in de USA waarvan er maar enkele via internet en die verzenden dan weer niet naar naar Europa. Dat is duidelijk een Sony probleem, ook cases waren zeer moeilijk te verkrijgen.

Citaat:
Waarom is dat bellen met blue tooth dan handiger?
Natuurlijk is direct bellen via je telefoon handiger, maar dan ga je ervan uit dat al je telefoonnummers hierin beschikbaar zijn. Veel van mijn adressen/telefoonnummers komen direct uit een zakelijk Relatie Info Systeeem wat ik sync via Outlook. Zo heb ik dus van alle klanten de zakelijke en mobiele nummers up to date op één plek, en aangezien het zijn er meer dan 800 ga ik dan niet ook weer in mijn Nokia zetten en syncen.

Citaat:
Hier zou ik bluetooth ook niet echt voor gebruiken, maar denk eens aan internetten of mail ophalen? Gewoon je telefoon in je binnenzak terwijl je gemakkelijk je e-mail ophaalt. Of internet... Niet meer ongemakkelijk via infrarood op een tafeltje, maar lekker echt mobiel! Dat zou wel een reden zijn voor mij...
Dat is inderdaad super, in de auto je email ophalen zonder dat je met een hand je Palm en telefoon moet vasthouden/richten.

Zoals ik al zei, iedereen heeft toch zijn eigen wensen/eisen dus deze discussie gaat eiegenlijk nergens over
Met citaat reageren
  #19  
Oud 11 november 2002, 10:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Zoals ik al zei, iedereen heeft toch zijn eigen wensen/eisen dus deze discussie gaat eiegenlijk nergens over
Nou sorry hoor, maar ik was gewoon benieuwd naar wat mensen in bluetooth zien. Dat je er mee gaat internetten kan ik me inderdaad wel voorstellen (dat doe ik nog wel eens via irda), maar dat mensen er mee gaan bellen was voor mij een nieuwe. Maar goed ik sync mijn telefoon ook met Outlook, dat zal dan het verschil zijn.

Eigenaardig van dat toetsenbord trouwens. Ik zou zweren dat ze in augustus (of hooguit september) op cliesource al aan het ruzien waren of de Belkin of de Stowaway nou het beste toetsenbord was. Sommige kochten echt twee toetsenborden en die vergeleken ze (en dan stuurden ze er 1 terug). Maar goed nu is ie er dus wel.

Vooralsnog zijn er meer cases voor de clie dan voor de Palm Tungsten-T
Met citaat reageren
  #20  
Oud 11 november 2002, 10:44
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
En als je dan wilt internetten (wat ik als een functie van een Palm zie) en dat niet meer via infrarood wilt doen, dan vind ik Wifi een beter alternatief dan Bluetooth. Natuurlijk is het leuk dat het er op zit. Maar ik (!) vind Wifi nog leuker.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023