Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 12 oktober 2003, 19:45
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Rand McNally GPS Unitheeft geen ontvangs meer

Ik heb een Rand McNally NAVMAN GPS ontvanger voor mijn palm III gekregen van iemand die de hoop had opgegeven met het apparaat.

Als ik het testprogrammatje
''gpsmeter.prc'', start, geeft die aan dat alles goed werkt,
behalve dan dat ie geen sattelieten kan vinden...
iemand hier ervaring mee?

Ik denk er zelf over om er eens een externe gps anténne op te solderen,
want ik heb het idee dat het daar aan ligt.

Maar nu ga ik mezelf direct weer tegen spreken, omdat naar mijn idee
een gps anténne helemaal niks voor steld, dus wat kan eraan kapot gaan.
De hele print is op het oog intact, heb hem nog niet doorgemeten, maar ik heb daar eigenlijk ook weinig zin in... SMD

Is hier iemand een beetje thuis op dat gebied?

Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 oktober 2003, 21:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Heb je hem al eens een half uurtje aan laten staan? Als de GPS een tijd uitgestaan heeft kan het best wel eens heel lang duren voordat er wat binnekomt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 oktober 2003, 21:36
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Patrickl heeft gelijk. Bij mij heeft het bij een 'nieuwe' gps-unit ongeveer een uur geduurd voordat ik een fix had. Daarbij had ik de unit buiten mijn raam gehangen op 2 hoog. Dus wanhoop niet, maar sluit je unit aan (vergeet niet om je palm dan ook aan te laten staan) en ga in de tussentijd wat leuks doen: uurtje fietsen of zo
Ik denk dat als je terug komt van je fietstochtje de unit wel een fix heeft. Succes!
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 13 oktober 2003, 09:42
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
UUR?

Ik heb hem al wel een half uur buiten aan gehad, met GPSMeter.prc,
maar ik zet hem vandaag nog wel ff een uur buiten.

Maar ik denk toch echt dat ie wel kapot is, anders had ik hem vast niet gekregen voor niks...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 13 oktober 2003, 10:13
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Ja, echt een uur!

Het is inderdaad moeilijk te geloven dat het een uur (het zou ook 50 minuten geweest kunnen zijn) heeft geduurd aleer ik een fix kreeg. Maar ja, ik zou het gewoon proberen. Ik heb trouwens Cetus GPS gebruikt (link) tijdens het verkrijgen van de fix. Nogmaals succes.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 13 oktober 2003, 10:15
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Maar ik denk toch echt dat ie wel kapot is, anders had ik hem vast niet gekregen voor niks...
Nee daar zit wat in. Aan de andere kant ik heb ook een keer gratis een kapotte GPS gekregen en die deed het achteraf ook. Die ging alleen lopen als hij aan de aanstekeraansluiting in de auto zat EN als er batterijen inzaten. Als de GPS het eenmaal deed dan werkte deze ook op een enkele stroomvoorziening. Heel vreemd, maar ach.

Trouwens als je zegt dat GPSMeter aangeeft dat de GPS werkt. Wat zie je dan wel? Probeer anders PlaceTrace (moderators: dit bestand staat op mijn site, maar de oorspronkelijke leverancier is verwdenen). Als je op de Start Tracking knop drukt dan krijg je als het goed gaat een stroom aan informatie langs. Als de GPS echt helemaal niets doet zie je ook niets (maar ik neem aan dat gpsmeter dan ook wel een melding had gegeven).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 oktober 2003, 11:00
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Hij staat nu in de tuin te zoeken...
Dat gaat allemaal zo snel dat ik er niks van kan lezen...
Alleen de onderste regel, en die staat mij nix aan...

$GPGSA Parse error

Kijk maar eens naar het plaatje (dan kan je direct ook mijn fototoestel zien )
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg scrn shot.jpg‎ (50,1 KB, 59x gelezen)
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 oktober 2003, 11:08
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Hier trouwens nog ff een fototje van het binnenwerkje...
Dikke bagger, want er zijn 2 printjes op elkaar gesoldeerd(!) met afstandhouders ertussen, dus ik moet eerst de boel slopen voordat ik kan meten... ik wacht daar nog wel ff mee, hij staat nog steeds in de tuin...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg binnenwerk randy.jpg‎ (19,9 KB, 40x gelezen)
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 oktober 2003, 12:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hij doet dus inderdaad wel wat. Een parse error is wel eigenaardig. Je zou anders NMEA Monitor kunnen proberen om te zien of die de bercihten wel kan lezen. Die houdt de boel ook vast zodat je het rustiger kan lezen
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 oktober 2003, 13:19
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
HOEI!!!

Ik had een lock... dat is toch het zelfde als fix?
of is dat juist niet goed..
nou ja, ik ga hem nu ff aan de stroom gooien in mijn auto, want er zit een americaanse netvoeding bij...

Verder nog goeie ideeen?
ik ga nu dat progie erop zetten, en ook proberen...

Laat ff van je horen..!

Hij gaf trouwens ook een locatie aan!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 oktober 2003, 13:31
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ha, mooi.

Een lock is niet hetzelfde als een fix (althans, het is maar hoe je het noemt), maar een locatie is zeker een fix. Dus je zou ermee aan de slag moeten kunnen!

Ik zat trouwens ook te denken. Die oude Rockwell ontvangers die hadden een ASTRAL aanroep nodig om ze te activeren. Het zou best kunnen dat die GPS van jou dat ook nodig heeft. Tegenwoordig stuurt bijna geen enkel programma die code nog naar de GPS. Van PlaceTrace weet ik wel dat die een ASTRAL code stuurt naar de GPS. Misschien dat GPSMeter dat ook doet (aangezien het van de leverancier van de hardware komt), maar het kan dus best zijn dat niet ieder programma de GPS aanzet. Je zou dan eerst even PlaceTrace of GPSMeter moet draaien en dan pas de rest. Maar goed, het zou ook best kunnen dat jouw ontvanger daar geen last van heeft hoor. Alleen wel iets om even op te letten. Zeker als je problemen met opstarten en het na het draaien van PlaceTrace wel werkt.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 oktober 2003, 13:50
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Ik heb dezelfde GPS met een Palm iiixe.
Zorg in iedergeval dat je hem goed opgeladen hebt, of beter: leg hem aan een lader (als je die niet hebt, kun je hem in de auto aan de sigarettenstekker hangen met de bijbehorende kabel).
Als hij goed vol is moet hij echt redelijk snel een fix gegeven, met één van de hierboven genoemde programma's (Cetus, GPSmeter, NMEA-monitor), die werken bij mij probleemloos.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 oktober 2003, 15:03
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Ik krijg via NMEA Monitor bakken vol info binnen, alleen allemaal blokjes... er staat steeds dat ie de zinnen niet kan lezen...
nu doet dat andere proggie het ook niet meer. ook last van blokjes
HELP
ik heb de palm gereset, had geen zin, en ik zou niet weten hoe ik de navman moet reseten
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 oktober 2003, 15:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Blokjes krijg je als de seriële verbinding niet goed is. Zit de Palm misschien niet helemaal goed in de connector ofzo? Of is de batterij inmiddels leeg? Ik neem aan dat je de baudrate niet kunt instellen, maar anders zou dat nog een oorzaak kunnen zijn.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 oktober 2003, 16:29
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
De palm was aardig leeg, ben hem nu aan het opladen
(zijn er laadsystemen te krijgen voor de palm dat ik de batterijen er niet uit hoef te halen? dat gesyngroniseer de hele tijd!)
Maar de gps unit is nog vol.
Maar ik ben over 1 ding wel uit,
een externe antenne installeren heeft geen zin, want het is wel duidelijk dat het dáár niet aan ligt!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 oktober 2003, 16:39
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Hee patrick nog een vraagje...
Hoe kan het dat de eerste fix altijd zo lang duurt...
Als de batterijen van mijn gps unit helemaal leeg zijn geweest,
en mijn palm nu is gereset omdat de batterijen er uit zijn,
Dan gaat deze fix wéér zo lang duren of niet...

Vervelend dat ik ben vergeten die coordinaten ben vergeten op te schrijven voordat ik de batterijen eruit trok...
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 oktober 2003, 16:47
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Ik ben nu een netvoeding aan het maken...
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 oktober 2003, 17:20
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 13-10-2003, om 17:39 heeft Matthijs dit gezegd in bericht #16
Hee patrick nog een vraagje...
Hoe kan het dat de eerste fix altijd zo lang duurt...
Als de batterijen van mijn gps unit helemaal leeg zijn geweest,
en mijn palm nu is gereset omdat de batterijen er uit zijn,
Dan gaat deze fix wéér zo lang duren of niet...
Nou op zich zou het niet steeds zo lang moeten duren. Voor het verkrijgen van een Fix heeft de GPS nogal wat informatie nodig (de globale banen van de satellieten met name, maar ook de nauwkeurige banen). Het "downloaden" van die informatie uit de satellieten kan een tijdje duren. Deze informatie is dan een paar uur (voor de nauwkeurige info) tot een paar maanden (voor de globale banen) geldig. Daarna moet de hele boel inderdaad weer opnieuw gebeuren. Of als je accu leegraakt.

Op zich zou het verkrijgen van een eerste Fix ook maximaal een kwartier moeten duren, maar inderdaad duurt het soms echt waanzinnig lang. Waarom weet ik ook niet precies, maar een volgende fix zou hooguit een kwartier moeten duren (tot je hem weer een keer een half jaar uit laat staan ofzo)

Moderne GPS ontvangers hebben overigens meestal in een minuut (of twee) al een Fix (koud uit de doos). Die doen het allemaal weer net even slimmer en beter.

Citaat:
Vervelend dat ik ben vergeten die coordinaten ben vergeten op te schrijven voordat ik de batterijen eruit trok...
Als je met PlaceTrace de fix gehad hebt dan staat daarin de laatst bekende locatie nog. Deze kun je trouwens ook gebruiken om het verkrijgen van een nieuwe te versnellen. Er is een optie van "Init with startlocation" ofzoiets.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 oktober 2003, 17:54
Matthijs
Guest
 
Berichten: n/a
Die locatie staat er niet meer, omdat ik de batterijen eruit gehaald heb...
Ik heb al een netvoeding gemaakt voor mijn gpsje, gewoon die americaanse kapot geknipt, en ik ben nu aan het kijken (op internet) of de poort van de palm voorbereid is op accu laden...

(misschien dat jij dat ook wel kan vertellen )

Nou ik ga de batterijen er maar weer eens in drukken...
(synchroniseruuuuh) en kijken wat ie doet!!!


Alles is volgeladen, maar ik zal je proberen te beschrijven wat GPS Monitor doet....

GPS MONITOR


PRWIZCH
Op deze regel een heleboel wartaal, die heel snel voorbij vliegt (met blokjes!!!)
Buffer: vliegt van 1 tot 141 Unread: van 1 tot 71 Rec: 1 (elke x minuten +1
Framing Error/Checksum Error/Unrecognized wisselen elkaar af...


Met citaat reageren
  #20  
Oud 13 oktober 2003, 20:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Eigenaardig. Eerder vandaag deed hij het nog even wel? Misschien een vuil contact ofzo? Of zit er wat speling in de connector? Ik moet zeggen dat ik er ook alleen maar naar gan gissen.

Het gekke is alleen dat dat die PRWIZCH regel wel goed doorkomt. Dan kan de communicatie dus in ieder geval niet helemaal weg zijn. Het lijkt haast wel of de ontvanger op een binair protocol gezet is ofzo? Maar dan zou dat PRWIZCH ook niet meer komen (neem ik aan).

Ik heb nog even gezocht, maar ik kan geen uitleg vinden wat er in dat PRWIZCH aan informatie zit. Dat viel nog niet mee, maar in feite is het vrij simpel. Het is steeds een satellietnummer en dan de status (of deze satelliet goed binnenkomt zeg maar) in 4 bits (zie:
Specificaties)

Je zou eigenlijk eens een stukje van de GPS op moeten nemen en dat bekijken. Had PlaceTrace of NMEA Monitor daar geen mogelijkheid voor? Anders zou je een RS232 logger kunnen proberen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023