Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 08 februari 2004, 14:55
WilfredR
Guest
 
Berichten: n/a
Uitdaging: Bluetooth internet werkt niet, ondanks álle tips nog steeds DNS error

Alles goed en toch DNS fout?
Ondanks het lezen van de wereld aan tips (en uitvoeren van even zo veel checks) krijg ik nog steeds DNS error [-2]

De Hardware (van buiten naar binnen)
- Alcatel modem (Planet/KPN ADSL abbo)
- Draytek Vigor2200 router
- 2 PCs
- 1 palm Tungsten T

LAN instellingen: (op vigor2200)
LAN IP Config for NAT:
IP addres: 192.168.1.1
Subnet mask: 255.255.255.0

DHCP server config:
Start IP: 192.168.1.10
IP Pool Counts : 50

De PC IP instellingen
PC met 1 netwerkkaart, draaiend met win2k, ISC is aangevinkt. Dit levert de volgende ipconfig /all uitkomst op:
Windows 2000 IP-configuratie
Hostnaam . . . . . . . . . . . . . . .: *****
Primair DNS-achtervoegsel . . . . . . :
Knooppunttype . . . . . . .. . . . : Broadcast
IP-routering ingeschakeld . . . . . . : Ja
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . . . : Nee

Ethernet adapter LAN-verbinding:
DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Ja
Autoconfiguratie ingeschakeld . . . . : Ja
IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.168.1.10
Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
192.168.1.1
Ethernet adapter Bluetooth Network:
Verbindingsspecifiek DNS-achtervoegsel:
DHCP-ingeschakeld . . . . . . . . . . : Nee
IP-adres . . . . . . . . . . . . . . .: 192.168.0.1
Subnetmask . . . . . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standaardgateway . . . . . . . . . . .: 192.168.1.10
DNS-servers . . . . . . . . . . . . . :


De Palm
Voor zover de PC zijde, dan nu op naar de Tungsten:
Daar is ook alles ingeteld volgens de regelen der "Draadloos Internetten"

Dit levert de volgende op in de Log van de Palm Tugnesten T:
Service name: BT-LAN
Local IP address: 192.168.0.110
Gateway address: 0.0.0.0
DNS address: 192.168.0.1

Wellicht nog even ten overvloede: Bluetooth op de Palm werkt zeker. Hot syncen me PC via BT is geen probleem, internetten via GPRS via mobiel (t-mobile) werkt ook.
Gezien de Ip's die de palm krijgt ben ik toch op de goede weg zou ik zeggen.

Norton internet security zit er ook nog op, maar als ik met BT aan de gang ga zet ik dat die voor alle zekerheid uit.

Kort om: wie durft deze uitdaging aan of anders gezegd...HELP

Alvast bedankt,
Wilfred
Met citaat reageren
  #2  
Oud 08 februari 2004, 15:05
WilfredR
Guest
 
Berichten: n/a
Kleine correctie in de getallen

Sorry:
Er is een klein uitprobeer foutje in de getallen gekomen, namelijk:
standaard gateway op het bluetooth netwerk: daar staat nu 192.168.1.10 maar ook als die leeg is werkt het niet.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 08 februari 2004, 15:06
zugzug's schermafbeelding
zugzug zugzug is offline
- - -
Voornaam: Roel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 04 januari 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 428
Stuur een bericht via ICQ naar zugzug
Heb je bij My BT places -> advanced configuration -> local services -> network access, de combobox wel op "allow other devices to access the internet/LAN via this computer" staan?
__________________
Wijze sigs zijn voor wijze mensen. [Last.FM]
Met citaat reageren
  #4  
Oud 08 februari 2004, 15:09
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Je hebt in ieder geval genoeg gegevens aangeleverd. Daarom durf ik het ook bijna niet te vragen , maar ik zou toch nog iets willen weten. Je huidige opzet, ziet er uit zoals hieronder?:
Code:
INTERNET-->MODEM--->ROUTER---> PC1
                       |_______>PC2
Waar in je configuratie staat je BT-dongle? Kun je trouwens via geen van beide pc's internetten op je palm (ik vraag het toch nog even voor de zekerheid).
__________________
What the FAQ?

Laatst gewijzigd door metck; 08 februari 2004 om 15:11.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 08 februari 2004, 15:16
WilfredR
Guest
 
Berichten: n/a
Setup-up

Inderdaad de set-up is als volgt:

. |--> PC1
internet --> modem --> router |
|--> PC2

Dat zag er wat klungelig uit, maar was een bevestiging op jou vraag.

In PC van het netwerk is een vrij belangrijke, waarbij de afspraak is dat daar niet op 'geprutst' wordt. Dus ik heb BT internetten maar op één PC geprobeerd. (op diezelfde PC is het onder win98 wel gelukt om het aan de praat te krijgen).

De BT-dongel hangt aan PC2 (of PC1) volgens mij zijn beide PCs volledige 'gelijkwaardig' in deze.
(kijk op deze manier gaan m'n berichtjes aantallen wel omhoog)

@zugzug.
Yes, die combo box staat ook in de juiste positie!

Laatst gewijzigd door metck; 09 februari 2004 om 21:37.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 09 februari 2004, 18:30
damme075
Guest
 
Berichten: n/a
WRAS

Hoi

Zelf heb ik ook lopen rotzooien om het eindelijk aan de gang te krijgen; kreeg namelijk ook telkens de DNS error.

Uiteindelijk heb ik gebruikt gemaakt van XP RAS en daarmee werkt eht zonder problemen.
www.palmzone.net. daar staat een beschrijving hoe je dit kan instellen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 09 februari 2004, 21:39
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Goeie tip Damme075! De volledige link is: http://www.palmzone.net./modules.php...ctions&artid=2 (en dan doorscrollen naar onderaan).
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 09 februari 2004, 22:59
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Red face What's new?

hmm... dezelfde palmzone link hebben we al gegeven in de Draadloos Internetten tip. So, what's new?

Toevallig heb ik gisteren mijn korte uitleg gegeven bij een DNS-probleem dat in mijn ogen exacte hetzelfde probleem is als WilfredR hier geeft. Althans, voor zover dat uit de verstrekte gegevens is af te leiden, maar de versterekte gegevens zijn vrijwel exact hetzelfde. Alleen wat andere IP-nummertjes en andere apparatuur-merken. Dus alweer, what's new? Mijn verhaaltje van gisteren.

Bij WilfredR staat als DNS-server voor de LAN-verbinding het adres van de router 192.168.1.1 ingevuld. Je zou een stap verder kunnen komen als je de DHCP-server zodanig aanpaste dat de DNS-adressen van de Ineternet provider naar de PC gestuurd worden in plaats van het router-adres. Enfin, zelfde verhaal als gisteren.

Dat je het gateway-adres weer weg moet halen bij de Bluetooth-verbinding had je zelf al opgemerkt.

Overigens moet je niet al teveel rommelen aan de instellingen als je ICS al geactiveerd hebt. Soms verbreek of verstoor je er ongewild de ICS-share mee. Dus ik zou de ICS-share voor de zekerheid overnieuw opzetten. Eerst verbreken en dan opnieuw opzetten, maar pas nadat je geregeld hebt dat er Internet DNS-adressen op de LAN-verbinding staan.

Laatst gewijzigd door Arent; 09 februari 2004 om 23:01.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 09 februari 2004, 23:52
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Re: What's new?

Citaat:
Op 09-02-2004, om 22:59 heeft Arent dit gezegd in bericht #8
hmm... dezelfde palmzone link hebben we al gegeven in de Draadloos Internetten tip. So, what's new?
De link naar die pagina is, denk ik, niet door veel mensen gevolgd dan wel opgemerkt als zijnde een beschrijving van een andere oplossing. In dat opzicht is het dus een handige (extra) vermelding.
Citaat:
Toevallig heb ik gisteren mijn korte uitleg gegeven bij een DNS-probleem dat in mijn ogen exacte hetzelfde probleem is als WilfredR hier geeft.[...] Alleen wat andere IP-nummertjes en andere apparatuur-merken. Dus alweer, what's new?
De een heeft een gecombineerde router-modem en de ander niet. Of maakt een dergelijk verschil niet uit?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 februari 2004, 00:40
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
De Palmzone pagina waarnaar verwezen wordt bevat juist een beschrijving van de ICS-methode die in de Palmclub-tip in het nederlands en en in stappen is uitgewerkt. Voor de MochaPPP-methode word je doorverwezen naar de Brighthand-forums en voor de RAS-methode is een link opgenomen naar een PDF-bestand op de homepage van een Chello-lid.

Het geploeter met de MochaPPP-methode en de RAS-methode hebben een half jaar lang veel frustraties opgeleverd, onder andere omdat bij velen de netwerk-hotsync met de RAS-methode niet aan de praat te krijgen was en omdat MochaPPP een irritant en niet gratis programmaatje is. Zie o.a. deze thread:
http://www.palmclub.nl/forums/showth...?threadid=8764

Een half jaar later kwam de ICS-methode in beeld. Hierover zijn soms heftige discussies geweest, getuige o.a. deze thread:
http://www.palmclub.nl/forums/showth...threadid=11633

Het heeft uiteindelijk opgeleverd dat de ICS-methode de betrouwbaarste methode is die op de meeste Windows PC's standaard en gratis aanwezig is. ICS is veruit het eenvodigst te installeren en de meesten kunnen hiermee internetten en netwerk-hotsyncen zonder wijzigingen aan de configuratie.

Niet voor niets is de ICS-methode gekozen als Palmclub tip. Ook op de Palmzone pagina wordt de ICS-methode aanbevolen ten koste van de MochaPPP-methode en de RAS-methode.

Maar als iemand tevreden is met de RAS-methode is dat natuurlijk ook prima. Bij mij heeft RAS ook aardig gewerkt voordat de ICS-methode in beeld kwam. Maar de ICS-methode is nu de betere methode, om niet te zeggen "de beste" methode. De vele argumenten zijn besproken, of soms zelfs bevochten, in eerdere threads.

******

Dat router en modem zijn ondergebracht in twee apparaten en bij een ander in een apparaat heeft volgens mij geen invloed op de werking van de netwerk- of Internet-verbinding. Het principe blijft hetzelfde.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 februari 2004, 16:14
WilfredR
Guest
 
Berichten: n/a
Talking Gelukt!! Bedankt voor de tips

Thanks for de tip Arent, met name het hele DNS verhaal van de ISP heeft me geholpen.

Ik ben er achter gekomen dat je het probleem op 2 manieren op kunt lossen:
1) DNS servers van ISP in router zodat compu met bluetooth de juiste DNS servers heeft, en dan gaat het lopen.
2) DNS servers van de ISP rechtstreeks in de palm zetten.

Het was nog wel even zoeken overigens om de DNS server adressen van planet adsl te vinden. Op de website van Planet staat dat ze worden toegewezen. Ik heb ze uiteindelijk gevonden in een lijstje op een andere site en gebruik nu zonder problemen het hele surf gebeuren.

Ik was zelf overigens nog tot een derde oplossing gekomen namelijk het VNC een remote control op zetten zodat je eigenlijk alleen het scherm van de palm gebruikt en dus eigenlijk gewoon op de hoofdcompu surft. Wel bijzonder om zo op afstand je PCtje te bedienen. Maar surfen op de palm is toch niet iets leuker.

Groeten,
Wilfred
Met citaat reageren
  #12  
Oud 14 februari 2004, 11:45
Boudewijn's schermafbeelding
Boudewijn Boudewijn is offline
Lang leve de PalmClub!!
Voornaam: Arie
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 15 juli 2002
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 119
Stuur een bericht via ICQ naar Boudewijn
Question Planet

Gôh, Wilfred, geef mij ook even die DNS-adressen van Planet....
Ik zit al tijden met hetzefde probleem! Knap dat je het hebt achterhaald...
__________________
<<< RADIATION: it is hardly a danger, but merely a risk ... >>>
Met citaat reageren
  #13  
Oud 14 februari 2004, 19:59
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
- Ga naar http://www.planet.nl
- Onderin het scherm: zoek in "planet internet" naar "serveradressen"
- Klik op een van de hits "serveradressen"
- Onderaan de pagina vind je de primaire en secundaire DNS-adressen
Met citaat reageren
  #14  
Oud 15 september 2005, 18:40
magus
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boudewijn
Gôh, Wilfred, geef mij ook even die DNS-adressen van Planet....
Ik zit al tijden met hetzefde probleem! Knap dat je het hebt achterhaald...
lijkt me een geval van start->uitvoeren->cmd->ipconfig
of als je een router hebt inloggen daarop via je browser en dan bij je wan/dhcp/status -info kijken
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023