Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 13 februari 2004, 15:00
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
2D snelheid T3 t.o.v. bijv. Asus A620

Ik gebruik mijn Tungsten T nu veel als "grafische presenteermachine" van o.a gemaakte tijdschriftpagina's, logo's e.d.

Het gaat op zich niet al te snel, daarom wil ik een nieuwe PDA kopen.

De vraag is: Moet ik de T3 kopen of kan ik beter voor een snelle PPC als de Asus A620 gaan?

Als referentie neem ik de gameboy-emulator.
Werkt deze sneller op een 400Mhz. Palm (T3) of op een 400Mhz PocketPC zoals de Asus A620 (dit is de PPC met beste 2D-prestaties)

Ik heb overal gezocht, maar kon geen precieze vergelijking vinden tussen de 2D-prestaties van Palm en PPC.

Ik weet dat de resolutie van de T3 een stuk groter is, maar het gaat me nu alleen om de snelheid, anders wordt het een Palm vs. PPC discussie....

Alvast bedankt
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 februari 2004, 15:06
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Afgezien van het feit dat je op Tweakers ook hebt kunnen zien dat van de vergelijking T3 vs. Asus er niet heel veel overblijft van de Asus, hieronder nog even de argumenten om een T3 aan te schaffen:

- 320x480 scherm ipv 240x320. PPC is blokkerig
- De SD kaart snelheid is tot 3x toe sneller op een T3. Als je grote JPG bestanden vanaf de kaart afleest, zal dit zeker voordeel hebben.
- Je gaat van 144 MHz naar 400 Mhz, een sprong van 3x wederom.

Je kunt er dus vanuit gaan dat plaatjes kijken op een T3 wel *heel* snel moet gaan in vergelijking met een TT. En welke plaatjesviewer gebruik jij eigenlijk? AcidImage en Rescoviewer zijn de snelste JPG viewers. Ik denk dat je ook JPG decoding niet kunt verglijken met de 2D prestaties van een gameboy emulator, dat is namelijk compleet andere code met andere bewerkingen van de processor.

Kopieer anders een JPG viewer en wat grote JPG's op een kaart, ga naar de Dixons, en vraag of je een T3 mag uitproberen. Wel even je TT meenemen en ermee zwaaien, anders nemen ze je niet serieus daar.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 13 februari 2004, 15:10
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt..

Ik weet de voor -en nadelen van de T3 t.o.v. de A620 wel, het gaat me alleen nog om de 2D-snelheid van beide apparaten.

Is de T3 op 2D-gebied vergelijkbaar met de A620 of eerder met een PPC onderaan deze benchmark lijst?

http://www.softspb.com/products/benchmark/compare.asp
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 februari 2004, 15:19
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ja, daarom vraag ik ook: 2D snelheid *waarbij*? JPG decoding? Gameboy emulators? Een brak geprogrammeerde gameboy emulator kan destructieve uitwerkingen hebben op de snelheid uiteraard. AcidImage gebruikt stukjes ARM code om JPEG decoding vliegensvlug op een Palm te maken.

De benchmarks uit die link zeggen helemaal niets uiteraard met betrekking tot een T3. Benchmarks worden met gelijksoortige producten onder dezelfde omstandigheden uitgevoerd, en dat gaat een beetje moeilijk tussen PPC en Palm.

Wat spelletjes betreft weet ik het niet, maar met JPEG plaatjes ben ik er 100% zeker van dat je beter uit bent met een T3 dan welke andere pocketpc dan ook, met uitzondering van die Toshiba met VGA scherm die je niet kunt betalen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 februari 2004, 15:27
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 13-02-2004, om 16:19 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #4
Ja, daarom vraag ik ook: 2D snelheid *waarbij*? JPG decoding? Gameboy emulators?
vooral jpeg (kan oplopen tot zo'n 3Mb. per stuk), maar ook grafische java-applicaties moeten vloeiend draaien (i.v.m presentatie van producten), daarom ook de vergelijking met een gameboy-emulator...(grafisch veeleiend voor een PDA)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 februari 2004, 15:32
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
3 Mb is idd wel veel, ben je daar op je TT nooit in de problemen gekomen met de RAM? Ik denk niet dat het mij lukt om een JPG te openen van 3 Mb, met mijn 3 Mb RAM vrij.

Maargoed, met de 64 Mb RAM van de Tungsten|T3 heb je daar geen problemen mee.

Ik denk dat het heel erg van de programmatuur van de JAVA schil of de GameBoy emulator afhangt hoe snel alles is, maar ik denk dat je je daar op een T3 echt, echt geen zorgen over hoeft te maken. Die processor trekt dat wel, en PalmOS is nog altijd een veel slanker OS dan Windows Mobile.

En gebruikte je al AcidImage?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 februari 2004, 15:35
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 13-02-2004, om 16:32 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #6

En gebruikte je al AcidImage?
gebruik ik al

klopt het ook dat de processor van de T3 niet op 400Mhz draait?
(had ik ergens gelezen - zal het ff opzoeken)

zo ja, zijn er overclockers beschikbaar die ervoor kunnen zorgen dat ik alles uit de T3 kan halen wat er in zit? (lijkt me toch handig met grote bestanden dat je elke Mhz meer goed kan gebruiken...)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 februari 2004, 15:42
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik dacht dat die op 375 MHz draaide, maar dat weet ik niet zeker.

Het programma wat je zoekt is lightspeed. Inderdaad, zet AcidImage op 600 MHz en volgens mij heb je dan met de T3 een echt mega-apparaat om je presentaties mee te houden.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 februari 2004, 18:38
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 13-02-2004, om 16:06 heeft Gazpacho dit gezegd in bericht #2
Afgezien van het feit dat je op Tweakers ook hebt kunnen zien dat van de vergelijking T3 vs. Asus er niet heel veel overblijft van de Asus, ...
Interessant, heb je daar een linkje van?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 februari 2004, 18:45
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/864901/

het verschil is kleiner dan Gazpacho aangeeft vind ik...

de A620 is goedkoper, heeft een CF slot, is bewezen snel en heeft een betere accuduur dan de T3

de T3 is stijlvoller, hogere resolutie, relatief meer geheugen (beide 64Mb, maar PPC progs zijn een stuk groter)

beide dingen hebben wel wat
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 februari 2004, 18:47
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Kunt zoeken naar Asus en Palm op Tweakers.

Krijg je onder andere deze: http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/864901/
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 februari 2004, 18:49
HvH HvH is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 29 mei 2003
Locatie: Hengelo ov
Berichten: 29
Mag ik je misschien ook wijzen op PXAClocker? Is nog freeware ook...

Gewoon even op 'PXA clocker' zoeken bij Palmgear. Zal ook wel werken voor Lightspeed (maar dat weet ik niet zeker).
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 februari 2004, 19:19
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Gazpacho: de TT3 is 400MHz! Dat nog een beetje ontkennen op MSN ook nog

Maar aan 400MHz heb je volgens mij in alle gevallen genoeg, en overklokken is niet nodig.
Zie ook hier. OlafOnline heeft de moeite genomen het allemaal uit te testen. Wil je stabiel blijven, wordt hij volgens speedy 25% sneller.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 februari 2004, 19:33
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 13-02-2004, om 19:49 heeft HvH dit gezegd in bericht #12
Mag ik je misschien ook wijzen op PXAClocker? Is nog freeware ook...

Gewoon even op 'PXA clocker' zoeken bij Palmgear. Zal ook wel werken voor Lightspeed (maar dat weet ik niet zeker).
PXAclocker is shareware...tenminste, dat staat op Palmgear
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 februari 2004, 22:12
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 13-02-2004, om 20:19 heeft Bram dit gezegd in bericht #13
Gazpacho: de TT3 is 400MHz! Dat nog een beetje ontkennen op MSN ook nog
Ik heb een screenshot gemaakt van Speedy. De onderste 2 balkjes zijn van mijn T3.
Citaat:
Op 13-02-2004, om 20:33 heeft Moody dit gezegd in bericht #14 PXAclocker is shareware...tenminste, dat staat op Palmgear
Je hebt ook een gratis versie van PXAclocker. Die heeft alleen wel minder mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld geen mogelijkheid tot automatische activatie na een soft reset .
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif screenshot.gif‎ (6,9 KB, 35x gelezen)
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 februari 2004, 22:22
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
/me eist openbare excuses van Bram
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 februari 2004, 22:32
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ach, een AMD Athlon op 2.06GHz wordt ook van gezegd dat het vergelijkbaar is met 2,6GHz. Dat zal ook het geval zijn met de Tungsten T3. Hoewel de processor wel op 400MHz loopt, is het vergelijkbaar met een processor die op 375MHz loopt. Volgens de specificaties is het ook écht een 400MHz processor...helaas....geen excuses
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 februari 2004, 23:51
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
Ik denk dat het gewoon de standaard Xscale 400Mhz processor is, maar dat deze "ondergeclocked" op 375 of 380Mhz, heel simpel om de accuduur te verlengen terwijl je de prestatievermindering niet merk....

Palm weet ook dat de mensen die de processor volledig nodig hebben (op minimaal 400Mhz) de weg wel weten naar een overclock-programma....dus op zich zal niemand klagen over deze handeling van Palm...
Met citaat reageren
  #19  
Oud 14 februari 2004, 08:02
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
mensen mensen mensen, zien wij hier 1 ding niet gruwelijk over het hoofd?! Een processor die 400Mhz heeft, zal toch ook CPU moeten afstaan aan het laten draaien van een Palm. Blijkbaar neemt dat ongeveer 25Mhz in beslag. Dat kan ook wel kloppen, want mijn Zire71 gaf 111 Mhz aan bij de test. Hij gebruikt ook een hoeveelheid CPU als dat ding gewoon aan staat, of ben ik nou achterlijk?!
__________________
Met citaat reageren
  #20  
Oud 14 februari 2004, 10:22
Moody
Guest
 
Berichten: n/a
wanneer je met de Palm werkt zal inderdaad een deel van de kloksnelheid "verloren gaan" door het draaien van PalmOS, maar in principe moet een benchmark programma wél gewoon de volledige clocksnelheid geven waarop een cpu draait...

net zoals Windows aangeeft dat je een Pentium 4 op 2000Mhz hebt en niet "2000Mhz - 8% CPU verbruik door OS"
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:27.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023