Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #401  
Oud 03 mei 2004, 23:41
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Citaat:
Op 03-05-2004, om 19:59 heeft Guus dit gezegd in bericht #395

Ik probeer de set zoveel mogelijk draadloos te gebruiken dus ik laad de Palm en de GPS-ontvanger meestal thuis op. Soms laat ik de GPS-ontvanger ook wel 's nachts in de auto aan de voeding liggen maar dan haal ik hem los voordat ik de auto start.
ff off-topic, ik rij ook een C5, maar bij mij gaat de spanning van de 12V aansluiting af als ik de auto uitzet ; hoe omzeil je dit ? (ben autotechnisch een dummy)

Citaat:
De GPS-ontvanger heeft zowel onder de voorruit als in de kofferbak ontvangst waarbij de laatste wel beter is. Ik wil dus de GPS-ontvanger daar voortaan plaatsen.
De voorruit is inderdaad hitte-werend en niet geschikt, behalve bij de 'tolgate', waar voorlopig dan ook mijn Fortuna BT clip-on zit (ge-clipt op de zonneklep). Waar haal je stroom vandaan als je 'm in de kofferbak plaatst ?
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #402  
Oud 04 mei 2004, 05:48
Guus
Guest
 
Berichten: n/a
Hallo Sander,

Je hebt twee 12V aansluitingen in de middenconsole, die met het klepje achter de bekerhouder en natuurlijk de sigarettenaansteker. De laatste schakelt over het contact de eerste niet. Wat een C5 wel heeft is dat het systeem na enige tijd (een uur of zo) in eco-mode schakelt. Het zou best zo kunnen zijn dat dan de spanning ook van deze 12 aansluiting afschakelt maar ik meen van niet.

De Tom Tom GPS-ontvanger doet het bij mij onder de voorruit wel (3 satellieten) maar in de kofferbak beter (4-5 stuks). Ik wil heb eigenlijk gewoon draadloos op het bijgeleverde plaatje in de kofferbak monteren. Als hij dan leeg raakt kan ik hem altijd gewoon op het dashboard leggen en, met het bijgeleverde kabeltje, op de Palmhouder aansluiten. Als je een constante voeding in de kofferbak zoekt zul je even tussen de achterlichten moeten kijken. Mijn auto heeft een trekhaak en daar zit een constante voedingsdraad in die je misschien wilt gebruiken. Volgens mij zijn deze kabels bij de C5 al voorgemonteerd. Bedenk dan wel dat constante voeding echt constante voeding is en dat je na drie weken lang parkeren op Schiphol wel eens niet naar huis zou kunnen. Dat is voor mij een reden om het niet te doen, maar smaken verschillen.

Als er echt geen kijk op hebt kun je de garage natuurlijk ook vragen een extra aansluiting in de kofferbak te maken.

Als we te veel of topic bezig zijn kun je me ook mailen (corvair@europe.com)

Guus
Met citaat reageren
  #403  
Oud 04 mei 2004, 08:14
J@N57 J@N57 is offline
Senior lid
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 11 december 2002
Locatie: Veluwezoom
Berichten: 88
constante voeding

Over die constante voeding een heb ik een vraag.Er wordt een Tomtom houder voor de T3 aangeboden, die geleverd wordt met een kabel vanuit de sigaretten aansteker en een kabel voor directe aansluiting op de auto accu. Wanneer je de Palm houder op die directe aansluiting (dus stroom ergens vanuit het binnenste van het dashboard) zou aansluiten krijgt je Palm dan ook die 12v stroom? Waar wordt die stroom omgezet in een lager voltage waar de Palm wel tegen kan?
Met citaat reageren
  #404  
Oud 04 mei 2004, 08:46
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
He?! Denk je nou echt dat TomTom een kabel bijleverd die 12V aan je Palm levert? Ik kan je garanderen dat je Tungsten in dat geval echt niet meer werkt hoor.

Het verschil zit hem gewoon in de manier van aansluiten. een sigaretten aansteker levert ook gewoon twaalf Volt. In de houder wordt dit omgezet naar een bruikbare voltage voor de Palm.

Of je hem dus aansluit via de sigarettenplug, of via een rechtstreekse aansluiting op de 12V boordspanning, dat maakt niets uit..

Ga alleen niet je Palm rechtstreeks op de 12V aansluiten, dan heb je echt een probleem...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #405  
Oud 04 mei 2004, 10:42
Sander's schermafbeelding
Sander Sander is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 27 november 2000
Locatie: Capelle aan den IJssel
Berichten: 547
Citaat:
Op 04-05-2004, om 06:48 heeft Guus dit gezegd in bericht #402
Je hebt twee 12V aansluitingen in de middenconsole, die met het klepje achter de bekerhouder en natuurlijk de sigarettenaansteker. De laatste schakelt over het contact de eerste niet. Wat een C5 wel heeft is dat het systeem na enige tijd (een uur of zo) in eco-mode schakelt. Het zou best zo kunnen zijn dat dan de spanning ook van deze 12 aansluiting afschakelt maar ik meen van niet.
Aha, wat een sufkop ben ik ook, die 2e heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd met het contact uit. Dank voor de tip !
__________________
Sander
Met citaat reageren
  #406  
Oud 04 mei 2004, 19:29
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Citaat:
[i]Moet je eens wat harder remmen voor een stoplicht.. 10 tegen 1 dat je pijltje op het scherm al over steekt ! Dat vond ik rete irritant.
grtz, Mauske
He he, heb er nu ook eens opgelet: snelheid in km/h bij "plotse" stilstand neemt enkele fracties van sec. in beslag.
(btw, op digitale snelheidsmeter van onze Yaris duurt dit ook even)
De pijl blijft echter normaal en schiet dus niet door
Zou me hier dus geen zorgen over maken.
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #407  
Oud 04 mei 2004, 21:06
RoBot
Guest
 
Berichten: n/a
Update gedaan dan?

Citaat:
Op 30-04-2004, om 22:40 heeft Quirijn dit gezegd in bericht #381


Dit issue heb ik ook regelmatig. De heenweg wordt geen GPS signaal gevonden, de terugweg (als GPS eindelijk is gevonden na herstarts , kabels erin en eruit) wordt het signaal direct gevonden. Geeft mij een enigszins onbetrouwbare indruk van de wired gps. Heb geen idee waarom opeens wel het signaal wordt gevonden.. Iemand een idee? Is de blue tooth versie betrouwbaarder?
Quirijn dit heb ik dus niet meer nadat ik de laatste update heb gedraaid (zoals ik gemeld heb in het forum).
Hij werkt nu al weken vlekkeloos.
Dus ik weet niet of je de update hebt gedaan. Het lijkt er bijna op van niet
Met citaat reageren
  #408  
Oud 05 mei 2004, 20:48
Maasq Maasq is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 27 september 2003
Berichten: 82
TomTom Responds to Poor Support

Wednesday, May 5th, 2004
[Latest News] — Posted by Sven @ 20:24 (GMT)

I just spoke to Jocelyn Vigreux, President of TomTom, and he told me that he is personally looking at the support issue. “Support is not an easy thing…” to tackle, he told me on the phone. He has made it his priority, emphasizing it is the “…very center of my preoccupations.”

TomTom is currently building up their support with a larger team. Vigreux realizes with the popularity of their Navigator product that it needs to be backed with just as much solid support as TomTom gives the engineering of their product itself. Feverishly working to resolve this issue, TomTom told MyPalmLife that customers “…will see improvement…” very soon.

This is great news to hear from an already great product and hope this will help our readers in their GPS navigation purchase decision.
Met citaat reageren
  #409  
Oud 07 mei 2004, 08:40
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 04-05-2004, om 20:29 heeft Phil dit gezegd in bericht #406


He he, heb er nu ook eens opgelet: snelheid in km/h bij "plotse" stilstand neemt enkele fracties van sec. in beslag.
(btw, op digitale snelheidsmeter van onze Yaris duurt dit ook even)
De pijl blijft echter normaal en schiet dus niet door
Zou me hier dus geen zorgen over maken.
Ik heb afgelopen 3 dagen in Duitsland rondgetourd en heb het verschijnsel van "uit de bocht vliegen" wat beter kunnen bestuderen.

Het lijkt dat TT voor de positie van de pijl op de kaart niet de actuele coordinaten neemt, maar een lokatie geinterpoleerd uit de richting en snelheid van enkele seconden terug. Bij het inrijden van een tunnel duurt het 10-15 seconden voor TT aangeeft dat er geen satelietsignaal meer is. Als ik de tunnel weer uit kom duurt het ook weer 10-15 seconden voor er weer een signaal is. Die 10-15 seconden zie ik ook bij het stoppen voor een verkeerslicht. Zolang duurt het namelijk voor de snelheid die TT aangeeft teruggelopen is naar 0. De pijl schiet door tot over de kruising en TT berekent een nieuwe route of geeft me de aanwijzing om te keren. Bij het daarna kiezen van de juiste richting duurt het weer 10-15 seconden voor TT doorheeft waar we zijn.

Ook vervelend is dat TT bij het nemen van een afslag op de snelweg, de eerste 10 seconden keurig de genomen afslag volgt, maar na deze periode plost terug schiet naar de doorgaande snelweg. Boven bij de afslag aangekomen krijg ik dan de aanwijzing om om te keren en zie ook op het scherm geen zinnige aanwijzing voor de te volgen richting.

Een ander kleingheidje is, dat TT de wegnummers van de snelwegen in Duitsland aangeeft met de E-nummers. Helaas vermeldt de Duitse verkeersinformatie in de fileberichten de A-nummers.
Met citaat reageren
  #410  
Oud 07 mei 2004, 09:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Polleke,

Dat zijn twee verschillende zaken. Als de GPS zijn signaal verliest dan trekt TomTom Navigator (TTN) nog een aantal seconden de lijn recht door zoals je reed voordat het signaal wegviel (dead reckoning). Als er wel een signaal van de GPS komt dan neemt TTN dat direct over. De snelheid en hoogte gaan zonder bewerking door en de plaats wordt alleen nog wat bijgewerkt om je op de weg te projecteren (zo dicht mogelijk bij de GPS coordinaat)

Als je snelheid dus niet direct naar 0 gaat (met normale ontvangst) dan ligt dat aan je GPS en niet aan TomTom. Ik vermoed dus zelf dat het een XTrac ontvanger is, maar het zou ook een technisch defect kunnen zijn.

Kijk voor een verduidelijking van de XTrac vertraging anders eens naar een artikel van GPSPassion. De schrijver van het artikel heeft een rondje (tegen de klok in) gereden en je ziet duidelijk hoe de XTRac ontvanger (middelste plaatje) steeds "uit de bocht vliegt". Met de snelheids weergave van de GPS is die vertraging nog veel groter.
Met citaat reageren
  #411  
Oud 07 mei 2004, 09:11
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Patrick was me voor.
Ik heb die vertraging met mijn Kirrio ontvanger ook helemaal niet. Ook het verkeerd aanwijzen bij een afslag nemen heb ik niet. Ik vermoed dat dat toch ligt aan het GPS signaal en de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling. Ik heb de signaalsterkte onderin het scherm steeds op 4 og 5 streepjes staan
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #412  
Oud 07 mei 2004, 17:42
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Zojuist weer wat anders gezien.

Op de snelweg geeft TT aan dat ik een afslag moet nemen. Eigenwijs als ik ben, doe ik dit niet en ga gewoon rechtdoor op de snelweg.
De locatiepijl neem wel de afslag en buigt keurig af. Het duurt weer de bekende 10-15 seconden voordat TT doorheeft dat ik nog steeds op de snelweg zit.

Dit gebeurt ook op een rotonde. Ik sta stil voor de rotonde, maar de richtingpijl van TT volgt al keurig het rondje en is 1/3 rond voordat deze stopt.

Ik denk dat het tijd wordt om de support van TomTom om een verklaring te vragen.
Met citaat reageren
  #413  
Oud 07 mei 2004, 19:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Overdrijf je niet een beetje met die 10 a 15 seconden? TomTom houdt hooguit 2 a 3 seconden aan dat je de route volgt en gaat dan over tot een herberekening.
Met citaat reageren
  #414  
Oud 07 mei 2004, 19:56
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Citaat:
Op 07-05-2004, om 19:48 heeft patrickl dit gezegd in bericht #413
Overdrijf je niet een beetje met die 10 a 15 seconden? TomTom houdt hooguit 2 a 3 seconden aan dat je de route volgt en gaat dan over tot een herberekening.
lijkt me eerder iets voor tom tom citymaps op een Palm III serie
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #415  
Oud 10 mei 2004, 13:46
PetervH
Guest
 
Berichten: n/a
uit de bocht vliegen

Ik gebruik de door TT meegeleverde wireless GPS ontvanger.
De omschreven bevindingen van de route route van TT blijven volgen heb ik ook, gedurende een seconde of 3-4. maar dat zit 'm m.i in de nauwkeurigheid van de ontvnager. Zodra duidelijk is dat ik eigenwijs eben en een andere route neem krijg ik heel snel een nieuw berekende route.

het verhaal van stoppen vor het stoplicht of over de rotonde doorgaan van de pijl terwijl je al stil staat heb ik nog nooit meegemaakt, ook nie bij plots heel hard remmen (ik heb toch echt 4 chijfremmen rond-om, dus de auto remt goed haha).

kort om: ik ben tevreden.

Wel een opmerking: bij navigeren via.. in versie 4.1 mis ik een indicati dat je op de tussenlocatie bent gearriveerd. Is er iemand die daar al iets moois op heeft gevonden??

Groeten,
Peter
Met citaat reageren
  #416  
Oud 10 mei 2004, 22:35
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 07-05-2004, om 20:48 heeft patrickl dit gezegd in bericht #413
Overdrijf je niet een beetje met die 10 a 15 seconden? TomTom houdt hooguit 2 a 3 seconden aan dat je de route volgt en gaat dan over tot een herberekening.
Oke, 10-15 seconden is misschien wat overdreven, maar ik ben een beetje gefrustreerd door het merkwaardige gedrag.

Die 10-15 seconden geldt trouwens wel voor het teruglopen van de snelheid naar 0 als ik stop voor een verkeerslicht en als de pijl doorgeschoten is de kruising over, dan komt deze niet meer terug op de werkelijke positie. Er wordt dan een nieuwe route berekend en als ik toch de voorheen aangegeven richting neem duurt het relatief lang voor TT de oorspronkelijke route weer berekent en oppakt.
Met citaat reageren
  #417  
Oud 10 mei 2004, 22:46
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 10-05-2004, om 23:35 heeft Polleke dit gezegd in bericht #416
Oke, 10-15 seconden is misschien wat overdreven, maar ik ben een beetje gefrustreerd door het merkwaardige gedrag.
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Hoe groter de vertraging hoe slechter een GPS navigatie oplossing werkt.

Een truc die mensen met een GPS ontvanger met XTrac firmware nog wel eens helpt is om bewust de ontvangs te storen. Het probleem met een XTrac ontvanger is namelijk dat deze ook satellieten met een slecht te ontvangen signaal meeneemt in de positieberekening. De pest is dat die slechte signalen vaak alleen maar storen in de nauwkeurigheid (het kan bijvoorbeeld een echo zijn dat afgeketst is op een gebouw ofzo) Door de ontvanger dan onder het dashboard kastje (op de grond te leggen) of gewoon in het dashboard kastje dan stoor je die ontvangst net genoeg om die "stoorzenders" op te pakken. Of je kunt de onvanger op zijn kop leggen. Of wat dan ook om de ontvangst een beetje te storen.

Ik weet dus niet zeker of jij een XTrac ontvanger hebt. Ik kan het me eigenlijk haast niet voorstellen, maar het lijkt er wel verdomd veel op. Het is in ieder geval iets om eens te proberen of het storen van de ontvangst helpt.

Je zou ook zeker eens bij TomTom moeten gaan klagen (als je dat niet al gedaan hebt). Misschien is het wel een bekend probleem, of kunnen ze je sowieso een vervanging sturen.
Met citaat reageren
  #418  
Oud 12 mei 2004, 09:16
hans@contekst.n
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 10-05-2004, om 23:35 heeft Polleke dit gezegd in bericht #416


Oke, 10-15 seconden is misschien wat overdreven, maar ik ben een beetje gefrustreerd door het merkwaardige gedrag.

Die 10-15 seconden geldt trouwens wel voor het teruglopen van de snelheid naar 0 als ik stop voor een verkeerslicht en als de pijl doorgeschoten is de kruising over, dan komt deze niet meer terug op de werkelijke positie. Er wordt dan een nieuwe route berekend en als ik toch de voorheen aangegeven richting neem duurt het relatief lang voor TT de oorspronkelijke route weer berekent en oppakt.
Het is hierboven ook al gezegd, maar ik denk dat je meer signalen kunt gebruiken over andere ervaringen. Ik gebruik TomTom Navigator (TTN) op een TT3 en met een Emtac BT mouse. Vergeleken met Digimap is TTN ultrasnel bij het aanpassen van de route als je anders rijdt. Uit de bocht vliegen zie ik ook niet. Wel heb ik (visueel) vastgesteld dat TTN ook een 'plak aan de weg' functie heeft. Aangezien het onwaarschijnlijk is dat je met 100 km door een weiland rijdt, zet de software je op de weg. Als de afwijking naar rechts is en je de afslag zou moeten nemen, plakt de cursor dus op de afslag. Maar meteen zodra duidelijk is dat je niet de afslag hebt genomen, rekent TTN een nieuwe route uit die vervolgens binnen 1 a 2 seconden beschikbaar is. Digimap doet dat veel trager. Derhalve denk ik dat Patrickl gelijk heeft en dat je eens met een andere GPS ontvanger zou moeten experimenteren.
Met citaat reageren
  #419  
Oud 12 mei 2004, 14:26
Polleke
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Bedankt voor de tips.

Volgens de weergave van TT cross ik dus wel met 100 per uur door het weiland, ben ik al 17 maal in de Drentsche hoofdvaart beland en vloog ik in Duitsland met 185 km/h van een viaduct.

Ik heb het probleem eergisteren gemeld aan TomTom Support en kreeg keurig gisteren als antwoord, dat het een bekend probleem is. De ontvanger blijkt inderdaad een te hoge nauwkeurigheid te hebben.

Er zijn inmiddels nieuwe ontvangers in de maak en zodra ze beschikbaar zijn, krijg ik van TomTom Support een berichtje om mijn huidige ontvanger om te ruilen.
Met citaat reageren
  #420  
Oud 12 mei 2004, 14:42
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ah kijk, dat klinkt toch alsof ze het netjes gaan oplossen ...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023