Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 06 juli 2005, 08:11
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
[Opinie] Ontwikkeling PalmOS te traag t.o.v. Windows Mobile?

Citaat:
The head of research for Microsoft's Windows Mobile software for handheld computers, Ya-Qin Zhang, was in Taipei last week talking up the company's latest major operating system release, Windows Mobile 5.0. In an interview, he lamented the slow development of battery technology for mobile devices and offered a glimpse of what Microsoft is already up to for its next major upgrade to the mobile computing OS.
Volgens dit artikel bij Infoworld is Microsoft al min of meer bezig met het leven na Windows Mobile 5.0, terwijl dit besturingssysteem nog niet eens goed en wel op de markt is. Betekent dit nu dat Microsoft een dynamisch bedrijf is dat steeds zo snel mogelijk hun OS wil aanpassen aan nieuwe hardwareontwikkelingen en dat PalmOS een stug OS is dat niet meegroeit?
Of betekent dit dat het PalmOS (waarvan versie 6 al geruime tijd gereed is, maar nog steeds nauwelijks wordt geďmplementeerd in hardware) gewoon superieur is en geen ontwikkeling meer behoeft?
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg palmos-6-2.jpg‎ (20,5 KB, 118x gelezen)
Bestandstype: jpg 0.jpg‎ (13,5 KB, 124x gelezen)

Laatst gewijzigd door jean-paul; 06 juli 2005 om 09:37.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 06 juli 2005, 09:01
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
PalmSource heeft ergens een probleem met het in de markt zetten van Cobalt (PalmOS 6.x), dat is ondertussen wel duidelijk.

Waar dit aan ligt weet ik niet. Wat ik wel zie is dat ook met Garnet (PalmOS 5.4) prima werkende pda's te maken zijn, dus is Cobalt niet direct nodig. Ergens dit najaar verwacht ik wel een Cobalt pda, maar ik dat baseer ik alleen maar op het vorige maand getoonde prototype.

Ondertussen zit PalmSource ook niet stil, want ze zijn nu volop bezig met het bovenop Linux laten draaien van PalmOS. Blijkbaar is daar veel vraag naar, maar volgens de laatste berichten zijn we een jaar verder voor we pda's met deze combinatie op de markt kunnen verwachten.

Dat Microsoft doorgaat met het ontwikkelen van hun pda operating systeem is prima, maar zelf hoop ik dat er nog heel lang PalmOS pda's blijven uitkomen, want ik wil graag een simpel te bedienen apparaat!

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #3  
Oud 06 juli 2005, 12:22
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Bij MS is het volgens mij min of meer beleid om altijd met nieuwe releases te blijven komen, ook al hebben ze eigenlijk niets meer toe te voegen. Een heel team lijkt bezig te zijn met het bedenken van features.
Van alle verzonnen features zijn er een paar goed bruikbaar, de rest werkt alleen maar storend.

Het lijkt dat Palm meer vanuit vraag werkt. PAs toen er echt vraag was naar kleurenschermen kwamen ze ermee. Alleen het hoognodige zit in het OS, voor de rest kan je prima uit de voeten met extra applicaties.

Tot slot is Windows Mobile meer dan een OS: ook alle 'rotzooi' als media player, browser, chat, filemanager etc zit er allemaal in. PalmOS houdt zich daar niet mee bezig, die laten de keuze aan de consument.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 06 juli 2005, 12:48
JeroenB's schermafbeelding
JeroenB JeroenB is offline
Palm-addict
Voornaam: Jeroen
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 13 juni 2005
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 266
Stuur een bericht via MSN naar JeroenB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boss
Tot slot is Windows Mobile meer dan een OS: ook alle 'rotzooi' als media player, browser, chat, filemanager etc zit er allemaal in. PalmOS houdt zich daar niet mee bezig, die laten de keuze aan de consument.
Typisch Microsoft, hun software opdringen aan gebruikers, zonder vrije keus aan de consument te laten. Een voordeel van zo'n aanpak is echter dat je meteen wel een compleet pakket hebt, en niet zoveel extra software hoeft te kopen.
__________________
Pak ook eens een filmpje op je Palm!

palm (de ~ (m.), ~en)
1 tropische en subtropische boom, behorende tot de familie der Palmacae => palmboom
2 binnenvlakte van de hand => handpalm
3 buksboom
4 Personal Digital Assistent van uitmuntende kwaliteit
5 bier van hoge goesting (met dank aan ghia )
Met citaat reageren
  #5  
Oud 06 juli 2005, 13:08
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Ach ja, maar om nou te zeggen dat Palm goed inspeelt op de behoefte van de consument.....hoeveel klaagzangen hebben we al gehad en misschien wel zelf gezongen op het gebrek aan simpele updates, bugfixes en dergelijke???
Met citaat reageren
  #6  
Oud 06 juli 2005, 13:39
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Vooral daarin is MS goed, je kan regelmatig (betaalde) updates downloaden, waardoor je device weer een tijdje mee kan. Palm heb ik dat nog nooit zien doen (denk aan een betaalde update van OS5 naar OS6), terwijl dat met de meeste devices best mogelijk zou zijn. Nu moet je voor nieuwe functionaliteit een nieuwe Palm kopen.

Ook het feit dat je alle software los kunt kopen vind ik niet per definitie een voordeel; dat zijn allemaal extra kosten bovenop wat je al moet betalen (denk bijvoorbeeld aan VPN software en dergelijke).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 juli 2005, 13:46
JeroenB's schermafbeelding
JeroenB JeroenB is offline
Palm-addict
Voornaam: Jeroen
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 13 juni 2005
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 266
Stuur een bericht via MSN naar JeroenB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door h4ns
Ook het feit dat je alle software los kunt kopen vind ik niet per definitie een voordeel; dat zijn allemaal extra kosten bovenop wat je al moet betalen (denk bijvoorbeeld aan VPN software en dergelijke).
Het is dat, of de Microsoft aanpak: Complete pakketten maken software die elkaar goed ondersteunen, maar slecht samenwerken met third party software. PalmOS laat juist de standaardapplicaties goed samenwerken met third party software, denk aan programma's als Agendus of Datebook.

Toen ik een maandje geleden mijn pda kocht, had ik geen idee dat er verschillende OS voor waren, maar als ik dit achteraf allemaal lees, ben ik blij dat ik voor een PalmOS device ben gegaan.
__________________
Pak ook eens een filmpje op je Palm!

palm (de ~ (m.), ~en)
1 tropische en subtropische boom, behorende tot de familie der Palmacae => palmboom
2 binnenvlakte van de hand => handpalm
3 buksboom
4 Personal Digital Assistent van uitmuntende kwaliteit
5 bier van hoge goesting (met dank aan ghia )
Met citaat reageren
  #8  
Oud 06 juli 2005, 13:57
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeroenB
PalmOS laat juist de standaardapplicaties goed samenwerken met third party software, denk aan programma's als Agendus of Datebook.
Hmmm, op mijn laptop draai ik Agendus voor Outlook, omdat ik die interface prettiger vind...
Als ik niet al allerlei software gekocht had voor de Palm had ik er waarschijnlijk niet nog een gekocht, vooral vanwege de fixes en upgrades (waarin ik echt vind dat Palm tekort schiet).
Met citaat reageren
  #9  
Oud 06 juli 2005, 16:55
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
op dit moment vind ik het PalmOS (nog? )superieur aan Windows Mobile. Puur vanwege de eenvoud. 'Klik hier en klaar'. Alleen, stilstand is in de IT nog steeds gelijk aan achteruitgang. en daarin is PalmOS hard mee bezig. Windows Mobile wordt met de release stabieler, en krijgt meer features zoals bijvoorbeeld VGA schermen (of het nuttig is, is een tweede, maar het kán wel).

Gaat het in deze trend door, dan zal PalmOS wel zeker het onderspit gaan delven tegen Microsoft Windows Mobile. Met de introductie van WM2005 zal het verschil tussen de twee alleen nog maar kleiner worden, applicaties daar worden dan ook écht afgesloten met het kruisje en door verbeterd geheugenbeheer ben je dan ook niet alles meer kwijt als de accu leeg is. Zeg maar een soort PalmOS (het is dus wel duidelijk dat Microsoft goed oplet wat de voordelen zijn van PalmOS, ze zijn bijna allemaal terug te vinden in WM2005)

Dus ja, als de ontwikkeling van PalmOS in dit tempo blijft gaan vrees ik het ergste...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 06 juli 2005, 17:27
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik wil toch ook een tegengeluid laten horen, want sommige meningen die hier geplaatst worden kloppen gewoon niet.
PalmOS heeft al vrij lang ondersteuning voor VGA-schermen, namelijk sinds PalmOS Cobalt. Dat geen enkele licentienemer dit gebruikt is niet de schuld van PalmSource. We dienen hier wel PalmSource met Microsoft te vergelijken, aangezien beider taak hetzelfde is; namelijk het OS maken en uitbrengen zodat licentienemers (palmOne, HP, Dell, etc.) hier devices omheen kunnen bouwen. Wel is de rol van Microsoft anders dan die van PalmSource. Microsoft verplicht licentienemers met een bepaalde versie te werken, PalmSource is daar veel vrijer in (en dat nekt ze in dit geval).

Verder wil ik graag een (eerste) (door mij vertaalde) post aanhalen bij dit nieuwtje van Engadget:
Citaat:
Het is deprimerend dat Microsoft grote stappen kan maken, terwijl de basis PIM-applicaties al jaren niet meer aangepast zijn. Waar is het volledige gamma aan contactpersoonvelden? Status van taken? Koppelen van labels/kleuren aan afspraken? Afpraken die je ook echt de bijbehorende notities tonen als het alarm afgaat? De mogelijkheid om de standaard snooizetijd aan te passen? Een goed weekoverzicht (in plaats van de nutteloze balken)? Een update van PocketIE (Internet Explorer) zodat deze werkt met CSS, HTML4 en XHTML? Betere stabiliteit? Betere mogelijkheden om een proces te stoppen zonder de complete handheld te resetten ? De lijst gaat door...
Toegegeven: een aantal zaken zijn of worden nu aangepakt door Microsoft, maar evenzogoed kun je zeggen dat een groot aantal punten van deze lijst al in het PalmOS aanwezig zijn, met name in de nieuwere modellen met de vernieuwde PIM-applicaties. Sommige onderdelen zijn echter al zeer lang standaard Palm.
Geloof me; ik heb heel wat handhelds in mijn handen gehad, maar het PalmOS blijft toch altijd mijn favoriet. Het is niet alles goud wat er blinkt (aan de andere kant)

Ik ben het er overigens wel mee eens dat het belachelijk is dat updates alleen nog in nieuwe modellen worden verwerkt en niet meer beschikbaar worden gemaakt voor oudere handhelds. Dat was vroeger anders, dus die beslissing kan ik totaal niet rijmen.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 juli 2005, 17:36
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
PalmOS heeft al vrij lang ondersteuning voor VGA-schermen, namelijk sinds PalmOS Cobalt. Dat geen enkele licentienemer dit gebruikt is niet de schuld van PalmSource.
Cobalt is zelfs ontwikkeld om uiteindelijk 32.000 x 32.000 pixels aan te kunnen
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 juli 2005, 17:43
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik wil ook nog zeggen dat er geen enkele smartphone is (en Gonny heeft de meeste hier liggen voor een test) die een zo goede integratie van verschillende onderdelen biedt als de Treo 650: ook PalmOS Zelfs Windows Mobile 2005 zal dat niet kunnen bieden.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 06 juli 2005, 18:07
RvDamme RvDamme is offline
Senior lid
Voornaam: Ronald
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Locatie: Volendam
Berichten: 51
wat wel handig zou zijn is dat de consument een keus zou kunnen maken om tegen meerprijs een aantal standaardpakketten meegeleverd te krijgen het is vaak als leek een hele klus om te weten wat er aan prgs te koop is en als je zelf al die prgs koopt ben je toch wel weer een aardig bedrag kwijt.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 06 juli 2005, 18:09
RvDamme RvDamme is offline
Senior lid
Voornaam: Ronald
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Locatie: Volendam
Berichten: 51
het zou trouwens ook wel fijn zijn als er een palm komt waarin een gps receiver geintegreerd is zoals de Mio 168
Met citaat reageren
  #15  
Oud 06 juli 2005, 18:22
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RvDamme
het zou trouwens ook wel fijn zijn als er een palm komt waarin een gps receiver geintegreerd is zoals de Mio 168
Die is er al heel lang - en al lang voor de Mio 168. Het gaat in deze thread overigens meer over de softwarekant, niet over de hardware (dus wensenlijstjes liever in een meer gepast topic)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 06 juli 2005, 18:30
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Bovendien is de iQue 3600 stukken verfijnder dan een Mio168 .
Met citaat reageren
  #17  
Oud 06 juli 2005, 19:05
RvDamme RvDamme is offline
Senior lid
Voornaam: Ronald
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 maart 2003
Locatie: Volendam
Berichten: 51
liet me even gaan
Met citaat reageren
  #18  
Oud 06 juli 2005, 21:16
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Hebben jullie de overstap van "Tanker Bob" van de TT3 naar de AximX50v gevolgd? Dat hele verhaal zette mij toch aan het denken, niet dat ik niet al eerder de overstap naar "the other light side" zoals TB erover denkt heb overwogen.
Gelukkig verscheen daar net op tijd de LifeDrive, die nu toch weer alles biedt wat ik zoek in een pda.

Oeps, sorry, off topic zeker?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 06 juli 2005, 21:27
JeroenB's schermafbeelding
JeroenB JeroenB is offline
Palm-addict
Voornaam: Jeroen
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 13 juni 2005
Locatie: Hoogeveen
Berichten: 266
Stuur een bericht via MSN naar JeroenB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudyheidenis
Hebben jullie de overstap van "Tanker Bob" van de TT3 naar de AximX50v gevolgd? Dat hele verhaal zette mij toch aan het denken, niet dat ik niet al eerder de overstap naar "the other light side" zoals TB erover denkt heb overwogen.
Gelukkig verscheen daar net op tijd de LifeDrive, die nu toch weer alles biedt wat ik zoek in een pda.

Oeps, sorry, off topic zeker?
Waar staat dat verhaal? Lijkt me wel interessant om te lezen .
__________________
Pak ook eens een filmpje op je Palm!

palm (de ~ (m.), ~en)
1 tropische en subtropische boom, behorende tot de familie der Palmacae => palmboom
2 binnenvlakte van de hand => handpalm
3 buksboom
4 Personal Digital Assistent van uitmuntende kwaliteit
5 bier van hoge goesting (met dank aan ghia )
Met citaat reageren
  #20  
Oud 06 juli 2005, 22:13
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RvDamme
liet me even gaan
Niet meer doen hoor, je hebt ons wel erg laten schrikken .
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023