Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Internet en communicatie

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 13 juni 2003, 23:23
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
TG50-Bluetooth-PC-Internet

Hallo allemaal,

Ik krijg het maar niet voor elkaar om met mijn gloedjenieuwe TG50 via Bluetooth te internetten.

Misschien is het probleem dat ik nog via een gewoon modem internet, ik weet het niet. Ik heb deze verbinding dus ge-shared staan.

Heb zo ongeveer alles gelezen over dit onderwerp, maar weet niet wat ik fout doe.

De verbinding tussen de TG50 en de PC is er, ik kan in ieder geval pingen vanaf de PC naar de TG50. Synchroniseren via bluetooth heb ik ook werkend. Maar Internetten wil niet lukken. Nu ben ik niet bepaald een netwerk expert, dus ik weet het ff niet meer.

De Bluetooth dongle werkt met software van Widcomm. Ik ben bang dat het een instelling met een IP adres of i.d. is. Iemand nog tips?

Herman
Met citaat reageren
  #2  
Oud 14 juni 2003, 10:57
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy

Nog even een toevoeging:

Pingen gaat ook vanuit de TG50. Ik zie via de status van de verbinding dat er redelijk wat data heen en weer gaat. Maar ik krijg geen data in Netfront (webbrowser) binnen. En ik zie op dat moment ook geen activiteit op mijn modem verbinding.

Het lijkt er dus op dat de bleutooth verbinding in orde is, alleen wordt mijn internet verbinding via het modem niet goed he-shared. Terwijl dit toch echt aan staat.

Nou ja, ik hoor het wel als iemand de gouden tip heeft.


Herman
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 juni 2003, 18:36
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
We zijn toevallig net met een tips pagina bezig over deze vraag. Je hebt alleen wel Windows 2000 of Windows XP nodig. Helaas is die nog niet live, maar een beschrijving in het engels kun je vinden op Palmzone.

Ik denk niet dat ik hier een link mag plaatsen naar de voorlopige pagina, maar als je mij een mailtje stuurt (klik op het e-mail icoontje onder een bericht van mij) dan stuur ik je de url wel op. Ik ben namelijk wel benieuwd of de beschreven procedure ook op een TG50 werkt.

Of anders moet je nog even geduld hebben, want de tips pagina komt er dus in het Nederlands (en met screenshots) aan. We (Arent en ik) hebben de inhoud van de pagina wel al af, maar er wordt nog wat gedacht over de layout.

Laatst gewijzigd door patrickl; 14 juni 2003 om 18:42.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 juni 2003, 18:41
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
Het artikel op Palmzone had ik al gevonden. En ook een andere beschrijving hier op het forum, maar helaas.

Ik heb ook het idee dat het probleem meer bij mijn PC ligt als met de verbinding Clie-PC via Bluetooth. Wat ik zie daar activiteit als ik probeer te internetten. Alleen komt er geen data door via mijn modem naar de Bluetooth verbinding. Zoals ik al schreef gaat pingen ook goed. In Hotsync werkt ook via Bluetooth, is wel mooi trouwens. Staat ie in de cradle dan gaat het via USB, en is ie los, dan via Bluetooth.

Zodra ik gevonden heb wat het probleem is post ik het hier wel.

Herman
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 juni 2003, 18:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De bleutooth verbinding opzetten naar de PC is inderdaad heel eenvoudig. Dan moet je nog de internet verbinding van je PC delen met de Bluetooth connector. Dat werkt bij jou niet en dat beschrijft die procedure nou juist.

Zonder informatie van wat je gedaan hebt wordt het ook heel moeilijk om te helpen. Gebruik je nu bijvoorbeeld ICS?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 juni 2003, 20:26
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
Heb een Bluetooth verbinding onder connections aangemaakt:

Name: Bluetooth
Connect to: Local Network
Via: Bluetooth
Device: TG50

Vervolgens een netwerkverbinding aangemaakt onder network:

Service: Internet
Username: TG50 (dit klopt)
Password: (geen)
Connection: Bluetooth

Details:
Connection type: PPP
Idle time out: Never
Qeury DNS: Yes
IP adres: 192.168.0.2


Script:

Send: Client
Send: Client
Wait for: Vlient Server
End

Vervolgens geprobeerd "automatisch" in XP een verbinding toe te voegen, dit verlipe niet vlekkeloos, dus ik denk dat het hier mis gaat.

Mijn modem verbinding staat wel ge-shared, maar gaat denk ik toch niet goed. Modem gaat bijvoorbeeld niet inbellen als ik niet online ben en ik na het opstarten van de bluetooth verbinding Netfront opstart.

Herman
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 juni 2003, 21:01
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Hmmm, je geeft nog steeds weinig informatie over de Windows kant van je opzet. Wat je bedoelt met het automatisch aanmaken van een nieuwe verbinding is mij niet duidelijk. En een Username is niet nodig als je ICS gebruikt, dus kennelijk gebruik je een andere methode. Het blijft dus lastig om er iets zinnigs over te zeggen.

Wat wel opvalt is dat je in de Network settings op de Palm het IP-adres 192.168.0.2 zelf hebt ingevuld. Als je ICS gebruikt kan je dat beter niet doen, maar het hoeft ook weer niet per se een probleem te zijn. Het script dat je hier opgeeft werkt bij mij niet omdat de getypte tekst volledig in hoofdletters en zonder spaties moet zijn. Verder mag ik aannemen dat de V in Wait for: Vlient Server een typfoutje hier op het forum is en niet in je Palm script?

Send: CLIENT
Send: CLIENT
Wait for: CLIENTSERVER
End

Aan je instellingen te zien gebruik je een andere methode dan de PalmZone methode of je hebt de Palmzone procedure niet exact gevolgd. Je kunt even wachten op de nederlandse uitwerking ervan die hier op de site komt of aan Patrick een mailtje sturen zodat hij je link kan sturen van de voorlopige versie (die feitelijk al klaar is).

Toevoeging:
Ik zie opeens in je Bluetooth Connection Device: TG50 staan. Je maakt toch geen connectie met de TG50 (voor zover dat mogelijk zou zijn) of heet je PC ook zo?

Laatst gewijzigd door Arent; 14 juni 2003 om 21:09.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 juni 2003, 23:15
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
Hij doet het !!


Wat ik gedaan heb:

IP adres en DNS adres op de PC voor de bluetooth verbinding handmatig vastgelegt:

IP adress: 192.168.0.1
Subnetmask: 255.255.0.0

Prefered DNS server 192.168.0.1

Op de Clie

Ip adress: 192.168.0.2
Primary DNS: 192.168.0.1

En zie hier het werkt!

Oh ja, ik heb ook nog mijn ethernetkaart uit de PC gehaald, ik gebruikte de netwerkverbinding naar mijn laptop toch nooit. Misschien was hier ook wel een conflict. Al had ik deze netwerkverbinding al wel gedisabled.

Arent:

Je hebt gelijk voor wat betreft die hoofdletters, in het script staat het wel in hoofdletters.
En in de Bluetooth connectie: Device:TG50, dit heb ik in mijn berichtje inderdaad verkeerd overgenomen. In mijn Clie staat het wel goed, en wel de naam van de PC zoals die tijdens het "pairen" gevonden werd.

Partick:

Bedankt voor de url. De screenshots komen aardig overeen met mijn Clie.

Alletwee bedankt voor het meedenken.

Herman
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 juni 2003, 23:42
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Mooi dat het werkt. Het is bijna zoals het ideaal zou moeten zijn, maar net niet helemaal. Het subnetmask op de Bluetooth verbinding zou ik in ieder geval veranderen in 255.255.255.0. Anders heb je (in theorie) een heel raar netwerk, of beter gezegd een heel groot netwerk. Is niet erg met een enkele PC die niet in een echt netwerk zit, maar als je later meer netwerkvoorzieningen gaat treffen kun je rare problemen tegenkomen.

Zou je nog wat van je tijd kunnen missen aan een testje? Nu je de netwerkkaart verwijderd hebt zou het ook wel eens kunnen werken met de ideale ICS situatie.

PC Bluetooth verbinding:

IP-adres 192.168.0.1
subnetmask 255.255.255.0
Geen DNS-servers invullen (leegmaken)

Op de Clié:

Vinkje bij Query DNS
Vinkje bij IP-adres Automatic

Als je dit doet heb je de ideale instellingen. Als het dan werkt zou ik het zo laten. Als het dan niet werkt wil je het dan nog één keer proberen met dezelfde instellingen met één wijziging. Dat is op de Clié vinkje weghalen bij Query DNS en Primary DNS weer invullen met adres 192.168.0.1.

Graag als je wilt. Ik ben erg benieuwd.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 juni 2003, 00:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Mooi dat het werkt. Heeft onze tips pagina een eerste test doorstaan

Ik snap alleen nog even niet of je op de PC nou iets hebt moeten doen. Die instellingen die je noemt komen er toch vanzelf op als je ICS aanzet?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 15 juni 2003, 09:42
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
Arent,

Ik heb even gedaan wat je vroeg. Maar het werkt alleen met de 2e optie, ik moet dus op de clie de primary DNS weer op 192.168.0.1 gezet. Het gaat dus niet goed met het vinden van de DNS.

Patrick,

Bij mij kreeg ik het niet voor elkaar door alleen ICS aan te zetten. Op de een of andere manier ging het dan niet goed met de IP adressen en de DNS.

Vraag me niet waarom. Zoals ik al schreef ben ik niet echt een expert in de netwerkinstellingen.


Herman
Met citaat reageren
  #12  
Oud 15 juni 2003, 21:43
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Bedankt voor de hulp, Herman. Het is voor ons nuttig om te weten dat het bij jou ook volgens de procedure werkt. Een extra check. Dat in sommige situaties het DNS-adres op de Palm zelf moet worden ingevuld staat inderdaad in de procedure. Dus dat klopt en is geen probleem.

Dat het niet meteen werkte met de IP-adressen zou kunnen komen doordat je eerst nog een netwerkkaart in je PC erbij had. Toen je ICS activeerde op de inbelverbinding heb je misschien per ongeluk de netwerkkaart gekozen in plaats van de Bluetooth adapter. Dat zou kunnen verklaren waarom je eerst problemen had. Kun je je nog herinneren of je de eerste keer (toen de netwerkkaart nog in je PC zat) het Bluetooth netwerk uit een lijstje hebt gekozen?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 juni 2003, 09:49
Herman
Guest
 
Berichten: n/a
Arent,

Ik zou het echt niet meer weten of ik per ongeluk de eerste keer de bluetooth verbinding heb gekozen. Kan zijn.

Ben in ieder geval blij dat het werkt.

Kan gisterenavond in de voortuin vanaf het tuinbankje internetten met de Clie. Is toch wel geinig, niet echt nodig. Maar leuk als het werkt.


Herman
Met citaat reageren
  #14  
Oud 16 juni 2003, 10:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik vind internet gebruik tijdens het TV kijken altijd wel handig. Bijvoorbeeld een TV gids of als ze zeggen dat je op de site moet kijken vor extra info. Ook grappig is het om bijvoorbeeld tijdens Weekend Millionairs de antwoorden snel even op te zoeken met Google.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 22 juli 2003, 21:08
bakker's schermafbeelding
bakker bakker is offline
1929 Chrysler
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 08 december 2000
Locatie: Rdam
Berichten: 80
Question internet via BT usb dongle en Clie tg50

....ik krijg het NIET aan de praat, ik leest van alles over het onderwerp maar net niet over mijn situatie volgens mij. Mijn probleem:
Ik zou graag willen internetten via een BT usb dongle (Sitecom)en mijn TG50 Clie. Internet op mijn pc gaat via adsl, werkt goed. Usb BT dongel is volgens mij ook goed geinstalleerd er werkt. Mijn besturings systeem van mijn PC is win 98 (ik weet het: oud maar werkt tot nu toe goed. De situatie tie ik toe nu toe tegen kom gaan over Windows 2000 of windows XP. Iemand een idee hoe ik het op een windows 98 pc aan de praat krijg??????
Graag jullie reactie!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 22 juli 2003, 23:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Op de Bluetooth pagina van Palmzone.net kun je onder Optie 1 zien hoe je middels MochaPPP een verbinding op kunt zetten. Ik weet niet of dat de enige manier is, maar ik neem aan dat die zou moeten werken.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 23 juli 2003, 17:34
bakker's schermafbeelding
bakker bakker is offline
1929 Chrysler
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 08 december 2000
Locatie: Rdam
Berichten: 80
bedankt patrickl,
ik ben druk bezig met onderzoeken of het werkt, valt niet mee, dat is een ding dat zeker is. Ik probeer nog even deze week en als het dan nog niet lukt dan breng ik de dongle terug naar de winkel...
Met citaat reageren
  #18  
Oud 24 juli 2003, 01:48
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Als je Windows98 SE (Second Edition) hebt kan het ook met Windows Internet Connection Sharing (ICS). Omdat ICS in Win98 SE sterk afwijkt van Win2000 en XP kun je de ICS-instructies in deel 1 van de Tips-pagina niet rechtsreeks gebruiken. De instellingen en de rest van de Tip wel. Voordeel van ICS blijft toch dat je het zonder het irritante MochaPPP kunt stellen. Dus als je een beetje handig bent met Windows zou ik het toch met ICS proberen.

Voor de ICS-installatie kun je hier terecht: Annoyances.org
(dat is die andere link in deel 1 van de Tips-pagina).
Met citaat reageren
  #19  
Oud 24 juli 2003, 11:13
bakker's schermafbeelding
bakker bakker is offline
1929 Chrysler
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 08 december 2000
Locatie: Rdam
Berichten: 80
Citaat:
Op 24-07-2003, om 01:48 heeft Arent dit gezegd in bericht #18
Als je Windows98 SE (Second Edition) hebt kan het ook met Windows Internet Connection Sharing (ICS). Omdat ICS in Win98 SE sterk afwijkt van Win2000 en XP kun je de ICS-instructies in deel 1 van de Tips-pagina niet rechtsreeks gebruiken. De instellingen en de rest van de Tip wel. Voordeel van ICS blijft toch dat je het zonder het irritante MochaPPP kunt stellen. Dus als je een beetje handig bent met Windows zou ik het toch met ICS proberen.

Voor de ICS-installatie kun je hier terecht: Annoyances.org
(dat is die andere link in deel 1 van de Tips-pagina).
Bedankt voor de tip Arent, ik heb geen windows 98 SE. Dus dat is jammer, denk dat ik er mee stop, heb er al weer veel te veel uurtjes in zitten, heb nu nog vakantie maar volgende week niet meer. Ik ga de dongle dus maar terug brengen en eens wat anders doen! Als ik ooit een upgrade van windows heb ga ik het wel weer eens proberen. Iniedergeval bedankt tot nu toe.
mvrg
bakker
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:08.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023