Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #521  
Oud 28 juli 2004, 21:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Met ZLauncher (of PowerRUN trouwens) zet je de programma's op je externe geheugen kaart. Daar heb je normaal gesproken plek zat. Misschien wel lastiger als je inderdaad een WiFi kaartje nodig hebt in het zelfde slot, want dan werken die "externe" programma's niet meer. Dat is dan een kwestie van zorgvuldig kiezen wat er op de SD kaart moet en wat in RAM moet blijven.

Ik dacht overigens dat de Zire 71 wel werkte met JackFlash (dat had ik althans wel gevonden voordat ik het postte) Misschien is het niet veel?
Met citaat reageren
  #522  
Oud 28 juli 2004, 22:21
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Ik heb Jackflash light geprobeerd en die kan niets aan het geheugen doen. Het schijnt afhankelijk te zijn van welke serie er gebruikt is. Tot nu toe is het of de palm gebruiken voor navigatie, of voor email en surfen op het web.
De enige mogelijkheid zou zijn om er een zwaarder geheugen in te zetten (kon ook bij de Ipaq), alleen ben ik niet zo handig met de soldeerbout en ik heb geen idee of het gaat werken
Met citaat reageren
  #523  
Oud 28 juli 2004, 22:28
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je kunt dus eenvoudig geheugen toevoegen door er een (grotere) SD kaart in te zetten. Dan kun je zoveel software installeren als je maar wilt.
Met citaat reageren
  #524  
Oud 28 juli 2004, 22:32
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Yep, maar dat kan niet als ik de WIFI kaart wil gebruiken. Als ik alles voor op het netwerk installeer, kom ik net onder de 10 MB. Dan loopt MS vast.
Met citaat reageren
  #525  
Oud 29 juli 2004, 09:01
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Antwoord van ViaMichelin:

Citaat:
Installing MapSonic requires about 1.3 MB RAM and roughly 8 MB of free memory to run the software. The difference in memory requirements is due to more memory is used to generate a quick result on your PDA as a large amount of data is processed.
You will also have to provide 1 to 5 MB of additional memory when using large maps. For example, a map of Italy (largest level of detail) requires 3.5 MB of memory.
Volgens mij betekent dit dat je (8 + 1.3 + 1 tot 5 =) 10.3 tot 14.3 MB geheugen nodig hebt. Dan heb je dus met een 16 MB machientje per definitie te weinig als je ook andere dingen wil doen
Met citaat reageren
  #526  
Oud 30 juli 2004, 09:34
jasperswart
Guest
 
Berichten: n/a
Question Tungsten T

Ik heb MapSonic geinstalleerd op mijn TT. Ik heb met veel moeite 11,2Mb geheugen vrij gemaakt. Als ik een 5Mb kaart gebruik, dan werkt het goed, maar als ik de Benelux kaart probeer te laden van mijn 512Mb SD kaart, dan heb ik niet genoeg geheugen.

Weet iemand of het zin heeft om MapSonic zelf ook van de SD kaart te draaien?

Dank!
Met citaat reageren
  #527  
Oud 30 juli 2004, 09:52
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nee dat heeft geen zin, aangezien het toch eerst naar het RAM gekopieerd wordt. Overigens denk ik niet dat zozeer het RAM een probleem bij jou is (ik heb nu 8 Mb vrij op mijn TH55) maar de dynamic heap memory. Dit is geheugen waarvan bijvoorbeeld hacks en multimediaal zware programma's veel gebruik van maken. Ik geloof dat deze bij de TungstenT en T2 onder 1 Mb zit, terwijl ter vergelijking deze bij de TH55 7 Mb is.

Zoeken naar: dynamic heap

Misschien kun je alle launchers en hacks uitschakelen, en dan opnieuw proberen?
Met citaat reageren
  #528  
Oud 30 juli 2004, 13:22
jasperswart
Guest
 
Berichten: n/a
Geheugen

Als ik informatie over het geheugen opvraag dan staat er dat mijn Palm over 14Mb bruikbaar geheugen beschikt. Alle door mij toegevoegde apps heb ik al op de SD kaart gezet. Toch blijft er maar 11,2Mb over...

Kloppen deze gegevens met andere Palm Tungsten T gebruikers?
Met citaat reageren
  #529  
Oud 30 juli 2004, 13:31
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Jasper, volg de (zoals altijd) wijze raad van Gazpacho eens op: Zoeken naar: dynamic heap. Dan weet je meteen wat het probleem is.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #530  
Oud 01 augustus 2004, 12:42
jasperswart
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy Helaas!

Ik heb gezocht naar dynamic heap. Ik heb alleen geen oplossing gevonden. De DH op een TT is ongeveer 800k. Dus hoe kan daar het probleem liggen. Ik heb ook TealMemBrain geinstalleerd (zoals gesuggereerd in een andere thread), maar daar kom ik ook niet verder mee.

Is er iemand die MapSonic op een TT draait? En wat zijn hun ervaringen met grote kaarten (Benelux)?

(Misschien is dit binnen deze review-thread wel off-topic...)
Met citaat reageren
  #531  
Oud 01 augustus 2004, 12:44
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Ik heb gezocht naar dynamic heap. Ik heb alleen geen oplossing gevonden. De DH op een TT is ongeveer 800k. Dus hoe kan daar het probleem liggen.
Nou, dat lijkt me toch duidelijk nu?

800 kb is *heel* weinig vergeleken met andere modellen. Mapsonic heeft dus aan 800 kb nauwelijks genoeg om te functioneren. Hier kun je verder niet veel tegen doen, behalve de suggesties die ik je eerder gegeven heb.
Met citaat reageren
  #532  
Oud 01 augustus 2004, 12:51
jasperswart
Guest
 
Berichten: n/a
Gazpacho!

Je suggestie is om alle Lauchers en Hacks uit te zetten. Maar ik gebruik helemaal geen Launchers en Hacks! :-/

Toch staat op de ViaMIchelin site dat het werkt op een TT...

Wat nu?

Is er een methode om die 11,2Mb storage RAM aan de applicatie toe te wijzen?
Met citaat reageren
  #533  
Oud 01 augustus 2004, 13:05
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Hm, even denken.

Er is in ieder geval geen mogelijkheid tot vergroten van de dynamic heap in de Tungsten. Dus we moeten het anders oplossen, en misschien zitten we wel naar de verkeerde dingen te kijken.

De hele beneluxkaart is iets van 130 Mb. Dat past nooit in je Tungsten. Ook al wordt er sowieso informatie weggelaten bij het tonen van de kaarten, ik denk dat de hele beneluxkaart in een keer toch een beetje overdreven is voor Mapsonic op een TT.

Wellicht is de oplossing dat je deelkaarten gaat maken? Ik weet bijv. dat patrickl (paar posts hierboven) Nederland heeft opgedeeld in 4 stukjes, waarvan de hoeken van die stukjes elkaar ergens in Utrecht overlappen. Ik denk dat het opdelen van kaarten in kleinere stukjes een oplossing is voor jouw probleem, en dan moet je bij kaartovergangen even stoppen om van kaart te verwisselen.
Met citaat reageren
  #534  
Oud 01 augustus 2004, 13:15
jasperswart
Guest
 
Berichten: n/a
Ik zal morgen - als ik weer toegang tot de PC heb - nieuwe kaart-uitsnedes maken. Ik ga wel even uitzoeken hoe groot die deel-kaarten dan wel mogen zijn.

Bedankt en tot morgen...
Met citaat reageren
  #535  
Oud 01 augustus 2004, 21:06
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Post

Ikzelf heb een T en ik heb ongeveer 10/11mb vrij doordat ik gebruik maak van jackflash. Veel meer vrijmaken is bijna niet mogelijk. Ik maak dan wel gebruik van Silverscreen a 1300kb ram. Tot nu toe heb ik nooit last gehad van problemen met Mapsonic. De kaart van nederland is ongeveer 110 mb en die werkt prima. Ook heb ik wel grotere kaarten gebruikt voor op vakantie. Dus het werkt wel ondanks de dynamic heap. Let wel dat je niet de laatste versie van Mapsonic gebruikt, versie 1.3 werkt goed.

Laatst gewijzigd door Mattijzz; 01 augustus 2004 om 21:08.
Met citaat reageren
  #536  
Oud 02 augustus 2004, 08:36
jasperswart
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb HET WERKT EINDELIJK

Bedankt mensen!

Deze laatste tip heeft me gered . Het blijkt dat MapSonic 1.3.2 NIET werkt met grote kaarten op een Tungsten T met 11,2Mb geheugen vrij!

Ik heb MapSonic 1.3 geinstalleerd (download via Michelin). Deze versie gaat blijkbaar beter om met het geheugen. Ze zeggen over versie 1.3.2 dat deze sneller grote kaarten aankan door gebruik te maken van meer geheugen, maar zijn vergeten kleinere Palms te blijven ondersteunen!

Bedankt! Ik heb zojuist een route van Amsterdam naar Maastricht gepland op de volledige Benelux kaart (150Mb) in beperkte calculatie-modus. Resultaat: 2 en een halve minuut!

Ik ben zeer tevreden...
Met citaat reageren
  #537  
Oud 02 augustus 2004, 08:42
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
Intussen ben ik overgestapt van de Zire 71 naar de Zire 72, nu werkt ie geweldig! Ik hoef niet meer te wachten op het vinden van de satelieten, hij loopt niet meer vast op de cruciale momenten, etc. Alleen doet nu mijn Sandisk WIFI kaartje het niet meer...

--Hans
Met citaat reageren
  #538  
Oud 22 februari 2005, 22:52
Robjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Nou na veel zoeken en trubbelen.. heb ik de voice bestanden zo genoemd:

8bit pcm mono WAV

Nu is mijn vraag: hoe en waar moet ik nu laten. Om te zorgen dat ze in mapsonic komen. En deze stem me begeleid?

Ik hoop van iemand te horen..
Met citaat reageren
  #539  
Oud 23 februari 2005, 15:08
Ludi's schermafbeelding
Ludi Ludi is offline
Senior lid
Voornaam: Ludi
Model: Palm Treo 750v
 
Geregistreerd: 11 oktober 2004
Locatie: Eindhoven
Berichten: 73
Volgens mij moeten ze gewoon in ram staan, maar niet als wav bestanden.
De Extensie van de bestanden voor mapsonic is snd.
Voor Digimap is het me wel eens gelukt om eigen roepgeluiden te produceren.(WAV ext.)
Voor mapsonic lijkt het me iets moeilijker.
Met citaat reageren
  #540  
Oud 28 februari 2005, 21:02
Rick
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Ik volg nu al een tijdje deze discussie, vandaar dat ik ook mijn ervaringen even kwijt wil. Ik gebruik een T5 met Mapsonic 1.3.2 en een Holux GR-231 GPS ontvanger. De verbinding met de T5 gaat via BlueTooth. Ik gebruik deze combi nu een paar dagen en ik moet zeggen, het werkt perfect. Routes plannen, navigatie, herberekenen bij foutrijden, allemaal top. Op papier zou Mapsonic moeilijk (niet) werken op de T5, maar ik zie tot nu toe weinig problemen. Je moet wel een beetje letten op de kaartgrootte. Ik gebruik een 256Mb SD kaart met daarop een aantal deelkaarten die ik zo klein mogelijk probeer te houden. Met grote kaarten wordt hij traag en loopt soms vast. Ik blijf de komende dagen en weken met deze combinatie rijden. Meer ervaringen zet ik op dit forum.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023