Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 06 juli 2005, 21:17
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,



Persoonlijk denk ik dat de markt voor Palm OS een beetje klein is geworden. Sony is opgehouden met de Clie en dat was een grote klap voor Palm OS. Er is nu weinig keus meer uit leveranciers van Palm OS PDAs.

Voor windows PDAs aan de andere kant zijn er zeer veel verschillende fabrikanten en bovendien staat Microsoft erachter die het best lang vol kunnen houden om er erg veel geld in te pompen, ook al levert het niet zoveel op.

Verder heeft EPOC heel goeie kaarten. Vrijwel alle traditionele telefoonfabrikanten maken op EPOC gebaseerde PDAs en windows lijkt daar niet echt goed binnen te komen.

Aangezien vrijwel iedereen een mobiele telefoon heeft en vrij weinig mensen een organizer, denk ik dat de strijd zich sterk af gaat spelen op het smartphone gebied. Immers, als je al een smartphone hebt waarmee je alles kan wat een PDA kan, waarom zou je dan nog een PDA kopen?

Palm OS heeft met de Treo 650 best een aardig apparaat, en als er meer fabrikanten van Palm OS smartphones bij komen zou Palm OS ook best een redelijk deel van de markt kunnen krijgen, namelijk dat van de mensen die een organizer willen waar ze ook mee kunnen bellen (waar Palm heel sterk is). Ik vermoed dat de markt voor telefoons waarmee je ook kan organizen gedomineerd gaat worden door EPOC. Windows zal dan een randverschijnsel blijven denk ik (hoop ik).

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #22  
Oud 06 juli 2005, 21:21
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Persoonlijk denk ik dat de markt voor Palm OS een beetje klein is geworden. Sony is opgehouden met de Clie en dat was een grote klap voor Palm OS. Er is nu weinig keus meer uit leveranciers van Palm OS PDAs.
Vandaar dat PalmSource recentelijk LG heeft aangetrokken.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS

Laatst gewijzigd door jean-paul; 07 juli 2005 om 21:56. Reden: quotes gefixt
Met citaat reageren
  #23  
Oud 06 juli 2005, 21:25
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
LG is een goeie zaak. In elk geval blijft het spannend...
Met citaat reageren
  #24  
Oud 06 juli 2005, 22:09
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Dat Cobalt VGA ondersteund wist ik niet, waarschijnlijk is het me niet opgevallen. Maar dan nog. Ik wil hier geen pleidooi houden voor WM, maar zogezegd met WM kan je het kopen, met Cobalt is het nog maar de vraag wanneer. Natuurlijk kan dat aan de open structuur liggen en aan het feit dat fabrikanten het niet (willen?) gebruiken, maar dan stel ik op mijn beurt de vraag wáárom willen ze het niet gebruiken?

Affijn, ik kom dagelijks in aanraking met Palm (goh...), Windows Mobile machines en EPOC aangestuurde apparaten, en op alledrie kan je wat aanmerken, maar ook wat vinden wat erg aardig is. Ik persoonlijk ben bijvoorbeeld erg gecharmeerd van ActiveSync, de manier van integratie en het gemak vind ik in geen vergelijk met Hotsync. Zou hotsync mogelijk zijn zonder de Palm Desktop dan zou het er al een stuk op vooruit gaan.

Toch blijft het me fascineren hoe mensen verschillend denken over dit soort dingen. er was bij mij een tijd dat je het woord windows mobile/pocket pc niet in je mond moest nemen, want dan sprak ik niet meer met je . Maar sinds ik kennis gemaakt heb met Windows Mobile 2005 piep ik toch wel (een beetje) anders. Praat me niet van 2003, da's gewoon prut. maar 2005 kan een aardige kluif worden voor PalmSource. Ben dan ook heel erg benieuwd wat we nog voor 'vuurwerk' we kunnen verwachten; LG is wereldwijd geen kleintje, en dat met PalmOS, dat kan misschien wel eens het gat opvullen of overtreffen wat Sony heeft achtergelaten.

Ik stel mijn aankoop van een nieuwe pda denk ik uit, en wacht op de dingen die komen gaan. Al vlak ik Windows Mobile 2005 zeker niet uit.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #25  
Oud 06 juli 2005, 22:14
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Ik stel mijn aankoop van een nieuwe pda denk ik uit, en wacht op de dingen die komen gaan. Al vlak ik Windows Mobile 2005 zeker niet uit.
Ik heb net een 1 maand een Treo 650, maar ik heb ook zo'n scheef oogje gericht op wat er gebeurt in de EPOC smarthphones. Stel je toch eens voor dat je met een emulator je oude Palm OS programma's zou kunnen draaien op EPOC. Ik sleep n.l. al jaren een heleboel handige programma's mee die ik niet wil missen. Interessant om te zien hoe de situatie is over een jaar.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #26  
Oud 07 juli 2005, 04:08
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
@JeroenB: ziehier....
Met citaat reageren
  #27  
Oud 07 juli 2005, 11:09
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeroenB
Het is dat, of de Microsoft aanpak: Complete pakketten maken software die elkaar goed ondersteunen, maar slecht samenwerken met third party software. PalmOS laat juist de standaardapplicaties goed samenwerken met third party software, denk aan programma's als Agendus of Datebook.
Pocket Informant werkt uitstekend samen met zowel de ingebouwde PPC-applicaties als met Microsoft Outlook. Ik durf zelfs te stellen dat deze samenwerking beter is dan die van bijvoorbeeld Agendus of Datebk. Er hoeven in ieder geval geen aparte codes in de notities van agenda-items opgenomen te worden om kleuren, icons e.d. te zien.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 07 juli 2005, 11:15
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog
Praat me niet van 2003, da's gewoon prut.
WM2003(SE) is zo prut als je zelf wilt. Net als bij de desktop versie van Windows kun je met Windows Mobile allerlei (instabiele) software laden, zelf gaan klooien met het register, kritieke bestanden verwijderen etc etc.
Als je veel experimenteert, wordt WM2003 vanzelf instabiel, maar als je niet zomaar van alles installeert, en een beetje tactisch met het modificeren van het register en verwijderen van bestanden omgaat, is WM2003 knap stabiel en werkt het nog fijn ook.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 07 juli 2005, 11:52
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Zeg jongens, zijn we nu niet iets te positief over windows? Dit is toch not steeds de palmclub hoor
Met citaat reageren
  #30  
Oud 07 juli 2005, 12:03
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fazwarts
Pocket Informant werkt uitstekend samen met zowel de ingebouwde PPC-applicaties als met Microsoft Outlook. Ik durf zelfs te stellen dat deze samenwerking beter is dan die van bijvoorbeeld Agendus of Datebk. Er hoeven in ieder geval geen aparte codes in de notities van agenda-items opgenomen te worden om kleuren, icons e.d. te zien.
Tsja, het draait niet op de Palm dus is het hier niet per definitie handig om aan te prijzen... (ik heb even gezocht naar een palm-variant, maar die is er echt niet!)
Met citaat reageren
  #31  
Oud 07 juli 2005, 12:50
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door h4ns
Tsja, het draait niet op de Palm dus is het hier niet per definitie handig om aan te prijzen... (ik heb even gezocht naar een palm-variant, maar die is er echt niet!)
Deze opmerking was ook niet bedoeld om Pocket Informant aan te prijzen, maar om de opmerking te ontkrachten dat third party software slecht zou samenwerken met de standaard PPC-applicaties.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Zeg jongens, zijn we nu niet iets te positief over windows? Dit is toch not steeds de palmclub hoor
Niet te positief, maar aub wel reeël. Ondanks dat Windows Mobile niet zo slecht is als ik dacht, blijft Palm een heel mooi, eenvoudig en stabiel besturingssysteem.
Maar, om binnen het onderwerp van de thread te blijven, is Palm met zijn standaard applicaties en UI duidelijk achtergebleven ten opzichte van Windows Mobile. Het zijn vooral de third party applicaties die met de vooruitgang zijn meegegaan en de Palmgebruikers tevreden houden. Kijk alleen maar hoeveel "vervangende" software ontwikkelt wordt en hoeveel mensen er met die software werken in plaats van met de standaard Palm-applicaties.
Ik denk dat Sony een goede poging heeft gedaan om het palmOS met de tijd mee te laten gaan, maar helaas zijn zij ermee gestopt.
Met citaat reageren
  #32  
Oud 07 juli 2005, 13:46
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
fazwarts heeft echt wel een punt. Ik heb ook vaak het gevoel dat de standaardapplicaties van PalmOS te simpel zijn voor wat het eigenlijk hoort te zijn. Ga na: de standaardapplicaties stammen uit de periode dat DOS nog hot was, en een groot deel van de mensen lang niet zo vertrouwd zijn met het bedienen van een elektronische GUI (interface). Nu er echt sprake is van dat zelfs de mainstream mensen normale dingen kunnen doen met Windows, en dus dagelijks getrained zijn om met een grafisch operating system te werken e.d. en daarnaast weten hoe ze hun MP3 speler moeten bedienen, hoe hun digitale camera werkt, heeft Palm nog steeds stilgestaan in hun beoordeling hoeveel, en hoe simpel de gemiddelde consument aankan wat betreft complexiteit.

Vaak heb ik het gevoel alsof ik meer met een verzameling hacks aan het werken ben in plaats van een volwaardig OS. Dingen die simpel hoorden te zijn (net iets uitgebreidere functies in de standaard PIM applicaties bijvoorbeeld) zijn nu nodeloos ingewikkeld (uitzoeken van 3rd party apps) en duur.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #33  
Oud 07 juli 2005, 14:43
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Kijk alleen maar hoeveel "vervangende" software ontwikkelt wordt en hoeveel mensen er met die software werken in plaats van met de standaard Palm-applicaties.
Ik ben sinds de Treo 650 vrijwel helemaal terug op de standaard applicaties. Starndaard datebook en launcher. Het enige wat ik nog nodig heb is powerrun dus dat valt wel mee. Verder standaard mailer en standaard browser. Werkt allemaal als een speer. Ik heb ook geen enkele behoefte aan vervangende applicaties, en ik ben toch wel een echte power user.

Sommige mensen maken er een hobby van om vervangende applicaties uit te kiezen. De mensen die dat op hun organizer doen, doen dat i.h.a. ook op hun desktop thuis met windows.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #34  
Oud 07 juli 2005, 14:51
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Ik sluit mij bij Erik aan, al heb ik geen Treo 650 maar een LifeDrive. Ik heb Agendus er al weer afgegooid en werk ook weer met de standaard applicaties. Super!

--Hans
Met citaat reageren
  #35  
Oud 07 juli 2005, 14:58
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Ik ben sinds de Treo 650 vrijwel helemaal terug op de standaard applicaties. Starndaard datebook en launcher. Het enige wat ik nog nodig heb is powerrun dus dat valt wel mee. Verder standaard mailer en standaard browser. Werkt allemaal als een speer. Ik heb ook geen enkele behoefte aan vervangende applicaties, en ik ben toch wel een echte power user.

Sommige mensen maken er een hobby van om vervangende applicaties uit te kiezen. De mensen die dat op hun organizer doen, doen dat i.h.a. ook op hun desktop thuis met windows.

Groeten
Erik
Voor iemand die de standaard applicaties gebruikt, is Palm een uitstekend OS, maar dat geldt in mijn opinie ook voor Windows Mobile. De nieuwere Windows mobile versies bieden echter alleen standaard veel meer mogelijkheden, vooral op multimedia-gebied. En dat is waar het in dit topic over gaat. De hele wereld is tegenwoordig multimedia, en dat is waar Windows beter op is ingesprongen.

Ik sluit me graag aan bij de conclusie die de reeds genoemde Tanker Bob (superpower palm-user) in zijn overstap van Palm naar PPC heeft geschreven:

Quote
What does this mean to you?
Here's the classic engineering answer: It depends. Tanker Bob still recommends Palm devices for those who simply need a device to manage their schedule, contacts, and tasks, maybe even listen to an MP3 occasionally. Both platforms handle audio and video well. The pendulum swings to Pocket PC for WiFi/Bluetooth networking, expansion capability, VGA screens, font-handling flexibility, and multi-tasking. Individual requirements should trump nice-to-have features unless you have money to burn, or happen to be an incurable geek like Tanker Bob and the rest of the MobileTechReview staff.
Unquote

Zie hier
Met citaat reageren
  #36  
Oud 07 juli 2005, 15:03
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Het enige wat ik nog nodig heb is powerrun dus dat valt wel mee.
Nog zo'n voorbeeld: wanneer komt er volwaardig support voor bestandsbeheer en programma beheer op de kaart? Waarom moeten al mijn programma's perse in een bepaalde directory op de kaart, en waarom kan ik niet zoiets simpels doen als categorieen eraan toewijzen, net als ik zou doen met programma's in het RAM?

VFS is een niet helemaal geslaagde hack toen Palmsource te laat begon in te zien dat de geheugenkaart accessoire wel eens van groot belang zou kunnen zijn in de toekomst.

Daarnaast, hoe hotsync omgaat met applicaties naar de kaart verplaatsen is ook niet in orde: beginners hebben hier meer moeite mee dan dat het hun gebruikersgemak oplevert. Nogmaals, vroegah, toen er nog geen digitale camera's bestonden of MP3's, voldeed hotsync prima om SFCave naar de SD kaart te verplaatsen, maar nu voldoet het standaard hotsync programma niet.

Nu kun je wel zeggen: Palmone zorgt wel voor eigen programma's.... ja, dat deed Sony ook al 3 jaar geleden, maar de vraag is of je zoiets fundamenteels niet in je OS moet opnemen, in plaats van iedereen zijn eigen programma's te laten schrijven waardoor het een API janboel wordt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #37  
Oud 07 juli 2005, 15:15
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Die man heeft een rare manier van vergelijken. Als hij zegt dat het geen verschil maakt krijgt Palm een 5 en PPC een 10 of een 11. Verder neemt hij veel dingen aan en hecht meer waarde aan de leuke features van PPC dan die van Palm, gaat volledig voorbij aan de kosten van de apparaten die VGA ondersteunen en gaat volledig voorbij aan het feit dat er nog geen 4 gig kaarten zijn.
Ik wil best palm met ppc vergelijken, ik heb ook zelf vaak genoeg klachten (ook hier geuit) om ernstig getwijfeld te hebben tussen palm en ppc vorige week, maar dan wil ik wel een echt vergelijk en niet zoiets als dit artikel.

--Hans

(btw: ook dit is mijn eigen mening en staat niet voor de mening van alle palmgebruikers )
Met citaat reageren
  #38  
Oud 07 juli 2005, 15:16
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Nog zo'n voorbeeld: wanneer komt er volwaardig support voor bestandsbeheer en programma beheer op de kaart?
Dat zit er al sinds de Tungsten|T5 in.

Citaat:
Nogmaals, vroegah, toen er nog geen digitale camera's bestonden of MP3's, voldeed hotsync prima om SFCave naar de SD kaart te verplaatsen, maar nu voldoet het standaard hotsync programma niet.
Sinds de Tungsten|T5 wordt er prima software meegeleverd om files op een SD-kaart te zetten.

Ga je wel met de tijd mee, Gaz?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #39  
Oud 07 juli 2005, 15:28
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Dat zit er al sinds de Tungsten|T5 in.


Sinds de Tungsten|T5 wordt er prima software meegeleverd om files op een SD-kaart te zetten.

Ga je wel met de tijd mee, Gaz?
Nee, door het gebruik van tweedehands toestellen loop ik altijd 1 of 2 modellen achter.

Nee, natuurlijk wist ik dat wel, maar nogmaals, dit soort onvolkomenheden is door PalmOne zelf opgelapt. Nadat Sony overigens 3 jaar geleden dit al opgelapt had, maargoed. Bestandsbeheer en makkelijk toegang tot de programma's op de kaart is zeker al een jaar of twee essentieel, en het is gewoon een tekortkoming van het PalmOS zelf, die het nog met het verouderde VFS moet doen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #40  
Oud 07 juli 2005, 16:14
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door h4ns
gaat volledig voorbij aan de kosten van de apparaten die VGA
Dit staat er toch echt:
...unless you have money to burn


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door h4ns
Verder neemt hij veel dingen aan en hecht meer waarde aan de leuke features van PPC dan die van Palm
De pagina waar de link naar verwijst, is deel 7 van een zeer uitgebreid verslag, waarbij ik toch echt de indruk heb dat hij weet (en heeft getest) waar het om gaat. Niet zomaar aannames dus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door h4ns
en gaat volledig voorbij aan het feit dat er nog geen 4 gig kaarten zijn.
De meeste PPC's beschikken over zowel een SD-slot als een CF-slot, en er bestaan al geruime tijd Compact Flash kaarten van 4 Gigabyte en zelfs Compact Flash harde schijven die nog groter zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023