Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 december 2001, 14:36
Dericteur
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Sony Clie peg n770c/e

Ik heb onlangs deze pda gehaald, nadat ik (vanwege de kerstgedachte) het idee had opgevat mijn visor te updaten, tenslotte, ik gebruikte dat ding bijna dag en nacht en dan bezuinigen.....nee dat gaat er niet in natuurlijk

Maargoed, nu heb ik het ding en het leek mij aardig om even een snelle impressie te schrijven om zo een indruk te geven van het apparaatje (om zo misschien twijfelaars over de streep te trekken)

deze clie komt in een bijzonder complete verpakking, met usbcradle, adapter, stylus, flipoverhoesje, oorschelpen + AB in snoer en een cdrom met wat software

Het eerste wat me opviel tijdens het aandoen was het ongelooflijk scherpe beeld (en ja dat valt op na een visor deluxe...)

De software was snel geinstalleerd (een progje om foto's te bekijken in een reso van 320 keer 320 !!!, een film bekijk proggeltje en natuurlijk de nodige synchronisatie software)
Wat ik erg waardeerde is dat er een lite versie van intellisync was meegeleverd, voor sync met outlook, werkt zeer prettig, naar mij idee prettiger dan palmmirror wat bij m'n visor zat


Het apparaat werkt prima, precies zoals ik zou willen, wat nog wel even wennen is is dat ik vrij hard met de stylus (in vergelijking met m'n visor) op het scherm moest drukken om iets gedaan te krijgen.

Ik heb er ook een paar foto's opgezet dmv het meegeleverde picturegear lite....in een woord...GEWELDIG!, ik had niet verwacht dat er zo'n detail kon zitten in zo'n klein schermpje!

Via usb natuurlijk wat andere programma'tjes geinstalleerd, deze werkten allemaal zonder problemen, behalve vrally, bij deze moest ik m'n clie vertellen dat vrally in low res gestart moest worden, ipv 320*320....voor de rest geen problemen ondervonden

Het scherm is vrij goed te lezen, behalve als de zon er recht op valt, met backlight aan is het overal uitstekend te lezen en scherp ook nog

Een grote verbetering tov mijn visor zijn de letters, deze zijn (logisch) veel scherper en helderder

Een nadeel vind ik wel dat flipover gevalletje, want als je aan het werk bent, en je wil de infraroodpoort gebruiken, dan moet je eerst dat kapje verwijderen, het is niet echt van belang, maar toch een ergernis.

Met de mp3 afspeelmogelijkheid heb ik nog geen kennis gemaakt...ik hoop volgende week een memorystick te kopen van 64 mb, tegen die tijd zal ik daar ook wat nuttigs over zeggen
Met citaat reageren
  #2  
Oud 21 december 2001, 17:42
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Re: Sony Clie peg n770c/e

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dericteur
Met de mp3 afspeelmogelijkheid heb ik nog geen kennis gemaakt...ik hoop volgende week een memorystick te kopen van 64 mb, tegen die tijd zal ik daar ook wat nuttigs over zeggen
Ik heb al aardig wat mp3-tje op de sony afgespeeld en ik kan zeggen dat de kwaliteit geweldig is! Overweeg echter een 128 Mb-MS. De MS is ook handig voor het maken van een backup en met MegaLauncher werken de meeste programma's ook gewoon rechstreeks vanaf de MS. Het lijkt dan gewoon alsof je een groter intern geheugen hebt (De programma's starten iets langerzamer, maar niet ergerlijk). Echt super!
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 21 december 2001, 23:57
Dericteur
Guest
 
Berichten: n/a
ik heb helaas geen geld voor 128 memstick, wel voor 64.... en anders koop ik over een tijdje nog een 64

die memstick steekt wel uit he? daz wel jammer
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 december 2001, 20:04
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dericteur
die memstick steekt wel uit he? daz wel jammer
Ter geruststelling: Dat laat Sony zo lijken door op elke foto 3/4 van een memory stick in het zicht te laten. In werkelijkheid verdwijnt ie er bijna helemaal in.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 december 2001, 08:36
Dericteur
Guest
 
Berichten: n/a
dus ik kan dat flipover hoesje gewoon blijven gebruiken? met die memstick erin?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 24 december 2001, 09:19
PulmoPalm PulmoPalm is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 13 februari 2001
Locatie: Achterhoek
Berichten: 125
Dat moet kunnen. Bovendien zijn flip covers te prefereren ivm met de bereikbaarheid van het jog wieltje.

zie www.ebcases.com

of http://people.fas.harvard.edu/~kosokoff/CLIE/case.html
Met citaat reageren
  #7  
Oud 24 december 2001, 19:09
Dericteur
Guest
 
Berichten: n/a
ik heb vandaag een 64 mb memstick gekocht (199 gulden bij deBlock) en inderdaad, hij gaat er helemaal in.....geweldig die mp3.....prachtig

ik ga nou ff kijken hoe ik een filmpje erop kan zetten
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 december 2001, 21:45
Magma
Guest
 
Berichten: n/a
Clie

Hoi Dericteur,

we zijn nu een paar dagen verder en ik vraag me dus af of je
Clie nog steeds bevalt ? Zelf heb ik niks, maar ik had eigenlijk
besloten om voor een M505 te gaan totdat ik jouw reviewtje las.
Ik ben dus weer gaan twijfelen, je wordt bedankt

Zelf heb ik nog geen van beiden in mijn handen gehad, dus ik
kan er nog niets van zeggen. Zou je misschien wat info kunnen
geven over de batterij duur van de Clie ? Als je MP3's afspeelt
gaat ie dan nog een behoorlijk tijdje mee ? Is het scherm van
de Clie echt veel beter dan de M505 van Palm ? Verder hoord ik
ook nog dat ie behoorlijk krasgevoelig is, klopt dat ?

Ik weet het, veel vragen, maar ik hoor liever verhalen van een
al dan niet tevreden gebruiker dan van een verkoper, vandaar.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 28 december 2001, 09:11
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Misschien kan\mag ik ook een steentje bijdragen. Ik heb sinds vorige week een Clie 770.....na lang getwijfeld te hebben of ik toch beter een 505 kon kopen.

Doorslaggevend was voor mij het erg goeie scherm en het feit dat ik er voor 125 gulden méér ook nog MP3 bij heb. Het Clié scherm is echt veel beter dan dat van de 505 (hiermee is niet gezegd dat het scherm van de 505 slecht is!!)Het scherm van de 505 is qua contrast wel beter zonder verlichting...bijv. in direct zonlicht.

Ik heb m'n clie een keertje op continuous play gezet, met het scherm uit, om te kijken hoe lang de batterij mee zou gaan. Na ongeveer 5 uur was er nog ongeveer 40% batterijcapaciteit over.
Die krasgevoeligheid is zondermeer van toepassing voor de achterzijde van het apparaat\behuizing. De voorzijde is van een soort metaal, maar de achterzijde is van, zeer krasgevoelig, plastic. Het scherm zelf lijkt mij niet meer of minder gevoelig voor krassen dan het scherm van welke andere PDA dan ook, ik heb de grafitizone afgeplakt met een screenprotector. Verder zal de toekomst uitwijzen hoe goed\slecht het scherm qua krasgevoeligheid is.

Succes met je keuze

Carel

Dat scrollwieltje met "back" button ben ik zeer gaan waarderen. Zou eigenlijk op elke Palm moeten zitten.

Laatst gewijzigd door Ce; 28 december 2001 om 09:51.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 28 december 2001, 10:27
Magma
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce
Doorslaggevend was voor mij het erg goeie scherm en het feit dat ik er voor 125 gulden méér ook nog MP3 bij heb
Maar 125 meer, waar heb je hem dan gekocht ? Wannahaves.nl ofzo ?
Nog een klein vraagje. Batterij opladen doe je met je cradle ga
ik vanuit, is er standaard ook nog een externe adapter mee
geleverd zodat ik op reis niet de cradle hoef mee te nemen ?
In ieder geval bedankt voor je info, ik denk nu steeds meer
dat ik voor de Sony ga.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 28 december 2001, 10:37
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Niet dat de Sony zo goedkoop was.....maar omdat de 505 in deze buurt zo duur was

De sony cradle heeft feitelijk een losse stekker voor het opladen. Deze kun je uit de cradle halen en direct op de Clié aansluiten....gewoon hartstikke handig.

Carel
Met citaat reageren
  #12  
Oud 28 december 2001, 14:18
Magma
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor de antwoorden, ga binnenkort maar eens bij de electronica-boer langs om mijn laatste oordeel te kunnen vellen.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 30 december 2001, 12:14
Dericteur
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up clie

ik had wat problemen met posten, maar hier dan weer een reactie.

ik heb dat ding nou idd een tijdje, en hij bevalt me nog steeds uitstekend, wat wel gezegd moet worden is dat voor me mp3 mogelijkheid wat extra's uitgegeven moet worden (ik heb een memstick van 64 mb voor 200 gld gehaald)

het scherm is niet bijzonder krasgevoelig, ik vind het bij de achterkant ook wel meevallen

de batterij gaat lang genoeg mee, ik gebruik m bijzonder intensief en vaak, vooral voor mp3, met scherm uit, dat wel, en zoals hierboven al wordt gezegd, die batterij is gewoon prima en perfecto

wel vind ik de stylus minder, maar dat ligt er vooral aan dat ik hiervoor een visor heb gehad, met een wat zwaardere stylus --> ff wennen dus

ik had eerst mijn twijfels over die memorystick, maar je hebt er helemaal geen last van, hij gaat er bijna helemaal in en kan er met een kliksysteem weer worden uitgehaald, kortom, werkt prima

ik blijf me ook verbazen over het scherm (geen krasje nog)

in combi met picturegear die foto's resized naar 320*320@16 bit is t gewoon geweldig (ja ik blijf het zeggen)

de afstandsbediening vind ik wel wat licht, maar daar is nix aan te doen en hij zit toch vast

enne simcity en bebob zijn coole spelletjes erop (bebob is ongeveer hetzelfde als de sims)

als je nog meer wilt weten roep je maar
Met citaat reageren
  #14  
Oud 08 maart 2002, 12:29
Roelof's schermafbeelding
Roelof Roelof is offline
Forumbikkel
Model: Pilot 5000
 
Geregistreerd: 10 augustus 2001
Locatie: Leiden
Berichten: 164
Question Filmpjes

Hoe goed speelt de Clie filmpjes af? Maw kan ik er een vette DivX van 1.5 uur opzetten? (geen rekening houdend met de ruimte op de Memory Stick)

Roelof
Met citaat reageren
  #15  
Oud 08 maart 2002, 12:43
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
DivX gaat je zo 123 niet lukken, om DivX te kunnen spelen heb je namelijk speciale software nodig, en een vrij krachtige processor. en een 33 MHz Dragonball trekt dat niet echt...

Maar via de bijgeleverde software kan je wel Mpeg en Avi bestanden omzetten naar een voor Palm OS (pdb) herkenbaar formaat, en speelt ze dan best goed af! JE kan namelijk tijdens deze conversie ook aangeven wat de kwaliteit en resolutie van het beeldmateriaal moet zijn, en daarnaast kan je nog aangeven in hoeverre je de geluidskwaliteit wil regelen, mono, stereo, geen geluid...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 maart 2002, 13:49
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Re: Filmpjes

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roelof
Hoe goed speelt de Clie filmpjes af? Maw kan ik er een vette DivX van 1.5 uur opzetten? (geen rekening houdend met de ruimte op de Memory Stick)

Roelof
Hoezo geen rekening houdend met de ruimte op een MS?
Zo'n 1,5 uur DivX past net op een CD niet? Maar dan heb een resolutie van 576x352 of zo (VHS)?
ZO'n Palm schermpje is 320x320. Dus laten we er grofweg van uitgaan dat het de bestandsgrootte in DivX formaat dan 1/2e wordt. De grootste MS is 128MB. Dus dat valt wat tegen (CD=640Mb; 640/2=320Mb). Echter - zoals GJH al schreef - de Sony speelt geen DivX, maar wel geconverteerde MPEG en AVI. Deze hebben een slechtere compressiefactor dan DivX. Laten we gokken dat daar een factor 2 in zit. Dan heb je 640 Mb nodig voor een 1,5 uur DivX film met 320x320 pixels in MPEG formaat.
Uitgaande van de grootste MS kun je dus 128/640x1,5=0,3 uur film kwijt.

Als deze schattingen de juiste klant op gaan is dat eigenlijk zo slecht nog niet! Stel je voor dat je een complete film meeneemt op 2 256-MS-jes. (De 256-MS komt er namelijk al aan)
Of heel wat promotiespotjes voor een klant

Ik zou haast zeggen probeer het eens uit!
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #17  
Oud 08 maart 2002, 15:01
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Zelf gedaan: een geconverteerd DivX film van 718 MB (ongeveer 1.5 uur) gedeeld in twee AVI delen (253 en 217Mb) en daarna mbv PictureGear naar 2 pdb-tjes geconverteerd. Kan dan worden opgeslagen op MemoryStick en afgespeeld met GMovie.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #18  
Oud 08 maart 2002, 15:09
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
en hoe groot werden die pdb bestanden toen?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 08 maart 2002, 16:41
Roelof's schermafbeelding
Roelof Roelof is offline
Forumbikkel
Model: Pilot 5000
 
Geregistreerd: 10 augustus 2001
Locatie: Leiden
Berichten: 164
Maar het afspelen zelf gaat goed? De Clie trekt zo'n lange film wel gewoon, of gaat het met horten en stoten?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 08 maart 2002, 17:17
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Waarom heeft pdashop ( http://www.pdashop.nl )de Sony trouwens uit zijn assortiment gehaald? Kort geleden hadden ze 'm nog.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023