Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 27 januari 2005, 13:38
Kokos
Guest
 
Berichten: n/a
Herinstalleren Palm Desk Top

Hoi,

Het zou best eens kunnen zijn dat dze vraag alk eens gesteld is, en bijna zeker is dit een computerbasics-vraag, maar ik stel hem lekker toch.

Ik heb een m100 met een HotSync-kabel aangesloten op een COM-poort. Deze setup heeft twee jaar fantastisch gewerkt. Opeens werkt het HotSyncen niet meer. Mijn eerste vermoeden is dat ik de Palm Desk Top moet herinstalleren. De connectie wordt nl. heel netjes gemaakt, alleen bij het synchroniseren van data geeft de computer de melding dat er een 'ongeldige bewerking' is gedaan. Ikzelf ben een doorgewinterde Mac-gebruiker, alleen de Palm Desk Top staat op de Windows PC van mijn vriendin, en ik snap niks van deze meldeing. Wel krijg ik het zware vermoeden dat de fout bij de computer (software) ligt. Herinstalleren lijkt me de eerste optie. Het lijkt alsof er wat bitjes versleten zijn. De fout zou ontstaan kunnen zijn doordat er een HotSync is uitgevoerd met wel erg lege batterijen in mijn Palm. Inmiddels heb ik deze vervangen, maar ben ik alle data kwijt op mijn overigens uitstekend werkende m100. Ik krijg ze er ook niet meer op via Hotsync. Hoe herinstalleer ik Palm Desk Top zonder alle gegevens kwijt te raken? Ik ben bang dat als ik plompverloren de CD erinstop en opnieuw installeer, ik alles overschrijf en dus helemaal niks meer overheb van wat er in mijn adresboek etc. staat. Kortom, hoe doe ik dit?
En dan nog een vraagje. Ik heb geen Hotsync kabel aan mijn Mac hangen, maar dacht eenvoudig de data op de PC door te emailen naar mijn Mac en die in te voeren in de Palm Desk Top op mijn Mac. Dit werkt helemaal niet. Geen enkel bestand wordt herkent. Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke operatie?

Kokos

Laatst gewijzigd door Kokos; 27 januari 2005 om 13:41.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 januari 2005, 13:40
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Re: Herinstalleren Palm Desk Top

Citaat:
Op 27-01-2005, om 14:38 heeft Kokos dit gezegd in bericht #1
Hoi,

Het zou best eens kunnen zijn dat dze vraag alk eens gesteld is, en bijna zeker is dit een computerbasics-vraag, maar ik stel hem lekker toch.
Het zou best eens kunnen dat ik het antwoord weet, maar ik zeg het lekker niet...
Misschien kan de zoekfunctie je helpen.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 januari 2005, 21:29
Kokos
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Re: Herinstalleren Palm Desk Top

Citaat:
Op 27-01-2005, om 14:40 heeft metck dit gezegd in bericht #2
Het zou best eens kunnen dat ik het antwoord weet, maar ik zeg het lekker niet...
Misschien kan de zoekfunctie je helpen.
Best leuk antwoord, maar ik was al ongeveer vier uur bezig met in mijn ogen een simpele vraag, waarop volgens mij een simpel antwoord mogelijk is. In de gebruikershandleiding vond ik niks hierover, op de officiele Palm-site vond ik niets in de FAQ's van jullie site vond ik niet wat ik zocht, dus dacht ik, ach, weet je wat? Laat ik de vraag nou maar eens direct stellen. Er zijn vast legio mensen die zoiets simpels snel kunnen uitleggen. Maar goed: je hebt een punt: ik had de forumzoekfunctie nog niet gebruikt. Daar ben ik inmiddels ook al weer drie kwartier zoet mee geweest. Ik heb zelfs een thread met precies dezelfde naam gevonden, maar geen antwoord. Het gekke is dat ik in heel veel mailtjes de oplossing: herinstallatie PDT zie, maar nergens hoe je dat doet zonder alles te overschrijven. Blijkbaar weet iedereen dit. Ik niet, en ik heb het nog steeds niet gevonden ook.

Nogmaals de vraag in het kort: Hoe herinstalleer ik de Palm Desktop op een Windows PC en voorkom ik dat al mijn gegevens overschreven worden of weg zijn (of gebeurt dit sowieso niet)?

Een link naar een berichtje hierover is ook best, ik kan het niet vinden.

Kokos
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 januari 2005, 21:43
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
In principe zullen de gegevens bewaard blijven, maar voor de zekerheid kun je het beste vooraf een kopie van jouw gegevens maken. Het betreft de map (folder) met jouw hotsync-ID als naam in de folder waarin de Palmdesktop geïnstalleerd is (meestal c:\palm).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 januari 2005, 21:55
Kokos
Guest
 
Berichten: n/a
Frank,

Dank voor je duidelijke antwoord. Ik waag het er maar eens op. Heb in ieder geval ontdekt dahet feitelijke herinstalleren een kwestie is van het CD'tje erin. Dat wist ik al niet.

Gegroet, KokOS
Met citaat reageren
  #6  
Oud 28 januari 2005, 09:44
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ik weet niet of je met de "FAQ's" doelt op de Tips, maar daarin staat bijvoorbeeld een tip over een grote schoonmaak en hoe je kunt voorkomen dat je spullen kwijtraakt: tips.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 januari 2005, 21:21
Kokos
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 28-01-2005, om 10:44 heeft metck dit gezegd in bericht #6
Ik weet niet of je met de "FAQ's" doelt op de Tipstips.
Eerlijk gezegd weet ik het zelf niet meer. Ik heb erg veel informatie gezien en wellicht dat ik het heb over de FAQ's bij de site van Palm zelf. De tips op deze site heb ik inderdaad ook al gelezen, maar vond toch niet helemaal wat ik zocht. Ik denk dat het hele probleem meer een algemeen computerprobleem is, dan een Palm probleem. Mijn handheld functineert helemaal goed. Ook de connectie wordt netjes gemaakt en dan komt de melding dat HotSync een ongeldige bewerking heeft ondergaan en moet ik de operatie afbreken, waarbij niks gesynchroniseerd is.
Inmiddels heb ik Palm Desk Top geherinstalleerd, en ben ik gelukkig geen data kwijtgeraakt, alleen krijg ik exact dezelfde foutmelding van de computer. Ik heb ook geprobeerd om Palm Desk Top op mijn Mac te installeren en de userdata van de Windows-versie te importeren op mijn Mac. Dit lukt eigenlijk niet. Ik zie wel iets van de bestanden, maar die zijn zo gemankeerd dat dit dagen werk kost om een fractie ervan weer bruikbaar te maken. Zijn er nog andere ideetjes?

Kokos
Met citaat reageren
  #8  
Oud 30 januari 2005, 12:17
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
Ik denk dat ik wel een oplossing heb voor het overzetten van je gegevens...maar eerst even iets over de zoekfunctie.
Ik begrijp dat de moderators er op hameren dat er eerst goed gezocht, en dan pas gevraagd moet worden. Dubbele threads = dubbele ruimte, tijd en energie, en nog minder overzicht...en dat is nou juist ook het probleem met de zoekfunctie: zelfs met goed doordachtte zoektermen kom je in een zee van informatie terecht. Maar een zee is gróót, en diep...
Ik vergelijk het maar met wat iemand over het internet in het algemeen zei: het is een enorm grote bibliotheek met oneindig veel informatie...maar helaas zijn wel alle boekenkasten omgevallen! En daarnaast weet je nooit of de info wel helemaal betrouwbaar is.
Afijn, gewoon mijn twee eurocenten natuurlijk.
Even terug on-topic, ik heb in alle jaren al behoorlijk gerommeld met herinstallaties (desktopversies die eigenlijk voor een Clié waren, of voor een ander model van Palm, herinstallatie vanwege dat fijne -not- Windows besturingssysteem, etc), dus ik weet inmiddels een beetje wat wel en niet werkt.
Als je de map weet te vinden waar hierboven al over gesproken werd, zie je daarin weer verschillende submapjes staan. Aan de namen zie je vervolgens makkelijk welke PIM-gegevens daarin te vinden zijn. Mijn ervaring is dat zelfs na ALLES verwijderd en gedeïnstalleerd te hebben, en vervolgens de desktop weer te installeren, dat je vervolgens de inhoud van deze mapjes weer kunt terug zettenen na een hotsync met 'Desktop overwrites..' staat alles weer keurig op je PDA. Nou heb ik wel een beetje ervaring met Mac's (mijn volgende computer wordt ook eem Mac, of Linux, ben Windows meer dan zat), maar ik weet niet heel zeker of de Mac ook dezelfde bestandjes gebruikt in die submapjes. Is dat niet zo dan is er nog een andere mogelijkheid. Je kunt vanauit je desktop al je gegevens (per PIM-functie) exporteren naar allerlei bestandsformaten. Let alleen even op dat je wel steeds 'select all' kiest zodat ook echt al je adressen, afspraken, todo's enzo geëxporteerd worden. De daardoor aangemaakte bestanden kun je vervolgens in je lege nieuw geïnstalleerde desktop importeren...en je hebt weer alle gegevens.
Met een PDA zoals jij hebt (dus zonder de door PalmOne vernieuwde PIM's zoals bij mijn T3) kun je ook heel makkelijk de databases van je PIM-apps copiëren naar je geheugenkaartje, voor de zekerheid (als je verstandig bent maak je natuurlijk sowieso heel regelmatig een backup!). Of heeft jouw PDA nog geen geheugenkaart-mogelijkheid, dat weet ik even niet meer?
Anyway, hopenlijk kun je hier iets mee, succes!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 30 januari 2005, 20:46
Kokos
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 30-01-2005, om 13:17 heeft sredlums dit gezegd in bericht #8
maar eerst even iets over de zoekfunctie.
Ik begrijp dat de moderators er op hameren dat er eerst goed gezocht, en dan pas gevraagd moet worden. Dubbele threads = dubbele ruimte, tijd en energie, en nog minder overzicht...en dat is nou juist ook het probleem met de zoekfunctie: zelfs met goed doordachtte zoektermen kom je in een zee van informatie terecht. Maar een zee is gróót, en diep...
Ik vergelijk het maar met wat iemand over het internet in het algemeen zei: het is een enorm grote bibliotheek met oneindig veel informatie...maar helaas zijn wel alle boekenkasten omgevallen! En daarnaast weet je nooit of de info wel helemaal betrouwbaar is.
Het is soms wel veel , ja. Nou ben ik een regelmatig forumbezoeker en schrijver, maar in een rtotaal ander circuit (muziek). De forums die ik bezoek zijn erg aardig. Als er al verwezen wordt naar eerdere berichten, dan staat er vaak ook heel behulpzaam een link naar het betreffende artikel bij. Nou snap ik heus wel dat niet iedereen daar zin in heeft, maar ik ben het iets anders gewend. Laat niet onverlet dat ik inmiddels hier toch ook een paar goeie tips heb gekregen en gevonden.


Citaat:
mijn volgende computer wordt ook eem Mac, of Linux, ben Windows meer dan zat
Dat heb ik meer gehoord, maar ook Mac heeft wel gezeur, hoor. Het MacOS X is geloof ik pas sinds versie 10.3 redelijk betrouwbaar. Ik speel in een band waar we onstage gebruik maken van een laptop (een Mac) en die is al wel eens vastgelopen onder een optreden. Niet fijn...Het blijven computers. Het enige dat ik van een Mac wel fijn vind is dat het systeem iets doorzichtiger is. Foutjes zijn iets makkelijker zelf te herstellen. Linux ken ik alleen van naam. Geen enkele ervaring mee.

Citaat:
maar ik weet niet heel zeker of de Mac ook dezelfde bestandjes gebruikt in die submapjes.
Ik vermoed van niet, want de Windowsbesstaandjes worden niet of slechts ten dele herkend.

Citaat:
Met een PDA zoals jij hebt (dus zonder de door PalmOne vernieuwde PIM's zoals bij mijn T3) kun je ook heel makkelijk de databases van je PIM-apps copiëren naar je geheugenkaartje, voor de zekerheid (als je verstandig bent maak je natuurlijk sowieso heel regelmatig een backup!). Of heeft jouw PDA nog geen geheugenkaart-mogelijkheid, dat weet ik even niet meer?
Anyway, hopenlijk kun je hier iets mee, succes!
Geen geheugenkaart, nee. Het was een jaar of drie geleden de goedkoopste die er was. Werkt heel goed, maar heeft niet geweldig veel mogelijkheden buiten het agenda-gedeelte.

Wellicht ga ik nog eens wat rommelen, bedankt voor de uitgebreide info,

Kokos
Met citaat reageren
  #10  
Oud 30 januari 2005, 22:56
sredlums sredlums is offline
Lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 19 december 2002
Berichten: 37
Ben ook een veelvuldig forum-gebruiker (op diverse gebieden), en de 'vriendelijkheid' zoals je het noemt wisselt nogal eens ja.
Geen moeite mee trouwens, zolang het niet ONvriendelijk wordt verdient iedereen die vrijwillig en gratis de moeite neemt om te helpen (dus zowel moderators als andere posters) waardering.

Over de Mac, ik weet 't, natuurlijk is daar ook wel eens wat mee. Mijn moeder heeft een prachtige Mac en daar heb ik echter goede ervaringen mee. Waar het mij meer om gaat zijn andere zaken, zoals de hoeveelheid virussen, maar vooral de erg onprettige 'attitude' waarmee Microsoft zaken doet.
Zoals Apple hun homepage na de tsunami bijna volledig wijdde aan links naar hulporganisaties dat zie ik ome Bill nog niet zo snel doen. Die doet alleen aan 'liefdadigheid' wanneer hij daar later voordeel mee kan behalen (computers geven aan arme landen, zodat Windows later ook daar de standaard wordt). Zakelijk slim, maar niet mijn stijl.

Anyway, ik hoop dat het exporteren van je gegevens naar een bepaalde bestandsvorm je kan helpen (en dat deze dus niet Windows-specifiek zijn).
Met citaat reageren
  #11  
Oud 31 januari 2005, 10:23
Kokos
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 30-01-2005, om 23:56 heeft sredlums dit gezegd in bericht #10
Ben ook een veelvuldig forum-gebruiker (op diverse gebieden), en de 'vriendelijkheid' zoals je het noemt wisselt nogal eens ja.
Geen moeite mee trouwens, zolang het niet ONvriendelijk wordt verdient iedereen die vrijwillig en gratis de moeite neemt om te helpen (dus zowel moderators als andere posters) waardering.
Zeker weten. Ik waardeer de geboden hulp hier ook erg. In het muziekgebied ben ik zelf eerder een helper, maar hier moet ik dit volledig laten afweten. Op computer gebied weet ik iets, maar van handhelds helaas erg weinig.

Citaat:
Over de Mac, ik weet 't, natuurlijk is daar ook wel eens wat mee. Mijn moeder heeft een prachtige Mac en daar heb ik echter goede ervaringen mee.
Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik werk met erg veel genoegen al een jaar of acht met Apple, en wil niks anders, maar ik ben niet zo voor die grote Mac-liefde. Ook Apple is maar een bedrijf dat geld wil verdienen, en hun stap naar het op Unix gebaseerde OS X is, hoewel om allerlei redenen begrijpelijk, een vervelende stap voor veel tevreden Mac-gebruikers, omdat dit toch ook maar door de strot wordt geduwd. Er moet nieuwe software, hardware etc. worden aangeschaft om nog mee te tellen, terwijl tot nog toe zelfs een Macplus nog mee kon. Ik heb zelf een mooie blauwwitte G3, maar heb het gevoel dat ik eigenlijk niet meer up-to-date ben. Maar goed, misschien hoeft dit ook wel niet.

Citaat:
Anyway, ik hoop dat het exporteren van je gegevens naar een bepaalde bestandsvorm je kan helpen (en dat deze dus niet Windows-specifiek zijn).
Haha, nu begrijp ik pas echt wat je bedoelt. Je vorige post deed mij nog andere dingen vermoeden. Gelukkig heb ik nog even niks geprobeerd, maar ik denk dat ik nu begrijp wat ik kan doen. Bedankt.

Kokos
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 april 2005, 20:11
dubbah2005
Guest
 
Berichten: n/a
om ook even een duit in een zakje te doen: ik heb vorige week een herinstallatie gedaan. Ik heb op de pc mn windows zaken op c:\ staan en alle andere bestanden op andere partities. Dus ook de program files, die staan op d:\

Mn pc crashte vorige week en er moest een clean install uitgevoerd worden. Windows installeren ging prima, daarna al die andere proggies. Palm for Clie. Ging niet. nog eens. Nada. In het taakbeheer gekeken. Daar zie ik dat idriver.exe opstart en nog wat msiexec.exe. Idriver.exe begon als een idioot bits op te eten. Maar er gebeurde verder niets. Twee dagen ben ik zoet geweest met het uitzoeken waarom de idriver niets deed. Er is namelijk een 'issue' met InstallShield op dat gebied. Lang verhaal kort maken: het had niets met InstallShield te maken.

Wat je moet doen is: ALLE bestanden die verwijzen naar clie, sony, palm en whatever van je pc deleten. Ook (en waarschijnlijk zelfs vooral) als ze niet op c:\ staan. Toen ik dat namelijk gedaan had (ach, weet je? ik flikker gewoon ALLES er af) ging de installatie fantastisch als een Schumacher....
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 april 2005, 21:01
Kokos
Guest
 
Berichten: n/a
Dubbah,

Uiteindelijk heb ik het voor elkaar. Ik (mijn vriendin) heeft een gloednieuwe computer met Windows XP. Meteen de ouwe software erop geplempt, maar hij deed het nog steeds niet (Hotsyncen).Nu kon ik dan wel eindelijk de nieuwste Palm Desktop downloaden en installeren en gelukkig (want dat was een gokje) kon ik mijn data daar probleemloos (via een ouderwetse flop) in overschrijven. Toen ik uiteindelijk mijn Palm eraan hing om te Hotsyncen, lukte dit eerst niet omdat er een optie was dat er een USB verbinding was. Ik heb een hele ouwe seriele kabel, en toen ik dit eenmaal had ingesteld, lukte alles probleemloos.

Toch bedankt voor alle hulp.

Kokos
Met citaat reageren
  #14  
Oud 12 april 2005, 21:41
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul

VERZOEK
Beste kokos, zou je je profiel willen aanpassen met je huidige model handheld of smartphone? We kunnen je dan in de toekomst beter helpen bij eventuele problemen. Alvast bedankt!


Ik neem aan dat je nog vaker terugkomt hier? (zou erg gezellig zijn)? Bovenstaande opmerking is dan handig voor degenen die je helpen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023