Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 24 maart 2006, 12:04
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Nee, maar dat lijkt me niet relevant. Wat heb je nou aan een Treo die softwarematig op AZERTY staat ingesteld terwijl de knoppen zelf een QWERTY layout hebben?
Je hebt eigenlijk ook geen keus met een QWERTY toetsenbord, je kunt alleen op de "Z" drukken. Volgens mij moet je een ander toestel hebben als je een andere toetsenbord-layout wilt hebben.
In België gebruikt bijna iedereen en Azerty PC-toetsenbord. Treo's worden eveneens veelal als Azerty verkocht. De meeste shops verkopen ofwel Azerty of beide. De grotere internationale shops hebben wel meestal alleen Qwerty.
Dus hier stelt zich wel degelijk de relevante vraag: "Wat heb je nou aan een Treo die softwarematig op QWERTY staat ingesteld terwijl de knoppen zelf een AZERTY layout hebben?"
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #22  
Oud 24 maart 2006, 12:11
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Ik zeg alleen dat je een AZERTY Treo moet kopen als je een AZERTY toetsenbord-layout wilt hebben.

Tevens zal door het verwijderen van de "Welcome / Setup" applicatie het AZERTY karakter van het toetsenbord niet verdwijden (mits je een AZERTY toestel hebt). De Treo (software) zal dan ingsteld blijven op de "default" waarden. Voor QWERTY is dat QWERTY, voor AZERTY is dat AZERTY.

Gebruik jij je QWERTY Treo met een AZERTY indeling dan? En hoe heb je dat ingesteld?
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #23  
Oud 24 maart 2006, 12:27
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Ik zeg alleen dat je een AZERTY Treo moet kopen als je een AZERTY toetsenbord-layout wilt hebben.
Ik heb gewoon aangegeven dat er niet alleen Qwerty Treo's te koop zijn.
Citaat:
Tevens zal door het verwijderen van de "Welcome / Setup" applicatie het AZERTY karakter van het toetsenbord niet verdwijden (mits je een AZERTY toestel hebt). De Treo (software) zal dan ingsteld blijven op de "default" waarden. Voor QWERTY is dat QWERTY, voor AZERTY is dat AZERTY.
Ben je daar zeker van? Heb je dat al getest?
Citaat:
Gebruik jij je QWERTY Treo met een AZERTY indeling dan? En hoe heb je dat ingesteld?
Ik heb geen Treo, maar ik weet dat op het ogenblik dat je op de Z moet duwen en je duwt op de W van je Qwerty, dat je toetsenbord als Azerty ingesteld staat. Ik ben in de veronderstelling dat de internationale ROM voor iedere gebruiker dezelfde is en dat mensen met een afwijkende toetsenbordindeling zoals Azerty met deze procedure hun indeling vastleggen.
Als het default (herkenning aanwezige toetsenbordindeling) zou zijn, dan heeft de vraag om op Z te drukken ook helemaal geen zin.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #24  
Oud 24 maart 2006, 12:42
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Nee, ik weet het niet zeker omdat ik geen AZERTY toestel bezit, maar ik denk dat er iets hardwarematig is die het aan het Treo ROM vertelt of het om een QWERTY of AZERTY toestel gaat.

Overigens wordt je als QWERTY Treo bezitter enkel de mogelijkheid gegeven om op de "Z" te drukken (en niet op de "W").

Ik neem aan dat voor AZERTY Treo's hetzelfde geldt - dat je dus ook alleen de optie krijgt om op W te drukken.

Maargoed... als AZERTY gebruiker kun je natuurlijk altijd de "Welcome / Setup" bestanden terugzetten, mocht je na het verwijderen ervan uit het ROM niet op de AZERTY toetsenbord indeling uitkomen. Het zijn uiteindelijk kleine bestanden die samen minder dan 80k groot zijn, dus om ruimte te winnen in je ROM hoef je het niet te doen. Alleen als je stoort aan de "Welcome" app op je Treo die je toch nooit gebruikt kun je overwegen om deze bestanden te verwijderen.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 24 maart 2006 om 13:22.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 25 maart 2006, 18:05
Atomsk Atomsk is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 30
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Nee, ik weet het niet zeker omdat ik geen AZERTY toestel bezit, maar ik denk dat er iets hardwarematig is die het aan het Treo ROM vertelt of het om een QWERTY of AZERTY toestel gaat.

Overigens wordt je als QWERTY Treo bezitter enkel de mogelijkheid gegeven om op de "Z" te drukken (en niet op de "W").
Ik heb ook geen zin m'n Treo hard te resetten , maar het lijkt me logisch te veronderstellen dat die vraag om de z-toets in te drukken noodzakelijk is om de juiste toetsenbordlayout in te stellen. Wanneer een Treo dit hardwarematig kon herkennen was dit niet nodig.
En waarom zou Palm ook moeilijk gaan doen en een toetsenbord uitrusten met een id-chip? Kost alleen maar (veel) geld, terwijl het ook goedkoop softwarematig op te lossen is.

Enfin, optimaal is het niet, maar wanneer je gewend bent aan azerty, zou je dat in kunnen stellen op een qwerty layout door de "w" in te drukken. De treo kan echt niet zien wat er op de toetsjes voor tekens zijn gezet. Heb zelf wel eens op een Belgische laptop gewerkt, maar wist niet hoe snel ik qwerty moest instellen. Typt heel akelig als je blind qwerty gewend bent.

Laatst gewijzigd door Atomsk; 25 maart 2006 om 18:11.
Met citaat reageren
  #26  
Oud 25 maart 2006, 18:13
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Het gaat er niet om dat ik geen zin heb om mijn Treo te hard resetten , ik heb hem trouwens binnen 2 minuten hersteld (met behulp van Resco Backup).

Ik kan je vanuit mijn eigen ervaring vertellen dat je je toetsenbord niet persé in hoeft te stellen als je de "Welcome" app verwijdert.

Zoals Ghia heeft aangegeven wordt het (vermoedelijk) pas een probleem als je een toestel hebt met andere layout indeling dan de standaard QWERTY indeling.

Als je een QWERTY toestel hebt kun je die files gerust weglaten, je toestenbord layout zal op QWERTY ingesteld blijven.
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 25 maart 2006 om 18:18.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 25 maart 2006, 18:28
Atomsk Atomsk is offline
Lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 april 2005
Berichten: 30
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Het gaat er niet om dat ik geen zin heb om mijn Treo te hard resetten , ik heb hem trouwens binnen 2 minuten hersteld (met behulp van Resco Backup).

Ik kan je vanuit mijn eigen ervaring vertellen dat je je toetsenbord niet persé in hoeft te stellen als je de "Welcome" app verwijdert.

Zoals Ghia heeft aangegeven wordt het (vermoedelijk) pas een probleem als je een toestel hebt met andere layout indeling dan de standaard QWERTY indeling.

Als je een QWERTY toestel hebt kun je die files gerust weglaten, je toestenbord layout zal op QWERTY ingesteld blijven.
Ja, idd.. begrijp het nu. Had eerdere posts niet goed doorgelezen.

Krijg je trouwens automatisch meer geheugen terug wanneer je wat overbodige apps verwijderd en hier (op een paar kleine dingen na) geen grote applicaties voor in de plaats terugzet? Of neemt een Rompartitie-type altijd de maximaal toegestane ruimte in?
Met citaat reageren
  #28  
Oud 25 maart 2006, 18:45
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Meer over "Welcome" en een andere keyboard indeling

Vergeet niet dat de instellingen voor je keyboard layout onmogelijk in het ROM kunnen worden opgeslagen. Deze worden in je "Saved Prefs" opgeslagen. Stel je hebt een AZERTY toestel en je verwijderd "Welcome" waardoor je de layout na een hard reset op "default" QWERTY blijft. Na het terugzetten van je backup van de "Saved Prefs" is je layout opnieuw op AZERTY. En hiermee is het probleem van Ghia denk ik opgelost.

@ Ghia: Stel je hebt een AZERTY toestel. Als je eerst de officieele update draait en je keyboard op je gewenste toestenbord indeling zet, je maakt een backup van je "Saved Prefs", je laadt je Custom ROM en je zet de backup van je "Saved Prefs" daarna weer terug, dan is er niks aan de hand.

@ Atomsk: Wel alles goed lezen he?

In post # 16 is te lezen dat je eigenlijk uit 3 partitiegrooten voor het ROM kunt kiezen:
  • 7.1 MB
  • 8.4 MB
  • 9.8 MB

De meest gunstige situatie is als je voor 7.1 MB kiest want dan wordt je RAM 23.5 MB groot.

Maar stel dat je bij een partitieindeling van 8.4 MB blijft en je gooit een aantal apps weg waardoor je ROM slechts 7.6 MB groot is, dan is 8.4-7.6 = 0.8 MB verloren ruimte (wordt als "wasted" aangegeven door de ROM tool). Het zou handig zijn als je een tool had om je ROM partitiegrootte op een gewenste waarde in kon stellen aan de hand van de grootte van je Custom ROM.

Met mijn verfijnde Custom ROM heb ik nu slechts 12k wasted space (op een partitie van 8.4 MB).

Het voordeel van een kleinere ROM partitie is ook dat hoe kleiner je ROM partitie is, hoe groter de DBCache.

Het antwoord op jouw vraag is ja, een Rompartitie-type neemt altijd de maximaal toegestane ruimte in. Dus:

7.1 MB ROM --> 23.5 MB RAM
8.4 MB ROM --> 22.2 MB RAM
9.8 MB ROM --> 20.8 MB RAM
__________________
De Palm professional

Laatst gewijzigd door bluevoice; 25 maart 2006 om 18:54.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 05 april 2006, 10:38
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
SMS Smarttext

Ik heb inmiddels het nieuwe SmartTextEngine_device.prc bestand van de nieuwe SMS update geintegreerd in mijn Custom ROM.

Dit bestand is iets groter dan het oude bestand (80k t.o.v. 72k) dat ik in eerste instantie had gebruikt en dat afkomstig was van de 1.13 ROM.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #30  
Oud 07 april 2006, 14:24
bokuse
Guest
 
Berichten: n/a
Erg interessant onderwerp. Ik heb nu zelf ook de ROM van mijn Treo 650 op de PC staan en wil graag de Quicktour verwijderen maar ik kan de applicatie niet vinden.

Kan iemand mij vertellen welk bestand of bestanden dit zijn?
Met citaat reageren
  #31  
Oud 07 april 2006, 14:33
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
@ bokuse: Je moet wel alles goed lezen he? Dat zou ik je sowiezo aanraden voordat je de ROM gaat aanpassen.

Lees nogmaals Deel 2 van mijn uitleg. Daar vind je onderaan het overzicht van Shadowmite (filelist.pdf) met de programma's in het ROM.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #32  
Oud 07 april 2006, 14:48
bokuse
Guest
 
Berichten: n/a
@ bluevoice. Dank je wel. Ik had alles doorgelezen maar had het bestand van Shadowmite (filelist.pdf) niet gezien.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 13 april 2006, 10:17
cazz cazz is offline
Junior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 12 februari 2006
Berichten: 4
heel knap werk!

Ik heb alles gelezen en nu zelf een custom rom geinstalleerd. Ik kwam op mijn standaard rom echter heel veel files tegen die in 5-voud aanwezig waren, voor de vijf talen (De, En, Es, Fr, It).
Ik heb van al deze files er 3 gewist, en daarmee bijna 2 Mb aan ruimte gewonnen.
p-tunes 3-1-1, Fat32, autocorrectie, filepc2pda e.v.a. geinstalleerd, o.a. 3Xcom (nog niet eerder genoemd).
Deze laatste werkt prima zolang je niet in de ROM kijkt. Of het zinnig is 3Xcom in ROM te installeren kun je je afvragen, maar het kan i.i.g.

Heeft iemand ervaring met mobipocket in ROM?
Met citaat reageren
  #34  
Oud 07 mei 2006, 19:31
clemento's schermafbeelding
clemento clemento is offline
Senior lid
Voornaam: Jan
Model: Palm V
 
Geregistreerd: 07 mei 2006
Locatie: Bij Arnhem
Berichten: 77
Ik heb nog niet alles gelezen, maar dat van Fat32 tbv 4gb kaartje lijkt me wel wat.
Ga hier denk ik wel mee aan de slag.
edit:
Backup werkt maar ik zie een veel langere lijst met files. De *.pdb bevatten denk ik groepen van bestanden in de onderstaande view. Mijn lijst hebt ik een een dir listing gezet. Hoe krijg ik de view zoals hieronder zodat ik de talen eruit kan slopen en de fat32 erin kan zetten?
http://www.palmclub.nl/forums/attach...6&d=1142877821
edit:
Ik heb de fat32 update uitgevoerd en getest op een 256 mb kaartje. Deze heb ik geformateerd op fat32 en vervolgens de data er weer op gezet. Het werkt goed nu nog een 4 GB kaartje en een leuke player instaleren en dan ben ik helemaal happy.
edit:
Ik heb ook een SD512 kaartje naar FAT32 omgezet en met cardspeed http://www.palm2you.nl/content_sub.p..._content_id=31 de snelheid getest met FAT en FAT32. FAT32 is trager dan FAT helaas.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: txt backup_lijst.txt‎ (51,6 KB, 11x gelezen)
__________________
veni vidi vici

Laatst gewijzigd door clemento; 09 mei 2006 om 00:17.
Met citaat reageren
  #35  
Oud 09 mei 2006, 12:40
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
Even terugkomen op de "Welcome" app

Na een aantal weken een Custom ROM te hebben gedraaid zonder de "Welcome" app (zie post #17) kan ik jullie uit eigen ervaring vertellen dat het niet verstandig is om deze applicatie te verwijderen uit het ROM.

Zonder deze app loopt de DBCache snel vol en krijg je regelmatig soft resets . Ook zorgt deze applicatie ervoor dat de Carrier DB op 255 blijft (zonder "welcome" valt de Carrier DB terug naar 249 - wat resulteert in iets lagere datasnelheden en een slechtere verbinding). Je krijgt hierdoor vaak soft resets doordat de verbinding (die onder network tot stand komt) niet meer optimaal is.

Bottom line: van de "niet nuttige apps" op je Treo kun je de "Quick Tour" app nog steeds verwijderen maar de "Welcome" app dien je te behouden.
__________________
De Palm professional
Met citaat reageren
  #36  
Oud 09 mei 2006, 14:54
clemento's schermafbeelding
clemento clemento is offline
Senior lid
Voornaam: Jan
Model: Palm V
 
Geregistreerd: 07 mei 2006
Locatie: Bij Arnhem
Berichten: 77
Een vraag: Moet je bij een nieuwe update van ROM bijvoorbeeld (tzt) versie 1.30 weer de orginele ROM terugzetten voordat je gaat updaten?
Klopt het dat de performance van FAT32 geformateerde kaartjes slechter is dan die van FAT geformateerde?
__________________
veni vidi vici
Met citaat reageren
  #37  
Oud 09 mei 2006, 16:17
bluevoice's schermafbeelding
bluevoice bluevoice is offline
Expert user
Voornaam: Adrian
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 07 december 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.357
Stuur een bericht via MSN naar bluevoice
@ Clemente: Je kunt met een Custom ROM altijd up- of downgraden zonder dat je eerst terug hoeft te gaan naar een eerdere officiele ROM versie.

Ik heb nog niet de kans om de snelheid met een 4 GB kaartje te testen maar uit de tests op Treocentral bleek dat de snelheid van een FAT32 geformateerd kaartje hoger ligt dan de snelheid van een FAT geformateerd kaartje.
Met citaat reageren
  #38  
Oud 09 mei 2006, 21:57
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
FAT32 geformatteerde kaartjes werken toch niet met Palms?
Met citaat reageren
  #39  
Oud 10 mei 2006, 00:13
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
FAT32 geformatteerde kaartjes werken toch niet met Palms?
Wel het nieuws bijhouden koek, in bericht #5 staat een link.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #40  
Oud 10 mei 2006, 00:47
clemento's schermafbeelding
clemento clemento is offline
Senior lid
Voornaam: Jan
Model: Palm V
 
Geregistreerd: 07 mei 2006
Locatie: Bij Arnhem
Berichten: 77
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluevoice
Photo Quick Guide:

1. Tabblad "Download ROM" : Backup maken van de Treo ROM en opslaan in een map (In dit geval "Treo 650 Original 1.20 ENA ROM")
2. 10 minuten later is de backup klaar
3. Originele map met de ROM kopieren naar andere locatie en hernoemen (Hierin zijn de oude Real Player bestanden te zien)
4. In de nieuwe map (in dit geval "ROM sans REAL" genoemd) de ongewenste bestanden verwijderen (Real Player, FATFS, etc) en de nieuwe bestanden toevoegen (PocketTunes.prc; SelectMTPMode.pdb; FAT32)
5. Tabblad "Upload ROM": Selecteer de map waarin je custom ROM zich bevindt --> Select --> Upload.
@bluevoice In deze post laat je een paar afbeelingen zien met orginele ROM en custum ROM bestanden-mappen. Er staan echter veel meer bestanden in TreoROM-files.pdf. De files met de taal gegevens zijn *.pdb files en slechts 1k groot, deze zie ik ook de betreffende afbeelingen staan en niet een hoop andere bestanden die wellicht gelinkt zijn met die *.pdb (palm database files denk ik).
Het is mij niet duidelijk hoe ik instelling moet krijgen om in de explorer dezelfde fileselectie te zien als in de betreffende afbeeldingen. Die taal-files wil ik nl ook graag verwijderen en niet alleen die FAT32 verbetering en dan ook die coole player instaleren tzt.
__________________
veni vidi vici
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023