Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 20 mei 2007, 10:11
Dick99999 Dick99999 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Dick
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 04 december 2004
Berichten: 189
Gebruikservaring USA: TomTom v6 op Treo 650

Beter gezegd, ik heb TT v6 gebruikt in ZO Texas, een gebied van 600 x 300 km.

Waarschuwing: Kijk in steden met veel eenrichting straten bij elke links/rechtsaf aanwijzing of je wel die richting op mag. Wel vermoeiend maar ik ben 2x een eenrichtingstraat in de verkeerde richting gestuurd. Hier wordt extra duidelijk hoe belangrijk een bijgewerkte kaart is!

Samengevat: Zonder TomTom of kaart gaat het niet, met TT gaat het iets beter. Maar wat een verschil met Nederland, waar ik TT qua aanwijzingen uitstekend vind functioneren. Ik begrijp nu waarom de Amerikanen niet zo warm lopen voor navigatie als TT de state of the art is.
De aanwijzingen (woordenschat van de stem) is gewoon te beperkt of niet geschikt voor de ZO Texas situatie en ik vermoed voor de USA. Ook de alternatieven en snelwegen zijn dermate anders dat de aanwijzingen te kort schieten. Ik had geen Engelse stem bij me en weet niet of die aanwijzingen beter zijn, maar vermoed van niet. Nogmaals: je komt er natuurlijk wel, maar je rijdt veel verkeerd en om.

Wat details:
Houston en San Antonio hebben langs de snelwegen aan beide kanten eenrichting 3-baans parallelwegen lopen. TT ziet bijna niet of je op de snelweg of op de par.weg rijdt. Als TT vindt dat je op de par.weg rijdt en je rijdt op de snelweg, krijg je bij elke oprit linksaf, of links aanhouden terwijl je op de snelweg rijdt en daar is natuurlijk niets aan de hand.

Deze steden hebben ook onder de snelwegen hele slimme oplossingen voor omdraaien (U-turn): op de kruising is er eerst een u-turn en dan een linksaf mogelijkheid, wel allemaal op de zelfde kruising. Zo haal je het u-turn verkeer uit de kruising. (de par. wegen zijn eenrichting, dus veel u-turns). Linksaf is dat allemaal voor TT, maar welke de eerste (U-turn) of de 2-de (echt linksaf)?

De term “ga de snelweg op” gebruikt TT sporadisch, meestal is het buig links af, links af of houdt links aan. Inderdaad je weet niet welke van de 3 gebruikt gaat worden! In het algemeen wordt ook in steden links/rechtsaf, buig L/R af en houdt L/R aan voor situaties gebruikt die als linksaf/rechtsaf aanvoelen. Het zal wel aan de afslaghoek liggen maar het is zeer verwarrend.

Afslagen splitsen zich soms onmiddellijk bijvoorbeeld om onder de snelweg dor te draaien. De term houdt links aan vanaf de snelweg op de afslag werkt dan niet, moet je rechtdoor op de afslag of moet je onmiddelijk linksaf op de afslag?

Het verkort ingeven van plaatsnamen, bv Houston, levert 19 Houtons op, dus veel scrollen of de volledige naam in tikken, gevolgd door de state (TX). Het opzoeken van TT is bovendien langzaam. Dit euvel heeft de volledige kaart van Europa ook. Regio’s kunnen kiezen is een must maar mijn download versie heeft die mogelijkheid niet.

Er zit een fout in de tijdberekening. Ik vermoed dat KM als mijlen worden meegerekend. Een rit van 60 km wordt door TT op een uur ingeschat, terwijl je 65 of 70 mph mag rijden.

Adressen langs snelwegen zijn moeilijk in te geven. TT zal er wel een systeem voor hebben maar het is onduidelijk of je nu highway, interstate of US 10 moet gebruiken. En helemaal moeilijk is het als het adres aan de parallel weg ligt. In ieder geval werkt het telefoonboek adres van een firma langs de snelweg veelal niet in TT.

Kruisingen als adres opgeven werkt alleen als het echt een kruising is (geen viaduct).

Illustratief voor mijn statement dat de NL situatie niet zomaar in de USA geldt is het volgende. Rondom vermakelijk (tenzij je rijdt) zijn gemiste straat afslagen in steden. Je krijgt dan “keer om”. Maar vanwege de breedte en de drukte op de wegen kan je niet onmiddellijk naar links om om te draaien. Als je dan omgedraaid bent, is TomTom doorgegaan en heeft inmiddels ontdekt dat er een alternatief is en geeft aan dat je weer moet omdraaien! Dit komt omdat als je de eerste keer fout gaat (een straat mist) het Rechts , Rechts, Links ook een goede en zelfs betere oplossing is - vanwege het blok systeem in vele steden - . Maar TT kent als eerste "draai om" en niet "R,R,L"!

Ik hoop dat TT ook meeleest. Bedenk dan dat voor toeristen TT een zeer dure oplossing is vanwege het ontbreken van een klant vriendelijk TomTom update policy. Je moet dan elk jaar een nieuwe kaart kopen en juist toeristen zijn zeer gebaat bij een up to date versie!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 mei 2007, 11:23
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Leuk om te lezen. Zelf heb ik TomTom 5 ook in TX (Houston / College Station-Bryan) gebruikt en veel van je ervaringen komen me bekend voor.
Vooral in Houston had ik best veel problemen omdat je daar erg veel punten hebt waar een stuk of 3 tot 5 grote wegen kriskras over elkaar heen lopen (zeg maar een Prins Clausplein als bij Den Haag, maar dan nog wat drukker en onoverzichtelijker). TT kan met dat soort verkeerspleinen niet goed omgaan, omdat het geen rekening houdt (kan houden??) met de hoogte van de weg.
Maar goed, zonder navigatie is het helemaal lastig, want van papier navigeren is een crime op die drukke, hobbelige, met kapotte autobanden bezaaide wegen. Al rijdt het systeem dat je in je eigen 'lane' moet blijven wel een stuk rustiger dan dat in Europa.

Overigens was ik destijds na de eerste dag wel erg onder de indruk van TT en GPS. Zo stap ik uit het vliegtuig op Houston International Airport, pak mijn bagage en loop naar de autoverhuur. Aldaar zet ik alvast mijn BT-Gps aan. Ongeveer tien minuten later is het papierwerk afgerond en kan ik op weg in mijn huurauto. Inmiddels had mijn gps al een fix en had TT een route uitgestippeld naar mijn hotel zo'n 20 mijl zuidelijker in downtown Houston. Ik ben toen zonder een keer fout te rijden in mijn hotel aangekomen. Twee uur nadat ik geland was, zat ik aan een Bud in de hotelbar
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 juni 2007, 07:19
Lyndon's schermafbeelding
Lyndon Lyndon is offline
Senior lid
Voornaam: Lyndon
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Rijswijk (ZH)
Berichten: 95
TomTom 5 met USA Maps 6.6 op Tungsten T3

Ook ik heb overwegend positieve ervaringen met TomTom 5 (met USA maps 6.6) op mijn Tungsten T3.

Ik heb mijn navigatie gebruikt in New jersey (rijden) & New York City (wandelend), en heb totaal geen problemen gehad met het gebruik hiervan. Het is wel belangrijk om een uitgerekende route te verifieren, aangezien deze niet altijd de optimale route is, rekening houdend met veel verkeer. Maar indien je de alternatieve routes uitprobeert, krijg je veelal de door collega's aanbevolen route uitgestippeld op je PDA.

Een ander belangrijk punt is je PDA-scherm ook in de gaten te houden en niet blindelings af te gaan op de stem. Vooral bij situaties waarbij vele rijbanen mekaar kruisen (spagettie) is het handig de uitgestippelde route te bekijken op je PDA-scherm, zodat je weet welke je rijbaan/afslag je moet nemen.

Lyndon
__________________
An insightful critique of one way of thinking about a problem leads to another, better understanding
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 juni 2007, 15:12
edwin2003 edwin2003 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Noordwijk
Berichten: 265
Tja, Treo 650 met TT5 en weinig problemen. OK verkeer is rondom de grote steden erg druk en snelwegen van 5 of 6 banen zijn wij niet gewend maar al met al is het een duidelijke verbetering t.o.v. een kaart, zeker als je verkeerd rijd. Ik ga in oktober met een groepje weer naar texas met in totaal 5 of 6 voyagers allen met TT. Even voor de start alle TT op een rij en kijken of we allemaal dezelfde afstand en tijd hebben (dan waarschijnlijk ook dezelfde route ) en rijden maar.
__________________
Vodafone, Sim-Lock vrij, FW01.71, SW Treo650-1.20-ENA
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023