Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 04 september 2004, 22:32
VOX
Guest
 
Berichten: n/a
synchroniseren thunderbird versamail

Hallo,
Ik ben benieuwd of het iemand gelukt is thunderbird te synchroniseren met versamail. Ik heb Thunderbird als standaard email-client en in hotsync onder versamail een account aangemaakt. Dit zou volgens de handleiding nu moeten werken, maar tot op heden geen succes, iemand suggesties?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 08 september 2004, 23:40
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
Hoi,

ook ik gebruik Thunderbird, geweldig mail-programma (naast Firefox als browser natuurlijk!).
Helaas is alles in de wereld nog zo'n beetje ingesteld op Internet Explorer en Outlook enzo, dus wordt dit soort zaken er niet makkelijker op...de wet van de remmende voorsprong, denk ik dan maar.
Anyway, echt synchroniseren is me nog niet gelukt, maar ik heb het wel voor elkaar gekregen dat ik de mail die ik met Thunderbird binnen haal ook op m'n pDA krijg. De VersaMail-instellingen op de PC moet je dan uiteraard instellen, en er daar voor kiezen dat-ie tijdens een Hotsync direct contact maakt met de server, en niet met het mailprogramma op de PC.
In Thunderbird zelf moet je dan nog even instellen dat de mail die wordt binnengehaald op de server NIET gedelete moet worden.
Ideaal is het allemaal nog niet, maar het is al wel (veel) beter dan niets, toch?

Maarreuh...ik hoor het GRÁÁG als iemand anders een manier weet om echt te syncen!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 09 september 2004, 02:04
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Er is een mogelijkheid om emails over te zetten, door een freeware emailserver op je PC te draaien. Don't panic. Je hoeft hem niet dag en nacht te laten aanstaan (adsl email exploit) en het is niet moeilijk op te zetten. Een emailserver werkt op dezelfde manier als het postkantoor (mail server) bij jouw ISP.
Zo een server is bvb INetServ.
Je start hem op, doe een first time registry en sluit af. Start opnieuw op en vul bij settings als host domein naam localhost in.
Voeg een gebruiker toe en definieer een gebruikers naam en paswoord. Vink onnodige services (ftp-timeserver-imap) uit. Wijs je nieuwe user aan om mails aan onbekende gebruikers naar door te sturen en vink relaying uit.
In je mailprogramma van de PC maak je een nieuwe account aan. Vul bij smtp ip adres localhost in en de gebruikergegevens zoals aangemaakt in INetServ. Vergeet voor het account niet "Leave email on server" aan te vinken.
Op je Palm maak je een account aan dat met POP3 werkt en verwijst naar localhost. Vul ook de gebruikersnaam en paswoord in.
Tot zover de eenmalige voorbereidingen.
Om je mail op de Palm te krijgen, start INetServ en kopieer in je PC mail programma de gewenste mails van je ISP account naar de outbox van je localhost account.
Daarna haal je ze met je Palm mail programma op.
Sluit Inetserv af.
Sukses!
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 september 2004, 22:51
VOX
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy sync thunderbird

Ik ben met InetServer aan de slag gegaan en to zover werkt het. ZO kan ik in ieder geval mail overzetten, bedankt voor de tip. Jammer dat het blijkbaar niet lukt om net zo eenvoudig als met outlook te synchroniseren. Heb ik wel een beter overzicht van mijn mail door thunderbird, moet je nog steeds een beetje rommelen om het allemaal goed op je palm te krijgen.
Ik zou bijna outlook weer gaan gebruiken....
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 september 2004, 09:32
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
Goed nieuws!

Hoi,
ik heb het allemaal nog niet helemaal perfect in kunnen stellen, maar het is me nu wel gelukt om echt te synchroniseren!
Gisteren heb ik de nieuwste update van Thunderbird, versie 0.8 geïnstalleerd, en daarna ben ik het gewoon nog eens gaan proberen. Er stond niets bij de updates dat hier iets aan veranderd was, maar op de één of andere manier had ik het gevoel dat het misschien toch nu wel zou lukken...sloeg natuurlijk eigenlijk nergens op, maar goed, dat maakt niet uit, want hij doet het nu wél!
Ik heb bij de Versamail-conduit ingesteld dat er gesynct moet worden met Eudora, en tot mijn verbazing opende tijdens het syncen Thunderbird zich ineens, en was m'n inbox op PDA en PC ineens hetzelfde....!
Probeer het maar eens!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 01 oktober 2004, 21:51
Evert Jan
Guest
 
Berichten: n/a
Het is veel handiger om bij beide programma's het IMAP mail protocol te gebruiken als je ISP dat tenminste ondersteund. Hierbij blijft de mail gewoon op de server staan tot je het weggooit. Met je mail programma léés je dan alleen je mail.

Ik gebruik op mijn Palm Agendus mail, deze ondersteund IMAP en maak met Bluetooth via mijn PC contact met de mailserver.

Ik heb een Bluetooth USB stick en kan op deze manier op verschillende plaatsen mijn mail op mijn Zire lezen, dit werkt hartstikke goed.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 oktober 2004, 19:28
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
Euh,

ik weet niet maar ik gebruik gewoon pop3, en daarmee laat ik ook gewoon de mails op de server staan. Wat is dan het verschil?
En hoe bedoel je dat het veel handiger is? De vraag is/was hoe er het best gesynct kan worden met Thunderbird, en dat je dan met Imap je mail op de server kunt laten staan is daar toch geen oplossing voor?

ps: is niet lullig bedoeld, maar ik snap het gewoon niet.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 oktober 2004, 21:06
Evert Jan
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 06-10-2004, om 19:28 heeft sredlums dit gezegd in bericht #7
Euh,

ik weet niet maar ik gebruik gewoon pop3, en daarmee laat ik ook gewoon de mails op de server staan. Wat is dan het verschil?
En hoe bedoel je dat het veel handiger is? De vraag is/was hoe er het best gesynct kan worden met Thunderbird, en dat je dan met Imap je mail op de server kunt laten staan is daar toch geen oplossing voor?

ps: is niet lullig bedoeld, maar ik snap het gewoon niet.
Met POP3 wordt standaard de e-mail van de server opgehaald en in de postvak in van je mail-programma gezet. Ze staat dan niet meer op de server!! Je kunt wel de mail op de server laten te staan door bij je account in te stellen dat hij een kopie op de server moet laten staan. Het IMAP protocol is gemakkelijker omdat je hierbij de mail alleen maar leest en niet van de server haalt. Ik gebruik nu een Zire72 met Bluetooth en ik maak rechtstreeks contact met mijn ISP en lees zo mijn mail rechtstreeks. Hierdoor hoef ik de mail niet uit thunderbird te halen.

Omdat ik IMAP gebruik, kan ik zowel op mijn Palm als in Thunderbird mijn mail lezen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 19 oktober 2004, 21:55
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
oké,

duidelijk.
Ik wil alleen toch liever échte synchronisatie, zodat m'n inboxen op PDA en laptop gelijk zijn, en zodat ik na elke keer syncen weet dat alle nieuwe mail ook op m'n PDA staat. Want met jouw oplossing moet je steeds wireless de mail ophalen op je PDA, toch?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 oktober 2004, 20:11
Evert Jan
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 19-10-2004, om 21:55 heeft sredlums dit gezegd in bericht #9
oké,

duidelijk.
Ik wil alleen toch liever échte synchronisatie, zodat m'n inboxen op PDA en laptop gelijk zijn, en zodat ik na elke keer syncen weet dat alle nieuwe mail ook op m'n PDA staat. Want met jouw oplossing moet je steeds wireless de mail ophalen op je PDA, toch?
Ja en nee. Als je bij alle e-mail programma's het IMAP protocol insteld is blijft je mail op de server staan en is de nieuwste mail en ook de oude mail die er nog staat zowel in thunderbird als in de Palm te lezen. Pas als je bewust de mail op de server wist is hij overal weg. Zowel in Thunderbird als op de Palm zie je dus hetzelfde.

De koppen van de berichten worden altijd opgehaald als je wireless verbinding maakt en blijven ook op de PDA beschikbaar als je uitgelogd bent. Bij langere e-mails moet je de rest wel apart ophalen. Ik moet inderdaad wireless steeds m'n mail ophalen, maar dat gaat sneller als synchroniseren (als alles goed werkt). Ik werk als volgt:

Ik heb thuis een computer met Thunderbird met het IMAP protocol. Op het werk heb ik een computer met het IMAP protocol en op de Palm het IMAP protocol. Ik heb zowel op mijn werk als thuis een Bluetooth netwerkje. Ik lees mijn e-mail overal omdat die op de server blijft staan. Mail die ik wil archiveren zet ik in archiefmappen lokaal op de computer op het werk ik verwijder ze dan van de server.

Ik synchroniseer agenda e.d. dagelijks via de kabel. Mijn mail handel ik af in Thunderbird of Outlook als ik achter mijn computer zit. Als ik op pad moet en er zijn mailtjes die ik onderweg nog nodig heb dan haal ik deze even op met mijn Palm en kan deze dan onderweg gebruiken.

Ik heb geen notebook omdat ik onderweg de Palm veel handiger vindt.
Je moet natuurlijk wel dan wel Bluetooth op je Palm hebben.

Als je dat niet hebt is synchroniseren met Thunderbird gemakkelijker.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 26 november 2004, 14:25
Danskonijn's schermafbeelding
Danskonijn Danskonijn is offline
Een echte meelezert
Voornaam: Sander
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 25 april 2003
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 264
Is er inmiddels een betere oplossing om Thunderbird te syncen? Ik heb nog niet vernomen dat er software te krijgen is die het standaard doet, maar misschien heb ik iets gemist...

Met de explosieve groei van het aantal Firefox (en daarmee ook Thunderbird) users lijkt het me logisch dat ontwikkelaars er nu serieus rekening mee gaan houden.
__________________
Het konijn maakt een uitstapje....X50v
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 november 2004, 00:41
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
@danskonijn:

Zie hierboven; "Ik heb bij de Versamail-conduit ingesteld dat er gesynct moet worden met Eudora, en tot mijn verbazing opende tijdens het syncen Thunderbird zich ineens, en was m'n inbox op PDA en PC ineens hetzelfde....!"
Dit werkt bij mij nog steeds perfect, dus probeer het eens.
Je hebt overigens wat mij betreft gelijk dat het wel eens door versamail zelf ondersteund zou mogen worden!

Ik wordt zo schijtziek (sorry voor m'n taalgebruik) van de hegemonie van al die Microsoft-producten...vanuit marketing-technische kant natuurlijk verdiend, maar wat zou het tof zijn als mensen de alternatieven zouden gaan gebruiken op grote schaal. Dan zou tenminste ook de ondersteuning door anderen (bijvoorbeeld plugins van Plucker voor Firefox i.p.v. alleen voor Internet Explorer) misschien eens verbeteren....
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 november 2004, 12:40
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Even voor de duidelijk: als je een conduit schrijft voor Thunderbird is dat prima, alhoewel 99% van de mensen het niet gebruikt. Het aantal zal wel groeien, maar conduits voor Outlook Express zijn er ook niet en dat wordt door veel meer mensen gebruikt. Ten tweede: Thunderbird is nu bij versie 0.9, een beta -versie dus! Je gaat nou eenmaal geen conduit schrijven die aansluit bij een een beta-versie die op ieder moment, zonder enige aankondiging volledig veranderd kan worden. Dan verplicht je je tot support. En in zakelijke kringen is Outlook (via een Exchange Server), Lotus Notes of anders Entourage (voor de Mac) de standaard.

Open-source is nu eenmaal wat onduidelijker in toekomstplannen en dus qua ondersteuning die je kan geven voor beta-software. Als Thunderbird echt populair wordt (zoals Firefox) dan komt er ook echt wel een conduit voor in Versamail 3. Wat een betaalde upgrade is natuurlijk
Met citaat reageren
  #14  
Oud 29 november 2004, 00:25
Danskonijn's schermafbeelding
Danskonijn Danskonijn is offline
Een echte meelezert
Voornaam: Sander
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 25 april 2003
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 264
*kuch* sredlums je hebt een PM *kuch*
__________________
Het konijn maakt een uitstapje....X50v
Met citaat reageren
  #15  
Oud 16 mei 2005, 00:14
jasper159
Guest
 
Berichten: n/a
Heeft er nog iemand ervaring met Thunderbird icm Versamail? Volg al een poosje forums en andere info omtrent deze combinatie maar een kant-en-klare oplossing lijkt niet voorhanden. Iemand nog een tip om met één druk op de knop beide programma's te laten synchroniseren (althans de mail) ?

gr, jasper
Met citaat reageren
  #16  
Oud 06 juni 2005, 14:47
AdLentis
Guest
 
Berichten: n/a
Eudora als client instellen werkt prima, zolang Thunderbird maar ingesteld is als default e-mail client. De synchronisatie met Eudora gebeurt immers via MAPI (Mail Application Programming Interface) en dat ondersteund Thunderbird ook gewoon. Het enige dat niet goed gesynchroniseerd wordt, zijn attachments. Waar dat aan ligt weet ik niet precies, misschien dat het buiten de spec van MAPI valt.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:08.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023