Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 15 mei 2003, 08:40
Chiel54 Chiel54 is offline
Lid
Voornaam: Peter
Model: Sony Clie PEG-N770C/E
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Ridderkerk
Berichten: 43
Exclamation Nieuwe navigatie software van ANWB

Van nu.nl:

Nieuw verkeerssysteem leidt weggebruiker om file heen

Uitgegeven: 15 mei 2003 08:22
Laatst gewijzigd: 15 mei 2003 08:27

RIJSWIJK - Weggebruikers hoeven vanaf volgende maand niet langer meer in de file te staan. De ANWB komt met een navigatiesysteem dat niet alleen de weg wijst, maar de bestuurders ook om files heen leidt. De nieuwe dienst 'Engin' (www.engin.nl) voorziet bovendien in actuele verkeersinformatie, meldt de organisatie donderdag op haar website.

Als er files staan op de geplande route, biedt het systeem een alternatief. Ook tijdens de rit houdt Engin de weggebruiker met verkeersinformatie op de hoogte.
De dienst is op eenvoudige wijze in een auto aan te brengen en werkt met een elektronische zakagenda en een GPS-ontvanger. Behalve in Nederland werkt het systeem ook in een groot aantal landen in Europa.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 mei 2003, 10:36
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Sjah, opa vraagt zich af wat hier nu zo spectaculair aan is. Mijn
Becker Traffic Pro heeft TMC zodat je een filelijst kunt opvragen en
de routeplanner automagisch een nieuwe route berekent bij file.
Probleem alleen is dat een acceptabele alternatieve route vaak niet
beschikbaar is. Wat Engin daarin kan veranderen vraagt opa zich nog
wel af…
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 mei 2003, 18:06
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Echt bijzonder vind ik het ook niet, voor zover ik kan zien is het gewoon in opdracht van de ANWB ontwikkelde GPS-software die geleverd wordt icm een GPS-muis.
Echt goed valt het echter niet te beoordelen want de Engin-site is wel erg summier, om echt veel over het systeem te weten te komen moet je zo te zien een informatieaanvraag doen waarop je de informatie thuisgestuurd krijgt.
Ik ben er trouwens wel benieuwd naar hoe de verkeersinfofunctie werkt, ik heb echt geen flauw idee hoe ze het aan een TMC-module gekregen hebben. Of biedt de GPS-muis een TMC-functie?

En helaas vallen wij palmers buiten de boot. Nu ja, zolang worden er nog geen GPS-geschikte processoren in de palms gezet.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 mei 2003, 19:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Route 66 kan inderdaad ook de planning veranderen op basis van de file meldingen. Ik heb daar ook nog nooit iets echt handigs van gezien, want dan sta je vast op die andere route ook weer vast. In de buurt van Amsterdam heb je soms wel wat alternatieven, maar vaak wordt je over B-wegen gestuurd. Dat is nou niet echt mijn idee van file omzeilen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 15 mei 2003, 21:35
Wodkadrinker Wodkadrinker is offline
Forumbikkel
Voornaam: Cor
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 16 december 2002
Locatie: Rijswijk
Berichten: 136
Wink

Heb ook even gezocht over Engin en was eerst zeer nieuwgierig maar kwam tot conclusie dat het alleen voor het ( K )walitatief (U )iterst( T )reurig Sorry voor taal gebruik !!!!! @#$%^&** Pocket Pc systeem ontwikkeld is,hebben wij dus niet veel aan .


Groet:wodkadrinker
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 mei 2003, 21:43
Supergrover
Guest
 
Berichten: n/a
Tja, dit is niets bijzonders... Heb zelf een navigatiesysteem van Volvo en loop tegen dezelfde sh.t aan, om de haverklap krijg je alternatieven berekent, die dan ook weer file bevatten..

Wat me verbaast van de ANWB is dat ze hiermee komen. Weet dat ze een pilot hebben gedaan met een telematics systeem, waarbij je dus naast navigeren ook interactief contact op kunt nemen met bv de wegenwacht.. Dus sta je ergens met pech, druk op de knop en je hebt contact met de WW, die dan meteen je gegevens hebben en lokatie.

Zon soort systeem biedt de ADAC in duitsland al aan.. Is een australisch systeem.

Maar in het algemeen, de automobiel industrie verwacht erg veel van telematics en de bijkomende diensten.. Zoals bv Onstar van General Motors.. Maar de vraag is of zulke vaste systemen de competitie aankunnen met bv PDA met wat hulpmiddelen.

Maar wie weet hoe dit allemaal gaat lopen in de toekomst, kan multi miljonair worden! Dat zijn de bedragen nu al uitgegeven aan de ontwikkeling van deze systemen
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 mei 2003, 21:51
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Op 20-05-2003, om 15:43 heeft Supergrover dit gezegd in bericht #6
Tja, dit is niets bijzonders... Heb zelf een navigatiesysteem van
Volvo en loop tegen dezelfde sh.t aan, om de haverklap krijg je
alternatieven berekent, die dan ook weer file bevatten..
Inderdaad! En vervolgens komt op een of andere onverklaarbare wijze
via TMC opeens binnen dat die file voor je weg is en dus de alter-
natieve route vervalt. Vorvolgens is ie weer een uur een nieuwe route
aan het berekenen. Nee, echt iets aan gehad heeft opa 1 a 2 keer.
Verder gebruik ik het vooral om gewoon snel te zien waar de files
staan (kan zo'n lijst op het scherm tonen). Das wel echt handig en
dan bereken ik die evt. alternatieve route wel zelf
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #8  
Oud 24 mei 2003, 21:03
Supergrover
Guest
 
Berichten: n/a
Ben er ook achter dat in mijn volgende auto ik niet meer zon duur systeem neem, dat Volvo systeem kost € 4000.- en vind het nogal tegenvallen voor dat geld.. Krijg je ook nog eens bijtelling overheen

Denk dat een PDA met GPS systeem veel meer waar voor zijn geld biedt. En dan heb je geen nieuwe DVD's nodig voor upgrades, etc.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 24 mei 2003, 21:53
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik heb laatst eens gespeeld met het originele navigatiesysteem van een Volvo V70 TDi (bj 1999 geloof ik), het systeem wat daarin zit is (waarschijnlijk) de voorloper van het systeem wat jij in je auto hebt. Maar ik vond dat systeem zeker niet uitblinken in duidelijkheid. De VDO Dayton MS5000 (zo'n € 2000, excl. inbouw) die wij in onze auto hebben (Subaru Forester 2.0 S-Turbo) is wat dat betreft stukken beter.
Overigens schuiven die Volvo-systemen (tegenwoordig) wel mooi weg in het dashboard!
Verder ben ik het met je eens dat een pda met gps-systeem meer waar voor z'n geld biedt, nadeel van zo'n systeem is echter wel dat het tamelijk ingewikkeld/omslachtig is om er een route mee te plannen. Een ιcht autonavigatie-systeem is wat dat betreft een stuk beter. Overigens heb je al DIN-navigatiesystemen (dat is zo eentje die lijkt op een normale autoradio) voor zo'n € 700,-, nadeel van zo'n systeem is dat het geen kaart toont, maar slechts pijlen.

tot zover koekiemonsters gps-expertise.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 mei 2003, 12:01
lindej lindej is offline
Lid
Voornaam: Joost
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2002
Berichten: 28
Volgens mij is het enige onderscheidende van Engin t.o.v. alle andere navigatie s/w op de Palm (en PPC) dat hij 'fileinfo' ontvangt.

Weet iemand al HOE ze dat flikken?


Volgens mij wordt het TMC signaal (dat je kunt gebruiken on een file-info lijst op te stellen) meegezonden in de RDS informatie op een aantal FM radio zenders. Je zal dus (naast s/w) een FM ontvanger op je Palm moeten hebben om hier onderweg gebruik van te maken.
Zo'n fileinfo lijst lijkt mij zeer handig. Scheelt ook weer in de kosten omdat ik nu vaan via WAP check of ik files ga tegenkomen.

Overigens vind ik het erg knullig van de ANWB dat ze nu (omdat de GPRS dekking nog niet overal ok is zeggen ze) geen online-service bieden. Het oorspronkelijke systeem had dat wel (telematics), met als groot voordeel dat je altijd direct beschikking hebt over de juiste kaarten.

Ik gebruik momenteel TripPilot (www.TripPilot.com) naar grote tevredenheid:
- Laag geheugengebruik
- Simpel kaarten downloaden (via GSM infrarood een internet verbinding opbouwen)
- Accuraat


(Nadeel: Omdat je alleen kaarten op de route download rijdt je er bij verkeerd rijden (even niet opgelet!) vrij snel 'vanaf')

__________________
Joost
Met citaat reageren
  #11  
Oud 28 mei 2003, 12:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik vermoed dat die fileinfo ook alleen beschikbaar is op moment dat je nog achter je PC zit.

Ik heb overigens wel eens zo'n TMC ontvanger gezien die je aan een PocketPC kon koppelen. Misschien kun je die ook wel kopen en aan een Palm hangen.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 28 mei 2003, 20:57
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Dat je een TMC-module meegeleverd krijgt bij bestelling van een Enigin-pakket lijkt me niet echt logisch, volgens mij zijn die dingen behoorlijk duur. Een koppeling aan een RDS-autoradio wordt volgens mij ook moeilijk, dus dan blijft alleen de fileinfo via een PC nog over.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 28 mei 2003, 22:39
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Op zich koop je een GPS met ingebouwde RDS/TMC ontvangst van GNS, de GNS RDS/TMC GPS Muis (aangepaste Leadtek muis) voor €229 Dat is dus op zich wel te doen (€80 extra).
Met citaat reageren
  #14  
Oud 28 mei 2003, 22:42
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Aha, van het bestaan daarvan wist ik niet. Misschien dat je zoiets dan meegeleverd krijgt als je een Engin-pakket bestelt?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 09 juni 2003, 21:46
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,


Ik ben vandaag maar weer eens flink aan het mailen geweest.
Gevraagd aan emtac of ze niet een bluetooth GPS muis kunnen maken met RDS/TMC en of ze evt. ook niet een elektronisch compas kunnen toevoegen.

Verder heb ik aan de ANWB gevraagd of ze ook nog van plan zijn om Engin op Palm OS te gaan ondersteunen. Ik verwacht hierop in elk geval een zeer teleurstellend antwoord dus valt het nooit tegen.

Ook heb ik op een hekosoft forum (digimap) nog maar eens gesuggereerd dat in de toekomst ondersteuning van GPS muizen met RDS/TMC toch wel erg handig zou zijn.

Ik hou jullie op de hoogte van de antwoorden.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 juni 2003, 11:09
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Overigens heb je al DIN-navigatiesystemen (dat is zo eentje die lijkt
op een normale autoradio) voor zo'n € 700,-, nadeel van zo'n systeem
is dat het geen kaart toont, maar slechts pijlen.
Ja, maar bij Becker hebben ze dus alleen lijntje op de CD staan (geen
kaartinfo zoals bij VDO DIN modellen) en dus past heel Europa op 1 CD!
En das verrekte handig.

vwb TMC op je autoradio. Bij mij kun je idd gewoon de lijst met files
op je scherm laten tonen zoals ze voorgelezen worden op de radio. Die
fabriek-af-in-auto-gps-modellen hebben dat meestal niet.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 juni 2003, 21:03
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,


Ziehier het antwoord van de ANWB. Misschien, misschien....

"Geachte heer,

Tot en met 31 augustus a.s. (en tot de voorraad strekt) zal er alleen een combinatie met de Fujitsu Siemens Loox worden aangeboden. Het Engin navigatiesysteem is tevens verkrijgbaar voor de HP iPAQ (series 3800, 3900 en 5400).

Het is zeker niet uitgesloten dat Engin in de toekomst ook wordt gebundeld/verkocht in een aanbieding met andere merken/series Pocket PC's, zoals bijvoorbeeld Palm. Hierover kunnen we op dit moment geen uitspraak doen.



Met vriendelijke groet,
Engin van ANWB"

Het Engin systeem kan dus niet alleen routes begeleiden maar ook e-mails beantwoorden!

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #18  
Oud 11 juni 2003, 21:02
Supergrover
Guest
 
Berichten: n/a
Hoop dat ik niet teveel vna het topic afwijk.. maarre..

Ik heb problemen met mijn Volvo radio, die stoort soms..

Volgens de garage schijnt er een probleem te zijn in mijn navigatiesysteem, waarvan ze nu de regelunit gaan vervangen (onder garantie)..

Maar wat ik me afvroeg, het navigatiesysteem werkt toch op heel andere frequenties?? Want als bovenstaande waar zou zijn, dan loop je toch ook dat risico met een Palm met GPS eraan??

Iemand ervaring met een GPS systeem dat op zijn radio stoort??

Ik had er nog nooit van gehoord en vooral richting toekomst lijkt me dat toch wel van belang (in mijn volgende auto wil ik een palm met gps nemen, is stukje goedkoper dan een 'fabrieks'navigatie )
Met citaat reageren
  #19  
Oud 11 juni 2003, 21:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Een navigatiesysteem is een breed begrip. Er zit waarschijnlijk ook een computer in die de GPS signalen inleest en je op de kaart ze enzo. Het is waarschijnlijker dat ergens in dat hele systeem een storingsbron zit. GPS op zich stoort inderdaad de radio niet.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 12 juni 2003, 11:17
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Citaat:
Op 10-06-2003, om 21:03 heeft Erik076 dit gezegd in bericht #17
Hoi,


Ziehier het antwoord van de ANWB. Misschien, misschien....

"Geachte heer,
...
Het is zeker niet uitgesloten dat Engin in de toekomst ook wordt gebundeld/verkocht in een aanbieding met andere merken/series Pocket PC's, zoals bijvoorbeeld Palm.


Met vriendelijke groet,
Engin van ANWB"
ik zou er niet teveel van verwachten: ze spreken over 'andere merken/series PocketPC's zoals Palm'. Duidelijk iemand die niet weet waar die over praat.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023