Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 23 maart 2002, 09:10
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Clie N770, CityMaps en GPS ?

Recentelijk heb ik Citymaps geinstalleerd en het blijkt een bruikbaar programma. Enkele kaartjes via MsImport op de MemoryStick gezet hetgeen goed functioneert.
Een GPS lijkt mij een aardige uitbreiding.
Heeft iemand deze combinatie al eens geprobeerd en wat is jullie ervaring ? Bovenal, is er een adres waar je een GPS (met de benodigde aanluitkabel) voor de Clie kunt aanschaffen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 maart 2002, 10:54
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Er bestaan wel mooie plaatjes van een ms-gps voor de clie, maar waar die echt te krijgen is (Japan?) is me niet helemaal duidelijk.

http://www.zdnet.co.jp/mobile/palm/0.../n_camgps.html

Er zijn wel kabels te krijgen waarmee externe gps-en op een clie aan te sluiten zijn:

http://www.delorme.com/earthmate/clie.asp
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 maart 2002, 22:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat is ook weer zo triest. Waarom maken ze die GPS nou toch voor de memorystick? Dan kun je toch geen maps meer meenemen! Om wanhopig van te worden.

Maar goed, ik heb voor mijn clie een RS232 kabel besteld bij pc-mobile. (http://www.pc-mobile.net/clie.htm) Met die RS232 kabel kun je de meeste losse GPS units wel aangesloten krijgen neem ik aan (hoop ik )

Ik heb ook een connector besteld. Hopelijk krijg ik mijn RandMcNally GPS omgebouwd voor de clie.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 maart 2002, 18:45
rharing's schermafbeelding
rharing rharing is offline
Forumbikkel
Voornaam: René
Model: Palm Treo Pro
 
Geregistreerd: 15 december 2000
Locatie: Cuijk
Berichten: 123
Hoi,

Ik kijk met spanning uit naar jouw bevindingen vwb de Streetfinder gekoppeld aan de sony. Gebruik je een palm (V) connector op de streetfinder aan een kabel naar de sony?

Rene
__________________
Treo Pro
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 maart 2002, 20:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nee, ik heb een Rs232 uitgang gemaakt aan de GPS (palm.laweb.nl ) Maar misschien maak ik nog eens een connector die er zo op kan.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 25 maart 2002, 14:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb mijn kabel binnen. Uit Hong Kong tot mijn verbazing, maar goed. Werkt prima. Nou alleen nog even houdertje kopen. Ik denk dat ik die Keeper van DicoData maar ga bestellen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 25 maart 2002, 17:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
OK, nog iets meer status. De RS232 kabel werkt wel, maar start niet automatisch de GPS op. Maar goed, daar kun je dus de init button voor gebruiken.

Het probleem is waarschijnlijk dat de RS232 uitgang van de Clie T series niet het normale "level" heeft. Het ding heeft een CMOS uitgangs niveau en dat moet nog omgewerkt worden naar het standaard niveau (wat dat ook mogen zijn). Er zit dus een printje in de connector (ja die had ik natuurlijk meteen open gepriegeld ) Mede daardoor hebben ze er waarschijnlijk voor gekozen om geen volledige RS232 kabel te maken, maar om alleen de 3 meest benodigde draadjes te trekken.

Helaas wordt het zelf maken van een RS232 kabeltje dus wat lastiger dan ik dacht.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 maart 2002, 17:17
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Het probleem is waarschijnlijk dat de RS232 uitgang van de Clie T series niet het normale "level" heeft. Het ding heeft een CMOS uitgangs niveau en dat moet nog omgewerkt worden naar het standaard niveau (wat dat ook mogen zijn).
Dat is inderdaad zo. De seriele poort van de Sony valt niet binnen de RS232-standaard. Dat is door mensen met voltmeters en zo nagemeten.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 25 maart 2002, 17:23
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Op de sony developers site staat overigens een schema hoe je een en ander moet maken. Helaas past dat nooit in een connector. De kabel die ik net gekregen heeft bevat een heel ander shema. Maar bij die surface mount "korreltjes" kan ik nooit zo goed zien wat het nou allemaal is.

Overigens was me wel duidelijk dat het niveau anders was, maar dat resulteert er blijkbaar in dat ze de boel niet helemaal aansluiten. Waarom zou je anders die paar extra adertjes achterwege laten?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 25 maart 2002, 17:34
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Dat is door mensen met voltmeters en zo nagemeten.
Waar had je dat overigens gezien? Misschien weten zij wel iets eenvoudigs om dat aan te pakken.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 25 maart 2002, 19:18
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Op deze pagina:

http://groups.yahoo.com/group/nsbasi.../message/17764
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 maart 2002, 18:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Helaas, ik heb slecht nieuws. Het werkt dus niet met die kabel van pc-mobile. Had ik meteen wel kunnen weten, maar als je het init knopje nodig hebt om de gps op te starten slaat ie vanzelf na 1 minuut uit. Dat had ik trouwens al eerder gemerkt toen ik de RandMcNally Streetfinder aan mijn PC had gekoppeld.

Je hebt dus een RS232 kabel nodig die ook de DTR of CTS (weet even niet meer welke, maar ik vermoed de DTR) door geeft.

Ik zal ze eens mailen om te zien wat ze kunnen doen.

Brando heeft inmiddels ook RS232 kabels, maar dat is alleen een hotsync kabel. Ik heb bij Brando wel een autolader besteld. Kan ik die mooi combineren met mijn (uiteindelijk werkende) RS232 kabel en dan moet het toch eindelijk gaan lukken.

Je zou ook een hotsync kabel kunnen ombouwen (weerstandje vervangen en TxD en Rxd verwisselen)

GRR wat een gedoe .
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 maart 2002, 19:24
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Dat is jammer. Het zou toch mooi zijn als je een externe gps met een sony aan de praat kreeg!
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #14  
Oud 27 maart 2002, 19:38
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Overigens Patrick, misschien dat deze je nog helpt:

http://www.mulliner.org/palm/clie.html

Onderaan deze

http://www.gpspilot.com/Palm-GPS.htm

pagina vind je ook iets van een schema. Het moest dus waarschijnlijk de DTR zijn.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 27 maart 2002, 21:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, nog bedankt. "Helaas" heb ik een nieuwer model clie. Die hebben een 18 pins connector. Dat is ook de sony met de afwijkende voltages (De S en N series kunnen gewoon aangesloten worden zoals je in de beschreven schema's zag) Er moet dus nog extra electronica aan te pas komen om de boel draaiend te krijgen.

Ik ga er wel vanuit dat het gaat werken. Ik zat al helemaal klaar met een Dicota Keeper in mijn auto. Clie erin, maar ja toen ging na een minuut het kaarsje uit

Ik snap ook de ballen van het printje in de Clie T RS232 kabel. Er zitten 2 level converters in (om de TxD en RxD om te zetten), maar het lijkt wel of ze aan de verkeerde pinnetjes hangen. Blijkbaar is de connector weer iets anders bekabeld dan ze op de Sony developers site beschrijven!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 29 maart 2002, 05:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou het zit nog steeds niet mee. pc-mobile deelde me mee dat ik een "eikel" was dat ik de RS232 kabel had gekocht voor een DeLorme GPS. Dat stond duidelijk op de site. Nou heb ik geen DeLorme ontvanger, maar de kabel werkt niet en ze gaan er ook niets aan doen.

Ik kon de kabel terugsturen en dan krijg ik mijn geld terug. Nou oet die kabel het op zich prima alleen de DTR moet nog even doorgezet. Ik heb op het internet wat eenvoudige schema's gevonden voor level converters met een transistor. Ik denk dat ik voor de DTR zelf maar wat spul inbouw.

Of ik sluit de boel gewoon toch rechtstreeks aan. Vaak zie je dat de GPS modules zowel TTL als CMOS aan kunnen. Alleen de RS232 op de PC is 12 volt ofzo? Ik heb geen flauw idee waarom dat zo hoog is en ik heb het niet nagemeten, maar het leek me wel het proberen waard.

De pinnetjes op de GPS gaven in ieder geval maar 2,5 volt aan. dat zou toch dicht genoeg bij 3,3 in de buurt moeten zitten dacht ik.

Overigens gaat het bij mij dus om een Clie T series met een 18 pins connector. De kabel van de N en S series zou het wel gewoon moeten doen.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023