Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 15 januari 2008, 06:45
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Nieuws] Palm wil begin 2009 eerste smartphone met nieuw OS afleveren

Relatief goed nieuws uit het Palm-kamp. Brighthand heeft met een senior manager van Palm gesproken, en die verzekerde dat Palm op schema ligt om het eerste toestel met het nieuwe LinuxOS af te leveren. Echter, dat is dus pas in 2009.

Gisteren had ik al verteld over het mislukken van PalmOS 6 / Cobalt in 2005, en dat er eigenlijk sinds die tijd al op een opvolger wordt gewacht voor het huidige PalmOS 5 / Garnet dat op alle nieuwe PalmOS-devices draait op het moment.

Brighthand meldt nu, dat Senior manager Stephane Maes van Palm heeft gezegd, dat Palm verwacht dat het werk aan het nieuwe OS zo eind dit jaar, 2008, wordt afgerond. Tegen die tijd zullen ook de juiste softwaretools verspreid worden aan geïnteresseerde ontwikkelaars, die daarmee nieuwe applicaties kunnen schrijven voor het nieuwe OS.

Palm verwacht dat de eerste apparaten op het nieuwe PalmOS, gebaseerd op een Linux-kern, begin 2009 richting de winkels kunnen gaan. Maes zegt, dat de mobiele operators een 'sterke interesse' hebben getoond in deze nieuwe 'Linux-PalmOS'.

En in 2008? In dit jaar, gaat Palm volgens Maes voornamelijk Centro-modellen uitbrengen wat betreft PalmOS-apparaten, gericht op consumenten. Daarnaast zullen er in de andere segmenten nog meer Palm Windows Mobile-apparaten uitkomen.





Bron: Palm OS II Devices on Track for Release in Early 2009
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4988-uvqj6d7lk6.jpg‎ (4,9 KB, 0x gelezen)
Bestandstype: jpg 4989-ddpvmaoutb.jpg‎ (30,9 KB, 2x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 januari 2008, 07:48
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Begin 2009 rijkelijk laat. Denk dan, dat met name in europa, de gemiddelde consument Palm als WM ziet, en niet als Palm
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 januari 2008, 10:26
SpeedDemon SpeedDemon is offline
Senior lid
Voornaam: René
Model: Microsoft Smartphone
 
Geregistreerd: 05 juli 2005
Locatie: Emmen
Berichten: 67
Stuur een bericht via MSN naar SpeedDemon
2009 is inderdaad rijkelijk laat. Vooral aangezien er meer spelers met linux telefoons komen. Ben bang dat ze weer eens achter de feiten aanlopen.
__________________
Palm Tungsten E2 --> Palm Treo 750v -->momenteel zonder Palm.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 januari 2008, 11:02
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Maar de hype is in ieder geval gestart
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 januari 2008, 11:03
Huub's schermafbeelding
Huub Huub is offline
Forumbikkel
Voornaam: Huub
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 03 juni 2005
Locatie: Drongen, België
Berichten: 442
Stuur een bericht via MSN naar Huub Stuur een bericht via Skype™ naar Huub
zolang ga ik waarschijnlijk ook niet wachten hoor.. dat is nog een vol jaar...
En er komen dit jaar heel wat nieuwe interessante modellen uit..
spijtige zaak... Hopelijk zullen ze niet achter de fiet aan gaan hollen...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 januari 2008, 11:08
Lindoras's schermafbeelding
Lindoras Lindoras is offline
Forumbikkel
Voornaam: Karel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Locatie: Swerter Scive
Berichten: 680
Stuur een bericht via MSN naar Lindoras
zucht
__________________
Palm thinking is the best way to travel
Met citaat reageren
  #7  
Oud 15 januari 2008, 11:13
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Hoe lang heeft het geduurd tussen het aankondigen van de iPhone en de daadwerkelijke eerste levering? Blijkbaar is het creeeren van een hype belangrijker dan het maken van echt goede apparatuur. Wat dat betreft is Palm op de goede weg, nu zo af en toe nog wat summiere specs om de hype vol te houden.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #8  
Oud 15 januari 2008, 12:15
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nou, het nieuwe PalmOS moet nog aangekondigd worden he?

De iPhone was min of meer al af toen het precies een jaar geleden nu aangekondigd werd, en tijdens de demo deed het eigenlijk precies wat het in het echte leven ook doet.

Behalve de echt, echt hardcore PalmOS-gebruikers zie ik andere partijen, zoals ontwikkelaars, mobiele operators etc. een afwachtende houding aannemen.

Ik heb bovendien werkelijk geen boodschap aan PR-praatjes zoals 'de mobiele operators hebben grote interesse getoond' etc. of 'Het nieuwe OS wordt fantastisch'. DELIVER, zoals de Amerikanen dat zeggen. Toon maar eens iets aan door echt iets uit te brengen. Weten jullie nog dat enkele jaren geleden Electronicagigant LG met veel bombarie werd aangekondigd? Dat een 'grote fabrikant van mobiele telefoons' eindelijk een licentie op PalmOS had genomen? Wat is daarmee gebeurd? Helemaal niets.

Mobiele operators willen geen wildgroei aan OS'sen op hun netwerk, maar consolideren om een paar meest belangrijke heen en verlenen daar hun merk aan. Vodafone heeft daarom in Nederland ook alleen WM-toestellen in de aanbieding. Als het nieuwe PalmOS op Linux in de rest van de wereld een kleine speler blijft, dan hoeven we niet te rekenen op meer GSM-PalmOS smartphones dan de afgelopen 3 jaar.

Eh, zo'n 2 stuks dus. Straks misschien 1 meer met de GSM Centro. Da's nog eens andere koek dan toen Palm en Sony samen zo'n 10 modellen uitbrachten per jaar.

Eerst zien, dan geloven dus.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 15 januari 2008, 13:10
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Nou, het nieuwe PalmOS moet nog aangekondigd worden he?

De iPhone was min of meer al af toen het precies een jaar geleden nu aangekondigd werd, en tijdens de demo deed het eigenlijk precies wat het in het echte leven ook doet.
Hm, niet helemaal. Een aantal functies deden het juist niet. Waar ik dat precies heb gelezen kan ik zo snel niet achterhalen, maar de iPhone was zeker niet af. En dit lijkt me ook wel te kloppen met het verhaal dat onlangs in Wired stond over de wijze waarop de iPhone binnen Apple werd bedacht en gemaakt. Een paar maanden voor januari 2007 was de iPhone nog niets.
En bovendien zou er anders ook niet zo'n lange tijd tijd (5 maanden of zo?) tussen aankondiging en levering hebben gezeten.

Ik ben het wel met RobB eens. Als Palm haar belofte waarmaakt (dus over een jaar een nieuw Linux-PalmOS) en gedurende het komende jaar af en toe een mooi tipje van de sluier oplicht dan denk ik dat er zeker een hyp(je) zal ontstaan.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 januari 2008, 13:15
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Er was een aantal applicaties niet af van de iPhone (zoals de Calendar applicatie die wel genoemd maar niet gedemonstreerd werd), maar alles wat het OS aan zou moeten sturen, zoals de multi-touch screen, was gewoon min of meer al af. Het was een uitstekende demonstratie (petje af voor Jobs) die aantoonde wat de iPhone kon en geen onzin verkocht aan het publiek, wat best uniek is eigenlijk voor een productpresentatie.

Daarom kun je deze 'aankondiging' van het Linux PalmOS - wat meer een terloopse opmerking is van een hoge manager - absoluut niet vergelijken met de iPhone presentatie op Macworld 2008. Van een hype voor het nieuwe PalmOS op Linux kun je nu dus absoluut niet spreken. De hype rond de iPhone ontstond pas na de succesvolle presentatie op Macworld 2007.

Daarvoor waren er wel geruchten, maar geen van de geruchten deden recht aan wat er uiteindelijk gepresenteerd werd.

Palm heeft ook nog als nadeel dat het een bestaande productlijn heeft. Als je die niet wil kannibaliseren, kunnen ze niet net zoals Apple hun nieuwe LinuxOS 5 maanden vantevoren uitgebreid demonstreren. Dus ik denk niet dat de truc van het maanden vantevoren hypen door Palm toegepast gaan worden. Dit is precies dezelfde situatie als de m500/m505/m515 die maanden vantevoren werd gepresenteerd, waardoor de verkopen van de Vx stil kwamen te liggen, omdat iedereen op dat nieuwe aangekondigde spul zat te wachten!

Citaat:
In March 2001, Handspring, Palm’s main
competitor in the Personal Digital Assistant (PDA) market, announced the Handspring Visor
Edge. Palm, as the market leader, feared for its innovative reputation and responded by
announcing (ahead of plan) the Palm m500 one week later, months before actual introduction. In
the period between the announcement of the m500 and its market introduction demand for the
existing high-end model, the Palm Vx, dropped dramatically. Consumers stopped buying the
“old” Palm Vx in anticipation of the new m500. Distributors were left with oversupplies of the
old product. Prices of the Palm Vx had to be cut. This in turn resulted in a price war with
Handspring. The early announcement of the m500 in combination with a general slowing of
demand in the PDA market had catastrophic results for Palm. Both Palm and Handspring
reported losses as a result of the price wars. Both firms lost over 80% of their stock market value
in the following six months. Palm’s (unit) market share shrank from 71% to 58% during 2001.
Market share of competitor Handspring grew from 14% to 15% in the same period

Source:

NPD Intellect.

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 15 januari 2008 om 13:23.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 15 januari 2008, 23:34
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Er was een aantal applicaties niet af van de iPhone (zoals de Calendar applicatie die wel genoemd maar niet gedemonstreerd werd), maar alles wat het OS aan zou moeten sturen, zoals de multi-touch screen, was gewoon min of meer al af. Het was een uitstekende demonstratie (petje af voor Jobs) die aantoonde wat de iPhone kon en geen onzin verkocht aan het publiek, wat best uniek is eigenlijk voor een productpresentatie.
Jobs - je kunt vinden wat je wilt van de man, maar producten presenteren kan 'ie - gaf toen inderdaad een goede presentatie. Maar de iPhone was echt niet af.

Citaat:
Daarom kun je deze 'aankondiging' van het Linux PalmOS - wat meer een terloopse opmerking is van een hoge manager - absoluut niet vergelijken met de iPhone presentatie op Macworld 2008. Van een hype voor het nieuwe PalmOS op Linux kun je nu dus absoluut niet spreken. De hype rond de iPhone ontstond pas na de succesvolle presentatie op Macworld 2007.
Ik vergelijk niets en ik vind ook dat er inderdaad op dit moment helemaal geen hype is rondom PalmOS-Linux (POL???). Maar de hype rondom de iPhone was toch al echt begonnen voor de presentatie; de iphone buzzde al een jaar of wat rond op het internet. Tuurlijk ontplofte de hype na de presentatie een jaar geleden in 2007, maar het is daarvoor al begonnen. En dat is iets waar Apple verdomd goed in is en waarvan ik hoop dat Palm daar van leert. De aanloop naar een nieuw product wordt door Apple knap gedaan. Af en toe wat bevriende journalisten stiekem wijzen op een nieuwe patentaanvraag die in het nieuwe product gebruikt gaat worden. Wat geruchten in de wereld brengen door per ongeluk wat uit te laten lekken. Apple voedt de hype en dat is mede de basis van hun huidige succes.

Citaat:
Palm heeft ook nog als nadeel dat het een bestaande productlijn heeft. Als je die niet wil kannibaliseren, kunnen ze niet net zoals Apple hun nieuwe LinuxOS 5 maanden vantevoren uitgebreid demonstreren. Dus ik denk niet dat de truc van het maanden vantevoren hypen door Palm toegepast gaan worden. Dit is precies dezelfde situatie als de m500/m505/m515 die maanden vantevoren werd gepresenteerd, waardoor de verkopen van de Vx stil kwamen te liggen, omdat iedereen op dat nieuwe aangekondigde spul zat te wachten!
Ik hoop dat Palm het lef heeft om de aankondiging wel vroeg te doen. De sales zal dan inderdaad wel wat verminderen, al is vijf maanden of nog iets langer een lange tijd om niets nieuws te kopen voor sommigen, maar de sales loopt toch al terug. Het is wel een riskante strategie: als POL niets is, en de hardware ook niet, is Palm klaar, over en uit, ben ik bang.

Off-topic
wat lijkt die nieuwe Macbokok AIR toch op de Foleo

__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 15 januari 2008, 23:39
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
als POL niets is, en de hardware ook niet, is Palm klaar, over en uit, ben ik bang.
Wat zeg je nou.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 januari 2008, 08:56
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ja, je hebt me...

Misschien is het trouwens beter om te zeggen dat het dan in elk geval klaar is met Palm in Europa.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 januari 2008, 15:02
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Maar deze planning is toch allang bekend? Dus ik snap de eerdere negatieve reacties eigenlijk niet. Ik vind het eigenlijk vroeger dan gedacht. Eerder werd nog gesproken over 2010. Ok, begin 2009 zou wel eens pas mei of juni kunnen worden. Ok, het zal waarschijnlijk wel een CDMA-toestel zijn. En ja, dan zou een Europees model wel eens 2010 kunnen worden.

Ik maak me er niet druk om, zolang de Treo 650 blijft werken de komende twee jaar

En ach, in Europa zouden ze in principe makkelijk vroeg kunnen beginnen met demonstreren van Nova/POL/hoe-je-het-noemen-wilt. Eigenlijk wereldwijd al. Iedereen weet immers al dat PalmOS 5 z'n zwanenzang heeft ingezet en dat Palm werkt aan iets nieuws. Een groot gedeelte van de omzet zal toch, zeker tegen die tijd, van de WM modellen komen die in mijn ogen minder gevoelig zijn voor minder verkoop vanwege eventuele aankondigingen van een ander OS.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 21 januari 2008, 00:36
Bram321 Bram321 is offline
Psion,TungstenW, Treo 650
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 april 2007
Locatie: Smilde
Berichten: 14
Zolang houdt mijn Treo 650 het ook nog wel uit.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023