Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > webOS > Algemene discussies

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 27 december 2010, 20:06
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Netwerkinstellingen

Afgelopen dagen was ik elders (had geen WiFi tot mijn beschikking) en wilde met mijn Pré het internet op met gebruikmaking van mijn Hi Xtra snel Onbeperkt internet abo. Ik kreeg echter geen verbinding. Rechtsboven in mijn scherm stond wel 3G, maar geen signaalaanduiding..
Ik heb toen in het telefoonscherm linksboven mijn provider (KPN) -> Preferences aangetipt en zag hier onder Network dat de data roaming Disabled stond en Data Usage op Off. Dit heb ik respectievelijk naar Enabled gezet en On. Daarna kon ik het internet weer op..
Nu meen ik ooit eens eens ergens gelezen te hebben dat deze instelling je op extra kosten kan jagen, omdat je mogelijk via een andere provider aan het internetten gaat..
Misschien haal ik hier wat zaken door elkaar, maar heb ik de instellingen nu goed staan?
bvd
__________________
Palm adept sinds 2000: Handspring Visor Deluxe - Handspring Visor Prism - Palm Tungsten T3 - Palm Treo 650 - Palm Treo 680 - Palm Pré Classic - HP TouchPad - HP Pré3 - ???
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 december 2010, 20:26
RHarinck's schermafbeelding
RHarinck RHarinck is offline
Forumbikkel
Voornaam: Ries
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 14 mei 2002
Locatie: Omg. Rotterdam
Berichten: 419
Dataroaming uit zetten! En zeker in het buitenland (20 Euro per MB!!). Data Usage wel aanzetten en klaar ben je. Als je verbonden bent met een draadloosnetwerk (WiFi) dan vindt dataoverdracht niet plaats via je telefoonnetwerk. Zo kan je je Aeroplane Mode aanzetten en vervolgens je WiFi aanzetten en zo kan je toch het internet op.
__________________
M515, T2, T3, T5, Treo 680, Palm Prē, Palm Prē2, HP Prē3 + HP TouchPad

Laatst gewijzigd door RHarinck; 27 december 2010 om 20:34.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 december 2010, 20:58
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door apeka Bekijk bericht
Afgelopen dagen was ik elders (had geen WiFi tot mijn beschikking) en wilde met mijn Pré het internet op met gebruikmaking van mijn Hi Xtra snel Onbeperkt internet abo. .....
Weeet je zeker dat onbeperkt ook voor het buitenland geldt?
Citaat:
.....Nu meen ik ooit eens eens ergens gelezen te hebben dat deze instelling je op extra kosten kan jagen, omdat je mogelijk via een andere provider aan het internetten gaat........
In het buitenland geldt dat ook voor jouw eigen provider, bijvoorbeeld als je Vodafone of tmobile hebt. Zelf zet ik data ook uit in het buitenland, als extra zekerheid. Roaming heb ik altijd uit staan.

Gelukkig moeten de operators/providers je tegenwoordig in de EU waarschuwen als je 50 euro, excl BTW, per maand te boven gaat, door je Internet af te sluiten voor die maand.

De EU is bezig ook de belachelijke data roaming tarieven aan te pakken. Vodafone loopt daarop vooruit en schijnt binnenkort met zeer redelijke tarieven te komen (ong. 2 euro per dag extra).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RHarinck Bekijk bericht
....... Als je verbonden bent met een draadloosnetwerk (WiFi) dan vindt dataoverdracht niet plaats via je telefoonnetwerk. Zo kan je je Aeroplane Mode aanzetten en vervolgens je WiFi aanzetten en zo kan je toch het internet op.
Helemaal mee eens als je data over jet telefoonnetwerk op die manier uit zet . Maar als data aan staat is er minimaal 1 situatie waarin toch het telefoon netwerk wordt gebruikt, ook al heb je WiFI verbonden. Namelijk als je uitgaande email SMTP server niet bereikbaar is. Ik heb ook ergens gelezen dat locatie bepaling onder sommige omstandigheden het telefoon netwerk gebruikt. Misschien geldt dat alleen in de USA?

Laatst gewijzigd door Dick99999; 27 december 2010 om 21:10. Reden: data over telefoonnetwerk en WiFi toegevoegd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 december 2010, 21:48
RHarinck's schermafbeelding
RHarinck RHarinck is offline
Forumbikkel
Voornaam: Ries
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 14 mei 2002
Locatie: Omg. Rotterdam
Berichten: 419
Heb zelf een Surf&Mail Extra Snel abo, maar dat 'onbeperkt' geldt alleen voor binnen de Nederlandse grenzen!
__________________
M515, T2, T3, T5, Treo 680, Palm Prē, Palm Prē2, HP Prē3 + HP TouchPad
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 december 2010, 22:56
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Bedankt voor alle tips en adviezen...Ik heb Data Roaming nu uitgezet en Data Usage aan...
De (hoge) bedragen voor internet in het buitenland heb ik met schade en schande ook al eens moeten ervaren, dus als ik tegenwoordig de grens overga, ben ik sowieso al zeer terughoudend met surfen...

Samengevat: als ik in bepaalde situatie in Nederland niet over WiFi kan beschikken, zou ik met data usage aan wel gewoon moeten kunnen internetten via het GPRS-datanetwerk..? Zo werkte mijn oude Treo 680 volgens mij ook, want die had geeneens WiFi..
Ik snapte er even niets van: Ik was eergisteren in Haarlem en had daar geen internetverbinding op mijn Pré (wel aanduiding 3G, maar geen signaalsterkte aanduiding) en mijn reisgenoot zat met zijn HTC en Vodafone probleemloos te internetten...Misschien lag het KPN GPRS netwerk er gewoon even uit, want dat kan natuurlijk ook altijd gebeuren...
Het is overigens wel opvallend dat zonder internet de Pré eigenlijk nauwelijks meer bruikbaar is....Tsja, dan is zo'n smartphone ineens niet meer zo smart...
__________________
Palm adept sinds 2000: Handspring Visor Deluxe - Handspring Visor Prism - Palm Tungsten T3 - Palm Treo 650 - Palm Treo 680 - Palm Pré Classic - HP TouchPad - HP Pré3 - ???

Laatst gewijzigd door apeka; 27 december 2010 om 23:14.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 december 2010, 23:40
RHarinck's schermafbeelding
RHarinck RHarinck is offline
Forumbikkel
Voornaam: Ries
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 14 mei 2002
Locatie: Omg. Rotterdam
Berichten: 419
Als je Prē rechts bovenin 3G aangeeft, zal je gebruik maken van UMTS/HSDPA. Als je via GPRS van internet gebruik maakt, dan zal je geen 3G aanduiding zien. Heb mijn oude Prē (ter vervanging van mijn Treo 680) zelf ook heel even via GPRS gebruikt en tsjonge wat is dat traag zeg!

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zo huiverig bent om van internet gebruik te maken zonder WiFi? Je hebt toch een onbeperkt data abonnement?
__________________
M515, T2, T3, T5, Treo 680, Palm Prē, Palm Prē2, HP Prē3 + HP TouchPad
Met citaat reageren
  #7  
Oud 28 december 2010, 14:05
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick99999 Bekijk bericht
Ik heb ook ergens gelezen dat locatie bepaling onder sommige omstandigheden het telefoon netwerk gebruikt. Misschien geldt dat alleen in de USA?
Dat klopt en heet aGPS. GPS satellieten verplaatsen zich namelijk constant en daarom moet je GPS-ontvanger weten waar de satellieten zich precies bevinden. Normale GPS-systemen hebben daarom (als ze een tijdje niet gebruikt zijn) enkele minuten nodig om de locatie te bepalen. Een telefoon kan die satellietposities ook gewoon downloaden en dan meteen het signaal juist interpreteren.

Er is nog een tweede reden dat het telefoonnetwerk gebruikt wordt voor positiebepaling en dat is simpelweg omdat de signaalsterkte van de individuele palen t.o.v. jouw toestel ook al een grove inschatting geeft van je positie. Als de meting niet nauwkeurig hoeft te zijn en snel beschikbaar moet zijn zal een smartphone dus eerst daar naar kijken en dan pas naar GPS info. Applicaties moeten namelijk bij het opvragen van je positie aangegeven hoe precies ze het willen hebben en hoe recent de bepaling moet zijn.

Als je je dataverbinding uitschakelt zal de positiebepaling dus lastiger en / of langzamer zijn. Dit geldt dus niet alleen in de USA, alhoewel de providers daar (o.a. Verizon) smerige trucs uithalen door bij goedkopere abonnementen aGPS te blokkeren (zonder dat de telefoon dit doorheeft en dus simpelweg pas na vele minuten overstapt op normale GPS).

Excuses voor het volledig off-topic gaan
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023