Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #81  
Oud 09 juli 2005, 23:18
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nou, da's ook weer een beetje kort door de bocht.

Wat Tanker Bob daar noemt als voordeel voor PPC: Wifi/BT networking (is daar inderdaad simpeler geregeld en betere compabiliteit met Windows netwerken), VGA schermen (ben ik zelf niet zo kapot van), font handling (een groot gemis in het PalmOS) en multi-tasking, dat zijn gewoon hele goeie argumenten waar het PalmOS het op dit moment in laat afweten.

Je kunt het ook zo lezen: als je simpel je leven wil organiseren moet je gewoon een Palm nemen en niet gaan aanklooien met een PPC. Als je meer wil, moet je een afweging maken tussen beide platformen (goed he, Rudy) waarbij PPC in bovengenoemde gebieden een voorsprong heeft.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #82  
Oud 09 juli 2005, 23:38
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Laat ik het dan gewoon eens rechtstreeks vragen: wat houdt jou dan nog tegen? Je hebt er een aantal (?) geprobeerd weet ik uit eerste hand, maar je kwam elke keer weer gillend teruggerend. Ze doen dus blijkbaar iets nog niet goed
Met citaat reageren
  #83  
Oud 09 juli 2005, 23:44
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Laat ik het dan gewoon eens rechtstreeks vragen: wat houdt jou dan nog tegen? Je hebt er een aantal (?) geprobeerd weet ik uit eerste hand, maar je kwam elke keer weer gillend teruggerend. Ze doen dus blijkbaar iets nog niet goed
Citaat:
Je kunt het ook zo lezen: als je simpel je leven wil organiseren moet je gewoon een Palm nemen en niet gaan aanklooien met een PPC.
Inkopper: Gaz houdt nu eenmaal van een simpel leven
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #84  
Oud 09 juli 2005, 23:51
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Weer kort door de bocht.
Met citaat reageren
  #85  
Oud 10 juli 2005, 00:43
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Laat ik het dan gewoon eens rechtstreeks vragen: wat houdt jou dan nog tegen? Je hebt er een aantal (?) geprobeerd weet ik uit eerste hand, maar je kwam elke keer weer gillend teruggerend. Ze doen dus blijkbaar iets nog niet goed
Eentje: de HP 1915 en die was gierend traag - maar die stamt nog uit de tijd dat de PPC's bijna, maar nog niet helemaal, zich aan de Palmpjes van die tijd konden wagen. Het openen van Pocket Informant duurde 7 seconden. Dan is je afspraak dus al gewoon voorbij.

Ik zou, als de kosten voor een tweedehandse huidige generatie PPC zich tot op een zeker gebied verlagen, het zeker willen uitproberen. Kwestie van even afwachten dus. Als ik naar de hardware kijk, heeft de HP Messenger alles wat ik wil, maar daar schijnt de afwerking in de software niet helemaal in orde te zijn. Eerste generatie product, misschien is de opvolger beter.

Nou, nog een reden om bij Palm te blijven dan: ik moet er niet aan denken om een reguliere user of Mod te worden van de PPC club : die heeft de sfeer niet van de Palmclub, en ik voel me voorlopig hier prima thuis.

Citaat:
Inkopper: Gaz houdt nu eenmaal van een simpel leven
Eigenlijk wel. Ik probeer gewoon gelukkig te zijn. Een deel hiervan is blij zijn met wat je hebt, maar ook verlangend uitkijken naar wat er kan komen.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 10 juli 2005 om 00:52.
Met citaat reageren
  #86  
Oud 10 juli 2005, 00:55
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rudyheidenis
Weer kort door de bocht.
Klopt, dan ben ik er sneller...
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #87  
Oud 10 juli 2005, 09:40
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Hardlopers zijn......

Tot over drie weken allemaal (tenzij ik nog ergens ff een internetcafé induik ).
Met citaat reageren
  #88  
Oud 11 juli 2005, 13:16
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Hoewel dit gegeven in eerste instantie niet helemaal goed doordrong bij de pers is er maar een conclusie mogelijk: PocketFactory meldt dat PalmSource alle activiteiten gaat verschuiven naar het ontwikkelen van PalmLinux en dat kan niets anders betekenen dan dat PalmOs officieel dood is.

Hoewel iedereen al wel in de gaten had dat PalmOs 6 min of meer een doodgeboren kindje was, levert dit voor PalmSource toch een probleem op. De verwachting is dat pas over twee tot drie jaar de eerste devices met PalmLinux op de markt zullen komen. Tot die tijd zullen we het met het oude (niet meer ondersteunde) OS moeten doen.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #89  
Oud 11 juli 2005, 15:07
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Hoewel dit gegeven in eerste instantie niet helemaal goed doordrong bij de pers is er maar een conclusie mogelijk: PocketFactory meldt dat PalmSource alle activiteiten gaat verschuiven naar het ontwikkelen van PalmLinux en dat kan niets anders betekenen dan dat PalmOs officieel dood is.

Hoewel iedereen al wel in de gaten had dat PalmOs 6 min of meer een doodgeboren kindje was, levert dit voor PalmSource toch een probleem op. De verwachting is dat pas over twee tot drie jaar de eerste devices met PalmLinux op de markt zullen komen. Tot die tijd zullen we het met het oude (niet meer ondersteunde) OS moeten doen.
Dat betekent dan ook waarschijnlijk het einde van de 'backwards compabitity' van de huidige third party Palm programma's. De vraag is dus of de software ontwikkelaars brood blijven zien in het ontwikkelen van nieuwe programma's.
Met citaat reageren
  #90  
Oud 11 juli 2005, 15:46
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik geloof nooit dat het zover zal komen. PalmSource zal nooit zijn 'kip met gouden ei' aka PalmOS zo afslachten dat in PalmLinux (of iets dergelijks) de oude applicaties niet meer bruikbaar zijn.

Kijk bijvoorbeeld naar Apple, die stapt over op een ander hardware platform (IBM PowerPC naar x86 platform) maar schreeuwt als eerste dat de oude applicaties nog jaren ondersteund gaan worden, al dan niet via een virtualisatieprogramma.

Ik denk dat PalmSource dit ook zal gaan doen, anders kon het wel eens de doodsteek zijn voor het OS en dus voor zichzelf.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #91  
Oud 11 juli 2005, 15:50
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik kan zo 123 niet het nieuwsbericht terugvinden maar:

- van wat ik had gelezen is het inderdaad zo dat Cobalt in de prullenbak verdwijnt, en 100% van de manschappen bij PalmSource zich op een Linux versie gaan richten. Dit is wellicht een goede beslissing: kijk maar naar de Betuwelijn en de JSF.

- Ik kan me herinneren dat in datzelfde artikel door de bazen van PalmSource werd verzekerd dat alles backwards compatible gaat worden - mits de programma's "netjes" zijn geschreven. Laat nou juist de *interessante* programma's die veel functionaliteit toevoegen buiten het PalmOS om allen 'niet netjes' geschreven zijn..... maarga, de klokapplicatie die ook compatible was met PalmOS 3 draait er dan wel weer op. En SFCave misschien ook.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #92  
Oud 11 juli 2005, 16:34
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
- Ik kan me herinneren dat in datzelfde artikel door de bazen van PalmSource werd verzekerd dat alles backwards compatible gaat worden - mits de programma's "netjes" zijn geschreven.
Omdat Linux toch een geheel ander besturingssysteem is, zouden de Palm-programma's waarschijnlijk in een soort emulator-modus moeten gaan draaien. Op een PocketPC kan dit al: zie hier
Andersom is (nog) niet mogelijk. Wederom een punt waar de ontwikkeling van Windows Mobile vooruitloopt.

Met citaat reageren
  #93  
Oud 11 juli 2005, 16:35
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Er worden hier weer veel bochten afgesneden en negativisme is troef.
Er is een groot verschil tussen 'niet meer ondersteund' en 'niet meer verder ontwikkelen'. PalmSource heeft zijn focus verlegd naar Linux-Palm, maar dat betekent helemaal niet dat alles van vroeger zoals Garnet of Cobalt overboord gegooid wordt. Die twee zullen worden ondersteund tot jaren na de introduktie van Palm-Linux. Want niet iedere Palm hoeft een high-end model te zijn gericht op de heavy power user.
Ik verwacht zelfs dat je ipv Palm voor Linux evengoed van Cobalt voor Linux zou kunnen spreken.
Anderzijds is er ook nog LG, die nu pas beginnen met PalmOS. Ik kan mij niet voorstellen dat die bij zinkend schip aan boord zouden zijn gesprongen.
De evolutie gaat in stappen. PalmSource heeft een jaar geleden met Cobalt al een eerste grote stap gezet. Daar er nog geen apparaten zijn, die Cobalt gaan toepassen, lijkt alles misschien wat stil te staan. Maar ik verwacht dat de apparaten met Cobalt die in de pijplijn zitten, er ook gaan uitkomen. Daarna zullen de Palm-Linux apparaten komen.
Palmsource heeft het moeilijk, maar is alles behalve dood en er staan ons nog leuke tijden te wachten.
Voor de backwards compatibility denk ik dat alles wat nu op de PC-simulator loopt, het ook wel zal doen onder Linux.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #94  
Oud 11 juli 2005, 16:35
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ja klopt natuurlijk, maar is OS5 wordt er ook al volop geëmuleerd he

En even nuanceren: met Cobalt de prullenbak in bedoelde ik dat de ontwikkeling van Cobalt gewoon stopt. Er is niemand bij Palmsource die daar ook nog maar een vinger naar gaat uitsteken. Ik denk niet dat hardwarefabrikanten hun energie steken in een OS dat geen toekomst heeft. En ik vermoed dat de "pipeline" dan ook gewoon leeg is.

Wat betreft Garnet: daar zal PalmSource het voorlopig mee moeten doen qua inkomsten.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 11 juli 2005 om 16:43.
Met citaat reageren
  #95  
Oud 11 juli 2005, 16:40
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Anderzijds is er ook nog LG, die nu pas beginnen met PalmOS. Ik kan mij niet voorstellen dat die bij zinkend schip aan boord zouden zijn gesprongen.
Ik heb dit nieuws niet gevolgd, maar gaat LG nou PalmOS ondersteunen, of gaan zij juist samenwerken met Palmsource (die dus richting Linux gaan). Een wezenlijk verschil lijkt me.
Met citaat reageren
  #96  
Oud 11 juli 2005, 18:04
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr
Hoewel dit gegeven in eerste instantie niet helemaal goed doordrong bij de pers is er maar een conclusie mogelijk: PocketFactory meldt dat PalmSource alle activiteiten gaat verschuiven naar het ontwikkelen van PalmLinux en dat kan niets anders betekenen dan dat PalmOs officieel dood is.

Hoewel iedereen al wel in de gaten had dat PalmOs 6 min of meer een doodgeboren kindje was, levert dit voor PalmSource toch een probleem op. De verwachting is dat pas over twee tot drie jaar de eerste devices met PalmLinux op de markt zullen komen. Tot die tijd zullen we het met het oude (niet meer ondersteunde) OS moeten doen.
Bronverantwoording
Pocketfactory
Het opiniërende bericht; PalmOS Is Dead; What Happens Next?
Met citaat reageren
  #97  
Oud 11 juli 2005, 22:21
smacdab smacdab is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|E2
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Berichten: 136
mag ik uit voorgaande opmaken: als je eenmaal thuis bent op de palm en gewend bent aan de manier van werken dan is de overstap naar ms niet zo groot meer?

kees
Met citaat reageren
  #98  
Oud 11 juli 2005, 22:37
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Nou, dat zou ik zo absoluut niet willen stellen. De 'beleving' is in mijn ogen toch behoorlijk anders, nog steeds vind ik de Palm interface erg intuïtief. En als je daar eenmaal aan gewend bent, dan is de overstap toch behoorlijk groot.

Vergelijk het met autorijden. Je hebt jarenlang in een automaat gereden, en stapt dan opeens over in een auto met handbak. Het is te doen, maar vergt zeker weer enige gewenning.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #99  
Oud 12 juli 2005, 01:10
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster op 11-07-05, 18:04 in bericht #96
Het opiniërende bericht; PalmOS Is Dead; What Happens Next?
Mijn opinie over dit artikel is: 'making waves'!
De auteur doet allerlei tendentieuze uitspraken, zonder ergens echt een punt over te hebben. En beweringen zoals
Citaat:
it has shifted all development to the sure to be vaporware Palm Linux project
dus dat PalmLinux er nooit komt, slaan al helemaal nergens op. En daarmee zijn hier al meer pixels zwart gemaakt dan het artikel waard is.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #100  
Oud 12 juli 2005, 06:47
palmdoc's schermafbeelding
palmdoc palmdoc is offline
Forumbikkel
Voornaam: Niels
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 25 februari 2005
Locatie: Nijmegen
Berichten: 113
Het bovenstaande artikel kan wel voor veel onrust zorgen, en niet iedere (beginnende) handheld-gebruiker doorziet zo'n matig gefundeerd artikel...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er in eerste instantie ook van schrok, als verwoed palm-fan.
Ik ben benieuwd wat de toekomstige ontwikkelingen zijn...
__________________
IIIc -> T|T3 -> Treo 650
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:51.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023