Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 28 oktober 2002, 11:44
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Zo is het natuurlijk, inderdaad moeilijk te meten. En nogmaals, enkel agenda of adresboek, prima de palm. Maar voor de rest, denk ik toch dat je eens een pdatje goed moet testen, en de applicaties ook!!! Als ik vergelijk, de gps programmas, geheugen mogelijkheden enzovoort, dan had ik bij de palm een hoop extra tools nodig, niks met de pda, die kan alles rechtstreeks van geheugen kaartjes draaien, zelfs divx filmpjes, mp3 bestanden en je kan er de meeste applicaties ook op kwijt. Ik herinner me nog de tijd van msmount, en allerlei toestanden met filestructuren, om toch maar een paar kaartjes in tt citymaps te krijgen, of een dure sd kaart. Nog iets leuk, op de ppc kan de via een backup/restore prog, dat in de rom zit trouwens, alles terug van eenders welke cf kaart zetten. Niet bij de palm dus, dit jaar op mijn spanje reis, was ik lekker alles kwijt , halverwege mijn verlof, na een crash van de palm. (trouwens nog niet met de ppc gehad , een crash) Toen heb ik trouwens beseft, dat de palm niet echt geschikt is voor het zware werk.
Vraag eens aan TomTom hoe het zit met de verdere evolutie van hun navigatie software, ze zullen je zeggen dat ze er geen investeringen meer in wensen te doen voor het palm platform vanwege de beperkingen. (voor de ppc komen er elke week nieuwe releases van tt navigator, met stem nb)
Och, ik kan zo nog wel ff doorgaan hoor, neem nu het VTM nieuws, kan je zo syncen met de pda, staat doodleuk op hun site, over de palm word met geen woord gerept, niet ondersteund dus. (kan ook niet palm heeft geen échte multimedia mogelijkheden) er is wel een sony die daar een mouw aan gepast heeft, maar dit is niet geintegreerd zoals het bij de ppc is. Kost ook al praktisch evenduur als de goedkoopste ipaq, tja, dan is mijn keuze snel gemaakt. Zelfs al ben ik van huize uit Palm en Sony freak!!!
Onderschat ook niet de windows omgeving, je hebt een file explorer (en geen extra utity, gewoon in rom) die volledig transparant is met je desktop windows, je sleept en kopieert dat het een lieve lust is.

De enigste achteruitgang die ik tot nog toe voel van palm naar ppc is de accu standtijd, de ppc is een stroomvreter , daar is de (huidige) palm een kampioen.

Om te besluiten:
ik denk dat zij die meer wensen dan de agenda mogelijkheden, toch echt eens aan de ppc moeten denken. Palm heeft mijns inziens teveel op zijn lauweren willen rusten, en de achterstand zou wel eens onoverbrugbaar kunnen zijn, als je ziet welk geweld de ppc op ons laat afkomen, de eerste 1.5GHz processor is al aangekondigt...Wat was palm OS5 nu weer???)
Laat de kritieken nu maar komen....
Met citaat reageren
  #22  
Oud 28 oktober 2002, 11:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Mezzin,

Maar dat bedoel ik nou juist. Iedereen heeft blijkbaar zo zijn eigen smaak. Het is dan een dooddoener als mensen zeggen dat het beter is op een niet meetbaar criterium.

Overigens is het wel enigszins meetbaar, maar dan bijvoorbeeld in hoeveel handelingen je kunt verrichten in een bepaalde tijd. In dat soort tests scoren de Microsoft applicaties overigens zeer hoog.

Het prijsverschil is ook lang niet zo groot. Zeker niet als je het vergelijkt met een Palm PDA met multimedia mogelijkheden (een Sony Clie of een aankomend OS5 model).

Het verschil wordt met de dag kleiner. De PalmOS pda's worden langzamerhand steeds meer een PocketPC. Ik heb zelfs al Crash nodig om niet steeds mijn Clie uit de case te hoeven halen (geen gat aan de achterkant voor de reset pin)

Er wordt hier overigens gevraagd om een objectieve kijk. Dat gaat een beetje mis als je jouw eigen wensen zo doordrukt in je keuze (er staat nogal vaak "ik" in je beschouwing).

Aan de andere kant, de vraagsteller wil blijkbaar alleen maar horen dat Palm PDA's beter zijn dan PocketPC's
Met citaat reageren
  #23  
Oud 28 oktober 2002, 12:11
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Ok Ok, IK begrijp je Patrick,) IK heb me weer laten meesleuren, en dan komt de neiging om het wat te "overdoen" wel eens naar boven.

Als ieder maar tevreden is met zijn toestel hé. Daar gaat het om, niet wat je ermee KAN, maar wat je ermee DOET. Iemand die geen gps nodig heeft, mist het ook niet.

Pff, nu thuis nog wat vechten om de kids van mijn ppc af te houden, nu ze weten dat het game Rayman erop staat, die vinden de ppc natuurlijk PRACHTIG, beter dan hun gameboy, de palm willen ze zelfs niet bekijken (jaja , rayman is een grafisch game, niet nodig, wel leuk, net zoals 90% van de opties in de auto, maar die nemen we toch ook als het ff kan?). En ja, dat zijn natuurlijk wel de klanten van de toekomst hé.

Iemand nog een palmpje kopen?? kheb nog een palmpilot prof te koop.

Rudy
Met citaat reageren
  #24  
Oud 28 oktober 2002, 12:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik had het tegen mezzin. We hebben blijkbaar tegelijk een antwoord op zijn stukje geschreven

Jouw stukje geeft trouwens goed aan wat de voordelen/nadelen van een PocketPC zijn.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 28 oktober 2002, 16:40
mezzin mezzin is offline
Forumbikkel
Voornaam: Justin
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 30 september 2002
Locatie: Anna Paulowna
Berichten: 102
Stuur een bericht via ICQ naar mezzin Stuur een bericht via MSN naar mezzin
Ik heb ook alleen mijn ervaringen opgeschreven. Objective reviews bestaan niet iemand heeft altijd een mening. Ik kom er alleen voor uit dat het mijn mening is.

En ik moet zeggen vind het leuk dat de ppc zoveel extra kan maar het gaat er om wat je zelf nodig acht en dat heb ik ook geschreven.

Het prijs verschil is misschien niet zo groot in euro's maar ja voor wie iemand die te veel geld heeft of iemand die genoeg heeft. Daar gaat het om. ik vind 260 (wat ik betaald heb voor mijn palm) al veel geld meer moest het ook niet worden. de goedkoopste ppc kost het dubbele. Die markt voor de kleinere beurs die doet ppc niet aan mee. en palm wel. tevens kan je een zire al voor 100 euro kopen. dan heb je best een leuke palm.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 28 oktober 2002, 17:09
Henkiotto's schermafbeelding
Henkiotto Henkiotto is offline
Palmclub lid
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 13 februari 2002
Locatie: Groet
Berichten: 96
Wink

Ik ben erg gehecht aan mijn Palmpje, maar om, als ontwerper, een Mac in te ruilen voor een PC..........
Met citaat reageren
  #27  
Oud 28 oktober 2002, 17:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Mezzin,

Je mist denk ik het verschilk tussen objectief en subjectief

Objectief is een lijstje geeft van voor en nadelen. Subjectief is dat je de lijst niet geeft, maar gewoon zegt dat die beter is om dat dat beter bij jouw wensen aan sluit. Al die zinnen met "ik heb geen ... nodig" zijn dus subjectief. Het gaat er niet om wat jij wil, maar wat voor de vraagsteller van belang is. Zo zijn het ook geen gebruikerservaringen meer.

De vraagsteller geeft zelf aan MP3 te willen kunnen spelen. Het prijsverschil tussen een vergelijkbare PPC en Palm pda met mutimedia mogelijkheden is vrijwel nihil. Je kunt inderdaad wel simpelere palm os modellen kopen voor minder geld. Pocket PC doet daar niet zo aan nee. Dell komt overigens binnenkort ook met goedkopere PPCs.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 28 oktober 2002, 20:40
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Tja ook ik zondigde aan de ik persoon, vandaar..

En,

Yep, die Dell ppc zouden wel eens helemaal vonken kunnen doen slaan, stel je voor, een leuke ppc voor minder dan 300€ (sommige bronnen spreken van 200$), tja, het komt er wel aan hé.
En die nieuwe budget palm, is echt voor de mensen die minimumeisen stellen, er zit zelfs geen backlight op. Als ik de specs zie, dan zijn die lager dan de oude pilot prof uitvoering, dat is dus niet het niveau waar m500 of hogere users zich in situeren.
Kijk, ik ga eerlijk zijn, ik heb de ppc tweedehands gekocht, een jaartje oud was ie, een ipaq 3630, 206mhz, 32mb ram, 32mb rom, compleet met extra 128mb cf ram, memory sleeve, bleutooth, lederen tas, extra cable enzovoort, voor 350€, daar vind je geen palm meer voor met die mogelijkheden!!! (tft color screen, plenty of memory enzovoort) , dus dat prijsargument is natuurlijk relatief hé.
Probeer maar eens met de palm je mail te syncen via bleutooth, terwijl er een memorymodule aanwezig is, gaat gewoon niet.
Als je in de buurt bent, wil ik je wel eens de verschillen laten ervaren, zodat je objectief voor eigen een mening kan vormen.
Greeet
Rudy
Ps, Patrick, op de 505 gaat die holux 251+ dus prima, des te meer de bevestiging dat die m500 dus niet compatible is met die overigens uitstekende 251+.
Heb jij ondertussen je samenbouwproject al afgewerkt? ik zit hiet net met hetzelfde, maar twijfel om eventueel de bt gps ontvanger aan te schaffen, dat is natuurlijk hélemaal de max!!! Enkel de power, 6 uur voor lading, en de eventueel hoge prijs houden me nog tegen.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 28 oktober 2002, 20:45
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Nog even over die objectieve reviews, die bestaan wel degelijk hoor, er zijn mensen die echt als neutraal persoon een onderwerp kunnen behandelen!!
Over mezelf, en mijn mening (want die heb ik wel degelijk), ik denk, na jarenlang verknocht geweest te zijn aan de palm, zelfs kleine applicatie op de palm geschreven , met alle voor en nadelen, ook wel eens neerkijkend op die ppc tjes van de eerste generaties, dat ik toch wel heel goed weet in te schatten wat de voor en nadelen van beide systemen zijn.

Just my thoughts
R
Met citaat reageren
  #30  
Oud 28 oktober 2002, 22:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Rudy,

Even off-topic dan, maar die GPS van mij is nog niet verder uitgewerkt. Het werkt zo eigenlijk ook wel prima. Ik heb het nu dus nog steeds als een soort muis GPS uitgevoerd. Het nadeel van BT met dit soort zaken is voor mij ook dat je inderdaad alleen maar meer kabels krijgt. Ik steek nu 1 stekker in de Clie en 1 in de aansteker. Met BT moet je ook nog zorgen voor lading van de GPS. Dat schiet dus inderdaad niet erg op. Het zou wel handig zijn als je de BT GPS goed kunt wegwerken en permanent aan de 12V van de auto kan hangen.

Mijn Clie Cradle/GPS/Keeper project schiet helaas niet erg op. Ik heb wel al een connector gevijld, maar dat is het laatste geweest
Met citaat reageren
  #31  
Oud 28 oktober 2002, 22:44
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Klopt, maar die bt gps geeft wel het voordeel van super draagbaar te zijn, je steekt hem op zak, en het ding werkt, (al zou dat met elke muis kunnen, mits je hem spanning geeft)
Moet ik nog een mooie spanningsbron vinden voor 5voltjes....
Rudy
Met citaat reageren
  #32  
Oud 28 oktober 2002, 22:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb laatst zo'n 4 AAA emergency charger gekocht. Dat is best een geinig dingetje. 4 kleine batterijtjes en uitgevoerd als sleutelhanger. Daar kun je dan je GSM mee opladen of iets anders dat 5 volt nodig heeft. Ik kan mijn GSM of de Clie er aan hangen.

Is het niet zo dat als je BT gebruikt dat dan je PDA accu ook nogal rap leeg gaat?
Met citaat reageren
  #33  
Oud 28 oktober 2002, 22:53
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Dat valt reuze mee, die bt voel ik niet zo, misschien omldat mij gsm nooit ver uit de buurt is, en de 2 mekaar dus snel vinden.
Vertel eens iets meer over die power, zegt me wel iets, ga eens het stroomverbruik meten, die aaa-tjes zijn al 1100 ma dacht ik??
Greetttzzz
Rudy
Met citaat reageren
  #34  
Oud 28 oktober 2002, 23:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een AAA is nu maximaal 750mAh voor zover ik weet.
Met citaat reageren
  #35  
Oud 28 oktober 2002, 23:17
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
yep, net gecheckt, de nieuwe duracells die ik hier heb 750ma.
Maar had je nog wat info over dat ding?
Txs
R
Met citaat reageren
  #36  
Oud 28 oktober 2002, 23:34
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is de Smart Charger en ik heb hem gekocht bij de CD-Music club voor €5 ofzo. Je kreeg hem daar blijkbaar ook als je nieuw lid werd. Ik weet eerlijk gezegd niet waar je ze in het wild kunt kopen.

Er zit alleen geen regulator in dus je moet wel oplaadbare batterijen gebruiken en je trekt ze ook niet helemaal goed leeg. Mijn Clie stopt bij een te laag voltage met onttrekken van stroom.
Met citaat reageren
  #37  
Oud 10 november 2002, 09:36
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
There were some good points however - it was fast, the size and weight of the Palm V were very attractive, excellent battery life, and it had a screen cover.

Now that Palm has launched their Tungsten, it's a whole new game - they're at the historical Pocket PC price point ($500), and based on the reports I've seen, they've lost all battery life advantage. The people who will buy the Tungsten are the same type of people who buy every new iMac - people who are brand-loyal. Everyone else will look at price/features, and the new breed of sub-$300 Pocket PCs are going to give Palm a run for their money.


... uit een interview met Jason Dunn (van PocketPC-huize)
Met citaat reageren
  #38  
Oud 10 november 2002, 09:46
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
aiaiai
Met citaat reageren
  #39  
Oud 10 november 2002, 10:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat is inderdaad ook mijn idee een beetje. En daar komt symbian aan de onderkant ook nog eens bij op de smartphones.

Op de bijeenkomst was het geloof ik de man van PalmOS (Jean Marc Holder?) die dat schema tekende met welke markten PalmOS allemaal op zou gaan. Toen herinnerde ik mij van mijn economie colleges meteen dat elke marktuitbreiding niet alleen een voordeel maar ook een gevaar was: "Stel dat die andere markten jouw markt opkomen!" De eerste tekenen zijn er al, PocketPC's met prijzen op "Palm met kleur" instap niveau en Symbian op de smartphone's.
Met citaat reageren
  #40  
Oud 11 november 2002, 08:19
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henk Vrieselaar
There were some good points however - it was fast, the size and weight of the Palm V were very attractive, excellent battery life, and it had a screen cover.

Now that Palm has launched their Tungsten, it's a whole new game - they're at the historical Pocket PC price point ($500), and based on the reports I've seen, they've lost all battery life advantage. The people who will buy the Tungsten are the same type of people who buy every new iMac - people who are brand-loyal. Everyone else will look at price/features, and the new breed of sub-$300 Pocket PCs are going to give Palm a run for their money.


... uit een interview met Jason Dunn (van PocketPC-huize)
Misschien heb ik wel een beetje oogkleppen op voor de werkelijkheid, maar aan de andere kant, dit stukje is natuurlijk wel geschreven door iemand met een voorliefde voor PocketPC... En of het dan een objectief stukje wordt... Dat valt nog te betwijfelen vind ik. aan de andere kant heeft hij wel gelijk, PocketPC wordt 'top-down' steeds goedkoper en symbina werkt van beneden af verder om hoog. en wat zit daar tussen in? Palm... Toch denk ik dat de situatie nog niet zo zwart is als de beste man ons probeert te doen geloven.

Waarschijnlijk krijgt Palm het wel moeilijk(er), maar er zal best een markt voor blijven. Al zal de prijs van de Tungsten dan wel moeten zakken denk ik, willen ze concurrerend blijven...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023