Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 13 februari 2001, 17:30
AvZ
Guest
 
Berichten: n/a
Question

Op dit moment sta ik op het punt een nieuwe mobiele telefoon te kopen. Mijn keuze is gevallen op een SIEMENS S35i.

Op dit moment zijn er echter aanbiedingen waarbij je tegelijkertijd bij het kopen van een S35i en het afsluiten van een mobiel abonnement ook een PDA aanschaft.

Gezien mijn budget kan ik kiezen uit de combinatie:
mobiel: Siemens S35i + PDA: Palm m100
en
mobiel: Siemens S35i + PDA: Siemens IC35

Uiteraard zijn jullie allemaal PALM-fans maar kan iemand mij vertellen waarom een Palm moet aan schaffen en geen IC35 ?? Ik zoek in een PDA meer dan een standaard organizer maar wil ook kunnen WAPPEN, emailen, sms'en etc etc. Dit kan ik zowel met de Siemens als met de Palm. Beiden hebben 2 mb geheugen, beiden hebben redelijk beelscherm, de siemens beschikt echter over een (klein) toetsenbordje.

Is er iemand die ook ooit voor een dergelijke keus heeft gestaan en op basis van welke overwegingen heeft hij/zij waar voor gekozen ???

alvast bedankt
Arjan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 13 februari 2001, 19:05
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Smile

Zo te zien heb je zelf al een goed beeld van de mogelijkheden van beide pda's.

Ik weet niets van die IC35. Welk OS draait ie?

Hoe er namelijk wel rekening mee dat er voor Palm OS heeeeeeeel veel te krijgen is! Als die pda's verder technisch hetzelfde zijn, wordt het moeilijk.

veel suc6
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 14 februari 2001, 10:49
AvZ
Guest
 
Berichten: n/a
De siemens draait onder een OS van siemens zelf.

ook voor de siemens is software te downloaden alleen veel minder waarschijnlijk dan voor de Palm. Software voor de siemens is o.a. te krijgen op:
http://www.ic.siemens.com/mySiemens/lowres/1,1899,2_IC35_5_1_0,00.html

Daar is ook een software development kit verkrijgbaar, zodat je zelf software kan schrijven.

Ik twijfel enorm. NOg een vraagje over de Palm m100
kan ik met die PDA ook echt WAP'en ??

De Seimens heeft een eigen wapbrowser maar kan dat met de Palm ook ?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 14 februari 2001, 11:01
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Dan zou ik dus kiezen voor de Palm met zijn ontelbare aantal verschillende programma's en een gegarandeerd goed OS.

Wat het wappen betreft:
Ik heb het nog nooit gedaan, maar afgaand op de berichten op dit forum weet ik zeker dat het kan.
Lees eens wat berichten over "Avantgo". Dat progje wordt gebruikt om mobiel te internetten met je Palm (geloof ik)
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 14 februari 2001, 12:26
Canaria's schermafbeelding
Canaria Canaria is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carin
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 06 februari 2001
Locatie: Utrecht
Berichten: 126
Stuur een bericht via ICQ naar Canaria
Wil je wappen? Kies dan voor de Palm. De Siemens heeft geen touchscreen, iets wat heel handig is bij het bladeren door wap-sites. Ik heb ook een S35 en die werkt prima samen met Palm.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 februari 2001, 13:37
Palmania's schermafbeelding
Palmania Palmania is offline
Lid
Voornaam: Diana
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 28 december 2000
Locatie: Almere
Berichten: 39
Post

Naast de ontelbare mogelijkheden die palm heeft en de Siemens niet, maar verder zal ik je er niet mee vermoeien, kun je met het programmaatje "Blazer" prima wappen/internetten met je palm. Het is rond de 200 kb, incl records (en dat is niet veel vergeleken met bijv. Avantgo). Bovendien is het redelijk snel en heeft het weinig tot geen foutmeldingen. Het is gratis te downloaden via http://www.bluelark.com/products/blazer.php
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 februari 2001, 17:25
AvZ
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo, Palmania / Canaria& Bob en anderen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoor eigenlijk van iedereen dat ik met de Siemens en de Palm in principe hetzelfde kan.......alleen dat er voor de Palm veel meer applicaties beschikbaar zijn. Dat is inderdaad een voordeel.Verder hoor ik dat de Palm een touchscreen heeft en de Siemens niet. En dat Wappen met de Palm dus heel goed mogelijk is met de programma's Blazer of Avantgo.

Ik heb echter begrepen dat de Palm m100 GEEN touchscreen heeft (die zou alleen op de Palm IIIx en
de Palm VII zitten). De Palm m100 heeft iets wat "stylus" genoemd wordt

zie http://finder.shopping.yahoo.com/sho...ufacturer=Palm

Wat Stylus precies is weet ik niet maar het is duidelijk iets anders dan een touchscreen blijkbaar.
Is een stylus soms zo'n pennetje waarmee je op het beeldscherm icoontjes aanwijst ? en zo ja
wat is dan het verschil tussen een stylus en een touchscreen ??????

Verder over dat wappen...........ik ben een leek op dat gebied (dat blijkt wel). Maar waarom staat bij
ALLE palm modellen expliciet vermeld dat Email tot de mogelijkheden behoord behalve bij
de Palm m100 ?!?!?!

Om aan te geven wat ik bedoel:
via yahoo heb ik alle palms met elkaar laten vergelijken.....je krijgt dat als INCLUDE FUNCTIONS
voor de Palm m100 te zien:
Address Book, Calculator, Calendar, Note Pad, Scheduler
en voor de Palm VIIx:
Address Book, Calculator, Calendar, E-mail, Expense Tracker, Note Pad, Scheduler, Spreadsheet, Word Processor

Als ik het bovenstaande lijstje dan bekijk krijg ik de indruk dat de m100 niets meer is dan een
standaard organizer, terwijl de andere palms echte handheld pc's zijn. En uit het feit dat
email wel wordt genoemd bij de VIIx (en andere modellen) en NIET bij de m100 maak ik op
dat email en wap niet mogelijk is met de m100. Klopt dat..... ???

alvast bedankt,
Arjan
Met citaat reageren
  #8  
Oud 14 februari 2001, 18:15
Palmania's schermafbeelding
Palmania Palmania is offline
Lid
Voornaam: Diana
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 28 december 2000
Locatie: Almere
Berichten: 39
Wink

De exacte specificatie van de M100 ken ik niet en misschien zit er geen standaard Email-programma bij, maar die kun je eventueel downloaden van http://www.palmgear.com Je kunt dan denken aan monkeymessenger, multimail of datavizmail (onderdeel van desktop to go). Sommigen zijn gratis, voor anderen moet je betalen. Ook kun je via Blazer je mails ontvangen en versturen. Je kunt dan een account nemen bij yahoo.
Wat ik wel zeker weet is dat het een touchscreen is. Stylus wil in dit geval zeggen dat je met je pen op je scherm kunt schrijven, dus touchscreen.
Hopelijk weet je nu iets meer. Het is trouwens heel verstandig om je zo te orienteren, heel goed van je. Heel veel succes met je keuze.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 14 februari 2001, 22:01
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
De m100 is zeker touchscreen. Je schrijft en tikt dus op het scherm met je stylus (plastic of metalen pennetje). Je raakt het scherm dan ook (normaal gesproken) niet aan met je vingers (dat is echt touchscreen)
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 15 februari 2001, 00:15
Guy Sie
Guest
 
Berichten: n/a
Om het even heeeeeel simpel te stellen:
Alles wat je met een Vx zou kunnen, kun je ook met een M100. Dus ja, ook de M100 heeft een touchscreen en kun je mee WAPpen, e-mailen, etc.
De OS en hardware die eronder ligt is namelijk gewoon hetzelfde, alleen de 'luxe' ervan verschilt
Met citaat reageren
  #11  
Oud 16 februari 2001, 09:15
Robby
Guest
 
Berichten: n/a
Smile Achternaam

Hoi Guy,
Even heel iets anders dan Palm...

ik zag toevallig je naam staan, en dan doel ik op je achternaam 'Sie' Mijn vrouw heet ook Sie en komt uit Groningen. Ik las in een post van je dat je vader arts is. Mijn vrouw heeft ooit wel eens gezegd dat er ook een Dr Sie in het ziekehuis werkt in Groningen (wellicht je vader) Misschien zijn jullie wel familie. Het is een Chinese naam hè. Grappig....

Robby
Met citaat reageren
  #12  
Oud 20 februari 2001, 16:31
Arno Smit
Guest
 
Berichten: n/a
geheugen tip

Als je toch een palm gaat kopen, koop er dan een met veel geheugen. Dan kan je er zoals iemand een een keer mij meldde "Dan kan je er lekker veel oppleuren"

Met vriendelijke groet,

Arno
Met citaat reageren
  #13  
Oud 20 februari 2001, 17:49
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Afgelopen weekend overwogen om zo'n Siemens er bij te kopen. Mijn vrouw heeft liever een toetsenbord ingebouwd, want ze vindt zo'n pennetje lastig. Niets op de Siemens aan te merken (heb er ook even mee 'gespeeld'), ziet er goed uit, is ook klein, maar.... je krijgt geen week- of maandoverzicht van je agenda in beeld.
Hij geeft slechts een dagoverzicht. Vonden we onhandig. Dus niet gedaan. Denken nu aan een Psion.

Overigens staat er in de Consumentengids http://www.consumentenbond.nl/ van februari een test van de verschillende handhelds, incl. de Siemens.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 20 februari 2001, 18:50
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
Exclamation

Arno heeft wel gelijk, als je niet op een honderdje of drie kijkt en van plan bent je PDA flink vol te stoppen met van alles en nog wat, is het de moeite waard om ook eens naar de grotere broers van de M100 te kijken met een wat groter geheugen.

Maar je kunt altijd nog je M100 laten upgraden als je daar behoefte aan hebt.

Ben je inmiddels wat wijzer AvZ/Arjan, of maken we je het alleen maar moeilijker?
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 05 maart 2001, 09:54
AvZ
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy Palm m100, Palm IIIxe, siemens IC35.........ik weet het niet meer !!!!!

Sorry dat ik een tijdje niets van me heb laten horen, maar inderdaad jullie maken me het niet makkelijker Wel bedankt hoor voor alle adviezen.

Dit weekend heb de aanbieding bij de V&D gezien, een Palm IIIxe voor 499,- Ik twijfel nog steeds tussen de m100 en de siemens IC35 maar nu ik de IIIxe gezien heb bij de V&D is er dus nog een kandidaat bijgekomen.

Kan iemand mij de voor- en nadelen van de IIIxe noemen, waarom zou ik deze PDA wel of niet moeten kopen.

Ik ben inmiddels via deze site al lekker gemaakt voor alle applicaties die ik blijkbaar niet kan draaien op de IC35. Alhoewel ???!??!!!! de verkoper van Belcompany vertelde mij dat hij Siemens IC35 software keurig op zijn Palm kon draaien hij ging er vanuit dat andersom hetzelfde mogelijk zou zijn.

Als dat zo is (wat nog niemand mij met zekerheid heeft kunnen vertellen) dan is de Siemens superieur. Immers het geheugen is op de siemens uitbreidbaar tot maximaal 2 x 32 mb !!!!!

Vragen waar ik dus nog mee zit zijn:
1) Is een Palm IIIxe voor 499 een verstandige koop ?? waarom wel en/of waarom niet ??????????

2) Weet IEMAND voor 100 % zeker of ik palm software op mijn Siemens IC35 kan draaien. Ter info: de siemens heeft een EIGEN os en draait dus geen palm os, maar siemens software schijnt wel te kunne draaien onder het palm os !!

alvast bedankt
Arjan
Met citaat reageren
  #16  
Oud 05 maart 2001, 11:44
bob's schermafbeelding
bob bob is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 10 december 2000
Berichten: 1.056
antwoord op vraag:
1) Zeker weten! Da's ook te zien aan het aantal threads op deze site over deze aanbieding. Volgens mij moet je er dus snel bij zijn.

2) Geen idee. Probeer het eens bij de helpdesk van Siemens?

suc6
__________________
Bob jij of bob ik?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 07 maart 2001, 04:47
Guy Sie
Guest
 
Berichten: n/a
Ik zou dat over het draaien van PalmOS spul onder zo'n Siemens PDA toch even contact opnemen met bv Siemens en niet vertrouwen op het oordeel van bralaap die bij de BelCompany werkt.... ik heb vrienden die nu (nog) bij de BC werken en ik weet van hun verhalen dat die mannetjes je alles vertellen wat je wilt horen zolang jij maar een duur apparaat koopt....
Met citaat reageren
  #18  
Oud 07 maart 2001, 09:02
AvZ
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor je tip, maar inmiddels is je waarschuwing voor mij overbodig. Ik ben overtuigd door alle palm liefhebbers hier op deze site, het wordt een Palm in combinatie met een Siemens S35i. Dus GEEN IC35 !!!

Alleen nu nog beslissen:
Een palm m100, een palm m105 of een palm IIIxe.

Uiteraard op het eerste gezicht een makkelijke keuze, de palm IIIxe is veruit superieur, maar geen enkele aanbieder bied een mobiel en een IIIxe aan in 1 pakket.

Laagste prijzen die ik tot nu tot heb gezien zijn:

S35i+lib60,1jr+m100 = f549 (pakket)
S35i+lib60,1jr+IIIxe= f299 + f499 = f798
S35i+lib60,1jr+m105 = f299 + f599 = f898

verschil tussen m100 en bvb een IIIxe is dus f250,-
vraag voor mij is of ik 250 piek extra over heb voor een IIIxe of zelfs 350 piek voor een m105.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 08 maart 2001, 22:36
xroller
Guest
 
Berichten: n/a
M105 is steviger (soort plastic, scherm ook) , kan je eens laten vallen , heeft scherper beeld, afneembare cover (kan je ook zelf herspuiten)
IIIXE heeft groter glazen sherm!
persoonlijk zou ik voor het ietsje groter scherm gaan ...
maar k heb zelf een M100 en een IIIC dus kan niet echt vergelijken de IIIC is superier omdat hij een veel duidelijker scherm (dankzij de kleuren) heeft .

btw de IIIc daal nu ook in prijs
thx to de komst van de m505 (dewelke eruit zal zien als een PalmV met de specs van een Visor Prism)

[Bewerkt door xroller op 08-03-2001 om 11:43 PM]
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023