Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Zire en Z22

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02 juni 2006, 22:04
brouw139
Guest
 
Berichten: n/a
normale autolader gevonden voor zire72?

hallo,
ik heb op dit forum zitten zoeken naar autoladers voor de zire72. en bergrepen dat de usb autolader ongeveer 200 300 mA afgeeft, vandaar dat de zire die max 1000 aankan (en 850 nodig heeft niet snel laadt....)
alsof hij dus met 2 volt aan het opladen is (denk ik dan...)

heeft er iemand ondertussen een 12 volt adapter met de juiste plug voor de zire 72 gevonden?

er zijn er zat die 5 volt geven, en rond de 800 mA... maar ja, de plug.. dat wordt lastig, want ik weet niet wat de diameter daarvan is...

heeft er dus iemand al iets gevonden om de zire72 op te laden in de auto met de normale plug?

ik hoop het...

j.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 juni 2006, 22:26
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Je hebt de betekenissen mis van mAh en V, maar eigenlijk is dat ook niet zo belangrijk voor wat jij wil.

Je kunt naar pdashop.nl of Brando Hong Kong (zie google) gaan, en daar autoopladers voor de Zire 72 kopen. Die zijn prima geschikt om in welke sigarettenaansteker dan ook je Zire op te laden. Ik raad je Brando aan, omdat ze daar veel goedkoper voor hetzelfde product zijn.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 juni 2006, 22:48
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Je hebt de betekenissen mis van mAh en V,
Dat lijkt mij niet zo. Trouwens mAh is een eenheid voor batterijkapaciteit.

De USB-lader is meestal een probleem om snel te laden. Meestal ligt het probleem bij de maximum stroom die de hardware wil leveren. Voor PC's met de echte USB's is dit meestal beperkt tussen de 100 en 500mA. Alhoewel er ook zijn die geen begrenzing hebben en een veelvoud kunnen leveren.
Voor de autoladers (sigarenaanstekerpluggen) zijn er blijkbaar ook een aantal fabrikanten die gemeend hebben, dat ze om zogezegd USB-kompatibel te zijn, ook de stroom moesten beperken. Terwijl dit nergens voor nodig is of gewenst is. Een stabiele 5 Volt en voldoende stroom tot 2000 mA (=2A) zou voor geen enkele wagen of Palm een probleem moeten zijn.
Spijtig genoeg ontbreken bij de meeste USB-autolaadkabels dergelijke gegevens over maximum te leveren stroom.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #4  
Oud 03 juni 2006, 02:09
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De mAh was een typfout, maar met 2V opladen kan zowel praktisch als theoretisch toch niet?

En ondanks het verhaal hierboven zonder oplossing, denk ik dat een normale generieke autolader de oplossing voor jou is, tenzij je kunt aangeven waarom je per se je usb connector wil gebruiken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 juni 2006, 09:53
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
maar met 2V opladen kan zowel praktisch als theoretisch toch niet?
Zijn observatie was:
Citaat:
en bergrepen dat de usb autolader ongeveer 200 300 mA afgeeft, vandaar dat de zire die max 1000 aankan (en 850 nodig heeft niet snel laadt....)
alsof hij dus met 2 volt aan het opladen is (denk ik dan...)
en die is in het algemeen korrekt. De 2 Volt kan natuurlijk niet echt als getal. Maar het is wel zo dat op het ogenblik dat de stroombeperking aktief wordt, de spanning ineenzakt. Hij pretendeert ook niet het gemeten te hebben. Natuurlijk kan de laadspanning niet lager komen dan de batterijspanning en die ligt een beetje afhankelijk van het model rond de 3,5 Volt.
PS: Praktisch kan het wel: Er bestaan wel elektronische circuits (DC/DC-convertors), die van de spanning van een penlightcell (staafbatterij 1,5V) 5 Volt kunnen maken, zodat je met een batterijtje je Palm gedeeltelijk kan opladen.
Citaat:
En ondanks het verhaal hierboven zonder oplossing, denk ik dat een normale generieke autolader de oplossing voor jou is, tenzij je kunt aangeven waarom je per se je usb connector wil gebruiken
Waarschijnlijk omdat ie al een USB-voedingskabel heeft.
Maar het is wel uitkijken voor de specifikaties voor de maximale stroom, anders heb je het risiko van met een waardeloze lader te zitten. Deze belangrijke waarde wordt meestal niet vermeld, zoals hier bij Expansys. Op de foto (na klikken) is te zien dat de output 700mA bedraagt, wat waarschijnlijk net zal voldoen.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #6  
Oud 15 juni 2006, 18:27
brouw139
Guest
 
Berichten: n/a
ha allemaal, wat heb ik weer een hoop stof doen opwaaien met mijn onwetende opmerkingen over 2 volt en ampieres .
sorry daarvoor.

ik ga een beetje rondkijken en jullie tips uitzoeken, ook eens even kijken of ik iemand ken die mijn usb car charger kan bemeten, zodat ik weet wat er precies mis zit...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023