Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #101  
Oud 27 oktober 2003, 19:06
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Thumbs down

Tis kritisch vwb vrije RAM op Zire71. Met 6.3Mb vrij dan krijg ik de memory error. En laat ik nu juist een Zire71 hebben met een niet flashable ROM waardoor jackflash niet werkt (laatste versie van www.brayder.com). Er schijnen Zire71's op de markt te zijn waar 2 Mb aan ROM flashable is. De T|T en T|T2 kunnen geflashed worden. Begin nu toch ernstig te balen.
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #102  
Oud 28 oktober 2003, 08:30
Mate
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 27-10-2003, om 14:10 heeft RichieB dit gezegd in bericht #96
Ik loop nu al een tijdje met Mapviewer 2.05 rond op m'n Tungsten T. Ik ben er op zich erg blij mee, en denk er sterk over om Mapsonic te kopen. Toch heb ik een paar vragen die ik beantwoord wil hebben voordat ik 200 euro uitgeef:

1) hoe groot is de kaart van Nederland bij Mapsonic? (133MB bij MV2)
2) hoe lang duurt het plannen van een initiele route? (9 min bij MV2 met complete kaart van Nederland)
3) kan Mapsonic over meerdere kaarten routeren, of alleen binnen 1 kaart?
4) komt er nog steeds een popup als de bluetooth connectie met de GPS wegvalt?

Wie een van de antwoorden weet wordt vriendelijk verzocht dit te hier te posten.

Alvast bedankt,

Richie
1) Aangezien MapSonic je de gehele BeNeLux geeft is die vraag wat lastig te beantwoorden. Om alleen Nederland te krijgen zul je daar apart een uitsnede van moeten maken (wat ong. 1 minuutje werk is). Hoe groot dat wordt zal ik even moeten nakijken.

2) Ik moet morgen voor het werk naar Leeuwarden en dan vandaar uit naar Haaksbergen, dus ik heb alvast een uitsnede gemaakt van het hele tussenliggende gebied.
De omvang daarvan komt op 8MB uit en staat op m'n SD-Card (een SanDisk 64MB. Ik weet het, niet de beste keus maar dat wist ik toen nog niet).
Het laden van de map vanaf card kost een seconde of 5 en ook over het plannen van een route op huisnummer-niveau tussen Leeuwarden en Haaksbergen doet 'ie ongeveer vijf seconden vanaf het moment dat ik de laatste "OK" geef.
(Oh ja, ik heb 9,8MB vrij op m'n Zire71)

3) Voor zover ik kan zien kun je niet over verschillende maps heen plannen. Voor de komende wintersport vakantie heb ik het eens geprobeerd maar om het arrival-punt in Oostenrijk aan te geven moet je de map Duitsland-Zwitserland-Oostenrijk apart openen en ben je je departure-punt in Nederland kwijt omdat die map automatisch gesloten wordt.
Het kan zijn dat ik wat fout doe, maar tot nog toe zie ik niet wat.

4) Deze vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik (nog) geen BT gebruik. Sorry.

Hopelijk heeft dit je wel verder geholpen.
Met citaat reageren
  #103  
Oud 28 oktober 2003, 13:34
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Citaat:
Op 28-10-2003, om 09:30 heeft Mate dit gezegd in bericht #102

2) Ik moet morgen voor het werk naar Leeuwarden en dan vandaar uit naar Haaksbergen, dus ik heb alvast een uitsnede gemaakt van het hele tussenliggende gebied.
De omvang daarvan komt op 8MB uit en staat op m'n SD-Card (een SanDisk 64MB. Ik weet het, niet de beste keus maar dat wist ik toen nog niet).
Het laden van de map vanaf card kost een seconde of 5 en ook over het plannen van een route op huisnummer-niveau tussen Leeuwarden en Haaksbergen doet 'ie ongeveer vijf seconden vanaf het moment dat ik de laatste "OK" geef.
(Oh ja, ik heb 9,8MB vrij op m'n Zire71)

3) Voor zover ik kan zien kun je niet over verschillende maps heen plannen. Voor de komende wintersport vakantie heb ik het eens geprobeerd maar om het arrival-punt in Oostenrijk aan te geven moet je de map Duitsland-Zwitserland-Oostenrijk apart openen en ben je je departure-punt in Nederland kwijt omdat die map automatisch gesloten wordt.
Het kan zijn dat ik wat fout doe, maar tot nog toe zie ik niet wat.
Bedankt voor je antwoorden. Jammer dat je niet over meerdere maps heen kan plannen. Dat geeft me een beetje het TomTom-op-de-palm-Vx gevoel. Maar ik begrijp dat zelfs TomTom2 op de iPaq dit ook niet kan. Dus dat wordt weer eerst op de PC plannen, uitprinten, en dan met de hand van grens tot grens binnen elk land.

Ik heb sterk de indruk dat onder MapViewer2 de tijd benodigd om een route te berekenen af hangt van de grootte van de map die op de SD kaart staat. Voorbeeld: route binnen kaart van Nederland (131 MB): 9 min, zelfde route binnen kaart van Zuid Holland (20 MB): 90 sec. Kan je eens proberen om een hele grote uitsnede te maken en kijken of dit gedrag er nog steeds is?
Met citaat reageren
  #104  
Oud 29 oktober 2003, 07:07
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Tijd om een route te berekenen

Ik heb de kaart van België met alle details op een SD kaartje staan en gebruik dat op mijn T3. Deze is ongeveer 70MB.

Ik rij dagelijks van Limburg naar Brussel (van de rechtse uithoek naar het centrum van België, dit is ongeveer 100 km). Het berekenen van een route neemt op mijn T3 nooit meer dan 10 sec. in beslag.

Je merkt vaak zelfs niet eens dat ie een andere route moet berekenen als je een andere weg inslaat als aangegeven.
Met citaat reageren
  #105  
Oud 29 oktober 2003, 09:34
RichieB RichieB is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 03 september 2003
Locatie: Rijswijk
Berichten: 88
Re: Tijd om een route te berekenen

10 seconden is geen probleem natuurlijk. Ik hoop dat dit een verschil is tussen MapViewer2 en Mapsonic, en niet tussen een T1 en een T3.

Met MV2 duurt trouwens alleen de eerste route berekenen lang. Als ik slave departure point to GPS spot aan heb staan gaat de herberekening ook heel snel. Alleen de eerste keer dat ik van A naar B plan (al liggen ze vlak bij elkaar) ben ik 9 minuten kwijt.
Met citaat reageren
  #106  
Oud 29 oktober 2003, 19:06
Mate
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb vandaag het driehoekje Apeldoorn-Leeuwarden-Haaksbergen gereden en wat bleek: MapSonic zag m'n Etrex niet, dus die test is mislukt.
Achter het stuur heb je natuurlijk geen tijd dat op te lossen, dus heb ik er net pas even naar kunnen kijken.
De Etrex is wel NMEA 2.0 compatible maar ik had die instelling nog op "Garmin" staan. Het verlakkende hiervan is dat PathAway daar geen problemen mee heeft dus ik vroeg me al af waarom die wel een GPS signaal kreeg en MapSonic niet.
Ik heb de Etrex al op NMEA-out gezet en hopelijk doet 'ie het nu wel.

Dat soort instellingen lijkt me toch iets om rekening mee te houden. 't Is maar een weet....
Met citaat reageren
  #107  
Oud 29 oktober 2003, 20:02
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Thumbs up

Mate,

Kop op en geef het een nieuwe kans. Ik kijk naar jouw ervaringen uit omdat ik hier ook met een Z71 rondhobbel. Dat de Etrex eraan kan klinkt mij goed in de oren. En hoe heb jij het voor elkaar gekregen om zoveel RAM vrij te houden/krijgen op je Z71?

Succes
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #108  
Oud 29 oktober 2003, 20:27
gijsraggers
Guest
 
Berichten: n/a
joepie!

Gisteren Mapsonic binnen gekregen via DHL. Wat een top programma. Einde Digimap.
Met citaat reageren
  #109  
Oud 29 oktober 2003, 20:36
OlafOnline's schermafbeelding
OlafOnline OlafOnline is offline
Palm Goeroe
Voornaam: Olaf
Model: Symbian
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: 2000
Berichten: 68
Hoe krijg je MapSonic het snelste binnen?

Heb ook eindelijk een cc dus dat is het probleem niet meer.
Met citaat reageren
  #110  
Oud 29 oktober 2003, 20:44
gijsraggers
Guest
 
Berichten: n/a
de winkel

www.viamichelin.com

bestellen met credit card,
levertijd 5 werkdagen.

kosten 199+9=208 euro
geen extra invoerrechten of btw.

bezorgd via DHL.

top.

ps. lipe reeds naar de winkel voor een T3 maar die blijkt weken niet leverbaar. draait nu beter dan verwacht op een m'n orginele tungsten|T. Mapstore draait ook goed via VirtualPC op m'n Powerbook.
Met citaat reageren
  #111  
Oud 30 oktober 2003, 08:40
Mate
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 29-10-2003, om 21:02 heeft rharing dit gezegd in bericht #107
Mate,

Kop op en geef het een nieuwe kans. Ik kijk naar jouw ervaringen uit omdat ik hier ook met een Z71 rondhobbel. Dat de Etrex eraan kan klinkt mij goed in de oren. En hoe heb jij het voor elkaar gekregen om zoveel RAM vrij te houden/krijgen op je Z71?

Succes
Oh, wees maar niet bang. Zo snel geef ik het niet op. Er komen heus nog wel meer testmogelijkheden en we blijven het gewoon proberen.
Wat m'n RAM betreft: ik heb er eigenlijk niet zoveel op staan.
FileZ, PathAway, MapSonic en wat telefoondriver-thingy's is zo'n beetje het enige dat ik geïnstalleerd heb. Daarbij komt nog dat ik regelmatig even kijk wat ik weg kan (en wil) gooien. Het is gewoon een kwestie van kritisch met je ruimte omgaan. Zodoende. Dus....
Met citaat reageren
  #112  
Oud 30 oktober 2003, 08:55
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Hoeveel heb je nu eigenlijk nodig aan geheugen voor het volgende:
- vrij geheugen op je Palm om zonder crashes een (lange) route met stem te kunnen gebruiken i.c.m. een GPS?
- vrij geheugen op je kaart voor de volledige kaart van Nederland in hoog detail?

en:

is het mogelijk om laag-detail kaarten te maken, want ik kom er nog steeds niet goed uit met de demo. Dus een laag detail van bijv alle snelwegen van Nederland en dan alleen de steden in hoog detail waar ik regelmatig kom.

Zit hard te denken om dit ding te kopen, maar mis nog wat info/gebruikservaringen...
Met citaat reageren
  #113  
Oud 30 oktober 2003, 09:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Voor het instellen van het detailniveau, kun je rechts in de lijst dubbelklikken op een regeltje met de hoekcoordinaten. Dan kun je kiezen voor "roads" of "roads and streets". Je moet overigens wel al je "area's" in 1 bestand hebben. Eerder in de thread stond overigens een verwijzing naar de handleiding die komt bij dit soort zaken wel van pas.
Met citaat reageren
  #114  
Oud 30 oktober 2003, 09:46
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Met die laatste zin (area's in 1 bestand) bedoel je dat ik 1 bestand moet maken met daarin de overzichtskaart en de detailkaarten?

Gaat dat dan goed als dat bestand wel op mn SD kaart past, maar te groot om in 1x in mn palm te gaan? Wordt die kaart dan dynamisch overgezet of kan het programma mijn SD kaart als 'werkgeheugen' gebruiken?
Met citaat reageren
  #115  
Oud 30 oktober 2003, 10:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Volgens mij moet je inderdaad de detail en overzichtskaart in 1 bestand hebben. Althans, ik heb nog geen manier gevonden om de kaarten op de PDA te combineren. Je kunt ook wel een routeplannen op de overzichtskaart, maar dan mis je het detail van de gebieden waar je vertrekt/aankomt.

Het RAM geheugen van de PDA wordt gebruikt als cache. MapSonic leest steeds de stukjes data in die het nodig heeft. Eigenlijk vergelijkbaar met de manier waarop het geheugen gebruik op je PC ook werkt. Kortom je RAM geheugen wordt hierdoor virtueel vergroot tot de omvang van het bestand op je SD kaart.
Met citaat reageren
  #116  
Oud 30 oktober 2003, 18:48
HansD
Guest
 
Berichten: n/a
Wink Palm T3 en MapSonic

Voor alle (aankomende) T3 bezitters en mensen die eindelijk een
navigatiesysteem willen gaan gebruiken welke (bijna) gelijkwaardig
is met TomTom. Hier het antwoord van ViaMichelin : Products op
mijn vraag.......

Dear Sir,

Thank you for your message and your interest in ViaMichelin and our products.

We are glad to inform you that a free patch will be available directly on our website within the next weeks in order to update for the Palm Tungsten T3 for the 320x480 screen.

We hope we could provide you with enough information to answer your request and thank you for your patience.

Yours faithfully,

- Customer Relations Department -
Met citaat reageren
  #117  
Oud 30 oktober 2003, 19:36
Mate
Guest
 
Berichten: n/a
Dat is goed nieuws, HansD. Zeker omdat ik mijn T3 begin december mag verwachten.
Met citaat reageren
  #118  
Oud 30 oktober 2003, 19:56
Mate
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 30-10-2003, om 09:55 heeft Boss dit gezegd in bericht #112
Hoeveel heb je nu eigenlijk nodig aan geheugen voor het volgende:
- vrij geheugen op je Palm om zonder crashes een (lange) route met stem te kunnen gebruiken i.c.m. een GPS?
- vrij geheugen op je kaart voor de volledige kaart van Nederland in hoog detail?

en:

is het mogelijk om laag-detail kaarten te maken, want ik kom er nog steeds niet goed uit met de demo. Dus een laag detail van bijv alle snelwegen van Nederland en dan alleen de steden in hoog detail waar ik regelmatig kom.

Zit hard te denken om dit ding te kopen, maar mis nog wat info/gebruikservaringen...
Volgens mij is de bekende 8MB limiet bedoeld om alles zonder problemen te kunnen uitvoeren. Als je daar onder komt kunnen er dus problemen ontstaan.

Ik heb een uitsnede van de kaart van Nederland gemaakt, waarbij ik de ondergrens net onder Zeeland heb gelegd en dus Limburg ten zuiden van Roermond wegvalt. Dit om te voorkomen dat ik half België meeneem.
Niks ten nadele van onze zuiderburen (integendeel, zelfs) maar in dit specifieke geval zit ik daar niet op te wachten.
In hoog detail kom ik hiermee op 89,259 MB uit. Dat valt dus best wel mee.

Stel je wilt van plaats A naar plaats B. Je maakt in MapStore (de PC-applicatie) een uitsnede waarin zowel plaats A als B aanwezig zijn m.b.v. dat icoontje waarin een vierkantje met blokjes op de hoekpunten staat.
Maak binnen deze uitsnede op dezelfde wijze een selectie om plaats A en wederom om plaats B.
Klik nu op het icoontje met de steeksleutel en er verschijnt een apart venster met drie regels coördinaten.
Dubbelklik op de eerste regel en het selectie-vak in de kaart dat correspondeert met die regel wordt rood.
Nu kun je aangeven welk detail-niveau je voor die selectie wilt hebben ("Export Polygons", "Trunk Roads and Streets" of "Trunk Roads only").
Als je dat doet voor iedere regel krijg je dus de steden in hoog detail en het tussenliggende gedeelte in lager detail op je uitsnede.

Zo simpel is het.
Met citaat reageren
  #119  
Oud 30 oktober 2003, 20:09
arene
Guest
 
Berichten: n/a
Hoe is Mapsonic eigenlijk beveiligd tegen kopieren?
Met citaat reageren
  #120  
Oud 30 oktober 2003, 20:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Zouden ze ook nog komen met support for de Sony Clie's?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023