Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02 oktober 2007, 15:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Nieuws] Palm CEO Ed Colligan bevestigt komst PalmOS II nogmaals

Tijdens de webcast gisteren met investeerders bij de presentatie van de kwartaalcijfers van Palm, heeft CEO Ed Colligan nogmaals herhaald dat PalmOS II op Linux er echt aan zit te komen.

Ed Colligan zei letterlijk, dat "Onze Palm Systems team [..] nu totaal gefocused is op het aanleveren van onze platform voor de volgende generatie. We verwachten dat deze beschikbaar zal zijn voor het einde van het volgende kalenderjaar."

Deze melding loopt in pas met eerdere geruchten, dat het nog zo'n 12 tot 18 maanden gaat duren voordat er een opvolger van Palm komt voor het huidige PalmOS 5 / Garnet, dat al sinds 2002 op Palm-apparaten te vinden is. De ooit beoogde opvolger, PalmOS 6 / Cobalt, heeft het om uiteenlopende redenen nooit gered en wordt niet meer als reële optie gezien.

Colligan zegt onder andere nog, dat de nieuwe PalmOS II gebaseerd op Linux even eenvoudig in het gebruik gaat worden als de huidige PalmOS, en dat het via een emulatielaag de mogelijkheid gaat bieden om 'oude' PalmOS-software te gaan draaien.

"Onze klanten zijn onze grootste goed, dus we willen er voor zorgen dat hun transitie naar ons nieuwe systeem - dat Palm's rijke erfenis van innovatie zal voortzetten - naadloos zal zijn," aldus Colligan.


Bron: Smartphones with Palm OS II Definitely Coming Next Year
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 4713-q7rfsyio3xi.jpg‎ (3,8 KB, 2x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 oktober 2007, 19:10
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Voor de echte die-hards die nog anderhalf jaar willen wachten.
Nee sorry, dat wordt niets. De eerste versie zal zeker nog kinderziektes/bugs bevatten. Dus een echte stabiele versie duurt dus zeker nog 2 jaar.

__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 oktober 2007, 19:16
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
m.i. een totaal hopeloze planning. Zodra Palm het af heeft wil dat nog niet zeggen dat de eerste pda's\smartphones met dit OS in de winkel zullen liggen...dat wordt zomer 2009. Nog anderhalf jaar met dit OS? zonder noemenswaardige toevoegingen om met de rest te kunnen concurreren? en dit interface (hoe praktisch en snel ook)?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 oktober 2007, 19:34
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
En intussen gaat WM door... Tegen die tijd zijn we toe aan WM7. Dit geeft mij weer een zetje extra in de richting van Windows. Ik zie de voordelen van Palm, maar ze worden steeds kleiner. Welke developer zal het komende jaar nog iets nieuws ontwikkelen op OS5, wetend dat er een ander platform aan gaat komen? En intussen is er ook al sprake van een eerste ALP-toestel met het nieuwe platform Access. Dit is een verloren strijd voor Palm.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 oktober 2007, 21:15
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartveld Bekijk bericht
.... Welke developer zal het komende jaar nog iets nieuws ontwikkelen op OS5, wetend dat er een ander platform aan gaat komen? ....
Vergeet niet dat er natuurlijk al een zeer groot aantal palmpjes in gebruik zijn. En ook de ontwikkeling bij WM verloopt niet zo soepel.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 oktober 2007, 22:37
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Ach, een jaartje hou ik het nog wel vol met m'n nieuwe 680. Dan zie ik wel verder. Overstappen kan altijd nog.
En mochten de ontwikkelaars er allemaal de brui aan geven, dan is er nog niets aan de hand. Want de programma's die ik gebruik, doen het nu goed en zullen dat ook wel blijven doen.
Daarnaast is het maar de vraag of al die ontwikkelaars van Palm OS-software er ineens mee gaan stoppen. Velen zijn hobbyisten die het leuk vinden om zo'n programmaatje te bouwen en levend te houden. Die doen het niet zonodig om er veel geld mee te verdienen. Die produceren nu ook nog gewoon door. Dat zal z'n tijd wel duren.
Maar Palm zal inderdaad wel met een zeer goed product moeten komen om straks de markt terug te kunnen winnen. Nu blijkt WM ook tegen te vallen (WM 6 is net uit en er wordt nu al verlangend gekeken naar de komst van WM 7. Dat zegt genoeg. )
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 oktober 2007, 08:49
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis Bekijk bericht
Nu blijkt WM ook tegen te vallen (WM 6 is net uit en er wordt nu al verlangend gekeken naar de komst van WM 7. Dat zegt genoeg. )
Tja, mijn ervaring is anders. Ik ben/was een echte Palm die hard en heb op Ebay geschikt een Palm Treo 750v kunnen opduikelen. Heb deze gelijk ge-update naar WM6.

En ik moet zeggen, ik ben blij verrast. Het is weliswaar niet de 'Zen of Palm', maar het werkt allemaal goed en stabiel en een aantal zaken (UMTS !) is echt een verbetering.

Als er volgende week een nieuw Palm OS komt dan ben ik zo weer terug. Maar over anderhalf tot twee jaar ? Ik weet het nog niet.
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 oktober 2007, 09:06
peetcabrio03 peetcabrio03 is offline
Senior lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Locatie: Zuid Nederland
Berichten: 98
Stuur een bericht via Skype™ naar peetcabrio03
Ik heb bewust een nieuwe 680 gekocht in plaats van de 750. Ik heb collegas die deze handheld hebben en die resetten elke dag omdat er iets niet werkt. Ik reset gemiddeld maar een keer per week(?)Ach voor snel internet heb ik de laptop, voor snel onderweg ff wat opzoeken op internet gaat GPRS snel genoeg. Het valt mij op dat de 650 langzamer was als de 680 met de GRPS verbinding.
Ik kom die twee jaar(?) wel door met PalmOS.
Peter
__________________
So Long and thanks for all the fish
Het blijft een koelkast.....
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 oktober 2007, 09:21
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Ik heb het apparaat nu ongeveer 3 weken. Ik heb slechts een paar keer hoeven resetten , maar dat was omdat ik ongeschikte software had geinstalleerd. Voor de rest is het apparaat in mijn geval stabieler dan de 650. Ook de synchronisatie met Outlook vind ik prettiger. Ik synchroniseer thuis en op mijn werk en dat gaat prima. Onder het Palm OS gaf dat nogal veel doublures.

Voor mij was de aanvankelijke reden met name de handzaamheid t.o.v. de 650. Maar voor hetzelfde geld was ik tegen een 680 aangelopen en had ik daar ook nog mee vooruitgekund.
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #10  
Oud 03 oktober 2007, 10:05
peetcabrio03 peetcabrio03 is offline
Senior lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Locatie: Zuid Nederland
Berichten: 98
Stuur een bericht via Skype™ naar peetcabrio03
@Coen. Ik sync nu met Outlook en deed dat ook met de 650, zonder problemen. Tevens sync ik met Lotus Notes 7.0. Inmiddels ook weer zonder problemen. Wat problemen gehad met de software voor de sync met Lotus. Dus voor mij zou dat geen reden zijn. Ik gebruik Outlook om een extra (externe) backuop van de agenda en afspraken te hebben (pst file)
Peter
__________________
So Long and thanks for all the fish
Het blijft een koelkast.....
Met citaat reageren
  #11  
Oud 03 oktober 2007, 10:25
Coenox's schermafbeelding
Coenox Coenox is offline
Forumbikkel
Voornaam: Coen
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 10 september 2001
Locatie: Linschoten (UT)
Berichten: 518
Tja, het lijkt nu ook wel alsof ik WM6 ga verdedigen (ik voelde me al niet zo lekker de afgelopen dagen). Het syncen met twee pc's ging onder Palm OS alleen maar door met 1 te syncen en op de ander alleen een backup te maken. En WM heeft ook zeker genoeg nadelen, al was het alleen maar dat het van Microsoft is, t.o.v. Palm OS. Wil alleen maar aangeven dat mijn laaggespannen verwachtingen overtroffen zijn.
__________________
-- alles begint met chaos --
Met citaat reageren
  #12  
Oud 03 oktober 2007, 10:33
peetcabrio03 peetcabrio03 is offline
Senior lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Locatie: Zuid Nederland
Berichten: 98
Stuur een bericht via Skype™ naar peetcabrio03
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coenox Bekijk bericht
Tja, het lijkt nu ook wel alsof ik WM6 ga verdedigen (ik voelde me al niet zo lekker de afgelopen dagen).
Ik dacht al wat hoor ik nu.
Ik zou maar snel onder de wol kruipen en het even goed uitzieken
Peter
__________________
So Long and thanks for all the fish
Het blijft een koelkast.....
Met citaat reageren
  #13  
Oud 03 oktober 2007, 11:05
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Ik vrees dat ik aan dezelfde ziekte lijd als Coen. Verschil is alleen dat mijn 680 net zo stabiel is als mijn 750, dus dat is niet de reden. Ik ben geneigd over te stappen omdat ik ieder vertrouwen in Palm begin te verliezen.

Laatst gewijzigd door bartveld; 04 oktober 2007 om 14:55.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 03 oktober 2007, 11:16
peetcabrio03 peetcabrio03 is offline
Senior lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Locatie: Zuid Nederland
Berichten: 98
Stuur een bericht via Skype™ naar peetcabrio03
Altijd vooraan willen lopen brengt risicos met zich mee. Ik ben iemand die liever even de kat uit de boom kijkt (Zeker op software gebied) dan direct aanschaffen. Waarom vertrouwen verliezen? WM6 is niet beter, maar heeft een paar functionaliteiten die je misschien mist (ik niet hoor) in de palm OS.
Zelfde verhaal met Apple OS en Windows en Linux. Ik ben voorstander van diversiteit, maar kan helaas niet om windows heen(zakelijk). Anders Apple....

Peter
__________________
So Long and thanks for all the fish
Het blijft een koelkast.....
Met citaat reageren
  #15  
Oud 04 oktober 2007, 14:48
Vanstra's schermafbeelding
Vanstra Vanstra is offline
Happy member
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 07 december 2000
Locatie: Hoorn (NH)
Berichten: 274
Bovenstaande discussie is nu juist de reden waarom ik overgestapt ben op een WM6 toestel.
Tot nu toe nog geen enkele minuut spijt gehad.
Nu ik WM6 gewend ben wil ik ook niet meer terug naar PalmOS tenzij Palm snel met een zeer vernieuwende OS komt.
Maar dat valt zeer te betwijfelen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 05 oktober 2007, 10:23
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Engadget bracht hetzelfde nieuws op haar geheel eigen wijze:

Citaat:
Ed informed the crew of dudes and dudettes (via the company's Q1 FY08 conference call) that the Centro systems team and Foleo engineers are "totally focused" on delivering the Linux-based OS (Palm's in-house work, not ACCESS's ALP), and announced that it will be available by the end of the next calendar year. Fleshing out his bold statements, Colligan noted that the new platform will retain the ease of use and developer support of the badly ailing current Palm OS, and that it will enable the company to deliver the UI across various products, including Foleo-like devices. The Palm honcho went on to say that development has gone, "As well as possibly could be expected," and added that the company has no plans to hand over the smartphone market to anyone else, telling investors that its next generation of products will be "revolutionary device types." Just like Fox Mulder, we want to believe -- but it's going to take a lot more than honeyed words to hold our interest, Ed. Hey -- feel free to invite us over to the pad for some hands-on.


gr, Roel
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #17  
Oud 05 oktober 2007, 10:27
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Misschien dat het verzoek in deze open brief aan Palm de oplossing is:

Citaat:
Dear Palm,

Set your software free. Yes, it's time to release the Palm OS into the open-source world and let other people start developing for you.
Wat denken jullie? Zouden we sneller een nieuw PalmOS hebben als dit een open source project zou worden?

Toen de eerste Palm pda's in 1996 op de markt kwamen is het erg snel gegaan met software voor dit platform, dus waarom zou het niet dezelfde kant op kunnen gaan voor het besturingssysteem? Kijk naar Linux, daar werkt het ook.

gr, Roel
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #18  
Oud 05 oktober 2007, 11:58
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Misschien dat op de langere termijn het vrijgeven van PalmOS tot verbeteringen leidt. Op korte termijn zal dat niet werken, ben ik bang...
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 05 oktober 2007, 12:49
jrutjes's schermafbeelding
jrutjes jrutjes is offline
PalmPunk
Voornaam: Jasper
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 juli 2004
Locatie: Zwollywood
Berichten: 132
Stuur een bericht via MSN naar jrutjes
Tja iedereen zegt dat palm snel moet komen met een nieuw OS en weet ik wat allemaal, maar wat moet er aan een nieuw OS nou zo snel verbeterd worden. Het voelt altijd een beetje jammer als iedereen om je heen elke week een nieuwe gadget heeft en dat ik een hele tijd alles doe met mijn treo 650, maar hij doet alles wat ik verwacht snel, stabiel en duidelijk dus wat klagen we. Palm is wat conservatiever met het uitbrengen van nieuwe OS's maar ik ben wel zeer tevreden over deze producten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:02.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023