Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06 januari 2004, 15:47
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
NSBasic 4.1 Native!

NS Basic kan vanaf versie 4.1 ook Armcode genereren en is daardoor op OS5 machines tot 25x sneller. Lees hier meer.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #2  
Oud 06 januari 2004, 16:40
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
review?

Heb jij als NS/Basic-programmeur en Vriend van de Palmclub niet een keer zin om het oude review van NS/Basic eens te actualiseren?

En misschien (maar hoort eigenlijk niet in deze thread) heeft Bram dan zin om Handheld Basic te reviewen?

- jp
Met citaat reageren
  #3  
Oud 06 januari 2004, 16:45
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
NSBasic kan geen ARM code produceren. De Runtime is nu in ARM code geschreven, waardoor het maximaal 25x sneller gaat als met de 68k runtime.

hier staan (helemaal onderaan) veel pakketten op snelheid vergeleken. Hoewel NS Basic 4 er nog niet bij staat, moet het nog eens 100x sneller gaan om sneller te draaien als Handheld Basic++
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #4  
Oud 06 januari 2004, 17:02
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Re: review?

Citaat:
Op 06-01-2004, om 17:40 heeft jean-paul dit gezegd in bericht #2
Heb jij als NS/Basic-programmeur en Vriend van de Palmclub niet een keer zin om het oude review van NS/Basic eens te actualiseren?
Prima, over een weekje of 2 heb ik wel weer wat tijd denk ik.
Wil je met off-thread even precies vertellen wat je wilt?

Citaat:
hier staan (helemaal onderaan) veel pakketten op snelheid vergeleken. Hoewel NS Basic 4 er nog niet bij staat, moet het nog eens 100x sneller gaan om sneller te draaien als Handheld Basic++
Dat hangt natuurlijk van de benchmark af. Volgens deze scheelt het heel wat minder; een factor 20 schat ik.
Progamma's die dar hun voordeel me doen moet erg veel rekenen of erg veel werk met databases doen.
Voor de meeste soorten programma's de snelheid van NSBasic ruim voldoende; de vele nsbasic programmeurs spreken voorzcih denk ik.
daarnaast is het natuurlijk het verschil in prijs.
Ook is de ondersteuning van NSBasic al jaren prima. Van wat ik de laatste maanden zo gezien heb lijkt me die bij HB++ ook wel in orde, trouwens.

Ik begrijp je enthousisme over hb++ helemaal Ik ben zelfs van plan het programma te kopen. Je kunt Ns-basic natuurlijk net zo lief met PRC-tools of SateliteForm vergelijken; als je daar fan van bent.
Het gaat behalve snelheid ook om het gemak en de snelheid waarmee je programma's schrijft en leert schrijven (dat gaat in NSBasic erg sneller).
HiRes ondersteund NsBasic bijvoorbeeld al een tijdje, HB++ zou dat volgens de aankondigingen al een paar maanden moeten kunnen; maar de update blijft maar uit. Het aanspreken van bestanden op geheugenkaartjes gaat in HB++ bijvoorbeeld weer veel gemakkelijk dan in NsBasic.
Maar inderdaad; op snelheid wint HB++ met voorsprong.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 06 januari 2004, 17:20
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: Re: review?

Citaat:
Op 06-01-2004, om 18:02 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #4
Volgens deze scheelt het heel wat minder; een factor 20 schat ik.
Dat is bij de floatings. Moet je ook eens bij de integers kijken Scheelt een factor 400. Zelfs LyME is daar sneller.

Zal ook wel reageren in een SRT.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #6  
Oud 06 januari 2004, 18:30
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Dat is dus meteen een (bekende) truc in NSBasic, rekenen met Floats -> zelfs als loop-variabele in loops e.d.!

Met een freeware tool als PalmOS-Pascal is het heel goed mogelijk om rekenenintensief werk even snel als HB++ of C te maken in de vorm van een shared library. De interface bouw je in NS-Basic.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 januari 2004, 10:28
johanvdb
Guest
 
Berichten: n/a
vergelijk NSB4.1 en HB++

Hallo,

Ik zag in deze thread een vergelijk verschijnen in snelheid tussen NSBasic en HB++.

Het lijkt me een normale zaak dat HB++ sneller is dan NSBasic, immers HB++ compileert een applicatie naar een native PalmOS applicatie.

NSBasic daarentegen gaat een applicatie omzetten naar een taaltje - tokenizing - dat de NSBasic runtime kan gebruiken. Deze runtime is eigenlijk een mini virtuele machine die de instructies vervat in een NSBasic applicatie verstaat en vertaald naar PalmOS instructies.

Bovenstaande redenering gaat echter niet helemaal meer op de nieuwere ARM Palms.

Tot voor NSB4.1 was de runtime gecompileerd voor 68k Palms. Dit houdt in dat een native 68k Palm applicatie ook wordt geinterpreteerd door een virtuele machine op de Palm, die 68k machine taal instructies omzet naar ARM machine taal instructies.

Wat houdt dit nu in? Tot voor NSBasic 4.1 waren er twee indirectie lagen tussen de NSBasic applicatie en een ARM Palm, wat de snelheid niet ten goede komt. Met de komst van NSBasic 4.1 is er dus slechts 1 indirectie.

Nu, momenteel lijkt HB++ enkel 68k code te genereren, dus HB++ applicaties hebben ook een indirectie, namelijk 68k code naar ARM.

De vraag is nu ... wat is het snelst?

In ieder geval verwacht ik van HB++ toch ook wel een ARM compiler te zien verschijnen ...

Groeten,
Johan
Met citaat reageren
  #8  
Oud 07 januari 2004, 12:31
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Re: vergelijk NSB4.1 en HB++

Citaat:
In ieder geval verwacht ik van HB++ toch ook wel een ARM compiler te zien verschijnen ...
HB++ kan nu al wel met armlets werken, ARM compiler stond voor midden 2004 gepland.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 07 januari 2004, 14:46
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: Re: vergelijk NSB4.1 en HB++

Citaat:
Op 07-01-2004, om 13:31 heeft r. dohmen dit gezegd in bericht #8


HB++ kan nu al wel met armlets werken, ARM compiler stond voor midden 2004 gepland.
ARM is echter alleen voor OS6 weggelegd bij HB++
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #10  
Oud 07 januari 2004, 15:12
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Dat is logisch. OS5 kan alleen armlet met ARM-code runnen, geen native programma's.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023